Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.
Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.
În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.
Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.
În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.
În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.
Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.
Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.
Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.
Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.
Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.
Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.
NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Burduja: Proiectul Neptun Deep va consolida poziția României în rândul producătorilor de gaze din UE
România este deja în fruntea topului producătorilor de gaze din UE, iar proiectul Neptun Deep ne va consolida această poziție, a scris, duminică, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, pe pagina sa de Facebook. Potrivit ministrului, 'România are șansa istorică de a juca un rol important, dacă își va apăra direcția pe care a construi
Voican: În anii tulburi, oamenii sunt prudenți cu vacanțele; la Târgul de Turism vom vedea încrederea în viitoarele luni
Oamenii sunt prudenți cu vacanțele în anii tulburi și dacă nu vor cumpăra sejururi la Târgul de Turism, cu aceste reduceri impresionante, va trebui să tragem un semnal de alarmă către Guvern, să-i spunem că are de făcut ceva și foarte repede, a declarat, pentru AGERPRES, vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) Adrian V
ONRC: Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea a crescut cu 14,58% în 2024
Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea în 2024 a fost de 18.716, în creștere cu 14,58% comparativ cu anul anterior, conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe companii care și-au suspendat activitatea au fost din București, respectiv 2.252 (număr în creștere cu 13,79 față de 2023)
Florin Barbu: Pierderile în sectorul vegetal au fost anul trecut de peste 2,5 miliarde de euro
Pierderile înregistrate anul trecut din cauza fenomenelor meteo extreme au depășit 2,5 miliarde de euro în sectorul vegetal, iar statul a plătit fermierilor în jur de două miliarde de euro prin schemele de ajutor și pentru despăgubiri, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu.
Un transport agabaritic record pentru România, de aproape 800 de tone, traversează țara către Termocentrala Mintia
Duminică, în jurul orei 09:00, a intrat în România prin punctul de trecere a frontierei Nădlac I transportul agabaritic care duce o turbină la termocentrala Mintia (județul Hunedoara), aflată în plin proces de retehnologizare, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Loteria Română suplimentează câștigurile la Loto 6/49, Joker și Loto 5/40, de Dragobete
Loteria Română organizează, duminică, Tragerile Speciale Loto de Dragobete, suplimentând fondul de câștiguri al categoriei I pentru jocurile Loto 6/49 (100.000 de lei), Joker (50.000 de lei) și Loto 5/40 (25.000 de lei), a anunțat compania. La Loto 6/49 se înregistrează la categoria I un report de peste 18,71 milioane de lei (pe
Daraban (CCIR): Nu există niciun fel de implicare a mea într-un eventual dosar de corupție
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, care deține 10,38% din acțiunile SC Global Defense Logistics SRL, susține că nu este implicat în niciun fel într-un eventual dosar de corupție, după ce DNA a anunțat sâmbătă că firma și doi reprezentanți ai acesteia sunt urmăriți penal pentru dare de mită.
România își propune o absorbție de 47 de miliarde de lei prin PNRR în acest an (ministru)
România își propune o absorbție de 47 de miliarde de lei prin PNRR în acest an după ce a beneficiat deja de 32 de miliarde de lei din acest program, a anunțat duminică, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, pe pagina sa de Facebook. 'Fondurile PNRR sunt esențiale pentru România. Am beneficiat deja de 32 de miliarde de lei din
INS: Producția de cărbune a scăzut cu 14,2% în 2024; importurile s-au redus cu 1%
Producția de cărbune a României a depășit, anul trecut, 1,924 milioane tone echivalent petrol (tep), fiind cu 14,2% mai mică (minus 319.700 tep) față de cea din 2023, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada menționată, de 195.600 tep, în scădere cu 1.900 tep (minus 1
Cristian Popa: Europa trebuie să redevină competitivă; singura cale este prin mai mult liberalism
Europa trebuie să redevină competitivă, iar singura cale pentru a ajunge acolo este prin mai mult liberalism, mai multă ordine spontană și mai puține reglementări și birocrație, susține Cristian Popa, membru în Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR), într-un articol de opinie postat pe Linkedin. 'Europa va fi clăd
România ar putea deveni cel mai puternic stat pe procesare din sud-estul Europei în următorii 4 ani (ministru)
România ar putea deveni, în următorii 3-4 ani, cel mai puternic stat din sud-estul Europei pe procesarea alimentelor, după finalizarea proiectelor de peste 1,7 miliarde de euro contractate pe Investalim și prin Planul Strategic 2023-2027, a declarat, pentru AGERPRES, ministrul Agriculturii, Florin Barbu. 'Am semnat pe programul
Ministrul Finanțelor: Ratingul României va depinde, în mare măsură, de capacitatea de a ne respecta angajamentele
Agenția Fitch a dat un semnal clar că România trebuie să continue măsurile de consolidare fiscală și de restabilire a echilibrului bugetar pentru a întări credibilitatea fiscală a țării iar ratingul va depinde, în mare măsură, de capacitatea noastră de a ne respecta angajamentele, susține ministrul Finanțelor, Tanczos Barna. Reacția șefului d
Reduceri de până la 65% la vacanțe, la Târgul de Turism al României
Vacanțe tradiționale, sejururi la mare și la munte, în țară și străinătate sau city break-uri în marile capitale europene pot fi găsite în aceste zile la Târgul de Turism al României, ediția de primăvară, cu prețuri mai mici chiar și cu 65% pe durata evenimentului. Un număr de 193 de expozanți, mai mult de jumătate dintre ei veniț
Fitch a confirmat ratingul României la 'BBB minus', cu perspectivă negativă
Fitch Ratings a confirmat vineri ratingul României pe termen lung în valută la 'BBB minus', cu perspectivă negativă, se arată într-un comunicat al agenției de evaluare financiară. Ratingul României pe termen lung 'BBB minus' este sprijinit de apartenența la UE și intrările de capital conexe care sprijină convergența veni
Ministerul Energiei a publicat proiectul de OUG privind prelungirea plafonării prețurilor la energie
Ministerul Energiei a publicat, vineri seara, proiectul de Ordonanță de Urgență privind prelungirea plafonării prețurilor la energie electrică până la 30 iunie 2025 și a celor la gaze naturale până la 31 martie 2026. 'Prezentul act normativ are drept scop instituirea următoarelor măsuri temporare: acordarea unor măsuri de sprij