Aproape jumătate dintre IMM-urile din România au implementat o soluţie de digitalizare în ultimii 3 ani (studiu)

Teama că ar putea pierde controlul asupra afacerilor, dificultatea în a identifica realist, corect şi concret nevoile de digitalizare ale propriei companii, deficitul de consultanţi în designul de proiecte de digitalizare, care să analizeze business-urile şi să explice soluţiile tehnice, dar şi bugetul disponibil versus costurile soluţiilor tehnice sunt principalele bariere pe care IMM-urile din România le-au avut în 2023 faţă de digitalizarea propriilor organizaţii, arată un studiu realizat de Cult Research pentru compania Life is Hard (LIH).
Potrivit studiului, companiile active în sectoare precum industrie (prelucrătoare, alimentară etc.) respectiv transport şi depozitare au avut în 2023 un nivel mediu de digitalizare, conform propriilor evaluări, în timp ce poziţiile din topul digital au fost ocupate de firmele din telecomunicaţii şi tehnologie.
Deşi 84% dintre respondenţi declarau că au auzit despre programele naţionale de digitalizare derulate în România, iar 27% că au şi aplicat la acestea, o bună parte - 26% dintre companiile aplicante - aveau în continuare dificultăţi în înţelegerea nevoilor tehnologice ale propriilor companii şi identificarea soluţiilor adecvate, blocajul resimţit cel mai puternic fiind în agricultură.
"Obstacolele pe care companiile antreprenoriale le au în faţa digitalizării pot fi depăşite cu eforturi cumulate din partea noastră, a industriei de IT, respectiv programe guvernamentale de educare a mediului antreprenorial. Ca să urcăm in topul DESI, unde România se află la coada clasamentului, sunt necesare investiţii. Consolidarea echipelor de consultanţi tehnici cu competente de comunicare avansate ar fi o contribuţie pe care o aducem la educarea pieţei, deoarece studiul Life is Hard arată limpede că, în acest moment, majoritatea IMM-urilor nu au reprezentarea concretă a beneficiilor digitalizării şi nici disponibilitatea de a aloca resurse pentru a înţelege procesele de transformare. În acelaşi timp, programele publice de educaţie pentru digitalizarea afacerilor derulate de statul român şi sincronizate cu eforturile noastre, ale industriei, ar fi benefice, iar recuperarea ecartului în digitalizare faţă de ţări vecine din regiunea CEE ar aduce cu certitudine puncte importante şi atât de necesare de creştere a PIB-ului", este de părere Cătălin Chiş, antreprenor şi director general al companiei.
Studiul derulat de Cult Research vine şi cu o serie de veşti bune, potrivit LIH, respectiv IMM-urile care au depăşit o parte din blocaje şi au făcut paşi relevanţi în a-şi automatiza mai multe procese interne (1 din 10, conform studiului) se declară mulţumite (75%) cu rezultatele obţinute în raport cu investiţiile şi aşteptările lor iniţiale, respectiv iau în calcul în bugetele pentru 2024 sume destinate digitalizării.
De asemenea, studiul mai arată că aproximativ jumătate dintre IMM-urile din România au implementat o soluţie de digitalizare în ultimii 3 ani, iar cele mai frecvent utilizate sunt soluţiile de contabilitate (57%), pontaj (43%), managementul vânzărilor (40%) şi securitate cibernetică (38%).
Deşi într-un ritm mai lent, IMM-urile încep să perceapă digitalizarea ca pe un proces care aduce creştere şi plus valoare, dacă depăşeşte simpla renunţare la hârtie şi include componente de automatizare, dublate de un nivel crescut de securitate cibernetică.
"Peste 70% dintre companiile intervievate declară că iau în calcul pentru 2024 bugete destinate transformării digitale a organizaţiilor lor, chiar dacă nivelul bugetat nu este cel ideal. Intenţia arată că managerii sunt conştienţi că digitalizarea are puterea să potenţeze afacerile, chiar dacă nu ştiu exact care ar fi beneficiile", spune Chiş.
