logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

contact@agerpres.ro

Căile ferate din România, în faţa unor provocări fără precedent (analiză)

Imagine din galeria Agerpres

Sistemul de transport feroviar din România se află în faţa unor provocări fără precedent, în contextul aplicării de la mijlocul lunii iunie 2019 a celui de-al Patrulea Pachet Feroviar, pe care, dacă nu va fi capabil să le gestioneze eficient în următorii ani, există riscul unei posibile pierderi masive a luptei concurenţiale la nivel european, întrucât va fi aproape imposibil să concurezi în noile condiţii cu jucători actuali sau viitori noi pe piaţă, foarte puternici din punct de vedere economic, consideră experţi în domeniul siguranţei feroviare.

Potrivit lui Sorin Cătălin Hanci, expert în siguranţa feroviară la Unitatea de Siguranţă din cadrul Agenţiei Uniunii Europene pentru Căile Ferate, prevederile Pachetului IV Feroviar, în special cele ale Pilonului Tehnic, vor afecta semnificativ activitatea tuturor operatorilor de transport din România, atât de stat, cât şi privaţi, dar şi pe cea administratorului de infrastructură feroviară. Principalul scop al Pachetului respectiv este crearea unui spaţiu feroviar unic european, ceea ce presupune o reformă a sectorului feroviar din Uniunea Europeană prin încurajarea concurenţei şi a inovării în zona pieţelor interne ale transportului feroviar de călători. Rezultatul final al acestui demers îl reprezintă atingerea unor niveluri mai mari de siguranţă pentru transportul feroviar în scopul creşterii nivelului de competitivitate modală, explică Sorin Cătălin Hanci.

La rândul său, Viorel Lucaci, inspector de stat în cadrul Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), atrage atenţia asupra prevederilor legislative care ar trebui să apară odată cu liberalizarea pieţei de transport feroviar şi care trebuie privite cu cea mai mare seriozitate de factorii decizionali din domeniul feroviar din România.

"Părerea mea personală este aceea că, în contextul viitoarei aplicări a prevederilor Pachetului IV Feroviar sistemul de transport feroviar din România luat în ansamblu său - operatorii de transport de stat şi privaţi, de marfă şi de călători, împreună cu administratorul de infrastructură şi instituţiile aferente - se află în faţa unor provocări fără precedent, pe care dacă nu va fi capabil să le gestioneze eficient în următorii ani, va exista riscul unei posibile pierderi masive a luptei concurenţiale la nivel european. Atenţia trebuie îndreptată în special asupra unor actori, actuali sau viitori noi pe piaţă, foarte puternici din punct de vedere economic şi cu care va fi aproape imposibil că concurezi în noile condiţii care vor fi asumate. Pachetul IV Feroviar, ceea ce înseamnă acesta din punct de vedere al prevederilor legislative, trebuie privit cu cea mai mare seriozitate de către factorii decizionali din domeniul feroviar din România", spune Viorel Lucaci.

Sorin Cătălin Hanci precizează, în context, că la nivel european au loc transformări de anvergură în ceea ce priveşte modul în care sunt percepute reţelele feroviare ale statelor membre împreună cu operatorii de transport care le utilizează. Aceste transformări nu sunt recente, ele fiind iniţiate în urma unor strategii comunitare elaborate la începutul anilor '90, fiind impuse de raţionamente legate de concurenţa modală cu transportul rutier, naval şi aerian.

"Pentru a deveni o prioritate în materie de politici comunitare de transport şi de alocare a fondurilor pentru investiţii, sistemul feroviar a fost nevoit ca, la nivel de politici, să îşi consolideze propriile avantaje în comparaţie cu celelalte moduri de transport. Un eşec al acestei strategii ar fi putut genera o reorientare a finanţării la nivel european preponderent către modurile rutier şi aerian, un scenariu de nedorit pentru sistemul de transport feroviar", menţionează acesta.

