Control la Romaero: Actul rezultat în urma verificărilor a fost înaintat parchetului; au fost identificate posibile infracţiuni

Actul rezultat în urma verificărilor derulate de Corpul de control al prim-ministrului la Romaero, ce au vizat activitatea societăţii în ultimii aproape patru ani, a fost înaintat unităţii de parchet competentă, pentru că au fost constatate aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni.
Potrivit raportului de control dat publicităţii, acţiunea de control de la Romaero a vizat perioada 1 ianuarie 2016 - 7 mai 2019 şi s-a verificat modul de respectare a prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea societăţii, modul de constituire şi realizare a veniturilor, precum şi modul de angajare şi efectuare a cheltuielilor. De asemenea, s-a verificat respectarea prevederilor legale din domeniul resurselor umane şi salarizare, a celor cu privire la încheierea şi derularea contractelor, precum şi modul de administrare a patrimoniului societăţii.
Una dintre principalele constatări ale actului de control a evidenţiat faptul că, până în luna septembrie 2019, nu a fost finalizată procedura de selecţie a membrilor Consiliului de Administraţie (CA), reprezentanţii Ministerului Economiei încălcând unele dispoziţii din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Astfel, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 111/2016 pentru aprobarea OUG 109/2011, Romaero avea obligativitatea respectării dispoziţiilor privind guvernanţa corporativă, aceasta fiind o întreprindere publică aflată sub autoritatea Ministerului Economiei (acţionar majoritar), care deţine calitatea de autoritate publică tutelară. Având în vedere acest aspect, au fost identificate o serie de probleme. Potrivit informaţiilor postate pe website-ul Romaero, până în luna septembrie 2019, nu a fost finalizată procedura de selecţie a membrilor CA, reprezentanţii Ministerului Economiei încălcând dispoziţiile art. 64 alin. (3) din OOUG 109/2011, respectiv încadrarea în termenul de finalizare a procedurii de 150 zile de la declanşarea acesteia (aprobată la data de 04.09.2017).
Numirea unor membri ai CA Romaero pe o perioadă de 4 ani, delegarea conducerii societăţii directorului general adjunct pe o perioadă de cel mult doi ani şi numirea, respectiv prelungirea mandatului directorului general al societăţii pe o perioadă mai mare de 4 luni s-au realizat cu nerespectarea prevederile OUG nr. 109/2011, cu modificările ulterioare.
De asemenea, în perioada 4 iunie 2016 - 18 februarie 2019, Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) Romaero nu a aprobat şi încheiat contracte de mandat cu administratorii numiţi în CA, fiind încălcate dispoziţiile legale incidente.
În plus, până la data de 18 februarie 2019, CA al Romaero nu a stabilit criterii şi/sau indicatori de performanţă pentru directorul general aşa cum s-a prevăzut în contractul de mandat, astfel încât activitatea acestuia să poată fi evaluată în funcţie de îndeplinirea acestora, iar directorul general nu a întocmit şi prezentat CA rapoarte trimestriale privind execuţia mandatului său, în conformitate cu dispoziţiile art. 54 din OUG nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare şi prevederile contractului de mandat.
La data prelungirii mandatului de director general, relevă actul de control, acesta nu îndeplinea cerinţa de vechime în muncă de 5 ani în domeniul specific activităţii Romaero, fiind încălcate dispoziţiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare.
"La şedinţele AGEA din datele de 13.12.2018, respectiv 14.12.2018, Ministerul Economiei, care deţine 56,7153% din totalul acţiunilor Romaero, nu a fost prezent, reprezentat sau votat prin corespondenţă şi astfel, nu a fost îndeplinit cvorumul pentru validitatea deliberărilor, de cel puţin trei pătrimi, respectiv jumătate din numărul total de drepturi de vot, în contextul în care pe ordinea de zi a şedinţelor se aflau problemele privind majorarea capitalului social cu sumele finanţate de la bugetul statului şi stingerea unor obligaţii de plată la bugetul general consolidat prin darea în plată. Până la data de 07.05.2019, reprezentanţii ministerului în AGA nu au aprobat demararea procedurii de stingere a unor obligaţii de plată la bugetul general consolidat prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile (teren şi construcţii aferente) aflate în patrimoniul Romaero şi nici altă măsură care să conducă la reducerea obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat. Conducerea Romaero nu a îndeplinit măsura nr. 1 prevăzută în Planul de redresare, reorganizare şi restructurare al Romaero, aprobat prin Hotărârea AGOA nr. 4/05.07.2016, respectiv valorificarea prin vânzare a unor active în scopul folosirii resurselor financiare obţinute în principal pentru investiţii şi nu a înaintat Planul de restructurare-dezvoltare a societăţii Romaero SA (aflat în fază finală de elaborare la data de 24.07.2017), către CA în vederea avizării", se arată în raportul Corpului de control al premierului.