În acest context, Life is Hard punctează principalele cinci tendinţe pe care piaţa le are de urmărit în 2024, pentru a creşte ritmul digitalizării IMM-urilor din România, prima fiind preferinţa pentru modelul de lucru de tip abonament.
Astfel, există un interes crescut pentru modele de preţ bazate pe abonament, care oferă predictibilitate şi accesibilitate financiară, în locul plăţilor unice mari sau a costurilor ascunse. 37% dintre participanţii la studiu menţionează costurile cu soluţiile digitale ca fiind o provocare pentru companiile lor şi îşi doresc transparenţă maximă în relaţia cu furnizorul lor.
A doua tendinţă este aceea că industria IT are nevoie de o nouă etapă de dezvoltare de competenţe: soft skills. Creşte cererea pentru specialişti IT care nu doar că au competenţe tehnice, ci şi abilităţi de a analiza, înţelege şi explica nevoile de afaceri ale IMM-urilor. Ghidarea echipelor clientului pe tot parcursul procesului este un aspect vital în implementarea soluţiilor digitale, iar investiţiile în acest domeniu din partea jucătorilor din IT care furnizează soluţii de digitalizare şi automatizare de procese devin un must-have în 2024.
"Creşterea nivelului de digitalizare al IMM-urilor în România depinde de patru factori importanţi: îmbunătăţirea nivelului de literaţie digitală a antreprenorilor români, formarea unor specialişti în domeniul IT cu abilităţi de analiză a nevoilor şi design de soluţii adaptate acestor nevoi, creşterea încrederii antreprenorilor faţă de companiile de IT pentru a se deschide mai mult, respectiv adaptarea soluţiilor la bugetele disponibile din partea IMM-urilor. Practic, mediul antreprenorial românesc are nevoie de programe ample de educaţie digitală, care să pornească de la creşterea conştientizării nevoilor de digitalizare din companie", explică Paul Acatrini, Managing Partner Cult Research.
De asemenea, studiul relevă faptul că este în creştere nevoia de personalizare şi apetitul pentru securitate şi AI. Astfel, rezultatele studiului indică faptul că, în proporţie de 52%, IMM-urile îşi doresc soluţii tehnologice dezvoltate specific pentru nevoile şi particularităţile afacerilor lor. În acelaşi timp, interesul pentru soluţii de securitate cibernetică şi cele bazate pe inteligenţă artificială se află în curbă ascendentă, pe măsură ce IMM-urile încep să recunoască importanţa securităţii datelor şi eficientizarea proceselor prin tehnologie avansată.
Percepţia echipelor în cadrul acelor IMM-uri care au deja procese automatizate arată că majoritatea angajaţilor sunt mulţumiţi, iar munca lor este tot mai eficientă pe măsură ce nivelul de transformare digitală sporeşte.
A patra tendinţă: campaniile de educare pot accelera ritmul de transformare digitală a IMM-urilor. Tendinţele indică faptul că managerii întreprinderilor mici şi mijlocii vor să înţeleagă mai bine opţiunile şi tehnologia IT&C pentru a le integra eficient în afacerile lor. Însă pentru a identifica soluţiile potrivite pentru specificul business-ului este nevoie de creşterea nivelului de înţelegere digitală. Făcute corect şi cât mai rapid, campaniile de informare şi educare a mediului antreprenorial pot avea impact pozitiv direct asupra dezvoltării companiilor mici şi mijlocii, se mai spune în studiu.
Ultima tendinţă este puterea exemplului, un element de influenţă pentru decizia de start a "valului 2". Acele IMM-uri care se află într-o etapă mai avansată de automatizare funcţionează ca influenţatori ai deciziei pentru companiile aflate la începutul drumului lor digital. Acestea au nevoie de confirmări şi recomandări, de validarea faptului că firmele digitalizate în "primul val" au rezultate bune şi furnizori pe care se pot baza - conform studiului derulat de Cult Research.
