logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

contact@agerpres.ro

SUT: Dacă TAROM nu va fi exceptată de la legea privind măsurile fiscal-bugetare, din 1 decembrie nu vom mai ridica avioanele de la sol

Imagine din galeria Agerpres

Membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atenţionează că, începând cu data de 1 decembrie, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, dacă nu va fi exceptată compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

"În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a "ruşinii naţionale" iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol", se menţionează într-un comunicat al sindicatului.

În urma apariţiei "legii austerităţii", Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern şi la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.

"Constatăm din presă, cu nesurprindere, că încă o dată domnul Grindeanu, ministru al Transporturilor, prin discutarea în Guvern a unui Memorandum de exceptare de la prevederile acestei legi a CFR Călători, CFR Marfă şi a Metrorex, a uitat de compania de aviaţie TAROM. Dorim să-l întrebăm şi pe această cale, că pe cea sindicală specificată de Legea 367/2022 nu doreşte să discute cu noi, de ce discriminează iar angajaţii companiei TAROM? Activitatea din aviaţie nu este interesantă pentru dumneavoastră domnule ministru?", arată sindicaliştii.

Ei subliniază că au semnalat în Memorandum că prevederile Legii ar urma să instituie condiţii restrictive pentru TAROM, de natură să pună compania în inferioritate concurenţială, deoarece vor conduce la crearea unui cadru de funcţionare necompetitiv în raport cu operatorii privaţi din domeniu, într-un mediu concurenţial acerb şi complet liberalizat în ceea ce priveşte accesul pe piaţa serviciilor de transport aerian şi politicile tarifare. De asemenea, vor determina limitarea dezvoltării şi adâncirea unui deficit, deja existent, de personal specializat în cadrul companiei, împiedicând angajarea sau menţinerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piaţa muncii şi gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcţie de necesităţile de operare, dar şi de fluctuaţiile manifestate pe piaţa muncii din domeniul aviaţiei comerciale.

"Ţinând cont că TAROM este o întreprindere publică finanţată integral din venituri proprii, care acţionează într-o piaţă concurenţială, în permanentă schimbare, restricţiile impuse prin prevederile Legii, care pot fi explicabile în cazul unor întreprinderi publice care acţionează într-o piaţă neconcurenţială, în mod evident, în cazul TAROM vor împiedica derularea eficientă a activităţilor economice.TAROM nu va putea deveni profitabilă în aceste condiţii concurenţiale, în care operatorii aerieni privaţi concurenţi, români sau străini, nu trebuie să facă faţă unor condiţii restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale şi tehnice, astfel că se impune exceptarea Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române - TAROM S.A. de la aplicarea prevederilor prin care operatorul aerian naţional va fi pus în dezavantaj concurenţial, ca urmare a imposibilităţii de a asigura un regim de normalitate în vederea soluţionării operative a cerinţelor pieţei", susţin sindicaliştii.

Aceştia mai atrag atenţia că, în cazul punerii în aplicare a Legii, TAROM ar fi în imposibilitatea de a respecta drepturile prevăzute în favoarea salariaţilor săi de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant sau de Legea nr. 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă din România. Potrivit art. 6 din Statutul personalului aeronavigant, activitatea personalului aeronautic civil navigant profesionist se desfăşoară în condiţii speciale de muncă. Totodată la art. 17 din acest Statut se prevede că: "Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cuprinzând salarii, indemnizaţii de zbor, sporuri şi alte adaosuri, precum şi drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar, concediul de recuperare, diurnă de deplasare, condiţii de cazare, alimentaţie de întărire şi protecţie a organismului, asigurare de sănătate, asigurare de viaţă, asigurare de accidente pe durata executării misiunilor de zbor şi alte drepturi specifice se acordă de către angajator, diferenţiat, pe categorii de personal, în funcţie de: calificările şi licenţele deţinute, activităţile şi misiunile executate, condiţiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, responsabilităţile acordate şi riscul asumat".

De asemenea, potrivit art. 42 din acelaşi Statut, personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă beneficiază, printre altele, de următoarele drepturi: salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unităţile bugetare, în funcţie de nivelul pregătirii profesionale, licenţa de zbor, calificările obţinute, funcţia deţinută la bordul aeronavei civile, complexitatea activităţii desfăşurate, responsabilităţile acordate şi riscul asumat; sporuri specifice activităţii de zbor, datorate condiţiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării psihice şi nervoase, stresului, zgomotului intens şi de lungă durată, pericolului, nocivităţilor, radiaţiilor şi radiaţiilor cosmice, substanţelor chimice toxice, acceleraţiilor şi vibraţiilor, după cum urmează: spor de aviaţie; spor pentru condiţii speciale de muncă; spor pentru condiţii deosebite de muncă; spor pentru condiţii grele de muncă; spor de periculozitate; spor de radiaţii şi radiaţii cosmice; spor de stres; spor de cască radio; spor de condiţii nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasă înălţime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie. Aceste sporuri se aplică diferenţiat, în funcţie de specificul activităţii de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, şi pot fi incluse în salariul de bază sau aşa cum va fi convenit în contractele colective şi/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul.

