Raport: Românii au cumpărat online de 6,3 miliarde de euro, în 2022

Valoarea cumpărăturilor online, realizate în România în 2022, a fost de 6,3 miliarde de euro, în creştere uşoară faţă de anul anterior, când s-au consemnat 6,2 miliarde de euro, relevă datele celui mai nou raport întocmit de către GPeC, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) şi principalii jucători din domeniu.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), citate în comunicat, două treimi (66%) dintre utilizatorii de internet au plasat cel puţin o comandă online, în 2022, în creştere cu 8,7 puncte procentuale, de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) şi Italia (49%), după cum arată şi statistica Eurostat.
În acelaşi timp, studii private realizate în 2023 indică faptul că ponderea internauţilor care ar fi comandat cel puţin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%. Dintre aceştia, 25% au cumpărat şi de la magazine online aflate pe continentul european, în creştere faţă de 21%, în 2021, arată o cercetare iSense Solutions, realizată pentru GPeC, derulată în septembrie 2022.
La nivel european, în ultimii zece ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale, de la 55% în 2012, la 75% în 2022. Cele mai importante creşteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în Estonia (+47%), Ungaria (+43%), Cehia (+41%) şi România (+41%).
Potrivit Eurostat, cele mai importante trei categorii de produse şi servicii comandate online, în 2022, la nivel european au fost: îmbrăcăminte şi încălţăminte (inclusiv accesorii şi articole sportive) - cu pondere de 42%; livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering (19%) şi beauty (cosmetice, wellness) - pondere de 17%.
Totodată, din statisticile 2Performant reiese că, în medie, românii au cheltuit, anul trecut, 70,75 de euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 de euro, în 2021. În cazul tranzacţiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coşului mediu a fost de 46,48 de euro, în 2022, aproape similar cu 46,47 de euro, cu un an în urmă.
În ceea ce priveşte instrumentul utilizat pentru achiziţiile online, 76,7% din total au fost efectuate de pe telefonul mobil, în creştere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021. De asemenea, traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creştere de la 75,5%, în 2021. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depăşeşte 85%.
Şi din punct de vedere valoric, mobilul depăşeşte desktop-ul, cu o pondere de 68,3% din valoarea tranzacţiilor online în comerţul electronic românesc, în timp ce 31,7% provin de pe desktop.
Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piaţă iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eşantion de 1.025 de respondenţi, utilizatori de Internet cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, eşantion reprezentativ la nivel urban. Din aceasta a reieşit faptul că principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt: 81% - cel mai bun preţ; 72% - să existe modalităţi variate de livrare; 69% - uşurinţa navigării în site/user experience; 68% - timpul de livrare cât mai scurt; 66% - uşurinţa procesului de returnare a produselor.
Potrivit aceluiaşi studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenţilor caută activ păreri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere şi spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienţi despre magazin.
Ca previziuni pentru anul 2023, GPeC a identificat principalele trenduri în comerţul online românesc care ar putea ajuta magazinele online să îşi crească vânzările.
"E mai important ca oricând ca magazinele să dezvolte programe de loializare a clienţilor existenţi şi să se axeze pe a creşte gradul de recurenţă în locul achiziţiei de trafic nou, precum si încrederea în produsele şi serviciile oferite de magazinul online. De cele mai multe ori este şi economic aşa pentru că achiziţia unui client nou devine mai scumpă decât întreţinerea relaţiei cu clienţii existenţi, iar magazinele ar trebui să calculeze corect Customer Lifetime Value şi să se orienteze pe a-i ţine aproape pe clienţii care au cumpărat deja de la ele. Pentru a-şi maximiza vânzările este indicat ca, pe lângă propriul website, magazinele online să se orienteze şi către vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe şi pot fi atât naţionale, cât şi internaţionale)", se precizează în raportul de specialitate.
Sursele cifrelor şi estimărilor de piaţă publicate în acest raport sunt: 2Performant, ARMO, Brand Finance, eMAG, Euromonitor, Eurostat, Global Data, GPeC, INS, iSense Solutions, McKinsey, PayU, Semrush şi Statista. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
Alte știri din categorie
AFIR a virat aproape 158 de milioane de euro în conturile fermierilor și ale beneficiarilor investițiilor în agricultură
Aproape 158 de milioane de euro au intrat în conturile fermierilor și beneficiarilor investițiilor, în intervalul 1 februarie - 14 martie 2025, informează Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), într-un comunicat transmis, marți, AGERPRES. Din totalul plăților efectuate, fonduri nerambursabile, către fermieri,
ANAF: O companie din Prahova, specializată în colectarea deșeurilor nepericuloase, a prejudiciat bugetul cu 51,78 milioane lei
Un operator economic din Prahova, specializat în colectarea deșeurilor nepericuloase, a înregistrat în evidența financiar-contabilă, în perioada 2018 - 2024, achiziții de deșeuri feroase și neferoase de la persoane fizice neînregistrate fiscal și neplătitoare de TVA, în valoare totală de peste 509,28 milioane lei, se arată în
Ministrul Energiei dă startul Solar Energy Bucharest Summit, la Palatul Parlamentului
O mie de reprezentanți ai companiilor de producție, dezvoltare și investiții în energie solară participă, la București, pe 18 și 19 martie, la Solar Energy Bucharest Summit, expoziție tehnologică și de business dedicată industriei solare, domeniu în care se estimează că investițiile vor ajunge la 2,5 miliarde de euro până în 2030.