"Digitalizarea începe să fie percepută nu doar ca un posibil avantaj competitiv, ci ca o necesitate de business pentru IMM-uri. Este încurajator să vedem că un număr tot mai mare de companii mici şi mijlocii recunoaşte importanţa acestui proces şi manifestă interes pentru investiţii în soluţii tehnologice adaptate nevoilor lor. Cu atât mai mult în contextul în care, la nivel european, unul dintre obiectivele deceniului digital este ca 90 % dintre IMM-uri să atingă un nivel de bază al integrării tehnologiilor digitale in activitate, până în 2030. Ne aşteptăm la un 2024 în care statutul nostru de partener-cheie pentru digitalizare din industria de asigurări, câştigat deja în piaţă prin toate produsele noastre, să se extindă treptat şi către alte domenii", concluzionează Cătălin Chiş.
Studiul "Digitalizare IMM" derulat de Cult Research are caracter reprezentativ la nivel national, a inclus atât o componentă cantitativă, cât şi una calitativă, şi a fost derulat pe un eşantion de 400 de întreprinderi mici şi mijlocii din România din diverse segmente de business: Informaţii şi comunicaţii, Industrie, Consultanţă şi intermediere, Construcţii, Servicii sociale, Transport şi depozitare, Marketing, publicitate şi media, Agricultură, Silvicultura şi pescuit şi altele.
Life is Hard este prima companie românească de software listată la BVB, piaţa AeRo, segmentul Premium, iar din 2021 face parte din indicele BET AeRO. Compania are 19 ani de activitate, iar în 2020 a intrat în proces de dezvoltare accelerată prin achiziţii şi fuziuni, care i-au crescut semnificativ rezultatele financiare şi poziţia pe piaţă.
Activitatea ecosistemului de business Life is Hard este concentrată pe digitalizare pentru companii şi comunităţi, cu focus crescut pe industria de asigurări şi IMM-uri. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Efectivele de porcine și de ovine și caprine ale României au crescut anul trecut, însă au scăzut la bovine și păsări
Efectivele de porcine și de ovine și caprine ale României au crescut anul trecut, comparativ cu 2023, în timp ce la bovine și păsări au scăzut, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, date joi publicității. Cu un efectiv de ovine și caprine de 11,87 milioane de capete, România ocupă la nivelul anului 2024 locul
Fluctuațiile cursului valutar și ROBOR pot influența direct românii cu credite ipotecare și viitoarele împrumuturi (analiză)
Volatilitatea cursului leu/euro și fluctuațiile înregistrate de ROBOR pot avea implicații directe atât asupra românilor care au deja credite ipotecare, cât și asupra celor care mizează pe un împrumut pentru a deveni proprietari sau se află pe ultima sută de metri spre finalizarea unei achiziții imobiliare, susțin consultanții în cr
Pistol (CNAIR): Am avizat studiul de fezabilitate pentru ultimul sector al autostrăzii Moldovei, cuprins între Suceava și Siret
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat joi studiul de fezabilitate pentru ultimul sector al autostrăzii Moldovei (A7), cuprins între Suceava și Siret, a anunțat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, pe pagina sa de Facebook. Traseul are o lungime de aproximativ de 55,7 kilometri, din care 26
Patronatul European al Femeilor de Afaceri lansează Indexul Antreprenoriatului Feminin
Patronatul European al Femeilor de Afaceri (PEFA) lansează, în premieră în România, Indexul Antreprenoriatului Feminin, un instrument strategic care măsoară nivelul de participare, performanță și impact al femeilor în mediul de afaceri românesc, corelat cu obiectivele europene privind egalitatea de gen, a anunțat joi organizația, printr-
VIDEO Grindeanu: Drumul expres Arad-Oradea e veriga lipsă ce va face cel mai scurt drum nord-sud în Europa
Drumul expres Arad - Oradea este veriga lipsă pentru cel mai scurt drum din nordul Europei în sudul Europei, a declarat, joi, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu. Acesta a participat la semnarea contractului pentru execuția primului lot, de 33,7 kilometri, al drumului expres Arad - Oradea de către reprezentanții
Aproape 1.700 de elevi și studenți înscriși în programul de securitate cibernetică UNbreakable 2025
UNbreakable România, cel mai mare program de educație în securitate cibernetică pentru liceeni și studenți, a încheiat ediția a opta cu un record de participare: aproape 1.700 de tineri din toată țara s-au înscris pentru a lua parte la sesiuni de pregătire, competiții locale și naționale. Potrivit unui comunicat, î
ANAT cere introducerea urgentă a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene
Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), alături de Asociația Europeană a Agențiilor de Turism și Touroperatorilor (ECTAA), solicită introducerea de urgență a unui mecanism obligatoriu de protecție împotriva insolvenței companiilor aeriene în Europa, după ce Air Belgium a intrat în faliment. 'Este inacceptabil c
Cererea de aur, la nivel global, a crescut cu 1%, în primul trimestru al anului; prețul a urcat cu 38% (comerciant)
Cererea globală de aur a crescut cu 1% în primul trimestru din 2025, față de perioada similară din anul anterior, până la 1.206 de tone, în timp ce activele investitorilor de aur prin ETF-uri s-au majorat cu 333% în ultimele 12 luni, arată cele mai recente date ale Consiliului Mondial al Aurului, citate într-un comunicat.
