Burduja: Dorim ca în toamnă să putem adopta în Parlament proiectul de Lege privind exploatarea energiei eoliene offshore

Orizontul de timp pentru finalizarea procesului în vederea aprobării proiectului de Lege privind exploatarea energiei eoliene offshore este septembrie-octombrie, a declarat, marţi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
"La acest moment, noi am pus în dezbatere publică proiectul legislativ. Conform legii, el trebuie să stea în dezbatere minimum 30 de zile. Vom face şi o dezbatere în persoană cu toţi cei interesaţi pentru a putea îmbunătăţi proiectul. (...) După ce finalizăm proiectul legislativ, vom intra cu el în avizare interministerială, se aprobă în Guvern şi se înaintează Parlamentului României pentru noi dezbateri şi pentru vot, respectiv, ulterior, promulgare. Deci, discutăm de un orizont de timp septembrie-octombrie în care să finalizăm tot acest proces. (...) Noi ne dorim ca în toamna aceasta să putem adopta acest proiect în Parlamentul României", a spus Burduja.
El a subliniat că la acest proiect a lucrat echipa ministerului, fostul secretar de stat George Niculescu, dar şi o echipă a Băncii Mondiale.
"M-am văzut chiar ieri cu directorul regional al Băncii Mondiale şi am făcut un update pe acest proiect şi el promite să fie un proiect modern, cu care România să fie un exemplu pentru regiune", a menţionat ministrul Energiei.
Burduja a semnalat că potenţialul eolian în largul Mării Negre "este colosal", respectiv 75 de de gigawaţi, aproximativ un sfert fiind în centrale eoliene fixe şi restul plutitoare. Costurile pentru platformele fixe sunt cu 20-30% mai mici, "din ceea ce spun experţii", decât cele pentru platformele plutitoare.
Sebastian Burduja a mai afirmat că, ulterior, vor fi o serie de alte instrumente care vor încuraja investiţii de acest fel şi probabil cel mai important instrument este legat de contractele pentru diferenţă.
"Este, de asemenea, un jalon în PNRR, unde alţi consultanţi din partea Băncii Europene de Dezvoltare (BERD) sunt implicaţi şi ne-am propus ca până la finalul acestui an să finalizăm cadrul legislativ. Aceste contracte pentru diferenţă fixează practic preţul pe termen lung pentru energie electrică, să spunem. Şi atunci un investitor are o predictibilitate. Dacă ulterior condiţiile de piaţă duc preţul mai sus decât preţul fixat prin contractul pentru diferenţă, investitorul plăteşte diferenţa către contrapartea statului român. Va fi o instituţie desemnată drept contraparte. Dacă preţul pieţei în anii următori este sub preţul setat prin contractul pentru diferenţă, se compensează invers şi statul dă investitorului confortul că poate investi şi poate să aibă o rată de profitabilitate corectă în România. Deci, sunt investiţii semnificative pe termen lung şi trebuie încurajate printr-un cadru legislativ şi printr-un cadru de finanţare", a punctat Burduja.
Ministerul Energiei a publicat marţi proiectul de Lege privind măsurile necesare pentru exploatarea energiei eoliene offshore şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, care se află în consultare publică timp de 30 de zile, acesta făcând parte din angajamentele instituţiei în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Prin acest proiect de Lege se acordă o schemă de sprijin pe bază de contracte pentru diferenţă pentru construcţia şi operarea de centrale electrice eoliene offshore cu o capacitate de producţie energie electrică de 3 GW, până în anul 2035, se arată în expunerea de motive care însoţeşte proiectul de act normativ.
Potrivit unui comunicat al ME, prin acest proiect, România asigură cadrul legal pentru dezvoltarea investiţiilor în domeniul energiei eoliene offshore din Marea Neagră.
