INS: Circa 1, 7 milioane elevi, înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial în anul şcolar 2016-2017, din care 0,9% în sectorul privat

Numărul elevilor înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial în anul şcolar 2016-2017 a fost de 1.695.500 elevi, cu 1% mai mic comparativ cu anul şcolar anterior, aceştia reprezentând 47,1% din totalul populaţiei şcolare, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.
Din punctul de vedere al distribuţiei pe sexe şi pe medii de rezidenţă, 51,8% din elevi au fost băieţi, iar 55% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar anterior, în 2016-2017 s-a remarcat o uşoară scădere a numărului de elevi înscrişi în învăţământul special primar şi gimnazial cu 0,6%
Din totalul elevilor cuprinşi în învăţământul primar şi gimnazial, peste jumătate au urmat cursurile învăţământului primar (54,7%), majoritatea fiind înscrişi în şcolile publice (99,1%). Sectorul privat, deşi a cuprins doar 0,9% din numărul elevilor din învăţământul primar şi gimnazial, a continuat să crească (16,4% faţă de anul şcolar precedent) ajungând la 14.600 elevi. În unităţile şcolare particulare din mediul urban au studiat 95,3% din elevii înscrişi în învăţământul privat primar şi gimnazial. Cea mai mare parte a elevilor din învăţământul primar şi gimnazial a frecventat cursurile de zi (99,7%), restul optând pentru forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.
"Limba română este limba de predare oficială în sistemul naţional de educaţie, 93,5% dintre elevii înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial studiind în această limbă. În judeţele Harghita şi Covasna, populaţia de etnie maghiară deţine o pondere importantă în populaţia totală, ceea ce determină şi o proporţie semnificativă a populaţiei şcolare din învăţământul primar şi gimnazial care învaţă în limba maghiară (5,4%). Printre limbile de predare din învăţământul primar şi gimnazial s-au regăsit de asemenea, germana, engleza, romanes, armeana, slovaca, ucraineana, sârba, elena, croata, turca şi ceha", menţionează INS.
În învăţământul primar din România au învăţat 47.100 de maghiari, reprezentând 5,1% din elevii din România înscrişi în acest nivel educaţional, un procent asemănător înregistrându-se şi în cazul învăţământului gimnazial (5,2%). Distribuţia populaţiei şcolare din învăţământul primar şi gimnazial pe etnii arată că 6,3% erau romi, 5,1% maghiari, 0,2% ucraineni şi 0,2% turci.
În anul şcolar 2016-2017, în ierarhia limbilor moderne studiate de elevii din învăţământul primar şi gimnazial - ca primă limbă modernă - s-a situat limba engleză (85,9% din totalul populaţiei şcolare din învăţământul primar, respectiv 81,7% din învăţământul gimnazial), urmată de limba franceză (11,7% din elevii înscrişi în învăţământul primar şi 16,1% din elevii înscrişi în învăţământul gimnazial).Procentul celor care studiază a doua limbă modernă din învăţământul gimnazial (93,5%) este net superior celor din învăţământul primar (2,2%), limba franceză fiind studiată de 69,6% ca a doua limbă modernă de elevii din învăţământul gimnazial. Limba germană a fost studiată de 51,1% dintre elevii din învăţământul gimnazial, care învăţau trei limbi străine.
Distribuţia în profil teritorial a elevilor înscrişi în nivelurile de educaţie primar şi gimnazial arată că 18,9% dintre aceştia s-au înregistrat în regiunea Nord-Est, 14,9% în regiunea Sud-Muntenia, 12,9% în regiunea Sud-Est, 13,0% în regiunea Nord-Vest, 12,4% în regiunea Centru, 10,5% Bucureşti-Ilfov. Ponderea înscrişilor din restul regiunilor în total ţară se situează sub 10,0% (SudVest Oltenia 9,3% şi Vest 8,1%).