Astfel, dezideratele legate de calea ferată au fost în principal îndeplinite, în special în statele din vestul Uniunii Europene unde practic nu există graniţe operaţionale, mai ales pentru trenurile de călători de mare viteză. Singurele discuţii rămase deschise sunt în domeniul operării trenurilor de marfă.

"În ultimii 25 de ani, sistemul feroviar s-a conformat etapizat acestei strategii, principalul instrument fiind un cadru de reglementare cât mai unificat şi armonizat. Etapele prin care legislaţia specifică feroviară a fost transformată şi adaptată noilor condiţii sunt denumite 'Pachete Feroviare' sau 'Pachete Legislative'. Cu alte cuvinte, Europa a dorit să deţină o reţea feroviară cu o morfologie unitară şi lipsită de barierele specifice diferitelor state membre. Astfel a apărut conceptul de interoperabilitate în domeniul feroviar. Cu toate că, începând cu anul 1991, au fost realizaţi paşi importanţi către acea 'uniformizare', nu au putut fi îndepărtate toate deficienţele (barierele) moştenite de la administraţiile feroviare din secolul XX, care erau caracterizate prin monopoluri naţionale şi printr-un număr ridicat de specificităţi operaţionale, tehnice sau legislative. Aceste probleme sunt legate de caracterul (încă) eterogen al reţelei feroviare din Europa", a precizat Hanci.

În opinia specialistului, la momentul actual avem în transportul feroviar din Europa o interacţiune de genul "eterogenitate versus interoperabilitate", fapt care impune necesitatea unei adaptării cât mai rapide a sistemului. La momentul actual în Europa există peste 20 de sisteme de siguranţă diferite. Este vorba despre acele echipamente şi instalaţii montate în cale şi la bordul vehiculelor feroviare ce au rolul de a controla deplasarea trenurilor pe reţea şi de a preveni producerea de accidente şi incidente. Chiar şi în cazul unor sisteme identice ca tip, dar implementate de administraţii diferite, există incompatibilităţi funcţionale de la un stat la altul.

În general, aceste sisteme sunt specifice unor state membre care, în urma unor interese economice sau a unor elemente de cultură tehnică, au dorit să îşi păstreze partea de expertiză şi de experienţă în ceea ce priveşte exploatarea trenurilor.

"Problema este că menţinerea în exploatare unor astfel de sisteme, de obicei în cazul reţelelor feroviare convenţionale, contravine conceptului de interoperabilitate, care la rândul său defineşte principalul instrument prin care reţeaua feroviară ar putea deveni cu adevărat eficientă şi comparabilă de exemplu cu sistemul aerian. Ce înseamnă aceasta? Ce reprezintă de fapt interoperabilitatea? Un tren, dacă îndeplineşte toate condiţiile tehnice minime reglementate, ar trebui să poată circula neîntrerupt şi fără modificări structurale pe parcurs (fără înlocuirea aparatelor de rulare sau fără schimbarea mijlocului de remorcare), de-a lungul tuturor statelor membre. Nu constituie un obiectiv uşor de atins. Mai mult, alimentarea cu energie electrică a vehiculelor feroviare motoare electrice pe reţeaua feroviară europeană este realizată prin aproximativ şase sisteme diferite. De exemplu, în curent alternativ de 25 kV şi 50 Hz (printre care şi România) sau de 15 kV şi 16 2/3 Hz, în curent continuu de 3.000 V etc. Sunt state care în cadrul aceleiaşi reţele cu acelaşi administrator utilizează mai multe sisteme diferite de alimentare cu energie electrică. O altă problemă necesar a fi menţionată aici este cea a ecartamentului, care constituie de fapt parametrul tehnic fundamental specific transportului feroviar. Acesta poate fi cel standard de 1.435 mm, rusesc de 1.520 mm, iberic de 1.668 mm etc. Avem mai multe ecartamente diferite în Europa. Spania de exemplu, are două ecartamente pe reţeaua sa feroviară, respectiv cel iberic de 1.668 mm şi cel standard de 1.435 mm, în special la liniile de mare viteză construite recent. Există state membre ale Uniunii Europene care au ecartament rusesc la reţeaua feroviară", a exemplificat Sorin Cătălin Hanci.

