Curtea de Conturi Europeană: Diferenţele de costuri dintre regiuni încurajează transportul de animale în UE

Miliarde de bovine, de porcine, de ovine, de caprine, de păsări de curte şi de cai sunt transportate în interiorul şi în afara UE în scopul reproducerii, al îngrăşării sau al sacrificării, în fiecare an, dat fiind că fermierii şi producătorii de carne încearcă să exploateze diferenţele de costuri dintre regiuni pentru a obţine profit, arată Curtea de Conturi Europeană într-un comunicat publicat luni.
Potrivit sursei citate, peste o treime dintre aceste călătorii durează mai mult de opt ore şi standardele privind bunăstarea animalelor nu sunt respectate întotdeauna.
"Au apărut astfel semne de întrebare cu privire la caracterul adecvat al standardelor respective. În documentul de analiză publicat astăzi, auditorii UE evidenţiază tendinţele în transportul animalelor şi atrag atenţia asupra provocărilor cu care se confruntă factorii de decizie din UE, precum şi asupra oportunităţilor pe care aceştia le pot avea în vedere, în perioada premergătoare unei reformări iminente a normelor UE. Producţia animalieră nu este distribuită uniform între ţările şi regiunile din UE şi fermele tind să se specializeze pe o singură specie sau pe o singură etapă de producţie. În plus, există o tendinţă către ferme şi abatoare mai puţine şi mai mari", precizează sursa citată.
În acest context, fermierii şi producătorii de carne urmăresc să reducă la minimum costurile producţiei animaliere şi ale sacrificării, să maximizeze veniturile şi să optimizeze economiile de scară prin exploatarea diferenţelor de costuri dintre statele membre. Aceşti factori încurajează transportul
animalelor, în special atunci când costurile de transport reprezintă o mică parte din preţul de vânzare cu amănuntul al cărnii.
"Transportul de animale vii pe distanţe lungi poate avea consecinţe dăunătoare asupra bunăstării lor. Legislaţia UE privind transportul animalelor nu este pusă în aplicare în mod uniform de către statele membre şi există riscul ca transportatorii să exploateze lacunele care decurg din sisteme naţionale diferite de sancţiuni", a declarat Eva Lindstrom, membra Curţii responsabilă de această analiză.
Potrivit sursei citate, există riscul ca transportatorii să aleagă rute mai lungi pentru a evita să traverseze ţări care aplică cu mai mare stricteţe normele UE şi care impun sancţiuni mai severe. Nerespectarea normelor poate aduce beneficii financiare producătorilor, de exemplu atunci când este vorba de transportul animalelor inapte, deoarece, în acest caz, în general, ţările nu aplică sancţiuni disuasive.
În această analiză, auditorii subliniază că impactul negativ al transportului asupra bunăstării animalelor ar putea fi atenuat prin reducerea numărului şi a duratei călătoriilor şi prin îmbunătăţirea condiţiilor pentru animale în timpul transportului. În acelaşi timp, ei aduc în atenţie şi unele alternative la transportul de animale vii.
Astfel, în unele cazuri, sacrificarea mai aproape de locul de producţie ar putea fi o soluţie: utilizarea de abatoare locale şi mobile ar putea reduce din nevoia de a transporta animale şi ar fi mai favorabilă mediului.
Consumatorii pot fi, la rândul lor, un motor important al schimbării: un sondaj a arătat că unii sunt dispuşi să plătească un preţ pentru carne mai mare, dar doar dacă sunt informaţi cu privire la calitatea bună a vieţii animalelor. Potrivit auditorilor, o mai bună informare a consumatorilor i-ar ajuta să facă alegeri de consum în cunoştinţă de cauză. Acest lucru ar putea fi realizat printr-un sistem UE de etichetare în materie de bunăstare a animalelor, care ar aduce o mai mare transparenţă şi ar armoniza etichetarea cărnii per ansamblul blocului UE.
"Noile norme ar putea constitui o oportunitate pentru a promova schimbări structurale în direcţia unui lanţ de aprovizionare cu alimente mai durabil. Aceasta ar însemna oferirea de stimulente producătorilor şi consumatorilor pentru a încuraja un comportament durabil din partea lor. Factorii de decizie din UE ar putea avea în vedere atribuirea unei valori monetare suferinţei animalelor şi luarea în considerare a acestei valori în costul transportului şi în preţul cărnii", se mai arată în documentul citat.
