logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Săvoiu, despre înfiinţarea Carpatica Feroviar: Am dorit un fresh start pentru transportul feroviar de marfă din România

Imagine din galeria Agerpres

Carpatica Feroviar, care va fi funcţională în 2025 conform planurilor, reprezintă un fresh start pentru transportul feroviar de marfă din România, pentru că o companie cu o datorie de peste 4 miliarde de lei, aşa cum este acum CFR Marfă, nu se poate dezvolta, a declarat, joi, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ionuţ-Cristian Săvoiu.

"Noi vizăm înfiinţarea unei companii feroviare care să aibă posibilitatea să aibă şi capital privat în interior, deci o să fie o companie cu capital mixt, în perspectivă. Trebuie să demonstrăm discontinuitatea companiei CFR Marfă şi acest lucru este realizabil într-un parcurs agreat cu Comisia Europeană, cu DG Competition, în decursul a doi ani de lucru şi suntem foarte aproape de concretizare a acestui demers, care va demonstra seriozitatea statului nostru în a implementa o decizie a Comisiei şi de a avea în continuare o companie viabilă în mediu concurenţial. (...) Ce este important spus? O companie funcţională, o companie viabilă trebuie să fie bancabilă. În momentul când ai o datorie de 4 miliarde, mai mult de 4 miliarde de lei, evident, nu te poţi dezvolta, nu poţi să creditezi o astfel de companie, pari un partener sub risc de funcţionare. De aceea, asta este una din motivaţiile pentru care noi am dorit un fresh start, cum se spune, pentru transportul feroviar de marfă din România", a declarat Săvoiu, la dezbaterea publică referitoare la proiectul de Hotărâre de Guvern privind înfiinţarea Carpatica Feroviar.

Potrivit acestuia, Carpatica Feroviar va avea iniţial capital integral de stat, existând intenţia de a fi listată la bursă într-un orizont de timp de 1-2 ani de la operaţionalizarea acesteia.

"Noua companie porneşte cu capital integral de stat, urmând ca într-un parcurs economic viabil să se intre într-o procedură de ...aşa cum am angajat în discuţiile cu Comisia, chiar am avut o discuţie cu două variante. Una cu o cotă de participare a unor investitori strategici sau listarea pe bursă, care înseamnă 25% din capitalul companiei. Chiar am discutat şi vreau să vă dezvălui faptul că am transmis către Secretariatul General al Guvernului ca o posibilă entitate pentru a fi listată la bursă din partea Ministerului Transportului să fie noua companie (...) Dar în primul rând trebuie să înfiinţăm compania, să avem Hotărârea de Guvern (...) Şase luni ar fi operaţionalizarea, după care funcţionarea. Evident, listarea la bursă necesită o pregătire care, cred eu, va fi cam pe doi ani de zile. Un an, doi ani de zile. Bine, cu anumite... oricum avem în PNRR această ţintă pentru listarea la bursă. Există un răgaz şi lucrurile acestea cred că trebuie discutate şi cu mai multe întrebări vizavi de acest subiect cred că ar putea să aibă o contribuţie pozitivă şi BVB‚ AMEPIP şi noi suntem în dialog permanent", a susţinut secretarul de stat.

Carpatica Feroviar va avea afaceri cam de aceleaşi dimensiuni pe care le-a avut CFR Marfă, iar activele nu le va prelua automat de la aceasta din urmă, ci vor fi achiziţionate printr-o procedură publică legală.