La sfârşitul anului şcolar 2016-2017, gradul de promovabilitate în învăţământul primar şi gimnazial a fost de 96,9% (98,4% în primar şi 95,2% în gimnazial). S-au înregistrat uşoare diferenţe pe sexe, pentru feminin 97,6%, respectiv pentru masculin 96,3%. Gradul de promovabilitate din învăţământul gimnazial a cunoscut un ecart de 2,2 puncte procentuale pe sexe (fetele au promovat în proporţie de 96,3%, iar băieţii au promovat în proporţie de 94,1%). Pe medii de rezidenţă, numărul de elevi promovaţi a fost uşor mai ridicat în mediul urban, comparativ cu cel rural, înregistrându-se grade de promovabilitate de 97,7%, respectiv 95,9%. În învăţământul primar şi gimnazial, 51.500 elevi au fost declaraţi repetenţi, reprezentând 3,1% din totalul elevilor aflaţi în evidenţă la sfârşitul anului şcolar 2016-2017. La sfârşitul anului şcolar 2016-2017 au absolvit învăţământul gimnazial 171.400 elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,3%). Ponderea băieţilor (51%) o devansează uşor pe cea a fetelor.
În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu reprezintă 53,9% din totalul absolvenţilor de la nivel naţional, însă în profil teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural, 60% şi, respectiv, 57,2% din totalul absolvenţilor fiecărei regiuni.
La sfârşitul anului şcolar 2016-2017, numărul elevilor aflaţi în evidenţa unităţilor din învăţământul primar şi gimnazial a fost de 1.668.100 elevi, cu 27.400 elevi (-1,6%) mai puţin decât la începutul anului (-1,5% pentru primar şi -1,7% pentru gimnazial). Conform INS, este de remarcat faptul că nu există diferenţe mari ale ratei abandonului pe sexe (1,8% la masculin, respectiv 1,4% la feminin). Pe medii de rezidenţă, se remarcă, totuşi, valori mai mari ale ratei abandonului în mediul rural la învăţământul gimnazial (2,5% în rural, comparativ cu 1,2% în urban) şi mai mici în învăţământul primar (2,1% în mediul rural şi 1,1% în cel urban).
În profil teritorial, la nivel de judeţ, valori mari ale ratei abandonului în învăţământul primar şi gimnazial s-au înregistrat în: Covasna şi Călăraşi (cu 3,7% fiecare), Braşov şi Vrancea (cu 3,2%
fiecare), Mureş şi Ialomiţa (cu 2,9% fiecare), Maramureş (2,6%). Cele mai mici valori ale ratei abandonului şcolar au fost semnalate în: Vâlcea şi Gorj (cu 0,7% fiecare), Arad (0,8%), Dâmboviţa, Argeş, Suceava, Neamţ (cu 1% fiecare), Botoşani (1,1%), Timiş, Prahova, Municipiul Bucureşti, şi Cluj (cu 1,2% fiecare), Teleorman, Vaslui, Sălaj şi Bistriţa-Năsăud (cu 1,3% fiecare), urmate de Hunedoara, Olt şi Alba (cu 1,4% fiecare).
În anul şcolar 2016-2017, în învăţământul primar şi gimnazial, educaţia elevilor a fost asigurată de 116.700 cadre didactice (în scădere cu 0,9% comparativ cu anul şcolar precedent), din care 48.000 în învăţământul primar şi 68.700 în învăţământul gimnazial. La fel ca în aproape toate nivelurile de educaţie, atât în învăţământul primar, cât şi în cel gimnazial, cadrele didactice de sex feminin au deţinut cea mai mare pondere (89,8% pentru învăţământul primar şi 72,6% pentru învăţământul gimnazial) în totalul de la nivel naţional. Scăderea numărului de cadre didactice la nivel naţional faţă de anul şcolar anterior s-a reflectat şi în numărul cadrelor didactice din şcolile primare şi gimnaziale din sectorul public (-1.100). În anul şcolar 2016-2017, în învăţământul primar şi gimnazial particular au fost angajate 1.500 persoane
în activitatea didactică, în creştere cu 8,9% faţă de anul şcolar anterior.
Personalul didactic auxiliar a numărat 9.900 persoane, cel nedidactic 24.600. Din totalul personalului didactic, personalul calificat a fost de 113.600, reprezentând 97,4%.