O altă constatare din actul de control a fost aceea conform căreia conducerea Romaero a intenţionat reducerea datoriilor societăţii (măsura nr. 4 din planul de redresare, reorganizare, restructurare a societăţii 2016 - 2017) prin darea în plată a unor bunuri imobile, în vederea stingerii unor obligaţii de plată la bugetul general consolidat, deşi aceste active erau prevăzute a fi valorificate prin vânzare (măsura nr. 1 din plan) cu scopul realizării de investiţii care să conducă la creşterea şi diversificarea portofoliului de comenzi (măsura nr. 3 din Plan).
De asemenea, planul de disponibilizare (aprobat prin Hotărârea AGOA nr. 5/05.07.2016), respectiv măsura 2 din planul de redresare, reorganizare, restructurare a Romaero 2016 - 2017 (aprobat prin Hotărârea AGOA nr. 4/05.07.2016), a fost dus la îndeplinire parţial, susţine echipa de control.
Aceasta a mai constatat că, de la data de 25 octombrie 2016, când a fost aprobată o structură organizatorică a Romaero, s-a înregistrat o creştere a numărului de posturi a societăţii. Totodată, în perioada 2017 - 2018, ca urmare a angajărilor efectuate, numărul posturilor ocupate la nivelul societăţii a crescut de la 719 posturi ocupate la 31 decembrie 2016, la 859 posturi ocupate la 30 noiembrie 2018, în condiţiile în care, în aceeaşi perioadă, au încetat activitatea 224 de salariaţi (117 în anul 2017 şi 107 în anul 2018). Cu toate acestea, ponderea personalului direct productiv la nivel de societate a scăzut de la 59% la data de 31 decembrie 2016, la 56% la data de 31 decembrie 2018, în contextul în care ponderea personalului TESA a crescut de la 25% la data de 31 decembrie 2016 la 29% la data de 31 decembrie 2018.
Cheltuielile salariale aferente fluctuaţiei de personal din perioada 2017 - 2018 sunt în sumă totală de 11.000.688 lei, în contextul în care, în anul 2016, ca urmare a disponibilizărilor şi a balanţei forţei de muncă, a fost realizată o economie totală de 5.980.159,40 lei.
"Nu au fost puse la dispoziţia CCPM (Corpului de control al prim-ministrului - n. r.) documente sau informaţii din care să reiasă modul în care a fost realizată publicitatea posturilor ocupate, respectiv numărul candidaţilor selectaţi în vederea angajării, cu excepţia posturilor pentru care s-au organizat concursuri de angajare în perioada 2016 - iulie 2018. În perioada 01.01.2016 - 31.07.2018, nu a fost realizată publicitatea prin postarea anunţului în mass-media/site-uri specializate pentru selecţia unui număr de 172 persoane angajate în această perioadă şi astfel, nu a fost asigurată o concurenţă reală pentru ocuparea acestor posturi care să conducă la angajarea unor persoane cât mai calificate în cadrul societăţii, aşa cum se prevede la pct. 6 - Recrutarea din cadrul Procedurii privind Recrutarea, selecţia, angajarea şi integrarea personalului, înregistrată cu nr. RV62004/29.08.2017. În anii 2017 şi 2018, personalul direct productiv a fost angajat preponderent prin probă de lucru, iar personalul TESA şi personalul de conducere a fost angajat preponderent prin proba de interviu. Ulterior datei de 22.10.2018, potrivit art. 5 alin. (2) din Procedura de selecţie, recrutare şi angajare de personal, înregistrată la ROMAERO cu nr. RV62069/22.10.2018, procesul de recrutare se desfăşoară prin susţinerea unui interviu, iar în funcţie de necesitatea postului va putea include şi proba practică sau prin testarea cunoştinţelor profesionale prin diferite metode. În cazul angajărilor realizate în perioada 01.01.2018 - 21.10.2018, pentru care au fost publicate anunţuri în mass-media/site-uri specializate, un număr de 59 persoane au fost angajate doar prin interviu, în condiţiile în care au fost selectate mai mult de o persoană pentru postul respectiv, nefiind organizat concurs aşa cum era prevăzut la pct. 8.1 din Procedura privind Recrutarea, selecţia, angajarea şi integrarea personalului, înregistrată cu nr. RV62004/29.08.2017", se precizează în document.