"Se va înfiinţa o societate cam de aceleaşi dimensiuni ale afacerii cu a companiei CFR Marfă de astăzi, deci nu ne dorim un rol dominant. Oricum, la circa 30% cotă de piaţă, între 25% şi 30%, nimeni nu poate să mai spună că ne aflăm într-o situaţie dominantă. Dimpotrivă, noi suntem angajaţi pe un parcurs care să asigure competitivitatea tuturor participanţilor în această piaţă de transport feroviar de marfă. Parcursul nostru este reglementat de lege. Anul trecut, a fost amendată legislaţia care permite ministerelor să înfiinţeze societăţi comerciale. De asemenea, după cum bine ştiţi, tot anul trecut a apărut AMEPIP. Practic, această agenţie va juca un rol important în implementarea legislaţiei privind consiliile de administraţie, performanţa fianciară etc. Mai mult, avem angajamentul ca această nouă companie să aibă şi o cotă de capital privat într-o formă sau alta - că e vorba de participarea unui investitor în domeniu sau prin listare la bursă. Deci ambele variante sunt pe masa de lucru, după înfiinţare. Carpatica va avea cam aceeaşi dimensiune, deci eu sunt convins că se va asigura o tranziţie netedă, iar ceea ce merită spus este că în ultimii doi ani compania operaţional este pe plus. CFR Marfă a devenit, dintr-o companie de unde lumea pleca, pentru că nu erau salarii, o companie care atrage forţă de muncă, tinerii. Cred că această experienţă poate fi transferată uşor la noua entitate de transport de marfă", a explicat oficialul MTI.

Perioada de înfiinţare şi acreditare a noii companii este de 6 luni de la publicarea Hotărârii de Guvern în Monitorul Oficial.

"Asta pe calendar, aşa am prevăzut noi în planul iniţial. Sper să nu apară elemente care să ne întârzie sau să decaleze. Vizavi de avizul CSAT, da, rămâne avizul CSAT în text şi, după 6 luni, practic, se va închide procesul. Va fi un proces care va fi paralel, deci nu se închide direct CFR Marfă, ci o perioadă vor putea funcţiona ambele societăţi până când se capitalizează complet Carpatica Feroviar, atât cu active, cât şi cu personal. Cele 6 luni pornesc de la publicarea HG. În scenariul nostru realist, este posibil ca în 2025 să avem funcţională Carpatica Feroviar, iar în 2024 să se înfiinţeze compania", a subliniat el.

După apariţia Carpatica Feroviar, societăţii CFR Marfă trebuie să i se lichideze patrimoniul, care este sub sechestru în acest moment depus de ANAF, şi să se achite datoria pe care o are la CFR SA pentru ajutorul de stat.

Ionuţ-Cristian Săvoiu a precizat că "din calculele noastre, ale consultanţei" se va recupera tot ajutorul de stat acordat CFR Marfă.

Întrebat de unde va lua personalul noua companie, secretarul de stat a spus că CFR Marfă are 3.300 de salariaţi, care vor ajunge la Carpatica Feroviar.

"Există în momentul de faţă la CFR Marfă 3.300 de angajaţi care asigură funcţionarea companiei. Deci ăsta este, trebuie să recunoaştem, ăsta este bazinul de oameni cu experienţă, cu cunoştinţe despre... Noi încercăm o tranziţie lentă, fără tensiuni sociale, o tranziţie lentă pe cadrul legal actual", a răspuns el, adăugând că posturile vor fi listate şi se va organiza concurs pentru ocuparea lor.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a organizat joi dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre a Guvernului privind înfiinţarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de HG, societatea va avea obligaţia legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăţilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situaţii de criză.

"Însuşi termenul de 'criză' relevă urgenţa ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situaţia imposibilităţii de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranţa naţională şi a partenerilor externi", se spune în document.

Noua societate va desfăşura activităţi de interes strategic - ţinând cont de parteneriatele României rezultate din obligaţiile sale internaţionale şi de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză şi de interes comercial - fiind o societate cu capital de stat, finanţată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar.

"Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic, sincopele în funcţionarea acestuia generează perturbări grave în funcţionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 - 2023 (pandemia covid-19, criza energetică, alimentară şi a transporturilor, precum şi conflictele din apropierea graniţelor) au accentuat nevoia investiţiilor în sectorul feroviar, respectiv importanţa existenţei unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiţionat toate transporturile necesare, conform cerinţelor agreate la nivelul României din UE şi NATO. Statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă 'CFR Marfă' SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ţinând cont de situaţia în care se regăseşte CFR Marfă, faţă de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal şi punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înfiinţării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a ţării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă şi poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deţinute, iar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creşte riscul declanşării procedurii de infringement faţă de statul român", explică Nota de fundamentare. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)

Afisari: 19

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 14-06-2025 13:50

CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom

Economic 14-06-2025 13:32

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș

Economic 14-06-2025 09:18

Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii

Economic 14-06-2025 08:56

INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%

România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil

Economic 13-06-2025 19:22

AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici

Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează

Economic 13-06-2025 18:28

USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025

Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d

Economic 13-06-2025 16:00

Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi

Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi

Economic 13-06-2025 15:13

Investițiile străine directe au scăzut cu 12%, în primele patru luni

Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat, în primele patru luni ale acestui an, 1,99 miliarde de euro, în scădere cu 12% față de 2,27 miliarde euro consemnate în perioada similară a anului trecut, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis vineri AGERPRES. '

Economic 13-06-2025 15:01

Deficitul de cont curent a crescut cu 60% în primele patru luni, la peste 10,1 miliarde de euro

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat un deficit de 10,103 miliarde de euro în perioada ianuarie-aprilie 2025, în creștere cu 60,6% comparativ cu deficitul de 6,289 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Băncii Naționale a României, publicate vineri. Balanța bunurilor a consem

Economic 13-06-2025 15:00

Popa (BNR): Piețele financiare ne penalizează deja; o vor face cu o intensitate mai mare dacă nu venim cu un plan solid

Piețele financiare ne penalizează deja și o vor face cu o intensitate mult mai mare dacă România nu vine rapid cu un plan solid și credibil de reducere a deficitului bugetar, a afirmat, vineri, Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR). ''Am avut recent curiozitatea să ur

Economic 13-06-2025 14:42

Bogdan Ivan a anunțat finalizarea celor două scheme de sprijin de 300 de milioane de lei pentru Praid

Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, a anunțat, vineri, finalizarea procedurilor ce vizează alocarea a 200 de milioane de lei pentru repararea daunelor provocate de inundațiile de la Praid și a 100 de milioane de lei pentru antreprenorii din turism ce activează în zona afectată de inundații.

Economic 13-06-2025 13:13

(P) Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România: Caterpillar pune împreună oamenii și tehnologia. La aniversarea unui secol de existență, aducem un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori

Bergerat Monnoyeur România celebrează, zilele acestea, un secol de inovație și excelență în domeniul utilajelor pentru construcții, o sută de ani de când utilajele și tehnolo

Economic 13-06-2025 13:06

Burduja: Astăzi se împlinesc 70 de ani de la 'prima tură' la Dispecerul Energetic Național

Dispecerul Energetic Național - celebrul DEN este una dintre cele mai importante instituții din România, un nod strategic care asigură, în fiecare secundă, funcționarea în siguranță a Sistemului Energetic Național, a scris vineri, pe Facebook, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi (vineri, n.r.) se împlinesc 70 de ani de la

Economic 13-06-2025 12:28

România se numără printre țările UE cu cele mai importante creșteri ale producției industriale în luna aprilie

Producția industrială în UE a scăzut în luna aprilie 2025, comparativ cu luna martie 2025, însă România se numără printre țările membre cu cele mai importante creșteri ale producției industriale de la o lună la alta, arată datele publicate, vineri, de Oficiul European de Statistică (Eurostat). Conform acestor date, în aprilie comp

Economic 13-06-2025 11:02

Persoanele fizice se pot înscrie la Rabla Auto din 19 iunie; AFM publică un clip cu pașii necesari

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va demara, pe 19 iunie, sesiunea de înscriere a persoanelor fizice în programul Rabla Auto 2025 pe site-ul www.afm.ro, în acest sens fiind publicat un clip video informativ cu pașii de urmat, a anunțat vineri instituția, printr-un comunicat. 'Am pus