În mediul urban, 97,6% din totalul personalului didactic din învăţământul primar şi gimnazial a fost personal calificat (în uşoară creştere comparativ cu anul şcolar precedent). Ponderea personalului calificat din mediul rural (97,1%) a înregistrat o uşoară creştere comparativ cu anul şcolar precedent (96,4%). Din totalul personalului didactic din învăţământul particular primar şi gimnazial, 96,3% a fost personal calificat. Activitatea didactică auxiliară din învăţământul primar şi gimnazial privat a înregistrat o uşoară creştere, fiind asigurată de 200 persoane, iar activitatea nedidactică de 600 persoane.
Situaţia personalului didactic din învăţământul primar şi gimnazial pe grupe de vârstă relevă preponderenţa persoanelor cu vârsta cuprinsă între 35-39 ani (19,0%), iar cadrele didactice cu vârste cuprinse între 40-44 de ani au reprezentat 17,6% din numărul persoanelor cu normă didactică încadrate în învăţământul primar şi gimnazial. Numărul de elevi care au revenit la un cadru didactic pentru total a fost de 19 elevi în învăţământul primar şi de 11 elevi în învăţământul gimnazial.
Din punctul de vedere al reţelei de învăţământ existente în anul şcolar 2016-2017, elevii din învăţământul primar şi gimnazial şi-au desfăşurat activitatea educaţională în 4.000 de unităţi şcolare independente. Dintre acestea, 87 de unităţi şcolare au aparţinut sectorului privat, în uşoară creştere (cu 7 unităţi), comparativ cu anul şcolar precedent. Unităţile de învăţământ primar şi gimnazial au avut în dotare 71.500 săli de clasă şi cabinete şcolare, 8.200 laboratoare şcolare, 3.200 săli de gimnastică şi 500 ateliere şcolare, precum şi 3.600 terenuri de sport. În anul şcolar 2016-2017 unităţile de învăţământ primar şi gimnazial beneficiau de 23 bazine de înot.
Unităţile şcolare din învăţământul primar şi gimnazial au avut în dotare 136.400 PC-uri, iar dintre acestea 104.900 (76,9%) erau conectate la internet. În mediul rural 71,8% din PC-urile aflate în dotarea unităţilor şcolare au fost conectate la internet. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Constantin Balaban, editor online: Andreea Lăzăroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Mureș: Probiotic pe bază de ciuperci, pentru tratarea ficatului gras, în curs de brevetare de către o echipă a UMFST
Un probiotic pe bază de ciuperci, dezvoltat de o echipă coordonată de ing. dr. Irina Matran, de la Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) 'George Emil Palade', eficient în prevenirea sau tratarea steatozei hepatice nealcoolice, este în curs de brevetare la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, după ce a fost medaliat cu aur
George Friedman, fondatorul și președintele Geopolitical Futures, în vizită la SNSPA
Rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, a primit, vineri, la sediul instituției de învățământ superior, vizita lui George Friedman, fondator și președinte al Geopolitical Futures, precum și fondator al companiei Stratfor, una dintre cele mai influente voci în domeniul analizei geopolitice, înt&ac
Alba: Vizită inedită a unor liceeni la Penitenciarul Aiud, într-o activitate de prevenire a consumului de droguri
Mai mulți liceeni din Cugir au avut parte, vineri, de o vizită inedită la Penitenciarul de Maximă Siguranță Aiud, unde doi deținuți, foști consumatori de droguri, le-au vorbit despre efectele nocive ale drogurilor asupra sănătății și vieții, dar și despre anturajul și tentațiile aparent inofensive.