Deşi Romaero nu avea o obligaţie curentă şi generată de un eveniment anterior, CCPM a constatat în urma verificărilor că societatea a constituit provizioane pentru taxe vamale şi TVA, ca urmare a faptului că în anul 2014 societatea a introdus în ţară, în regim de perfecţionare activă (fără plata taxelor vamale şi a TVA) trei aeronave, în scopul reparării şi, ulterior, restituirii acestora. Înregistrarea în contabilitate a provizioanelor (cheltuială) pentru taxe vamale şi TVA menţionate a condus la majorarea pierderii aferente exerciţiului financiar 2016, iar anularea acestor provizioane în anul 2017 (venit) a condus la reducerea pierderii aferentă acestui an.
Acţiunea de control a mai relevat că, prin neprezentarea reprezentanţilor Ministerului Economiei la şedinţa AGEA din decembrie 2018, nu a fost posibilă majorarea capitalului social până la sfârşitul exerciţiului financiar 2018 cu suma de 1,5 milioane de lei, în vederea realizării investiţiilor specifice apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale. De asemenea, au existat situaţii în care actualizarea Inventarului capacităţilor de producţie pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională s-a făcut cu întârziere sau nu s-a realizat.
"Au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de parchet competentă, astfel că datele şi informaţiile care vizează constatarea săvârşirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetăţenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare", se precizează în actul de control.
Raportul de control a fost finalizat la data de 20 februarie 2020 şi transmis şi către: prim-ministru (spre informare), Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (spre analiză şi valorificare), Romaero (spre analiză şi valorificare), Ministerul Finanţelor publice (spre analiză) şi Curţii de Conturi a României (spre informare). AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Constantin Balaban, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ONRC: Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în ianuarie 2025
Numărul firmelor dizolvate a scăzut cu 8,73%, în ianuarie 2025, până la 3.564, față de 3.905 în anul anterior, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în București, respectiv 617 de firme (număr în scăde
Producția de țiței a României a scăzut cu 7, 6% în primele două luni din 2025; importurile s-au majorat cu aproape 10%
România a produs, în primele două luni din 2025, o cantitate de țiței de 415.400 tone echivalent petrol (tep), cu 34.000 tep mai mică (-7,6%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-februarie 20
Bursa de la București a câștigat peste 7 miliarde lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 7,16 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2%, în această săptămână, iar valoarea tranzacțiilor cu acțiuni s-a diminuat cu 139,7 milioane de lei (-38,97%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizar
CONAF: Forumul Național De Vocație Antreprenoare ajunge la Iași, pe 25 aprilie
Forumul Național De Vocație Antreprenoare, inițiativa Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), continuă cu cea de-a patra ediție, la Palatul Culturii din Iași, se arată într-un comunicat al CONAF transmis, vineri, AGERPRES. Prin acest forum itinerant, CONAF oferă comunității antreprenoriale un cadru de dialog, un set de instrumente
ROMPAN: Sectorul de panificație va avea 165 de milioane de euro pentru investiții în modernizarea și înființarea de unități noi
Sectorul de panificație din România va avea la dispoziție 165 de milioane de euro, din fonduri europene, pentru investiții în modernizarea și înființarea de unități noi, iar primele proiecte ar putea fi depuse începând cu luna iunie, a declarat pentru AGERPRES președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panif
CNAB a recepționat noi lucrări de modernizare a Aeroportului Henri Coandă