Totodată, beneficiază de spor de vechime în muncă stabilit conform legii şi indemnizaţie orară de zbor sau indemnizaţie pe ora de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcţii îndeplinite la bordul aeronavei şi pe tipuri de aeronave civile. Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective şi/sau individuale de muncă pentru societăţile comerciale şi prin grile de salarizare pentru unităţile bugetare.

"Ori, aplicarea Legii ar pune TAROM în imposibilitatea de a asigura personalului aeronavigant remuneraţia corespunzătoare activităţii de zbor conform Statutului personalului aeronavigant. De asemenea, nu s-ar mai putea aplica prevederile Legii 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviaţia civilă în toate aspectele legii, inclusiv acordarea celor 18 salarii compensatorii la ieşirea la pensie, ducând la migrarea personalului tehnic din TAROM, personal puternic calificat şi certificat, către companiile concurente. Astfel, limitarea, în baza art. XXXVII alin. (6) din Lege, a remuneraţiei personalului aeronavigant prin raportare la remuneraţia membrilor Consiliului de Administraţie sau, după caz, a personalului din conducerea executivă ar duce la imposibilitatea TAROM de a respecta drepturile prevăzute de lege pentru personalul aeronavigant, ducând atât la încălcarea dreptului acestora la muncă, cât şi la afectarea siguranţei zborului", semnalează reprezentanţii SUT.

Potrivit acestora, drepturile personalului TAROM sunt prevăzute atât de legislaţia specifică activităţii aeronautice, cât şi de Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate iar angajatorul nu poate modifica unilateral contractele individuale de muncă încheiate cu salariaţii. Astfel, aplicarea prevederilor Legii ar pune Compania în situaţia de a încălca atât Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, cât şi contractele individuale de muncă ale salariaţilor, cu consecinţa previzibilă a iniţierii de către salariaţi a conflictelor individuale de muncă în scopul asigurării respectării drepturilor ce li se cuvin, dar şi a conflictului colectiv de muncă, ce poate ajunge până la grevă, determinând imposibilitatea TAROM de a-şi exercita activitatea.

Totodată, consecinţa indirectă a aplicării prevederilor Legii va fi reprezentată de încălcarea dreptului salariaţilor la negocieri colective.

"Sindicatul Unit TAROM (SUT) a transmis încă din luna iulie o Notificare de declanşare a Conflictului Colectiv de Muncă înregistrată SG cu nr. 3216/14.07.2023, notificare la care se vor mai adăuga încă alte multe nerespectări ale CCM în vigoare", punctează sindicaliştii.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)

Afisari: 39

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.


Alte știri din categorie

Economic 22-05-2025 17:27

ANAF: Conducerea instituției susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală

Conducerea ANAF susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală și asigură implementarea tuturor măsurilor legale necesare prevenirii și combaterii corupției, a anunțat joi instituția, în condițiile în care procurorii DNA efectuează percheziții într-un dosar în care funcționari ai Fiscului sunt acuzați că protejau firme de ridesharing c

Economic 22-05-2025 15:06

Grindeanu: Estimez că anul acesta pot fi dați în circulație 160-170 kilometri de autostradă din A7

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, joi, în Prahova, că circa 160-170 kilometri de autostradă din A7 ar putea fi dați în circulație anul acesta, urmând ca restul de circa 70 de kilometri să fie inaugurați în prima parte a anului viitor. Grindeanu a verificat lucrările pe șantierul lotului 2 al tronsonului de autostra

Economic 22-05-2025 14:24

Ministrul Boloș: 9,4% este gradul de atragere a fondurilor UE pe 2021-2027; sunt cereri de plată pregătite

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat joi că gradul de absorbție a fondurilor europene pe perioada 2021-2027 este de 9,4% în acest moment, menționând că este 'o perioadă în care absorbția începe să intre în normalitate'. Întrebat, după ședința de guvern, care este gradul de absorbț

Economic 22-05-2025 14:23

Christian Plate (Ambasada Germaniei): România este un partener fantastic în turism

