Black Friday 2024 ar putea fi indicatorul real al puterii globale (analiză)

Economia globală a evitat recesiunea de care se temea, iar consumatorii din Europa şi Statele Unite s-au dovedit surprinzător de rezistenţi la inflaţie, crescându-şi cheltuielile, însă estimările pentru Black Friday 2024 arată că industria de retail nu şi-a creat aşteptări prea mari, având în vedere prudenţa oamenilor şi performanţa acţiunilor, consideră Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.
Potrivit acestuia, achiziţiile consumatorilor devin mai selective, iar nevoia de a-şi reface economiile, împreună cu incertitudinea cu privire la traiectoria viitoare a inflaţiei sau a preţurilor la energie, determină milioane de oameni să fie mai prudenţi cu bugetele lor.
"În ultimii 10 ani, acţiunile retailerilor s-au descurcat mai bine decât S&P 500, activitatea investitorilor crescând cu aproximativ două săptămâni înainte de Black Friday. Anul acesta, decalajul, încă favorabil sectorului de retail, a slăbit uşor. Privind la sentimentul consumatorilor din Europa şi Statele Unite, se poate observa o îmbunătăţire semnificativă faţă de nivelurile de la finalul anului 2022 şi începutul lui 2023, când pesimismul cu privire la economia globală a atins niveluri record. Acest lucru, împreună cu un Black Friday potenţial slab, ar putea reprezenta o oarecare dezamăgire şi ar putea extinde discuţia despre schimbările tendinţelor de consum, impactul acestora asupra pieţei sau chiar o posibilă inversare a 'tendinţei optimiste'", subliniază Radu Puiu.
În România, asistăm de fapt la o îmbunătăţire a sentimentului în 2024, iar "confirmarea" acestei tendinţe poate fi găsită în performanţa datelor de retail din ultimele luni. Vânzările de retail din România au avansat cu 10,7% de la un an la altul în luna septembrie, accelerând de la 9,2% în luna august. Aceasta a marcat cea mai puternică creştere a activităţii vânzărilor de retail din august 2021, mai ales pentru că au fost creşteri pentru toate categoriile: alimente şi băuturi nealcoolice (4,3% faţă de 4,2% în august), produse nealimentare (19% faţă de 18%) şi combustibil pentru autovehicule (4,5% faţă de -0,6%).
În opinia specialistului, Black Friday 2024 ar putea fi indicatorul real al puterii globale.
"Industria comerţului cu amănuntul acţionează în prima linie şi este una dintre primele care resimt slăbiciunea consumatorilor, dar şi o creştere a activităţii din partea acestora. Cu ajutorul sistemelor automatizate şi al seturilor de date, marile lanţuri de magazine pot reacţiona rapid şi pot ajusta preţurile pentru se adapta cererii. Totuşi, există multe indicii potrivit cărora scăderea inflaţiei a adus, într-adevăr, la o scădere a puterii de stabilire a preţurilor şi un spaţiu limitat pentru extinderea marjelor. Modelele de consum nu sunt fixe, iar creşterea reală a salariilor nu este întotdeauna asociată cu o majorare pe măsură a achiziţiilor. Black Friday va fi un indicator important în acest an al puterii globale reale şi al 'nevoii' reale de consum pe principalele pieţe occidentale. Performanţele recente din sectorul de lux, precum şi ale lanţurilor de magazine care au funcţionat ani de zile cu o marjă mai mare în raport cu concurenţii lor (în SUA, un bun exemplu este Target vs. Walmart), arată o situaţie destul de diferită", subliniază analistul financiar XTB România.
Consumatorii aleg mai des ceea ce este mai ieftin şi renunţă la "prestigiu". Deşi "pe hârtie" par puternici, ei înclină spre preţuri mai mici şi renunţă adesea la "cheltuielile inutile" pe care erau dispuşi să le facă în 2020 - 2022, explică acesta.
