UNTRR solicită majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară și prelungirea schemei de ajutor de stat

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor majorarea sumei rambursate pentru acciza suplimentară la 34 bani/litru și prelungirea schemei de ajutor de stat până la 31 decembrie 2025.
Potrivit unui comunicat al UNTRR, remis luni AGERPRES, aceste modificări ale legislației sunt esențiale pentru ca firmele de transport rutier din România să-și poată menține competitivitatea într-un context economic tot mai dificil. Carburantul rămâne cel mai mare cost, iar majorarea accizei fără măsuri compensatorii adecvate duce la creșterea costurilor operaționale și pune presiune directă pe tariful de transport, susțin transportatorii.
'Începând cu anul 2025, mai mulți transportatori români au pierdut contracte de transport bilateral din și către România, ca urmare a acestor costuri ridicate. Aceste evoluții confirmă datele prezentate în studiul UNTRR 'Piața Transporturilor Rutiere din România 2018 - 2030', care arăta că în 2023 cele mai mari scăderi s-au înregistrat pe rutele către și dinspre Germania, Țările de Jos, Belgia, Cehia și Polonia. În 2023, transportatorii români au continuat să dețină o pondere semnificativă în comerțul internațional realizat rutier, cu 66% din totalul exporturilor și 57% din totalul importurilor de mărfuri transportate pe cale rutieră', se precizează în comunicat.
Scăderea volumului de servicii de transport rutier efectuate de operatorii români se reflectă inclusiv în datele publicate de Banca Națională a României, citate în document. Astfel, la sfârșitul lunii noiembrie 2024, soldul exporturilor de servicii de transport rutier a fost de doar 4,555 miliarde euro, în scădere cu 483 milioane euro față de aceeași perioadă a anului 2023, când soldul era de 5,038 miliarde euro.
'În acest context, pentru a asigura continuitatea măsurii și predictibilitatea necesară mediului de afaceri, UNTRR solicită prelungirea perioadei de aplicare a schemei de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2025. Valoarea actuală rambursată, de 20 bani/litru, nu mai reflectă realitatea economică. UNTRR solicită majorarea acesteia la 34 bani/litru, astfel încât să se asigure o compensare parțială echitabilă a accizei suplimentare, în linie cu practicile altor state membre UE. După majorarea accizei la motorină de la 1 ianuarie 2025, nivelul acesteia a depășit 466 euro/1000 litri - cea mai mare valoare a accizei din România de după 1990. În același timp, nivelul minim european este de 330 euro/1000 litri, iar diferența necompensată afectează direct capacitatea de concurență a transportatorilor români în raport cu operatorii din alte state membre', explică UNTRR.
Potrivit Uniunii, mai multe state UE oferă scheme de rambursare semnificativă a accizei suplimentare: Spania rambursează 4,9 cenți/litru, Croația oferă rambursare integrală, iar Ungaria compensează aproximativ 70% din diferență. Belgia, Franța și Italia aplică, de asemenea, forme consistente de sprijin, care mențin competitivitatea transportatorilor naționali.
În acest context, UNTRR solicită modificarea următoarelor articole din HG 153/2024: art. 4 alin. (3) - prelungirea perioadei de aplicare a schemei până la 31 decembrie 2025 și art. 5 alin. (2) - majorarea valorii rambursate la 34 bani/litru.
Astfel, UNTRR subliniază necesitatea unei intervenții urgente pentru evitarea dezechilibrelor în piața de transport rutier și pentru asigurarea unei concurențe loiale în spațiul UE. În lipsa acestor ajustări, transportatorii români riscă să piardă teren în fața firmelor străine care beneficiază de sprijin activ și consistent din partea propriilor guverne, avertizează transportatorii.
De asemenea, este important de avut în vedere că, indiferent de evoluția prețului la petrolul și motorină pe piața europeană, creșterea accizei la nivel național are un impact concentrat pe operatorii de transport din România, prin reducerea competitivității transportatorilor români și a tuturor agenților economici din țară care utilizează un transport mai scump decât competitorii lor din alte state.