România este pentru noi un partener fantastic în turism, iar Germania are multe de oferit turiștilor români, a declarat, joi, la Conferința Anuală de Presă a Organizației Germane pentru Turism, Christian Plate, atașatul de afaceri al Ambasadei Germaniei la București. 'România este pentru noi un partener fantastic în turism. Su

Economic 22-05-2025 14:13

AFM a publicat modelul cererii de finanțare pentru Programul 'Rabla' 2025

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pune la dispoziția persoanelor fizice modelul cererii de finanțare din cadrul programului 'Rabla' 2025. 'De anul acesta, în premieră, persoanele fizice se vor înscrie direct în aplicația informatică pentru Rabla Auto. De aceea, consider că este important ca viitorii solicitanți să cunoască

Economic 22-05-2025 14:09

Circa trei sferturi dintre companii investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (raport)

Aproape trei sferturi dintre companiile globale (73%) investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (IA), în condițiile în care atacurile de tip malware, phishing și ransomware rămân în topul amenințărilor cibernetice, arată rezultatele Data Threat Report 2025, publicate joi. Conform datelor centraliza

Economic 22-05-2025 14:00

CFR Călători: Tren direct de la București către Varna, Sofia, Istanbul (Halkali) și retur, din 13 iunie

Trenul internațional 'România' va asigura zilnic legătura directă din București cu Varna (din 13 iunie), dar și cu Sofia și Istanbul/Halkali (din 14 iunie), informează CFR Călători, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES. Potrivit sursei citate, trenul va circula pe noul traseu în perioada 13 iunie - 13 octombrie 2025, iar un bilet

Economic 22-05-2025 13:43

Președintele Asociației Aeroporturilor: Traficul aerian românesc înregistrează o creștere mai accelerată decât cel european

Președintele Asociației Aeroporturilor din România (AAR), David Ciceo, a anunțat, joi, că traficul aerian din țară înregistrează o creștere mai accelerată decât traficul de la nivel european, fiind vorba despre o creștere aproape dublă față de cea înregistrată în Europa. 'Cele mai recente date ne arată că traficul aerian din R

Economic 22-05-2025 13:25

Burduja: Lansăm un apel de proiecte pentru mediul economic românesc; 315 milioane euro pentru sprijinirea autoconsumului

Ministrul Energiei lansează un apel de proiecte pentru mediul economic românesc, de 315 milioane euro, pentru sprijinirea autoconsumului, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'Lansăm un apel foarte important, cred că este cel mai important apel de proiecte pentru mediul economic rom&

Economic 22-05-2025 13:06

Maximescu (OMV Petrom): Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va oferi stabilitate României

Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va contribui la strategia României pentru o economie cu emisii reduse și zero carbon, a declarat, joi, vicepreședintele OMV Petrom, Alexandru Maximescu, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum', 'Sunt foarte bucuros

Economic 22-05-2025 12:47

Sterian (Transgaz): Potențialul Mării Negre este fantastic, iar infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială

Infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială, iar potențialul Mării Negre este fantastic și nu mă refer numai la partea ce ține de România, a declarat, joi, directorul general al Transgaz, Ion Sterian, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum'. 'Infrastructura de transport

Economic 22-05-2025 12:39

Burduja, despre liberalizarea pieței de energie: 6 milioane de consumatori ar putea primi subvenții, de la 1 iulie

Piața de energie se va liberaliza de la 1 iulie, iar sprijinul statului urmează să fie direcționat către consumatorii vulnerabili, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'De la 1 iulie expiră schema de compensare - plafonare și sprijinul statului va fi direcționat către consumatorii vulnerab

Economic 22-05-2025 12:31

Burduja: Centrala de la lernut ar putea să fie finalizată anul acesta; mai avem 3% de completat

Centrala pe gaze de la Iernut ar putea să fie finalizată în acest an și sperăm să folosim aceste gaze pentru a revitaliza industria de îngrășăminte, industria agricolă și cea farmaceutică, să le utilizăm cât mai mult posibil în economia locală, a declarat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului '

Economic 22-05-2025 12:17

Hanga (BVB): Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare

Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare pentru stat, a declarat, joi, președintele Consiliului de Administrație al Bursei de Valori București, Radu Hanga. 'Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare, un punct de contact între Minist

Economic 22-05-2025 11:53

CNS Cartel Alfa susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni

Confederația Națională Sindicală Cartel Alfa, membră a Confederației Europene a Sindicatelor (ETUC-CES), susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni și face un apel către toți românii care au drept de vot în Italia și către cetățenii italieni care locuiesc în România să participe la referendumul care are loc pe 8 și 9 iu