Stabilirea unui cadru legislativ şi fiscal adecvat este esenţial în dezvoltarea energiei eoliene offshore, în contextul actual marcat de extinderea accelerată a acestor capacităţi de producţie la nivel mondial. România urmăreşte îndeplinirea principalelor obiective ale noii politici din domeniul energiei şi climei a Uniunii Europene, pentru anul 2030 şi perspectiva pentru anul 2050, obiective asumate şi de ţara noastră, cu scopul de a gestiona în mod echitabil tranziţia sectorului energetic românesc către producerea de energie curată, se spune în comunicat.
În Expunerea de motive se specifică faptul că unele state au înregistrat progrese semnificative în ceea ce priveşte energia eoliană offshore, însă, alte state nici măcar n-au adoptat un cadru de reglementare specific, iar unele bazine maritime rămân încă nevalorificate. Acesta este şi cazul Mării Negre, areal cu un bun potenţial natural pentru exploatarea energiei eoliene offshore, atât prin utilizarea turbinelor fixate pe fundul mării, cât şi a turbinelor flotante.
"Având în vedere cele de mai sus, precum şi intenţia ţării noastre de a contribui în mod semnificativ la atingerea ţintelor europene de RES şi de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi de a-şi asigura siguranţa în aprovizionare pe bază de capacităţi energetice nepoluante, în contextul reformei pieţei de energie electrică inclusă în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă a fost evidenţiată necesitatea susţinerii unui cadru legislativ şi de reglementare stimulativ pentru investiţiile private în producţia de electricitate din surse regenerabile, unul dintre jaloanele incluse în acest plan fiind 'introducerea unui nou cadru specific pentru centralele pe bază de energie din surse regenerabile offshore', cu termen de implementare trimestrul II 2023", potrivit documentului.
Potenţialul de energie eoliană offshore al României, astfel cum este acesta evaluat pe baza estimărilor Băncii Mondiale (BM), prezintă o capacitate teoretică de 76GW, 22GW sub formă de turbine fixe şi 54GW sub formă de turbine plutitoare. Din punctul de vedere al raportului cost/beneficiu, primele turbine care ar trebui instalate sunt cele fixe.
Proiectul de act normativ include prevederi privind - capacitatea instalată în proiecte de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore pentru care se poate acorda sprijin prin intermediul schemei de sprijin de tipul Contracte pentru Diferenţă până în anul 2035; stabilirea autorităţilor competente responsabile de facilitarea şi coordonarea procesului de implementare a proiectelor de producere a energiei eoliene offshore; regulile şi condiţiile privind stabilirea şi concesionarea perimetrelor în cadrul cărora pot fi derulate activităţi de explorare şi exploatare a potenţialului eolian offshore; regulile şi condiţiile privind acordarea de autorizaţii şi licenţe de către autorităţile competente; informaţii privind servituţile legale şi drepturile de acces; informaţii privind regimul taxelor şi redevenţelor; condiţii şi obligaţii privind racordarea la reţeaua de transport energie electrică; obligaţii privind desfiinţarea centralei electrice eoliene offshore; contravenţii şi sancţiuni. AGERPRES/(A - autor: Nicoleta Gherasi, editor: Oana Tilică, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
INS: Producția de cărbune a scăzut cu 2,2% în trimestrul I 2025; importurile s-au redus cu 50,5%
Producția de cărbune a României s-a cifrat în primele trei luni din 2025 la 505.000 tone echivalent petrol (tep), fiind cu 2,2% mai mică (minus 11.200 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada men
Bitdefender: Escrocherie deepfake cu candidații la Președinție
Producătorul global de soluții de securitate informatică Bitdefender avertizează asupra unei noi escrocherii online care folosește tehnologia deepfake pentru a crea videoclipuri false cu figuri politice cunoscute, în preajma alegerilor prezidențiale din România. 'Aceste clipuri generate cu ajutorul inteligenței artificiale &ici
Greenpeace, despre cererea de chemare în judecată formulată de Romgaz: Nu am primit nicio înștiințare de plată
Greenpeace România transmite că nu a primit nicio înștiințare de plată privind cheltuielile de judecată către Romgaz, că nu este în incapacitatea de plată și că acest dosar este doar o încercare de intimidare. Aceste precizări vin în urma anunțului de vineri al ministrului Energiei, Sebastian Burduja, conform căro
Control operativ al ANPC la depozitele Antrefrig din sectorul 2; amenzi de 207.000 lei
Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au efectuat vineri un control operativ la depozitele Antrefrig din sectorul 2 și au aplicat, în urma deficiențelor constatate, amenzi în valoare de 207.000 lei, informează ANPC printr-un comunicat.
TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Universitatea Craiova
Liniile 1, 4, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de sâmbătă, 17 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Universitatea Craiova, programat de la ora 20:00, pe Arena Națională, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucu
O schemă frauduloasă de colectare a datelor personale și bancare utilizează identitatea brandului Notino (DNSC)
O tentativă de fraudă care folosește numele brandului Notino este în desfășurare în mediul online, iar această schemă este menită să colecteze datele personale și bancare ale utilizatorilor, atenționează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-o
Experții DNSC avertizează asupra unui risc cu impact ridicat de malware livrat prin Google Calendar
Un malware este livrat prin intermediul invitațiilor din Google Calendar care conțin linkuri către fișiere sau pagini controlate de către hackeri, avertizează experții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-un articol postat, vineri, pe site-ul instituției. 'Cercetătorii în securitate cibernetică de
BNR: Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025
Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025, pe fondul unor efecte de bază și al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică, dar va descrește apoi, timp de patru trimestre, potrivit unui comunicat de presă al Băncii Naționale a României. În ședința de
Prezidențiale2025 / Boloș: Am votat astăzi la Bruxelles pentru calea europeană a României
Ministrul Investițiile și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a transmis că a votat vineri, la Bruxelles, pentru calea europeană a României, deoarece Uniunea Europeană, 'cu toate rigiditățile ei', ne-a împins să facem reforme necesare pentru țară. 'Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană
BNR: Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală
Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală, iar în ultima perioadă, ieșirile de capital au crescut semnificativ, sub diverse forme, se arată într-un comunicat al Băncii Naționale a României. Potrivit BNR, aceste schimbări au avut un im
BNR menține dobânda cheie la 6,50% pe an
Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României a decis, vineri, să mențină rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an, informează banca centrală printr-un comunicat. De asemenea, CA al BNR a hotărât păstrarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei
ANCOM: Sectorul de telecomunicații din România a raportat venituri în scădere cu 5%, în 2024
Veniturile sectorului de telecomunicații din România au scăzut, în cursul anului trecut, față de 2023, cu 5%, până la 16,1 miliarde de lei (aproximativ 3,2 miliarde de euro), reiese din datele publicate, vineri, de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Raportul de date statist
Oamenii preferă divertismentul local și spectacolele live însă tehnologia rămâne un element esențial (studiu)
Activitățile locale (48%) și live (46%) reprezintă cele mai frecvente alegeri ale consumatorilor în materie de divertisment la nivel global în ultimul an, iar generațiile mai în vârstă apreciază formatele facilitate de tehnologie într-o măsură comparabilă cu Generația Z, relevă un studiu privind atitudinea consumatorilor în context
Încep lucrările de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de peste 112,4 milioane de lei
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a transmis vineri ordinul de începere a lucrărilor de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de 112,422 milioane de lei, din fonduri proprii. 'Ca urmare a aprobării proiectului tehnic 'Modernizarea terminalelor și a corpurilor de clădire existente la AIHCB',
Moneda națională continuă să se deprecieze față de euro, cursul ajunge la 5,1033 lei/euro
Moneda națională s-a depreciat vineri în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1033 lei, în creștere cu 0,01 bani față de cotația precedentă, de 5,1032 lei. Leul a pierdut teren și în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,5563 lei, în urcare cu 0,09 bani (+0,02%), comparati