Peste jumătate dintre românii care accesează servicii financiare cred că băncile şi IFN trebuie să îi protejeze

Peste jumătate (56%) dintre consumatorii de produse şi servicii financiare consideră că băncile şi Instituţiile Financiare Nebancare (IFN) ar trebui să le asigure protecţia, prin intermediul unor oferte comerciale transparente, claritatea clauzelor din contract şi prin explicaţiile oferite consumatorilor, arată rezultatele unui sondaj al Centrului de Sociologie Urbană şi Regională (CURS), derulat la nivel naţional la cererea Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Potrivit cercetării, două treimi (66%) dintre cei chestionaţi nu ştiu ce instituţie trebuie să le asigure protecţia drepturilor pe care le au sau nu se consideră protejaţi în prezent.
Întrebaţi dacă beneficiază de "suficiente măsuri de protecţie a drepturilor de consumator de servicii financiare", 41% dintre respondenţi consideră că nu beneficiază de suficientă protecţie, în timp ce 34% spun că drepturile lor ar fi protejate. Totodată, 25% din totalul celor chestionaţi nu ştiu dacă drepturile lor sunt protejate şi cine ar fi responsabil de acest lucru.
În context, băncile sunt văzute ca principala sursă de informaţie pentru 60% dintre consumatorii care au avut sau estimează că se vor confrunta cu probleme financiare. O a doua sursă pentru informarea consumatorilor sunt apropiaţii (familie, prieteni şi colegi), cu 37%, iar mass-media reprezintă prima opţiune pentru 13%.
La nivel de accesare a informaţiilor din domeniul financiar-bancar, Banca Naţională a României este cea mai accesată instituţie/autoritate.
Mai mult de jumătate dintre români (56%) consideră că cele mai calificate să asigure protecţia consumatorilor în relaţia cu băncile şi IFN-urile ar fi chiar acestea, prin transparenţa ofertei comerciale.
Pe locul secund se clasează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), cu 20%, urmată la doar trei puncte procentuale de BNR, cu 17%. Doar 3% dintre respondenţi cred că Justiţia ar fi cea mai calificată, iar 1% cred că nimeni nu ar fi capabil să asigure protecţia lor. CSALB nu a fost inclus în opţiunile de răspuns pentru că rolul său este de soluţionare amiabilă a problemelor pe care consumatorii le au cu băncile/IFN-urile, dar nu poate avea rol de autoritate de protecţie a consumatorilor.
În ceea ce priveşte modul în care respondenţii s-au implicat activ în rezolvarea problemelor lor cu banca sau cu IFN, sondajul relevă că 76% dintre aceştia au mers la instituţia financiară să solicite mai multe informaţii. Astfel, partenerul contractual este prima opţiune a consumatorilor care întâmpină probleme în plata ratelor sau au o nemulţumire în relaţia cu creditorul. Alte variante de acţiune au fost: 5% au trimis un e-mail către ANPC, 3% au trimis către CSALB o cerere de negociere cu banca, iar 1% au sesizat Banca Naţională a României.
Conform datelor oficiale, în cei şapte ani de activitate de conciliere a relaţiei consumator - bancă/IFN, doar 26% dintre români au auzit de existenţa CSALB, însă, cu toate acestea, peste jumătate dintre respondenţi (61%) spun că ar face o solicitare către această instituie pentru a-şi soluţiona problemele amiabil, gratuit şi în afara instanţelor.
CURS a realizat, în perioada 12 - 25 iulie 2023, o cercetare cantitativă, la cererea CSALB, pe un eşantion de 1.067 de respondenţi care sunt decidenţi sau co-decidenţi în ceea ce priveşte relaţia cu banca în gospodăria lor.
Metodologia utilizată se bazează pe un univers de eşantionare format din gospodării în care cel puţin un membru al familiei a avut o relaţie cu o bancă în ultimele 24 de luni. Marja maximă de eroare la nivelul întregului eşantion este de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Culegerea datelor s-a realizat prin interviu "faţă-în-faţă", la domiciliul respondenţilor, iar validarea eşantionului s-a realizat pe baza ultimelor date furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.
Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministerul Energiei a lansat a doua licitație Schemei de ajutor de stat sub formă de CfD
Ministerul Energiei a lansat cea de-a doua licitație în cadrul Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD) pentru susținerea producerii de energie electrică din surse regenerabile - energie eoliană onshore și solară fotovoltaică. Conform unui comunicat al ministerului, în cadrul acestei licitații, va fi
Greenpeace: Tribunalul București a hotărât să nu analizeze PUZ-ul pentru Neptun Deep
Tribunalul București a decis să nu analizeze dosarul Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru lucrările onshore din Tuzla, dedicate proiectului Neptun Deep, susțin reprezentanții Greenpeace România după decizia instanței de a respinge pe fond acțiunea organizației de mediu privind blocarea proiectului energetic de la Marea Neagră. 'Tri
Grindeanu: Peste 7.000 de oameni lucrează acum pe șantierele gestionate de UMB; nu există niciun fel de planuri de retragere
Știrea cu privire la blocajele și restructurarea de pe șantierele A8 și A3 ale UMB este ''un caz tipic de fake news'', a afirmat, luni, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, la ceremonia de semnare a contractului pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Centurii Metropolitane Cluj (Gilău - A3 - Cluj- Napoca - Apahida - DX4).