Potrivit Curţii de Conturi Europene, datele privind transportul animalelor vii sunt fragmentate la nivelul UE iar Comisia Europeană nu dispune de o imagine de ansamblu centralizată şi completă. Auditorii arată că evoluţiile în materie de IT şi alte îmbunătăţiri tehnologice ar putea fi mai bine valorificate în acest domeniu. De exemplu, un sistem informatic la nivelul UE care să urmărească toate transporturile de animale vii ar putea ajuta la centralizarea datelor şi utilizarea de camere şi senzori ar putea înregistra mişcările de animale şi măsura bunăstarea animalelor.
Animalele sunt supuse unui stres atunci când sunt încărcate în vehicule. În timpul transportului, ele pot suferi de foame, sete, căldură, lipsă de spaţiu şi lipsă de odihnă. De-a lungul vieţii sale, un animal poate fi transportat de mai multe ori: adesea, porcii îngrăşaţi şi sacrificaţi în Germania sunt născuţi în Danemarca sau în Ţările de Jos, în timp ce bovinele născute în Franţa, Irlanda sau Lituania sunt adesea îngrăşate şi sacrificate în Spania sau
în Italia.
Majoritatea comerţului cu animale vii între statele membre are loc pe cale rutieră. Conform datelor disponibile, citate în comunicat, 63% dintre transporturile de animale în perioada 2017-2021 au fost călătorii de scurtă durată de până la opt ore, urmate de călătorii de lungă durată (33%) şi de călătorii de foarte lungă durată de peste 24 de ore (4%).
"În ultimii ani, cetăţenii UE au devenit din ce în ce mai preocupaţi de bunăstarea animalelor, iar ONG-urile au insistat asupra condiţiilor precare pe care animalele le pot îndura în timpul transportului, în timp ce Parlamentul European a creat o comisie de anchetă privind protecţia animalelor în timpul transportului. Politica agricolă comună a UE nu s-a concentrat până în prezent asupra bunăstării animalelor în timpul transportului. Comisia intenţionează să propună o legislaţie revizuită privind bunăstarea animalelor înainte de sfârşitul acestui an", se mai arată în comunicat.
Documentul de analiză nr. 03/2023, intitulat "Transportul animalelor vii în UE: provocări şi oportunităţi", este disponibil pe site-ul Curţii, eca.europa.eu. Acesta pune la dispoziţie un tablou de bord online interactiv, cu ajutorul căruia jurnaliştii, cercetătorii şi publicul larg vor putea compara diferite ţări, mişcările de animale şi valoarea economică a acestora. AGERPRES/(AS - editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)
Sursa foto: curteadeconturi.ro
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
VIDEO/Washingtonul și Beijingul afirmă că, la Londra, au ajuns la un acord asupra unui 'cadru general'
Negociatorii americani și chinezi, care s-au întâlnit timp de două zile la Londra pentru a rezolva diferendele lor comerciale, au anunțat marți seara că au convenit asupra unui 'cadru general', lăsând la latitudinea președinților lor respectivi validarea acestuia, notează AFP.
Israelul anulează derogarea care permite băncilor israeliene și palestiniene să lucreze împreună
Ministrul israelian de finanțe a anunțat marți anularea unei derogări care permitea băncilor israeliene să lucreze cu băncile palestiniene, ceea ce amenință să paralizeze instituțiile financiare palestiniene, relatează AFP. 'În contextul campaniei de delegitimare condusă de Autoritatea Palestiniană împotriva statului Israel la
PIB-ul Spaniei este de zece ori mai mare grație aderării la UE
Cele patru decenii în Uniunea Europeană (UE) au permis ca dimensiunea economiei spaniole să crească de zece ori datorită fondurilor de coeziune, pieței fără frontiere și monedei comune, dar există în continuare probleme structurale care nu au fost rezolvate, informează EFE. Pe 12 iunie 1985, când a fost semnat tratatul de ade
UE a inclus Monaco pe lista țărilor ale căror regimuri de combatere a spălării banilor prezintă deficiențe
Comisia Europeană și-a actualizat, marți, lista jurisdicțiilor cu grad ridicat de risc care prezintă deficiențe strategice în regimurile lor naționale de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului (CSB/CFT), informează un comunicat de presă al executivului comunitar. Entitățile UE care intră sub incidența cadrului CSB au o
Blackstone intenționează să investească 500 de miliarde de dolari în Europa în următorul deceniu