Industria modei a fost prima care a simţit presiunea din această perspectivă, unde acţiunile holdingurilor din domeniu, precum LVMH, Kering, Richemont, Swatch şi PVH Corp., s-au prăbuşit. Până în prezent, scăderile au fost minimizate doar de companiile care creează bunuri exclusive, precum Hermes, Ferrari şi Brunello Cucinelli.
Creşterea popularităţii vânzărilor online înseamnă un accent mai mare pe oferte pe site-uri şi, probabil, un număr redus de promoţii în magazine. Comoditatea şi rentabilitatea pot îndruma consumatorii către comenzile prin comerţ electronic.
Schimbarea ar putea pune presiune asupra marjelor din industria de retail, din cauza costurilor mai mari de îndeplinire a comenzilor. Performanţa mai slabă a acţiunilor comercianţilor cu amănuntul, care în mod istoric s-au descurcat foarte bine, chiar înainte de Black Friday, ridică unele semne de întrebare cu privire la activitatea consumatorilor şi performanţa vânzărilor în această perioadă.
În acest sens, Radu Puiu observă că vânzarea cu amănuntul din SUA "nu dă randament".
"Datele Bloomberg arată că ascensiunea observată a vânzărilor retailerilor "emblematici" Walmart şi Kohl's este mai lentă decât în 2023. Pentru Walmart este de 1,3% de la un an la altul, în timp ce Kohl's înregistrează o scădere de aproape 10%. La Target, adică cel mai mare concurent al Walmart, vânzările sunt în scădere cu 1,2% de la an la altul, în timp ce la Best Buy, unde consumatorii "vânează" promoţiile legate de electronicele şi aparatele electrocasnice cu reduceri îndelungate, creşterea este de 5,5%", spune acesta.
Inflaţia mai scăzută determină scăderea preţurilor la unele bunuri. Datele sugerează că principalii retaileri din SUA raportează scăderi de la an la an, cu excepţia Walmart, care este în creştere cu 0,4%. Se preconizează că vânzările comparabile acestui retailer, care atrage un consumator orientat către promoţii şi economii, vor creşte cu 3,9%. Estimările mai arată că Target va înregistra o creştere anuală doar marginală, iar Best Buy şi Kohl's vor scădea.
"Retailerii au promovat ofertele de Black Friday încă de la începutul lunii noiembrie, la fel ca în urmă cu un an. Această strategie poate contribui la atragerea cumpărătorilor economi care îşi eşalonează achiziţiile precum şi la slăbirea dimensiunii coşului de cumpărături. Cu alte cuvinte, nu merită să ne aşteptăm la 'focuri de artificii' după Black Friday în acest sezon, iar performanţa acţiunilor comercianţilor cu amănuntul sugerează că piaţa nu şi-a creat aşteptări mari pentru vânzările din noiembrie şi de Crăciun", adaugă Puiu.
Grupul XTB este un furnizor internaţional de produse, servicii şi soluţii tehnologice de tranzacţionare şi investiţii. Din 2004, grupul şi-a extins activitatea, care acoperă acum peste 20 de pieţe majore din Europa, America Latină şi Asia, câştigând încrederea a peste 1 milion de clienţi. Folosind propriile platforme premiate xStation şi xStation Mobile, entităţile XTB Group oferă acces la peste 6.000 de instrumente financiare, inclusiv acţiuni reale, ETF-uri şi CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acţiuni, ETF-uri şi criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituţiilor financiare din întreaga lume. AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Andreea Lăzăroiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
INS: Producția de cărbune a scăzut cu 2,2% în trimestrul I 2025; importurile s-au redus cu 50,5%
Producția de cărbune a României s-a cifrat în primele trei luni din 2025 la 505.000 tone echivalent petrol (tep), fiind cu 2,2% mai mică (minus 11.200 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada men
Bitdefender: Escrocherie deepfake cu candidații la Președinție
Producătorul global de soluții de securitate informatică Bitdefender avertizează asupra unei noi escrocherii online care folosește tehnologia deepfake pentru a crea videoclipuri false cu figuri politice cunoscute, în preajma alegerilor prezidențiale din România. 'Aceste clipuri generate cu ajutorul inteligenței artificiale &ici
Greenpeace, despre cererea de chemare în judecată formulată de Romgaz: Nu am primit nicio înștiințare de plată
Greenpeace România transmite că nu a primit nicio înștiințare de plată privind cheltuielile de judecată către Romgaz, că nu este în incapacitatea de plată și că acest dosar este doar o încercare de intimidare. Aceste precizări vin în urma anunțului de vineri al ministrului Energiei, Sebastian Burduja, conform căro
Control operativ al ANPC la depozitele Antrefrig din sectorul 2; amenzi de 207.000 lei
Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au efectuat vineri un control operativ la depozitele Antrefrig din sectorul 2 și au aplicat, în urma deficiențelor constatate, amenzi în valoare de 207.000 lei, informează ANPC printr-un comunicat.
TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Universitatea Craiova
Liniile 1, 4, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de sâmbătă, 17 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Universitatea Craiova, programat de la ora 20:00, pe Arena Națională, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucu
O schemă frauduloasă de colectare a datelor personale și bancare utilizează identitatea brandului Notino (DNSC)
O tentativă de fraudă care folosește numele brandului Notino este în desfășurare în mediul online, iar această schemă este menită să colecteze datele personale și bancare ale utilizatorilor, atenționează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-o
Experții DNSC avertizează asupra unui risc cu impact ridicat de malware livrat prin Google Calendar
Un malware este livrat prin intermediul invitațiilor din Google Calendar care conțin linkuri către fișiere sau pagini controlate de către hackeri, avertizează experții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-un articol postat, vineri, pe site-ul instituției. 'Cercetătorii în securitate cibernetică de
BNR: Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025
Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025, pe fondul unor efecte de bază și al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică, dar va descrește apoi, timp de patru trimestre, potrivit unui comunicat de presă al Băncii Naționale a României. În ședința de
Prezidențiale2025 / Boloș: Am votat astăzi la Bruxelles pentru calea europeană a României
Ministrul Investițiile și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a transmis că a votat vineri, la Bruxelles, pentru calea europeană a României, deoarece Uniunea Europeană, 'cu toate rigiditățile ei', ne-a împins să facem reforme necesare pentru țară. 'Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană
BNR: Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală
Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală, iar în ultima perioadă, ieșirile de capital au crescut semnificativ, sub diverse forme, se arată într-un comunicat al Băncii Naționale a României. Potrivit BNR, aceste schimbări au avut un im
BNR menține dobânda cheie la 6,50% pe an
Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României a decis, vineri, să mențină rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an, informează banca centrală printr-un comunicat. De asemenea, CA al BNR a hotărât păstrarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei
ANCOM: Sectorul de telecomunicații din România a raportat venituri în scădere cu 5%, în 2024
Veniturile sectorului de telecomunicații din România au scăzut, în cursul anului trecut, față de 2023, cu 5%, până la 16,1 miliarde de lei (aproximativ 3,2 miliarde de euro), reiese din datele publicate, vineri, de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Raportul de date statist
Oamenii preferă divertismentul local și spectacolele live însă tehnologia rămâne un element esențial (studiu)
Activitățile locale (48%) și live (46%) reprezintă cele mai frecvente alegeri ale consumatorilor în materie de divertisment la nivel global în ultimul an, iar generațiile mai în vârstă apreciază formatele facilitate de tehnologie într-o măsură comparabilă cu Generația Z, relevă un studiu privind atitudinea consumatorilor în context
Încep lucrările de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de peste 112,4 milioane de lei
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a transmis vineri ordinul de începere a lucrărilor de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de 112,422 milioane de lei, din fonduri proprii. 'Ca urmare a aprobării proiectului tehnic 'Modernizarea terminalelor și a corpurilor de clădire existente la AIHCB',
Moneda națională continuă să se deprecieze față de euro, cursul ajunge la 5,1033 lei/euro
Moneda națională s-a depreciat vineri în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1033 lei, în creștere cu 0,01 bani față de cotația precedentă, de 5,1032 lei. Leul a pierdut teren și în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,5563 lei, în urcare cu 0,09 bani (+0,02%), comparati