Grindeanu: Îndemnul meu pentru ministrul care va veni este să aibă ca principală preocupare finanțarea proiectelor
Finanțarea proiectelor aflate în derulare la Ministerul Transporturilor va trebui să fie principala preocupare a oricărui ministru care vine în locul meu, în acest moment noi fiind undeva la o contractare de 300%, deci supracontractare, a transmis, luni, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, la ceremonia de semnare a contractului pe
Burduja: Tribunalul București a respins pe fond acțiunea Greenpeace de blocare a proiectului Neptun Deep
Tribunalul București a respins pe fond acțiunea Greenpeace de a bloca proiectul Neptun Deep, iar ONG-ul trebuie să plătească 80.000 de lei dezvoltatorilor Romgaz și OMV Petrom, a anunțat, luni, pe propria pagină de socializare, ministrul
AFM a anulat 'Rabla pentru tractoare' din cauza unor probleme tehnice apărute la aplicația informatică
Administrația Fondului pentru Mediu (ANM) a anulat sesiunea de înscriere în cadrul programului 'Rabla pentru tractoare', destinat producătorilor agricoli - persoane fizice, din cauza unor prob
Burduja: Investițiile fără precedent reprezintă adevăratul suveranism energetic
Investițiile fără precedent reprezintă adevăratul suveranism energetic și există o singură cale pentru independența energetică a României, cât mai departe de ghearele 'experților' în șantaj energetic de la Est, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Anul trecut, România a devenit în premieră cel mai mare pro
INS: Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, în primul trimestru; importurile s-au majorat cu 8,1%, iar exporturile cu 2,7%
Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) a fost, în primul trimestru din acest an, de 8,453 miliarde euro, în creștere cu 26,9% (+1,792 miliarde de euro) decât cel înregistrat în primul trimestru din 2024, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, publicate luni. În luna martie 2025, exporturile FOB au însum
Programul 'Rabla pentru tractoare' debutează luni, cu un buget de 500 de milioane de lei
Programul 'Rabla pentru tractoare' demarează luni, iar timp de o săptămână sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii, iar solicitanții pot aplica online, prin intermediul aplicației informatice, informează Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit sursei citate, aplicația informatică este pusă la dispoziție
Bursa de la București a câștigat aproape 17 miliarde lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 16,95 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 4,78%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a crescut cu 242,58%, în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bursier
MEDAT: România importă în special din UE și SUA între 20% și 70% din componentele pentru industria de apărare
Ponderea componentelor de import folosite în industria de apărare din România poate varia între 20% și 70%, fiind achiziționate din state membre ale Uniunii Europene, și state terțe, precum SUA, a precizat Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) într-un răspuns la o solicitare a AGERPRES.
CNPP: Numărul beneficiarilor de indemnizație socială pentru pensionari a crescut, în aprilie 2025, cu 7.129 persoane
Numărul total al beneficiarilor de indemnizație socială pentru pensionari a fost, în aprilie 2025, de 914.741 persoane, cu 7.129 mai mare în comparație cu luna precedentă, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), consultate de AGERPRES. Dintre aceștia, 828.358 erau pensionari din sistemul public, iar
Report de peste 3,56 milioane de euro la Joker și de 2,69 milioane de euro la Noroc, la tragerile de duminică
Un report de peste 3,56 milioane de euro se înregistrează la categoria I a jocului Joker, în timp ce la Noroc este în joc un report cumulat în valoare de peste 2,69 milioane de euro, informează Loteria Româna. Duminică au loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tra
Boloș: România poate conta dacă nu confundă autonomia cu izolarea; tinerii nu vor granițe închise și frici învelite în tricolor
Independența înseamnă libertatea de a decide și de a folosi instrumentele pe care apartenența noastră europeană ni le oferă, să construim spitale, școli, infrastructură și economie competitivă nu împotriva cuiva, ci pentru oameni, folosind cooperarea ca mijloc, nu ca slăbiciune, a scris sâmbătă, pe Facebook, ministrul Fondurilor Europene, cu ocazia
Parcul fotovoltaic 'Da Vinci New Project' din județul Teleorman a fost finalizat
Parcul fotovoltaic 'Da Vinci New Project' din Nanov, județul Teleorman, a fost finalizat, investiția care ocupă o suprafață de aproximativ 24,7 hectare având o putere instalată de 23,106 MW, a anunțat sâmbătă ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi anunțăm finalizarea parcului fotovoltaic 'Da Vinci New Projec