Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023

Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.
Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.
În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.
Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.
În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.
În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.
Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.
Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.
Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.
Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.
Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.
Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.
NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Sameday va cumpăra Cargus, prima companie privată de curierat din România
Compania românească de curierat Sameday a semnat contractul de achiziție a Cargus iar tranzacția urmează să fie finalizată după ce va primi aprobarea din partea autorităților relevante de control al fuziunilor și investițiilor străine. 'Sameday, compania românească de curierat, își continuă strategia de dezvoltare prin semnarea contractul
Cristina Chiriac (CONAF): Diversitatea și echilibrul de gen în guvernanță devin imperative, nu opțiuni
Diversitatea și echilibrul de gen în guvernanță devin imperative, nu opțiuni, în contextul în care economiile europene au nevoie de soluții sustenabile și de coeziune, consideră Cristina Chiriac, președinta Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). ''Leadershipul feminin este astăzi o resursă stra
România a încasat aproximativ 1,3 miliarde euro pentru cererea de plată nr. 3 din PNRR
România a primit de la Comisia Europeană aproximativ 1,3 miliarde de euro, pentru țintele și jaloanele din cererea de plată nr. 3 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care au fost îndeplinite integral, a anunțat marți Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Valoarea netă a cererii de plată nr. 3 es
Banca Mondială a revizuit în scădere previziunile privind evoluția economiei României în 2025 și 2026
Economia românească va înregistra un avans de 1,3% în acest an, față de un nivel de 2,1% previzionat în luna ianuarie, conform celui mai recent raport privind ''Perspectivele Economice Globale'' (Global Economic Prospects), publicat marți de Banca Mondială. De asemenea, în 2026 creșterea PIB-ului R
Misiunea OCDE în România, interesată de cauzele deficitului bugetar la o întâlnire cu sindicaliști din BNS
Reprezentanți ai conducerii Blocului Național Sindical (BNS) au avut, marți, o întâlnire cu membri ai misiunii Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care s-au arătat interesați, în special, de cauzele deficitului bugetar și de modul în care politicile publice influențează competitivitatea economică și echilibrul pieței
COTAR solicită includerea ASF pe lista scurtă a instituțiilor din România care trebuie ''reformate de urgență''
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să se regăsească pe lista scurtă a instituțiilor importante care trebuie reformate de urgență în România, consideră oficialii Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), într-o scrisoare deschisă adresată președintelui Nicușor Dan și președintelui Senatulu
TAROM și-a vândut acțiunile la RFS către Air British Petroleum
Compania națională de transport aerian TAROM a anunțat, marți, că a atins o nouă țintă din Planul de restructurare, după ce a finalizat, recent, contractul de vânzare a pachetului de 50% din acțiunile companiei Romanian Fueling Services S.R.L. către Air Brithish Petroleum, informează un comunicat al operatorului aerian, remis AGERPRES. O
Ministerul Finanțelor a împrumutat marți 805,1 milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, marți, 805,1 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 88 luni, la un randament mediu de 7,50% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de marți a fost de 40
Burduja: Piața energetică europeană e unică doar pe hârtie; în practică, e nevoie de infrastructură conectivă transfrontalieră
Piața energetică europeană are nevoie de infrastructură conectivă transfrontalieră - de 'sârme' care trec granița - pentru ca energia să circule liber, iar prețurile din statele membre să fie similare, a precizat marți ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'De ce energia costă pe piața zilei de astăzi 84 euro în România, 25 euro
Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Argenta SRL de către antreprenorii Adrian Crețoiu și Iulian Stanciu
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care oamenii de afaceri Adrian Crețoiu, prin intermediul First All Energy Europe SRL, și Iulian Stanciu, prin intermediul Inspire Asset Management SRL, intenționează să preia Argenta SRL. First All Energy Europe SRL și Inspire Asset Management SRL sunt două companii cu sediul în România, care desfăș
Reportul la Loto 6/49 depășește 1,16 milioane euro, iar la Joker este de 4,28 milioane euro
Reportul la Loto 6/49, la categoria I, este de peste 5,86 milioane de lei (peste 1,16 milioane de euro), în timp ce reportul la Joker, la categoria I, a ajuns la peste 21,59 milioane de lei (peste 4,28 milioane de euro), informează, marți, Loteria Română. Joi, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, d
Aproape trei sferturi dintre cumpărători apelează la GenAI în deciziile de shopping (studiu)
Șapte din zece (72%) consumatori de tehnologie folosesc în mod frecvent instrumente precum Inteligența Artificială Generativă (GenAI) în procesul de cumpărare, iar jumătate dintre utilizatorii activi spun că au cumpărat produse la recomandarea AI, relevă un studiu publicat marți de Accenture. În plus, un cumpărător din zece consideră AI cea m
APIA: Cererile de plată pentru Campania 2025 se depun până pe data de 13 iunie
Fermierii pot depune cereri de plată pentru Campania 2025 până la data de 13 iunie, anul curent, informează Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), într-un comunicat de presă transmis, marți, AGERPRES. 'Campania de primire a Cererilor de plată se apropie de final, drept pentru care fac apel către fermierii care încă nu
UNSAR: Piața asigurărilor de viață a crescut cu 16%, în 2024
Piața asigurărilor de viață a crescut cu 16% în 2024, față de anul precedent, acest tip de asigurări fiind în topul celor de care românii sunt interesați, potrivit unei analize UNSAR, dată marți publicității. Astfel, peste 37.000 de români care au economisit și investit prin asigurări de viață au încasat indemnizațiile prevăzute l
Bursa de la București a deschis pe roșu ședința de marți
Bursa de Valori București (BVB) a deschis în scădere pe toți indicii ședința de tranzacționare de marți, iar rulajul se cifra la 7,3 milioane de lei (1,44 milioane de euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o depreciere de 0,15%, iar indicele BET-