Cluj: Studiu UBB - e nevoie în întreaga ţară de o reţea de terminale intermodale pentru transportul de marfă

Un studiu efectuat de către specialişti ai Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca arată că e nevoie în întreaga ţară de o reţea de terminale intermodale care să permită transportul de marfă în regim feroviar pe distanţe mai lungi, asemănătoare celui care este în construcţie la Aiud, printr-o investiţie greenfield de 20 milioane de euro, şi care va asigura conectivitatea comercială a Transilvaniei cu portul Constanţa şi principalele hub-uri logistice din Europa.
Studiul efectuat de specialiştii Centrului Interdisciplinar pentru Ştiinţa Datelor (CISD) din cadrul UBB arată că investiţia de la Aiud "vine în întâmpinarea reglementărilor Comisiei Europene cu privire la transportul intermodal şi în avans faţă de investiţiile pe care statele membre vor trebui să le facă în următorii ani pentru a se alinia la legislaţia europeană şi la ţintele de reducere a CO2".
"Importanţa acestui proiect pentru Transilvania şi pentru întreaga Românie e dată de faptul că, în condiţiile în care EU Green Deal (zero emisii de CO2 până în 2050) are ca ţintă dublarea transportului de marfă pe calea ferată, terminalul intermodal asigură transferul rapid al mărfii din regim rutier în regim feroviar prin intermediul containerelor, reprezentând o infrastructură absolut necesară pentru atingerea acestui obiectiv. În acest moment, în Transilvania nu există terminale de mare capacitate care să asigure condiţiile necesare acestei tranziţii. Iar acest impact este cu atât mai important cu cât România nu are infrastructura rutieră atât de dezvoltată ca alte state europene şi, implicit, transportul de marfă în sistem rutier nu face decât să aglomereze şi mai mult reţeaua rutieră", se afirmă într-un comunicat de presă referitor la acest studiu transmis marţi de către UBB.
Reprezentantul companiei DP World România, Marian Drăgoi, care derulează investiţia de la Aiud a subliniat că alegerea Transilvaniei şi a Aiudului nu este deloc întâmplătoare.
"DP World este unul dintre cei mai importanţi facilitatori ai comerţului global, prezent, în momentul de faţă, în peste 75 de ţări şi are un număr de peste 100.000 de salariaţi. DP World este prezentă în România, în Portul Constanţa din 2004, când a început operarea unui terminal de containere, dedicat operării de containere, iar după 2009 s-a orientat către a diversifica operaţiunile portuare. Recent a intrat în zona de logistică, de aici şi iniţiativa de a dezvolta acest proiect în zona Transilvaniei, în Aiud. Este un proiect extrem de ambiţios. De ce Transilvania, de ce Alba, de ce Aiud? Pentru că suntem într-o zonă puternic industrializată, o zonă cu o dezvoltare a infrastructurii de transport extrem de puternică în România şi dorim să creăm o punte între Portul Constanţa şi această zonă, extrem de importantă din punct de vedere economic. Proiectul terminalului intermodal Aiud va avea o suprafaţă de 82.000 metri pătraţi, cu acces la calea ferată, atât pe parte feroviară, cât şi transport terestru. Vom încerca, în primă fază a operaţiunilor, să operăm un tren pe săptămână, pe relaţia Constanţa - terminal Aiud, urmând ca, în viitor, să atingem un volum de, sperăm noi, un tren pe zi'', a afirmat Marian Drăgoi, citat în comunicatul UBB.
Analiza specialiştilor UBB de la CISD (Darie Moldovan, Codruţa Mare, Ciprian Moldovan), la care au lucrat şi opt studenţi, a pornit de la starea economiei locale, practicile curente în logistică şi transporturi de marfă, oportunităţile şi provocările transportului intermodal, dar are în vedere şi schimbările recente în legislaţia privind transferul modal. În primul rând s-a pornit de la examinarea stării economiei locale, evidenţiind informaţii cheie despre industriile şi companiile ce pot fi influenţate de transferul modal, precum şi gradul de accesibilitate rutieră între terminalul intermodal al DP World (România) din cadrul Aiud Logistic Park şi oraşele dintr-o proximitate de 200 kilometri, în condiţiile în care 11 municipii se află la mai puţin de 100 kilometri de acesta.
"Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că adoptarea transportului intermodal este încă în stadiile incipiente în România, iar companiile văd ca principal impediment în alegerea transportului feroviar timpii de tranzit crescuţi. Totodată, însă, trebuie avut în vedere că tranziţia transportului pe distanţe lungi dinspre rutier către feroviar face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii. Regulamentul Trans-European Transport Network (TEN-T), estimat a fi adoptat în acest an, va prevedea obligativitatea statelor membre de a evalua necesitatea de noi terminale intermodale pe parcursul a trei ani", evidenţiază comunicatul UBB.
De asemenea, studiul respectiv subliniază că "va fi nevoie de o reţea de astfel de terminale la nivelul întregii ţări pentru ca acest mod de transport să devină eficient şi atractiv pentru companii, alături de investiţiile în infrastructura feroviară care să crească viteza medie de circulaţie pe calea ferată".
Investiţia de peste 20 de milioane de euro este derulată, începând din martie anul trecut, în satul Decea de lângă Aiud de către compania DP World din Emiratele Arabe Unite, reprezentanţii acesteia anunţând, într-o conferinţă de presă susţinută în luna octombrie 2022, că terminalul intermodal ar trebui să devină operaţional în acest an. Obiectivul investiţiei este de a conecta mult mai uşor producătorii şi exportatorii din zona Transilvaniei de Marea Neagră, Marea Nordului şi Marea Adriatică, precum şi de restul Europei continentale, prin transport de cale ferată.
Capacitatea de stocare va fi de 3.000 de containere în orice moment, iar cea de procesare de 50.000 de containere pe an, în primii trei ani. Pe lângă containere, vor putea fi procesate şi semi-remorci. Investitorul a estimat că se vor reduce semnificativ costurile pentru exportatori, prin trecerea de la transport rutier la cel feroviar sau naval. În acelaşi timp, se va obţine şi o reducere a emisiile de dioxid de carbon, în condiţiile în care marfa care ar fi fost transportată de mii de camioane va fi procesată pe calea ferată, trecându-se de la transportul diesel la cel electric.
Transportul intermodal de marfă se referă la utilizarea mai multor tipuri de transport (rutier, feroviar, fluvial, maritim) pe parcursul expediţiei mărfii, cu scopul de a optimiza costurile şi a eficientiza lanţul de aprovizionare. De asemenea, amintim că tranziţia transportului pe distanţe lungi dinspre rutier către feroviar (mai mari de 350 km) face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii. AGERPRES / (AS - autor: Marius Avram, editor: Marius Frăţilă, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Noul președinte al României se confruntă cu sarcina dificilă de a reduce cel mai mare deficit din UE (Reuters)
Nicușor Dan a contrazis toate pronosticurile și a câștigat alegerile prezidențiale, însă acum se confruntă cu o sarcină și mai dificilă: formarea unui guvern care să poată implementa măsuri dure de austeritate și de majorare a veniturilor, în ideea de a îmblânzi cel mai mare deficit fiscal din Europa, informează Reuters. Victoria
Încrederea investitorilor s-a îmbunătățit considerabil după victoria lui Nicușor Dan (fintech)
Candidatul pro-european Nicușor Dan a depășit așteptările și a câștigat alegerile din România și, cum era de așteptat, reacția inițială a piețelor a fost pozitivă, iar sentimentul investitorilor față de activele românești s-a îmbunătățit considerabil, arată o analiză a unei companii de servicii financiare, publicată luni. 'Leul s-a
ANOFM a organizat cursuri pentru 5.717 participanți în perioada ianuarie - aprilie
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a cuprins, în perioada ianuarie - aprilie 2025, în programele de formare profesională, 5.717 de persoane, informează, luni, instituția. Cursurile sunt organizate prin intermediul centrelor regionale de formare profesională a adulților și centrelor proprii din cadrul agențiilor teritoriale pe
Viorel Morărescu (MADR): Implicarea tinerilor în sectorul agroalimentar este vitală pentru viitorul agriculturii românești
Agricultura ecologică oferă un model viabil de dezvoltare durabilă, iar formarea unor generații tinere, bine informate și motivate reprezintă un obiectiv pentru dezvoltarea unui mediu sănătos și o alimentație sigură și de calitate, susține Viorel Morărescu, director în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). Potrivit unui comunicat