'În măsura în care în alte țări, la același cost al motorinei fără taxe, cu taxe mai mici sau cu taxe, chiar dacă egale sau mai mari cu cele aplicate în România, prin rambursări integrale sau parțiale de acciză, costul final al motorinei devine mai competitiv decât în România, fluxurile de alimentare ale transportatorilor vor migra către alte state, așa cum s-a întâmplat și în trecut. Estimările arată că, într-un interval de doar trei luni, între 12% și 18% din volumul de motorină alimentat pe teritoriul României ar putea fi redirecționat către țările vecine. Această migrare va conduce implicit la o scădere a sumelor colectate de stat din acciză', se menționează în comunicat.
Deși, la prima vedere, statul român ar putea considera că face o economie prin nerambursarea accizei către transportatori, în realitate, pierderile bugetare cauzate de mutarea alimentărilor în afara țării vor depăși economiile aparente. Astfel, suma finală colectată din acciză se va reduce proporțional cu volumul de carburant alimentat în afara României.
'Pentru a da o șansă industriei de transport din România și economiei românești în ansamblu, menținerea rambursării parțiale a accizei pentru transportatorii români este cheia atât în situația creșterii prețului motorinei, cât și a scăderii acestuia ca urmare a recesiunii economice și a reducerii cererii. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România își exprimă încrederea în deschiderea autorităților față de această solicitare legitimă a industriei de transport rutier, vitală pentru economia națională și pentru buna funcționare a lanțurilor logistice europene', transmite UNTRR.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bogdan Ivan: Sprijinim strategia Comisiei Europene de a continua dialogul cu SUA pentru a negocia noile tarife comerciale
România sprijină strategia Comisiei Europene de a continua dialogul cu Statele Unite pentru a negocia în interesul statelor membre noile tarife comerciale, a anunțat ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan. 'La reuniunea
Burduja: Peste 40% din energia României este din hidrocentrale la această oră
Peste 40% din energia României este din hidrocentrale la această oră și, de aceea, este vital că am reușit să asigurăm funcționarea tuturor celor șase grupuri de la Porțile de Fier I, după lucrări integral românești, derulate de Hidroelectrica-Hidroserv-UCMH (UCM Reșița), a declarat ministrul Energiei, Sebastian Burduja. De asemenea, el a p
Codirlașu (CFA România): Este posibil să avem o recesiune ușoară în acest an
Situația actuală este una foarte complicată economic, riscul de recesiune a crescut semnificativ și este posibil să avem o recesiune ușoară în acest an, afirmat luni, Adrian Codirlașu, președinte al Asociației CFA România, la o întâlnire cu presa. 'Situația actuală este una complicată, chiar foarte complicată economic. Dacă ne uităm
Ministrul Finanțelor: Pregătim primele măsuri pentru protejarea industriei auto din România
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, s-a întâlnit luni cu reprezentanții Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și ai Confederației Patronale Concordia pentru consultări în contextul noilor taxe vamale impuse de SUA. 'Pregătim primele măsuri pentru protejarea industriei auto din România, în context
Bursa de la București, afectată de războiul tarifelor comerciale ;piața autohtonă rezistă mai bine decât piețe mari (brokeri)
Bursa de la București este afectată de războiul tarifelor comerciale, dar piața autohtonă rezistă mai bine decât piețe mari, susțin brokerii consultați de AGERPRES. 'Piața noastră a rezistat ca de obicei mai bine decât piețele externe, decât piețele mari. Am avut scăderi de 10%, de 7% pe Japonia, în unele momente ch
Odobescu: Peste 200 de firme românești participă la evenimente organizate de parteneri din UE în procesul de reconstrucție a Ucrainei
