Raport: Românii au cumpărat online de 6,3 miliarde de euro, în 2022
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/7698996.jpg)
Valoarea cumpărăturilor online, realizate în România în 2022, a fost de 6,3 miliarde de euro, în creştere uşoară faţă de anul anterior, când s-au consemnat 6,2 miliarde de euro, relevă datele celui mai nou raport întocmit de către GPeC, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) şi principalii jucători din domeniu.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), citate în comunicat, două treimi (66%) dintre utilizatorii de internet au plasat cel puţin o comandă online, în 2022, în creştere cu 8,7 puncte procentuale, de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) şi Italia (49%), după cum arată şi statistica Eurostat.
În acelaşi timp, studii private realizate în 2023 indică faptul că ponderea internauţilor care ar fi comandat cel puţin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%. Dintre aceştia, 25% au cumpărat şi de la magazine online aflate pe continentul european, în creştere faţă de 21%, în 2021, arată o cercetare iSense Solutions, realizată pentru GPeC, derulată în septembrie 2022.
La nivel european, în ultimii zece ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale, de la 55% în 2012, la 75% în 2022. Cele mai importante creşteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în Estonia (+47%), Ungaria (+43%), Cehia (+41%) şi România (+41%).
Potrivit Eurostat, cele mai importante trei categorii de produse şi servicii comandate online, în 2022, la nivel european au fost: îmbrăcăminte şi încălţăminte (inclusiv accesorii şi articole sportive) - cu pondere de 42%; livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering (19%) şi beauty (cosmetice, wellness) - pondere de 17%.
Totodată, din statisticile 2Performant reiese că, în medie, românii au cheltuit, anul trecut, 70,75 de euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 de euro, în 2021. În cazul tranzacţiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coşului mediu a fost de 46,48 de euro, în 2022, aproape similar cu 46,47 de euro, cu un an în urmă.
În ceea ce priveşte instrumentul utilizat pentru achiziţiile online, 76,7% din total au fost efectuate de pe telefonul mobil, în creştere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021. De asemenea, traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creştere de la 75,5%, în 2021. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depăşeşte 85%.
Şi din punct de vedere valoric, mobilul depăşeşte desktop-ul, cu o pondere de 68,3% din valoarea tranzacţiilor online în comerţul electronic românesc, în timp ce 31,7% provin de pe desktop.
Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piaţă iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eşantion de 1.025 de respondenţi, utilizatori de Internet cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, eşantion reprezentativ la nivel urban. Din aceasta a reieşit faptul că principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt: 81% - cel mai bun preţ; 72% - să existe modalităţi variate de livrare; 69% - uşurinţa navigării în site/user experience; 68% - timpul de livrare cât mai scurt; 66% - uşurinţa procesului de returnare a produselor.
Potrivit aceluiaşi studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenţilor caută activ păreri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere şi spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienţi despre magazin.
Ca previziuni pentru anul 2023, GPeC a identificat principalele trenduri în comerţul online românesc care ar putea ajuta magazinele online să îşi crească vânzările.
"E mai important ca oricând ca magazinele să dezvolte programe de loializare a clienţilor existenţi şi să se axeze pe a creşte gradul de recurenţă în locul achiziţiei de trafic nou, precum si încrederea în produsele şi serviciile oferite de magazinul online. De cele mai multe ori este şi economic aşa pentru că achiziţia unui client nou devine mai scumpă decât întreţinerea relaţiei cu clienţii existenţi, iar magazinele ar trebui să calculeze corect Customer Lifetime Value şi să se orienteze pe a-i ţine aproape pe clienţii care au cumpărat deja de la ele. Pentru a-şi maximiza vânzările este indicat ca, pe lângă propriul website, magazinele online să se orienteze şi către vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe şi pot fi atât naţionale, cât şi internaţionale)", se precizează în raportul de specialitate.
Sursele cifrelor şi estimărilor de piaţă publicate în acest raport sunt: 2Performant, ARMO, Brand Finance, eMAG, Euromonitor, Eurostat, Global Data, GPeC, INS, iSense Solutions, McKinsey, PayU, Semrush şi Statista. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Rețele Electrice România a investit 1,2 miliarde lei în 2024 în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice de distribuție
Rețele Electrice România, operatorul de distribuție a energiei electrice parte din grupul PPC în România, a investit în 2024 aproximativ 1,2 miliarde de lei, din care 950 milioane lei din fonduri proprii și diferența din alte surse, în modernizarea și digitalizarea rețelelor electrice de distribuție, a anunțat, luni, compania.