ANPC: Amenzi de peste 820.000 lei și oprirea temporară a activității la 17 unități economice
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a dat amenzi de peste 820.000 de lei unor operatori economici, în urma sesizărilor venite de la consumatori către președintele instituției, Cristian Popescu Piedone, și a oprit temporar activitatea la 17 unități economice. Potrivit unui comunicat al ANPC, transmis luni seara AGERPRES, comisarii
Prețul aurului a depășit pragul de 3.000 de dolari/uncie, pentru prima dată în istorie (analiză)
Prețul aurului a depășit la finalul săptămânii trecute pentru prima dată în istorie pragul psihologic de 3.000 de dolari pe uncie troy (31,1 grame), iar specialiștii estimează că metalul galben se va scumpi la peste 3.300 de dolari în 2025, potrivit unei analize de specialitate, dată luni publicității. Scăderea ratelor dob&ac
Romsilva: Deficitul din Fondul de Conservare și Regenerare a Pădurilor, de la finele anului 2024, a fost acoperit integral în ianuarie
Deficitul la Fondul de Conservare și Regenerare a Pădurilor nu poate fi asimilat unei 'lipse' în sens patrimonial, ci reprezintă contravaloarea lucrărilor silvice, care au fost efectuate în mod obligatoriu, conform amenajamentelor silvice, și a fost acoperit integral în ianuarie 2025, a transmis, luni, Regia Națională a Pădurilor (RNP) - Rom
Industria metalelor prețioase solicită clarificări oficiale din partea ANPC în urma informațiilor legate de bijuterii
Colegiul Operatorilor cu Metale Prețioase și Pietre Prețioase solicită clarificări din partea președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Cristian Popescu Piedone, care nu a fost informat corect și a transmis informații conform cărora bijuteriile din metale prețioase conțin în compoziția lor substanțe ca mercurul, metale grele și unele
Control antifraudă în comerțul cu autoturisme second-hand: prejudiciu de peste un milion de lei, printr-o schemă de evaziune fiscală
Inspectorii antifraudă au descoperit un prejudiciu adus bugetului de stat de 1,014 milioane de lei, în urma unui control ce a vizat comerțul cu autoturisme second-hand. Potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), remis luni AGERPRES, în urma unui control antifraudă desfășurat de inspectorii DGAF di
ANPC propune un Ordin privind informarea consumatorilor în legătură cu adaosul comercial
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii economici în legătură cu adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de bază al producătorului. Astfel, potrivit proiectului, în cazul
Ministerul Finanțelor a atras, luni, 1,181 miliarde lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, luni, 1,181 miliarde de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 76 luni, la un randament mediu de 7,40% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de luni a fost de 700
Noile preferințe ale tinerilor remodelează piața vinului (analiză)
Industria vinului va cunoaște un an dificil, având în vedere o serie de factori, printre care se află 'potențialul' război tarifar, însă generația tânără și noile preferințe ale acesteia vor forța piața să se reinventeze, ceea ce ar asigura redresarea după o perioadă de declin, susține Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB R
Hanga: Vedem în ultimii ani o scădere a ponderii în lichiditate a investitorilor instituționalilor străini și o creștere a ponderii celor locali
Ultimii 4 - 5 ani arată o scădere a ponderii în lichiditate a investitorilor instituționali străini și o creștere a ponderii investitorilor instituționali locali, însă nu se vede un avans al lichidității în zona de investitori de retail locali, a afirmat, luni, președintele Consiliului de Administrație al Bursei de Valori București, Radu Hanga, prez
Investițiile străine directe au scăzut cu aproape 53%, în ianuarie 2025
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat, în luna ianuarie a acestui an, 3,121 miliarde euro, în scădere cu 52,7% față de cele 1,14 miliarde euro din aceeași lună din 2024, informează Banca Națională a României printr-un comunicat remis luni AGERPRES. 'Investițiile directe ale nerezidenților în
Deficitul de cont curent a crescut cu 16%, la 1,64 miliarde de euro, în ianuarie
Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, în ianuarie 2025, un deficit de 1,64 miliarde euro, în creștere cu 15,9% comparativ cu deficitul de 1,42 miliarde euro din aceeași lună a anului trecut, informează Banca Națională a României, printr-un comunicat remis, luni, AGERPRES. Potrivit sursei citate, în structura acestuia,
Deficitul de forță de muncă în HoReCa atinge cote alarmante; în stațiunile turistice ajunge și la 50%
Deficitul de personal în HoReCa este estimat la 20 - 25% la nivel național, iar în orașele turistice, în plin sezon, acesta poate ajunge chiar la 50%, măsurile legislative și de taxare a forței de muncă fiind un impediment în relația angajator - angajat, atrage atenția Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).