În plus, o barieră în calea interoperabilităţii este reprezentată şi de problematica gabaritelor de încărcare, denumite şi gabarite cinematice. De exemplu, un vagon marfă încărcat care corespunde gabaritului francez are nevoie de condiţii speciale pentru a putea circula în Marea Britanie.

"Toate aspectele evidenţiate anterior constituie probleme care nu au putut fi eliminate complet. Fac parte din categoria aşa-ziselor 'bariere tehnice'", a subliniat el.

Pe lângă barierele tehnice, sistemul de transport feroviar se confruntă cu bariere de natură operaţională şi legislativă. Regulile operaţionale printre care şi cele pentru activitatea de manevră pot fi diferite de la un stat la altul.

"De exemplu, în Marea Britanie, 'agentul manevrant' nu are voie să stea în timpul efectuării manevrei pe vagoanele de marfă de tip platformă, dar în acelaşi timp nu poate sta pe treptele speciale din capetele vagoanelor, deoarece acestea nu sunt dotate cu mână curentă (bară de prindere). În spatele exigenţelor respective se află normele naţionale britanice de securitatea muncii, care sunt foarte stricte", a adăugat acesta.

La rândul său, Viorel Lucaci admite că, la capitolul interoperabilitate, modul de transport feroviar prezintă o serie de dezavantaje evidente în comparaţie cu cel aerian, dezavantaje cauzate de însuşi modul său principial de funcţionare.

"Poate cel mai important dintre acestea este legat de limba de comunicare utilizată. În aviaţie şi în transportul naval a fost deja impusă engleza ca limbă unică de comunicare pentru piloţi şi personalul de la sol. În acelaşi timp, pe reţeaua feroviară din Europa se folosesc peste 20 de limbi diferite. De aici avem acea lacună de interoperabilitate în sectorul feroviar. Deoarece modurile de transport naval şi aerian nu prezintă asemenea constrângeri funcţionale cum sunt cele specifice căilor ferate. Infrastructura, dacă o putem numi aşa, pe care sunt nevoite să o exploateze navele şi aeronavele este 'similară' şi identică din punct de vedere al principiilor în orice locaţie geografică. Infrastructurile portuare, aeroportuare, software-urile aferente, facilităţile tehnologice, personalul implicat, chiar dacă diferă de la un stat la altul, de la o companie la alta, acestea nu interacţionează într-un mod atât de 'direct' ca în cazul modului de transport feroviar. Pentru aviaţie a fost deja implementat conceptul de 'Open Sky', iar în sectorul naval primele reguli tehnice, de siguranţă şi operaţionale au apărut încă de la mijlocul secolului al XVII-lea. De aceea, interoperabilitatea, prin antagonismul său fundamental faţă de eterogenitate, reprezintă o provocare dificilă, un obiectiv care în cazul căilor ferate este mult mai greu de atins. Chiar imposibil din anumite puncte de vedere", susţine Lucaci.

Potrivit acestuia, menirea pachetelor feroviare a fost mai mult aceea de a tinde către o interoperabilitate absolută, nu şi a o atinge efectiv.

"Trebuie să acceptăm faptul că Europa nu este capabilă din punct de vedere financiar şi nici logistic să înlocuiască integral pentru toate statele membre deopotrivă infrastructura şi vehiculele feroviare cu unele noi, moderne şi care să fie 100% interoperabile. Acest lucru ar presupune investiţii anuale de mii de miliarde de euro. Între timp, apa şi aerul, mai precis interacţiunea dintre nave respectiv aeronave şi cele două elemente ale naturii, sunt similare oriunde în lume, fiind de fapt interacţiuni mecanice îndelungi şi puternice între un corp solid şi unul fluid, nu între un metal şi un alt metal", a mai spus inspectorul de stat ASFR.

În opinia lui Sorin Cătălin Hanci, nu pot fi eliminate, din motive evidente, toate diferenţele dintre sectorul feroviar şi ceilalţi doi concurenţi, dar există soluţii pe care calea ferată le-ar putea aplica cu succes, cel mai bun exemplu fiind cel al migrării sistemului feroviar către un "sistem ţintă" la nivel european.