Wizz Air reduce prețurile la bilete cu până la 21%, la toate zborurile, pe o perioadă nelimitată de călătorie
Wizz Air oferă, în perioada 19-20 mai, reduceri de până la 21% la prețurile biletelor pe o perioadă nelimitată de călătorie, informează luni compania aviatică. Potrivit unui comunicat al operatorului aerian de pasageri, promoția se aplică în întreaga rețea a companiei, cu peste 800 de rute, conectând aproape 200 de destinații din
Ministerul Finanțelor a împrumutat luni peste 752 milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, luni, 752 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 35 luni, la un randament mediu de 7,46% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de luni a fost de 500 de milioane de lei,
O nouă parcare pentru pasageri la Aeroportul Otopeni va fi dată în folosință; începe construcția altei parcări cu 4 niveluri
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) va da marți în folosință o nouă parcare pentru pasageri la Aeroportul Henri Coandă și începe în cursul acestei săptămâni construcția altei parcări, cu 4 niveluri și peste 1.000 de locuri. Potrivit unui comunicat al CNAB, parcarea pusă la dispoziție pasagerilor are suprafaț
Moneda națională s-a apreciat luni în raport cu principalele valute; cursul a coborât la 5,0315 lei/euro
Moneda națională s-a apreciat luni, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,0315 lei, în scădere cu 7,18 bani (-1,41%) față de cotația precedentă, de 5,1033 lei. Leul a câștigat teren și în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,4631 lei, în scădere cu 9,32 b
ANAF: Declarația unică se depune până la data de 26 mai, inclusiv
Termenul limită pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) este 26 mai 2025, inclusiv, pentru veniturile obținute în anul precedent, reamintește, luni, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Potrivit sursei citate, Declarația unică se completează și se depune de către persoanele fizice care în anul 2024 au avut, i
Eurostat: România este în continuare țara cu cea mai mare inflație din UE
Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a continuat să scadă în aprilie până la 2,4%, de la un nivel de 2,5% luna precedentă, însă România este în continuare țara cu cea mai ridicată inflație, cu un avans anual al prețurilor de 4,9%, arată datele publicate luni de Oficiul european pentru Statistică (Eurostat).
Alegerea lui Nicușor Dan în funcția de președinte al României reprezintă un semnal pozitiv pentru economie (analiză)
Alegerea lui Nicușor Dan în funcția de președinte al României reprezintă un semnal pozitiv pentru economie, într-o perioadă în care provocările economice riscă, în continuare, să ducă România în zona de junk, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță Frames. 'Nicușor Dan are obliga
JPMorgan: Câștigarea alegerilor din România de către Nicușor Dan reduce în viitor riscul politic
Câștigarea alegerilor din România de către primarul de centru al Bucureștiului, Nicușor Dan, reduce în viitor riscul politic, iar o retrogradare a ratingului suveran sub categoria 'investment grade' (recomandat pentru investiții) este acum mai puțin îngrijorătoare, se arată într-o analiză a băncii americane de investiții JPMorgan
Investitorii au reacționat extrem de pozitiv la rezultatul alegerilor prezidențiale; atenția se mută pe formarea guvernului(brokeri)
Piața a reacționat emoțional la rezultatul alegerilor prezidențiale, înregistrând creșteri semnificative, dar perioada de volatilitate nu a trecut, atenția investitorilor fiind îndreptată în perioada următoare asupra formării unui guvern care să se bazeze pe o majoritate solidă în Parlament, susțin brokerii consultați luni de AGERPRES.
Confederația Patronală Concordia solicită responsabilitate economică și numirea rapidă a unui guvern
Confederația Patronală Concordia, organizație care reprezintă companii cu jumătate de milion de angajați, solicită tuturor actorilor politici, în special partidelor parlamentare, să dea dovadă de responsabilitate față de economia românească și să urmărească numirea cât mai rapidă a unui guvern stabil, cu o majoritate clar asumată, potrivit unui comu
Indicele ROBOR la trei luni a scăzut luni la 7,26%
Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a coborât luni la 7,26%, de la 7,39% pe an în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul acestui an, indicele era de 5,92% pe an, d