logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023

Imagine din galeria Agerpres

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.

Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.

În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.

Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.

În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.

Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.

Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.

Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.

Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.

Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.

NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 6

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 02-04-2025 11:45

Peste 34.900 de locuri de muncă sunt disponibile la nivel național și alte 232 în Spațiul Economic European

Peste 34.900 de locuri de muncă sunt disponibile la nivel național în timp ce alte 232 sunt vacante în Spațiul Economic European, a anunțat, miercuri, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). În România, cele mai multe locuri de muncă sunt oferite pentru muncitor necalificat la demolarea clădirilor, căptușeli zidărie,

Economic 02-04-2025 10:53

Eliminarea facilităților fiscale, unul dintre factorii care pot afecta atractivitatea României în domeniul serviciilor de afaceri (raport)

Eliminarea facilităților fiscale și lipsa unei strategii naționale de educație și formare profesională pot afecta atractivitatea României pe termen lung în domeniul serviciilor de afaceri, arată cel mai recent raport realizat de Asociația Business Service Leaders în România (ABSL), în colaborare cu Deloitte România. '&Ic

Economic 02-04-2025 10:33

România are în continuare unele dintre cele mai ieftine credite ipotecare din regiune (analiză)

România are unele dintre cele mai ieftine credite ipotecare din Europa Centrală și de Est și la un nivel similar cu statele din vestul Europei, luând în considerare salariile medii la nivel național și costurile cumpărării unui apartament cu două camere printr-un credit ipotecar contractat pe o perioadă de 25 de ani, potrivit unui raport realizat de un brok

Economic 02-04-2025 10:16

Opt din zece angajați primesc beneficii extrasalariale în compania pentru care lucrează (platformă de recrutare)

Aproximativ 83% dintre angajați primesc beneficii extrasalariale în compania pentru care lucrează, cele mai frecvente fiind tichetele de masă, primele de sărbători, abonamentele medicale și posibilitatea de a lucra remote, reiese dintr-un sondaj realizat de o platformă de recrutare online. Conform cercetării eJobs, tichetele de masă cont

Economic 02-04-2025 09:40

ANAF: O companie de construcții din București nu a plătit niciodată impozitele și contribuțiile reținute de la salariați

O companie din București care activează în domeniul lucrărilor de construcții nu a achitat niciodată impozitele și contribuțiile reținute de la salariați, se arată într-un comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). 'Inspectorii antifraudă din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) au verificat modul de în

Economic 02-04-2025 09:39

Prețurile producției industriale au crescut cu 4% în ritm anual, în februarie

Prețurile producției industriale pe total (piața internă și piața externă) au crescut cu 4% în februarie 2025, față de luna februarie 2024, și au crescut cu 3,6% comparativ cu ianuarie 2025, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate miercuri. La nivelul pieței interne, indicele prețurilor producției industriale a &i

Economic 02-04-2025 08:44

PAID lansează campania de conștientizare 'Adevărata tragedie nu e dezastrul, ci lipsa pregătirii'

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) a lansat pe 1 aprilie campania de conștientizare 'Adevărata tragedie nu e dezastrul, ci lipsa pregătirii', care își propune să atragă atenția cu privire la impactul devastator al dezastrelor naturale asupra comunităților din România. Potrivit unui comunicat al

Economic 02-04-2025 07:00

Peste 40 de lideri din industria IT&C se reunesc miercuri, la București, la ANIS International Summit 2025

Peste 40 de speakeri din partea autorităților, mediului de afaceri și al celui academic vor participa, miercuri, la ANIS International Summit 2025, un eveniment de referință al industriei IT din România, organizat de Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS). Tema ediției din acest an 'Tehnologie și Inovație: Construind un viito

Economic 01-04-2025 18:33

Ministrul Mediului: Undă verde pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca

Acordul de mediu pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca a fost emis marți, a anunțat ministrul Mediului, Mircea Fechet. 'Undă verde pentru finalizarea lucrărilor la Amenajarea Hidroenergetică Cerna - Belareca, un proiect care face parte din pachetul de investiții strategice care pun România pe dr

Economic 01-04-2025 18:00

Fenomenul șomajului în rândul tinerilor în România ia amploare; este nevoie de o politică socială și economică dedicată tinerilor (raport)

România a devenit țara din UE cu cea mai mare rată a șomajului în rândul tinerilor sub 25 de ani (26,3%), conform datelor Eurostat din decembrie 2024, astfel că țara noastră a depășit state precum Spania și Grecia, unde șomajul în rândul tinerilor a fost mereu o problemă constantă, se arată în Monitorul Social, un proiect al Fundaț

Economic 01-04-2025 17:03

Consumul de bere la terasă rămâne scăzut în România; un factor important, puterea redusă de cumpărare a populației

Consumul de bere la draft a crescut cel mai mult anul trecut, respectiv cu 13%, față de 2023, însă România se află în continuare sub vârful pe care l-a avut 'în perioada de glorie' din 2008, puterea scăzută de cumpărare a populației fiind unul din factorii care au dus la această situație. De altfel, î

Economic 01-04-2025 16:34

Piața asigurărilor din România a crescut cu 11% în 2024, la 23,4 miliarde lei

Piața asigurărilor din România a înregistrat, în 2024, un volum total al primelor brute subscrise de 23,4 miliarde lei, în creștere cu 11% față de anul anterior, potrivit unui raport publicat marți de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). Conform sursei citate, ponderea asigurărilor generale în total subsc

Economic 01-04-2025 15:09

Comănescu (Consiliul Concurenței): Înțeleg tentația ca un monopolist să-și încurajeze companiile din grup, dar îl sfătuiesc să nu facă asta

Tentația ca un monopolist să-și încurajeze companiile din grup este mare, dar totuși îl sfătuiesc să nu facă acest lucru, pentru că poate să contravină legislației pe concurență, a declarat, marți, la o dezbatere despre rolul sectorului energetic în dezvoltarea economică a României, Adrian Comănescu, membru al boardului Consiliului Concurenței

Economic 01-04-2025 14:45

Lorant Antal: Rețelele de distribuție au fost dintotdeauna în urma economiei, din nefericire

Rețelele de distribuție nu au fost niciodată cu un pas înaintea economiei, ci dintotdeauna au fost în urmă, a declarat, marți, la o dezbatere despre rolul sectorului energetic în dezvoltarea economică a României, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senat, Istvan-Lorant Antal.

Economic 01-04-2025 14:31

Wizz Air a deschis la Băneasa o nouă bază operațională și a prezentat o aeronavă Airbus A321neo de ultimă generație

Wizz Air a prezentat, marți, aeronava Airbus A321neo de ultimă generație, care va deservi baza nou înființată de la Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu, oferind opțiuni de călătorie din Capitală către șapte destinații, a anunțat compania aeriană, într-un comunicat. O aeronavă suplimentară va opera și de pe Aer