Peste 200 de firme românești s-au înscris deja și participă la diversele evenimente organizate de parteneri din Uniunea Europeană în procesul de reconstrucție a Ucrainei, a declarat, luni, consilierul prezidențial Luminița Odobescu, la conferința 'Reconstrucția Ucrainei în noua paradigmă transatlantică: Provocări pentru mediul de afaceri european
Barbu: România rămâne un partener de încredere pentru Republica Moldova în această etapă crucială a alinierii la standardele europene
România rămâne un partener de încredere pentru Republica Moldova, mai ales în această etapă crucială a alinierii la standardele europene, a declarat ministrul Agriculturii, Florin Barbu, după întâlnirea cu omologul său din Republica Moldova. Potrivit unui comunicat al ministerului de resort, transmis AGERPRES, ministrul Flor
CFR Călători suplimentează numărul de trenuri în minivacanța de 1 Mai, spre litoral
CFR Călători suplimentează numărul de trenuri care vor circula spre și dinspre litoral în minivacanța de 1 Mai, potrivit unui comunicat al companiei, publicat luni pe site. 'Cu prilejul minivacanței de 1 Mai, care prin tradiție este petrecută pe litoralul românesc, CFR Călători va asigura, în perioada 25/26 aprilie - 4/5 mai 2025, î
BNR: Rata anuală a inflației va consemna în trimestrul II din 2025 o creștere moderată
Rata anuală a inflației va consemna în trimestrul al doilea al acestui an o creștere moderată, relativ în linie cu previziunile precedente, ca urmare a efectelor de bază nefavorabile asociate evoluțiilor prețurilor energiei și alimentelor din perioada similară a anului precedent, conform evaluărilor Băncii Naționale a României. 'Potrivit
Ambasadorul Ucrainei: Nu trebuie să așteptăm până la sfârșitul acestui război pentru a ne angaja în reconstrucția Ucrainei
Nu trebuie să așteptăm până la sfârșitul acestui război pentru a ne angaja în reconstrucția Ucrainei, a transmis, luni, ambasadorul Ucrainei la București, Ihor Prokopchuk, oamenilor de afaceri care au participat la conferința 'Reconstrucția Ucrainei în noua paradigmă transatlantică: Provocări pentru mediul de afaceri european în era Trump 2.
Camera de Comerț România-Ucraina salută implicarea Guvernului în reconstrucția Ucrainei alături de mediul de afaceri și societatea civilă
Președintele Camerei Comerț Bilaterale România-Ucraina, Nasty Vlădoiu, a salutat, luni, implicarea Guvernului României în procesul de reconstrucției a Ucrainei printr-un grup de lucru anunțat de către șeful Cancelariei prim-ministrului, Ștefan Radu Oprea, la o nouă conferință pe această temă. Camera de Comerț Bilaterală România - Ucrain
Românii pot investi începând de luni, 7 aprilie, în titlurile de stat Tezaur
Românii pot investi începând de luni, 7 aprilie, în titlurile de stat Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani, cu dobânzi anuale de 6,60%, 7,30% și, respectiv, 7,60%, conform unui comunicat de presă al Ministerului de Finanțe. Titlurile de stat au valoare nominală de 1 leu și sunt în forma dematerializată. Titl
Vicepremierul R. Moldova, Doina Nistor: Schimburile comerciale cu România au fost de 7 miliarde de dolari în 2024
Chișinău - Trimisul special al AGERPRES, Cristian Lupașcu, transmite: România deține 21,3% din valoarea totală a comerțului exterior al Republicii Moldova, a declarat, luni, cu prilejul deschiderii Forumului Economic 'Investiții - Dezvoltare - Integrare Europeană' de la Chișinău, vicepremierul moldovean Doina Nistor. Potrivi
BNR a menținut dobânda cheie la 6,5% pe an
Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României a decis luni să mențină rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,5% pe an, a anunțat banca centrală. De asemenea, CA al BNR a hotărât menținerea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei dobânzii la facilitatea de depozit l