"Soluţia ar fi implementarea la scară largă a unui sistem unic de coordonare a traficului feroviar, cum ar fi ETCS-ERTMS nivelul 1/2. O altă soluţie, cu atât mai eficientă dacă ar fi adoptată complementar celei anterioare, o constituie utilizarea vehiculelor moderne de tip multisistem, cum ar fi locomotivele cu mai multe sisteme de alimentate, vehiculele cu tracţiune hibridă electric/diesel-electrică, sau a trenurilor cu osii cu ecartament variabil, fiind o soluţie aplicată frecvent în regiunea iberică", a arătat el.

Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate (prescurtat ERA sau EUAR) este o instituţie europeană aflată în subordinea Comisiei Europene, al cărei principal scop este acela de a promova crearea unui spaţiu feroviar european fără frontiere şi de a contribui la revitalizarea sectorului feroviar din Europa, prin consolidarea avantajelor esenţiale în ceea ce priveşte siguranţa pe care o prezintă acest sistem de transport. ERA are atribuţii şi responsabilităţi în principal în domeniul siguranţei feroviare, al interoperabilităţii, precum şi al punerii în aplicare a legislaţiei Uniunii Europene care vizează îmbunătăţirea poziţiei competitive a sectorului feroviar.

Începând cu iunie 2019 rolul acestei instituţii se va consolida semnificativ prin noile atribuţii conferite prin prevederile Pilonului Tehnic al Pachetului IV Feroviar. AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)

Afisari: 21

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.


Alte știri din categorie

Economic 04-05-2025 15:26

Grindeanu: După ce se vor identifica motivele incidentului de la Constanța, voi dispune măsuri urgente pentru a evita, pe viitor, astfel de situații

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că inspectorii Autorității de Siguranță Feroviară Română și ai Agenției de Investigare Feroviară Română vor stabili cauza incidentului feroviar din Gara Constanța și, după ce vor fi identificate motivele, va dispune măsuri urgente pentru a evita, pe viitor, astfel de situații. &

Economic 04-05-2025 12:01

Bursa de la București a pierdut aproape 11 miliarde de lei la capitalizare, în această săptămână

Bursa de Valori București (BVB) a pierdut 10,87 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,97%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni s-a diminuat cu 12,37 milioane de lei (7,6%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capi

Economic 04-05-2025 08:15

Reporturi importante la Loto 6/49, Noroc și Joker pentru tragerea de duminică

La Loto 6/49, la categoria I se înregistrează un report în valoare de peste 7,79 milioane de lei (peste 1,56 milioane de euro), la Noroc este un report cumulat de peste 13,65 milioane de lei (peste 2,74 milioane de euro), iar la Joker, la categoria I, un report de peste 17,68 milioane de lei (peste 3,55 milioane de euro), informează Loteria Română.

Economic 03-05-2025 12:00

Chirițoiu, despre eliminarea subvențiilor la energie: Eu recunosc că sunt mai preocupat de firme; trebuie să ajutăm marii consumatori

Marii consumatori de energie trebuie ajutați după eliminarea subvențiilor la energie și cred că trebuie să venim cu ceva ce arată a ajutor de stat, este de părere președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. 'Toți am vrea să cumpărăm totul foarte ieftin, dar nici n-o să poată statul să subvenționeze. Și energia costă și nu poate să o subvențione

Economic 03-05-2025 10:17

Chirițoiu: O să spunem în iunie care sunt recomandările OECD pe care le preluăm; ne uităm la concentrările sub prag

Pregătirea judecătorilor pe subiecte de concurență și ''ușoare'' modificări la legislație legat de concentrările sub prag sunt două dintre recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pe care Consiliul Concurenței le va prelua, a declarat, pentru AGERPRES, președintele instituției, Bogdan Chirițoiu. '

Economic 02-05-2025 19:21

ANCOM: A fost identificată o rețea de site-uri clonate, utilizată pentru promovarea de conținut înșelător