Compania Națională Aeroporturi București anunță că, joi, 17 aprilie, au fost recepționate noi lucrări de modernizare prevăzute în cadrul fazei a treia din proiectul de sistematizare a suprafeței de mișcare a Aeroportului Henri Coandă. Potrivit unui comunicat al CNAB, investiția a vizat lucrări de amploare la mai multe obiective și face parte din strategi
Poșta Română a finalizat distribuirea pensiilor, cât și livrarea anticipată a prestațiilor sociale aferente lunii aprilie
Poșta Română a finalizat, înaintea Sărbătorilor de Paște, distribuirea prestațiilor sociale aferente lunii aprilie, operatorul precizând că a efectuat atât plata pensiilor, cât și livrarea anticipată a alocațiilor, indemnizațiilor și altor ajutoare sociale. Un sprijin suplimentar în această lună l-a reprezentat ajuto
Producția de gaze a scăzut cu aproape 2% în primele două luni; importurile s-au majorat cu 23% (INS)
Producția de gaze naturale utilizabile a României a fost, în primele două luni din 2025, de 1,26 milioane tone echivalent petrol, cu 23.800 tep sub cea din perioada similară a anului trecut (minus 1,9%), conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, în primele două luni din acest an, import
Boloș anunță oportunități de finanțare din fonduri europene pentru sănătate publică, servicii sociale și microîntreprinderi
Cele mai importante oportunități de finanțare din fonduri europene acoperă domenii esențiale precum sănătate publică, servicii sociale și susținerea micilor afaceri locale, a anunțat, joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș. 'Nu lăsăm informația să se piardă: azi vă prezint cele mai importante oportunități de fin
CNS Cartel ALFA: Directiva privind salariul minim adecvat reprezintă un colac de salvare pentru milioane de lucrători
Peste 20 de milioane dintre cei mai slab plătiți lucrători din Uniunea Europeană ar putea beneficia de o creștere salarială dacă directiva privind salariul minim adecvat va fi pe deplin implementată în statele membre, susțin reprezentanții CNS 'Cartel ALFA'. 'Directiva privind salariul minim adecvat este o legislație deosebit
OIV: Producția de vin a României a scăzut cu aproximativ 19,8% în 2024, ajungând la 3,7 milioane hectolitri
Din cauza condițiilor climatice dificile, grindină și secetă în perioade critice, producția de vin a României a scăzut cu aproximativ 19,8% în 2024 comparativ cu 2023, ajungând la 3,7 milioane hectolitri, aceasta fiind una dintre cele mai semnificative scăderi procentuale din Uniunea Europeană, arată cel mai recent raport publicat de Organizaț
ANPC va afectua controale la furnizorii de energie electrică, până la jumătatea lunii iunie
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va desfășura, timp de trei luni, acțiuni de control la nivel național pentru a verifica modul în care sunt respectate prevederile legale privind protecția consumatorilor în procesul de furnizare a energiei electrice. 'În perioada 17 aprilie - 16 iunie 2025, Auto
Iuliu Stocklosa a fost reales președinte al Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București
Adunarea Generală a membrilor Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) l-a reales, joi, în funcția de președinte pe Iuliu Stocklosa. Potrivit unui comunicat al CCIB, Iuliu Stocklosa a fondat, în 1990, compania East Electric, membră a CCIB încă de la înființare. East Electric activează în prin
Maramureșul și Bucovina sunt printre cele mai căutate destinații de către români pentru vacanța de Paște (platformă)
Maramureșul și Bucovina au fost printre cele mai căutate destinații de către turiștii români pentru vacanța de Paște, conform unui studiu realizat de o platformă de rezervări. 'Cu peisaje spectaculoase, tradiții și obiceiuri autentice, cele două regiuni din nordul țării continuă să atragă anual sute de turiști. Aproximativ 41% dintre
Ministerul Finanțelor a împrumutat joi aproape 720 de milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, joi, 719,4 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Suma împrumutată prin emisiunea de certificate de trezorerie cu discont are maturitatea la 11 luni, iar randamentul mediu e