(P) Profit în creștere în primul trimestru al anului 2025 pentru Transilvania Investments
Cu un profit net în creștere cu 133,6% și venituri nete aproape duble față perioada similară a anului trecut, Transilvania Investments anunță rezultate financiare peste așteptări pentru primul trimestru al anului 2025, evidențiind performanța sustenabilă a fondului și eficiența strategiei sale investiționale. La data de 31 martie 2025, fondul
Aproape 6 din 10 români se tem că veniturile lor nu vor ține pasul cu creșterile de prețuri (platformă de recrutare)
Aproape 6 din 10 români se tem că veniturile lor nu vor ține pasul cu creșterile de prețuri și că nu se vor descurca din punct de vedere financiar, potrivit unei cercetări sociologice eJobs dată, joi, publicității. A doua cea mai mare temere este legată de instabilitatea socio-politică, menționată în 42,2% dintre răspunsuri. 37,3%
Fechet: Valoarea de aproximativ 7.500 de euro a ecotichetului 'Rabla' este rezonabilă
Cred că un ecotichet 'Rabla' în valoare de aproximativ 7.500 de euro este rezonabil și ar putea să facă diferența atunci când românii trebuie să aleagă între un autoturism electric sau unul cu combustie internă, a declarat, joi, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. 'Tehnologiile noi î
Burduja: Proiectele energetice necesită miliarde de euro investiții plus ingredientul secret, încrederea
Proiectele energetice necesită miliarde de euro investiții și stabilitate pe un orizont de timp cât mai îndelungat, plus ingredientul secret, încredere, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'În domeniul energiei, am atras în ultimii doi ani peste 14 miliarde euro din fonduri europene și am pornit c
INS: Câștigul salarial mediu net a crescut cu 6,4%, la 5.691 lei, în luna martie
Câștigul salarial mediu net a crescut la 5.691 lei în luna martie 2025, fiind mai mare cu 340 lei (+6,4%) față de luna anterioară, conform datelor publicate joi de Institutul Național de statistică (INS). Câștigul salarial mediu brut a fost 9.495 lei, cu 563 lei (+6,3%) mai mare decât cel înregistrat în luna
Consumul final de energie electrică în economie a urcat cu 0,2% în primul trimestru din 2025
Resursele de energie primară și cele de energie electrică au crescut în primele trei luni ale anului în curs cu 5,7%, respectiv cu 0,3%, față de perioada similară din 2024, iar consumul final de energie electrică în economie a urcat cu 0,2%, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). Principale
Produsul Intern Brut a stagnat în primul trimestru din acest an
Produsul Intern Brut a stagnat în primul trimestru al acestui an, comparativ cu trimestrul precedent, iar față de același trimestru din anul 2024 avansul PIB a fost de 0,2%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate joi. Conform INS, pe seria ajustată sezonier, Produsul Intern Brut nu s-a modificat în trimestr