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) avertizează în legătură cu prezența în spațiul autohton online a unei rețele de site-uri de tip Doppelganger. 'A fost identificată o rețea de site-uri clonate, care imită întocmai imaginea paginilor oficiale de internet ale unor institu

Economic 02-05-2025 18:21

Bursa de la București a închis în scădere sesiunea de tranzacționare de vineri

Bursa de Valori București (BVB) a închis vineri în scădere pe aproape indicii, iar valoarea tranzacțiilor a coborât la 35,82 milioane de lei (7,2 milioane de euro), față de de 54,79 milioane de lei (11 milioane de euro) în ședința precedentă. Principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai t

Economic 02-05-2025 13:58

Rezervele valutare ale BNR au crescut la 62,414 miliarde euro, în aprilie

Rezervele valutare ale Băncii Naționale a României (BNR) totalizau 62,414 miliarde de euro la finele lunii aprilie 2025, în creștere cu 0,67% comparativ cu nivelul de 61,993 miliarde de euro înregistrat la 31 martie 2025, se arată într-un comunicat al Băncii Centrale, transmis vineri AGERPRES. În cursul lunii apri

Economic 02-05-2025 10:24

Burduja: Nu sunt probleme în sistemul energetic național; nu există un risc de blackout

Nu sunt probleme în sistemul energetic național, nu anticipăm probleme în sistemul energetic național în zilele următoare, cu atât mai puțin în ziua alegerilor și nu există un risc de blackout în România, a precizat, vineri, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o postare pe Facebook. '

Economic 02-05-2025 10:10

Poșta Română investește patru milioane de euro pentru curierat și transport mai eficiente

Poșta Română a demarat procedura de achiziție a 80 de autoutilitare moderne, pentru un transport mai rapid, mai sigur și mai eficient, investiția totală estimată pentru această achiziție fiind de 18,96 milioane lei, fără TVA. 'Achiziția face parte dintr-un amplu proces de transformare și digitalizare a companiei, alături de investiți

Economic 01-05-2025 11:30

BNS își reafirmă, de 1 Mai, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin România

Blocul Național Sindical (BNS) își reafirmă, de 1 Mai - Ziua Internațională a Muncii, angajamentul de a apăra drepturile celor care prin muncă susțin prezentul și viitorul României, potrivit unei postări pe pagina oficială de Facebook a confederației sindicale. 'Munca trebuie să fie fundamentul pe care se construiește respectul

Economic 01-05-2025 11:20

Simona Bucura Oprescu le mulțumește românilor care lucrează și sunt la datorie, de 1 Mai

Ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura Oprescu, le-a mulțumit persoanelor care lucrează de 1 Mai, într-o postare publicată, joi, pe pagina oficială de Facebook a ministerului de resort. 'Astăzi e despre voi - despre oamenii care muncesc cu responsabilitate, care pun suflet în ceea ce fac

Economic 01-05-2025 11:15

CNPP: 404.668 beneficiari de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, în martie 2025

Un număr de 404.668 de persoane beneficiau, în luna martie 2025, de pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale, cu 2.531 mai puține față de luna anterioară, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Cel mai mare număr de persoane, respectiv 189.482, se înregistra în cazul beneficiarilor d

Economic 01-05-2025 11:09

Boloș, de 1 Mai: Nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață

De 1 Mai, nu sărbătorim doar munca în sine, ci și oamenii care o învață, a afirmat, joi, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, într-o postare pe Facebook. 'Azi serbăm toate mâinile care clădesc, repară, îngrijesc, hrănesc, modelează, rezolvă. Așa ne învață Sfânta Scriptură:

Economic 30-04-2025 19:25

Ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine în valoare de 1,4 miliarde de lei, în 2025 (proiect)

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) va acorda, în 2025, un ajutor de stat pentru investiții în locuri de cazare pentru porcine, în valoare de 1,4 miliarde de lei, proiectul de Ordonanță de Urgență pentru susținerea sectorului suin fiind publicat spre consultare publică pe