Fondul american Blackstone Inc. intenționează să investească până la 500 de miliarde de dolari în Europa în următorii zece ani, o dovadă a încrederii investitorilor în perspectivele regiunii într-o perioadă de turbulențe geopolitice. ''Vedem asta ca o mare oportunitate pentru noi. Cei de aici î
Explozia prețurilor la cartofi înseamnă noi probleme pentru cei mai săraci ruși
La o fermă din apropiere de Moscova, noii muncitori sezonieri din India plantează cartofi și varză, iar munca lor este urmărită cu atenție de analiștii Băncii Centrale a Rusiei, pe măsură ce se pregătesc pentru reuniunile consiliului de administrație la care este stabilită dobânda de referință, transmite Reuters. În timp ce î
Ungaria va majora emisiunile de eurobonduri cu trei miliarde de euro pentru a acoperi deficitul bugetar
Ungaria a decis brusc să majoreze ținta referitoare la emisiunile de obligațiuni în valută din acest an, în condițiile în care Guvernul de la Budapesta caută noi fonduri cu care să acopere un deficit bugetar în creștere, transmite Bloomberg. Executivul de la Budapesta a informat că va majora emisiunile de obligațiuni de
Recolta de cereale a Rusiei ar urma să fie mai mare în acest an, comparativ cu cea de anul trecut
Recolta de cereale a Rusiei este estimată să se ridice în acest an la 135 de milioane de tone, peste cea de anul trecut, care s-a situat la 130 de milioane de tone, a declarat marți vicepremierul rus Dmitry Patrushev pentru agenția de presă Interfax, transmite Reuters. Rusia, cel mai mare exportator mondial de grâu, a suferit anul
Marea Britanie: Rata șomajului, la cel mai ridicat nivel din ultimii patru ani
Rata șomajului în Marea Britanie a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii aproape patru ani, iar creșterea salariilor s-a atenuat, în condițiile în care angajatorii sunt afectați de majorarea costurilor cu personalul, arată datele publicate marți de Oficiul Național de Statistică (ONS), transmit DPA și Reuters. Excluz&aci
Eurostat: Producția de servicii a crescut cu 0,6% în UE, în martie
Producția de servicii a crescut cu 0,6% în Uniunea Europeană și cu 0,9% în zona euro în luna martie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un declin de 0,2% în ambele zone, arată datele publicate marți de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Cele mai mari creșteri ale producției de servicii în m
Premierul slovac Fico sugerează că autoritarismul ar fi mai eficient decât democrațiile din punct de vedere al economiei
Prim-ministrul slovac Robert Fico a sugerat luni, în timpul unei vizite în Uzbekistan, că statele autoritare ar putea fi mai eficiente decât democrațiile din punct de vedere al economiei și a cerut o reevaluare a modelului democratic al Europei, informează marți dpa. Fico a spus că Europa ar trebui să ia în considerare reformarea sistem
Investitorii se reorientează dinspre Wall Street spre America Latină
America Latină a devenit o importantă destinație pentru investiții, în condițiile în care actualele războaie, atât cele militare cât și cele comerciale, îi fac pe investitori să caute opțiuni într-o regiune pe care o văd că nu este afectată de tarife și conflicte majore, transmite Reuters. Datele privind evo
Exporturile Chinei către SUA au consemnat cel mai sever declin din ultimii 5 ani, în mai
Exporturile Chinei au crescut luna trecută mai puțin decât se estima, în condițiile în care cel mai sever declin al livrărilor către Statele Unite din ultimii cinci ani a contracarat cererea solidă de pe alte piețe, transmite Bloomberg. În mai, exporturile Chinei au crescut în ritm anual cu aproape 5%, la 316 mili
Renault va produce drone în Ucraina, susține franceinfo
Constructorul auto francez Renault urmează să se instaleze în Ucraina pentru a produce drone, potrivit unui reportaj difuzat duminică de postul de radio franceinfo, preluat de
Un oficial de la BCE crede că instituția monetară nu ar trebui să reacționeze exagerat dacă inflația coboară sub 2%
Banca Centrală Europeană nu ar trebui să 'reacționeze în mod exagerat' dacă inflația în zona euro va coborî sub ținta de 2%, deoarece există motive să credem că prețurile vor reveni pe creștere, a declarat guvernatorul Băncii Naționale a Croației, Boris Vujcic, care este și membru al consiliului guvernatorilor BCE, pentru Reuters.