Iași: Ateliere, teatru și magie, de 1 iunie la Bojdeuca lui Creangă
Consiliul Județean Iași invită, de 1 Iunie, toți copiii și familiile acestora să participe, la Bojdeuca lui Ion Creangă, la o zi plină de activități recreative și educative. Potrivit unui comunicat de presă, evenimentul va avea loc duminică, 1 iunie, între orele 10:00 - 13:00 și va include un spectacol de teatru oferit de Teatrul pentru
Vaslui: 24 de microbuze electrice pentru transportul elevilor, predate primăriilor din județ
Un număr de 24 de microbuze electrice, achiziționate în cadrul unui proiect în valoare de peste 35 de milioane de lei, au fost predate, vineri, de conducerea Consiliului Județean (CJ) Vaslui primăriilor din comunele beneficiare. Vehiculele moderne, fiecare cu o capacitate de 16+1 locuri, vor asigura zilnic transportul pentru peste
Sindicaliștii din educație nu sunt de acord cu majorarea normei didactice
Reprezentanții sindicatelor din educație și-au exprimat vineri dezacordul față de intenția grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică și consideră că o asemenea măsură este nu doar 'inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave' asupra calității actului educațional. 'Federația Sindicatelor Libere din Învă
Ministrul Educației susține că trebuie facută rapid o reformă a învățământului rural
O reformă a învățământului rural, 'unde se află jumătate din copiii țării', trebuie să se facă rapid, a declarat vineri ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David. 'Analfabetismul funcțional atinge cote alarmante de siguranță națională în România . (...) Eu când vorbesc despre aceste cifre de analfabe
Academia de Studii Economice a semnat un acord de colaborare cu Universitatea 'Mohammed V' din Rabat
Academia de Studii Economice din București și Universitatea 'Mohammed V' din Rabat au semnat, joi, un acord-cadru de colaborare, care prevede consolidarea colaborării academice și științifice între cele două instituții de învățământ superior. Potrivit unui comunicat de presă, memorandumul pune accent pe derularea de proiecte comune de
Vrancea: Peste 100 de elevi își expun lucrările la Focșani la concursul de grafică de carte 'Ilustriada'
Peste 100 de elevi de gimnaziu și liceu, din 22 de județe din țară și din municipiul București, își vor expune lucrările, în perioada 30 mai - 4 iunie, la Galeriile de Artă din Focșani, în cadrul celei de-a IV-a ediții a concursului național de grafică de carte 'Ilustriada', un eveniment dedicat promovării lecturii și talentului artistic al
Daniel David: Din cauza analfabetismului funcțional, oamenii cred că vindecăm cancerul cu coada șoricelului
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, afirmă că cea mai mare îngrijorare a sa în privința învățământului preuniversitar este analfabetismul funcțional, din cauza căruia oamenii cred 'lucruri bizare', cum ar fi că se poate vindeca cancerul cu coada șoricelului sau că pământul este plat. 'Zona
Bihor: Decanul Facultății de Management al ASE București, Ion Popa, Doctor Honoris Causa al Universității orădene
Decanul Facultății de Management al Academiei de Studii Economice (ASE) București, profesorul universitar dr. habil. Ion Popa, a primit joi titlul de Doctor Honoris Causa al Universității din Oradea, a informat biroul de presă al instituției de învățământ superior. Potrivit sursei, Facultatea de Științe Economice (FSE) a propus să-
Cluj/David: Este normală dezvoltarea unei componente medicale la UBB prin înființarea Facultății de Științe Medicale
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a participat, joi, la inaugurarea celei de-a 23-a facultăți a Universității 'Babeș-Bolyai', Facultatea de Științe Medicale și ale Sănătății. 'UBB este cea mai mare comunitate academică a țării, fiind de 10 ani prima universitate a țării ca performanță academică și cea mai complexă universitate europe
UPDATE Arad: Cei șase elevi care s-au simțit rău la școală au fost duși la spital
Cei șase elevi de la Liceul cu Program Sportiv din Arad cărora li s-a făcut rău în timpul cursurilor au fost transportați la spital, pentru analize, în timp ce Direcția de Sănătate Publică (DSP) a deschis o anchetă. Directorul DSP Arad, Cecilia Irimie, a declarat, pentru AGERPRES, că sunt în curs de stabilire cauzele acestui
REPORTAJ/Olt: Învățământul tehnologic, în creștere; firmele caută electricieni și specialiști în automatizări, elevii preferă mecanica auto
Numărul claselor de învățământ tehnologic de la unitățile de învățământ din județul Olt este în creștere, în contextul cererii constante de personal calificat de pe platforma industrială Slatina și din partea companiilor din domeniul energiei, dar și pentru că elevii vor o calificare, deși ulterior aleg să-și continue studiile, potrivit re
Harghita: Peste 200 de elevi de la licee cu predare în limba maghiară, la un concurs de competențe lingvistice în limba română
Peste 200 de elevi de la liceele cu predare în limba maghiară din mai multe județe au participat, miercuri, la un concurs de competențe lingvistice în limba română, intitulat ''Non recuso laborem'', care a avut loc la Colegiul Național ''Márton Áron'' din Miercurea-Ciuc. Concursul