UNSICAR: România, pe locul trei în Europa la deficitul de protecție prin asigurări pentru catastrofe naturale
Catastrofele naturale și fenomenele meteorologice extreme sunt în creștere în întreaga lume, la fel și pierderile cauzate de acestea, iar România este în topul țărilor europene în ceea ce privește deficitul de protecție prin asigurări, arată Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR
Barbu, despre boicot: Dacă vorbim de politică, eu îi rog pe toți să dea jos labele de pe fermierii și procesatorii români
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, le transmite celor care fac politică în momentul da față să dea jos labele de pe fermierii și procesatorii români și îi invită în Comitetul de monitorizare a prețurilor, constituit la ministerul de resort, pentru anumite discuții privind practicile comerciale neloiale. 'Eu am tr
Călătorii gratuite în București pentru cei care răspund corect unui chestionar privind fraudele online
Adulții și tinerii cu vârsta de peste 14 ani care își testează cunoștințele în privința fraudelor online pot câștiga călătorii gratuite cu transportul în comun în București participând marți, 11 februarie, la un concurs organizat între orele 9:00-18:00 în pasajul pietonal subteran de la Piața Universității, cu oca
Spor natural negativ și în decembrie 2024 (INS)
Sporul natural s-a menținut negativ, la minus 9617, în luna decembrie 2024, numărul deceselor înregistrate fiind de 1,8 ori mai mare decât cel al născuților-vii, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, în decembrie 2024, s-au înregistrat certificatele de naștere pentru 1
INS: Deficitul balanței comerciale în 2024 a crescut cu 15,3%, la aproape 33,4 miliarde euro
Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) în anul 2024 a urcat la 33,393 miliarde de euro anul trecut, mai mare cu 4,4 miliarde de euro (+15,3%) decât cel înregistrat în 2023, arată datele publicate, luni, de Institutul Național de Statistică (INS). În luna decembrie 2024, exporturile FOB au însumat 6,581 mili
Transelectrica începe construcția Liniei Electrice Aeriene (LEA) Constanța Nord - Medgidia Sud
Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA demarează investiția pentru construirea Liniei Electrice Aeriene (LEA) Constanța Nord - Medgidia Sud, care beneficiază de o finanțare nerambursabilă din Fondul pentru Modernizare în valoare de 111,874 milioane de lei, a anunțat luni compania. 'Compania Națională
Poșta Română vrea să achiziționeze servicii de sănătate pentru angajați cu 36 milioane lei
Compania Națională 'Poșta Română' (CNPR) alocă 36 milioane lei, fără TVA, pentru achiziția de servicii de sănătate destinate angajaților companiei, contractul urmând să fie încheiat pe o perioadă de 36 de luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). 'Con
Bursa de la București a câștigat 5,76 miliarde de lei la capitalizare în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 5,76 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 1,62%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a crescut cu 2,44%, în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB, consultate de AGERPRES, capitalizarea bursieră a a
ANPC a aplicat, în prima fază, amenzi de 25.000 lei restaurantului din Reghin, unde s-au raportat cazuri de toxiinfecție alimentară
Comisarii din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au aplicat, în prima fază, amenzi de 25.000 lei și au dispus oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor constatate, în urma controalelor la restaurantul din Reghin, după ce zeci de persoane au ajuns la spital cu toxiinfecție aliment
ONRC: Peste 83.000 de firme au fost radiate la nivel național în 2024
Un număr de 83.012 firme au fost radiate la nivel național, în 2024, cu 16,52% mai multe comparativ cu anul anterior, conform statisticilor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe radieri au fost înregistrate în municipiul București, respectiv 12.982 (număr în creștere cu 9,83% față de 2023)
CNPP: Numărul pensionarilor, în scădere cu 6.781 persoane, în ianuarie 2025; pensia medie a fost de 2.752 de lei
Un număr de 4.696.568 de pensionari era înregistrat în ianuarie 2025 în România, cu 6.781 mai puțini comparativ cu luna precedentă, iar pensia medie a fost de 2.752 de lei, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Valoarea totală a drepturilor de pensie cuvenite s-a ridicat la 12,924 mili
Report de peste 2,99 milioane de euro la Loto 6/49, la tregerile de duminică
Noi trageri loto vor avea loc duminică, la Loto 6/49, la categoria I, înregistrându-se un report de peste 2,99 milioane de euro, în timp ce la Noroc reportul cumulat depășește 2,45 milioane de euro, potrivit unui comunicat al Loteriei Române. 'Duminică, 9 februarie, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker,
VIDEO Burduja: Orice ar fi să fie, anul acesta vom pune în funcțiune hidrocentrala de la Răstolița
Hidrocentrala de la Răstolița trebuie pusă anul acesta în funcțiune, aceasta fiind primul pas din angajamentul de a valorifica la maxim ceea ce generațiile anterioare au început, a scris ministrul Energiei, Sebastian Burduja, pe Facebook. 'Astăzi am fost la hidrocentrala Lotru-Ciunget, coloana vertebrală a hidroenergeticii rom&
ONRC: Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice, în scădere cu 14,6%, în 2024
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice a scăzut, în 2024, cu 14,63%, comparativ cu anul anterior, totalizând 124.898 de înmatriculări, din care peste 73% SRL, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele mai multe înmatriculări au