logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Ce se aşteaptă în urma crizei de la Boeing: scăderea PIB şi criză în sectorul auxiliar (EFE)

Imagine din galeria Agerpres

O scădere a Produsului Intern Brut în Statele Unite ale Americii, cel puţin în primul trimestru din 2020, şi un efect de domino asupra companiilor auxiliare, acestea sunt unele dintre consecinţele pe care experţii le preconizează după istorica decizie a Boeing de a opri temporar fabricarea avioanelor 737 MAX, relatează agenţia EFE.

Producătorul american se va confrunta cu un an 2020 marcat de incertitudinea cu privire la capacitatea producătorului de a suporta criza derivată din interdicţia impusă acestui model de avion de Administraţia Federală de Aviaţie (FAA).

Preocuparea creşte nu doar din cauza deciziei de a opri producţia acestui model, avionul său cu cel mai mare indice de vânzări, dar şi pentru că 2020 va fi un an în care Boeing va trebui, de asemenea, să se confrunte cu procesele şi investigaţiile pentru "eşecul" softului acestui aparat, implicat în două accidente mortale, cu 346 de persoane decedate, care au avut loc în Indonezia (2018) şi Etiopia (2019) şi care au declanşat criza.

Boeing deja s-a confruntat, în decembrie, cu plata unor compensaţii pentru compania aeriană Southwest, în urma pierderilor generate, ţinând cont de faptul că aceasta deţine în flotă circa 34 avioane care nu pot zbura până când FAA nu va ridica interdicţia.

Previziunile sumbre au determinat agenţiile de rating să exprime îndoieli privind situaţia sa şi, deşi Boeing îşi menţine încă ratingul "A", care îi conferă suficientă încredere, Fitch a calificat deja drept "negativă" perspectiva companiei, ceea ce, deşi nu presupune încă nicio modificare imediată pentru dobânzile cu care operează, poate indica faptul că gigantul aeronautic poate pierde acest calificativ.

Această categorie de agenţii, precum Fitch, Moody's sau Standard and Poor's, evaluează soliditatea şi solvenţa viitoare a ţărilor sau companiilor pentru a face faţă obligaţiilor de împrumut.

Dacă ratingul Boeing va fi modificat în scădere, consecinţa directă este aceea că gigantul aeronautic va inspira mai puţină încredere şi va trebui să îşi asume plata unor dobânzi mai mari investitorilor săi, un fapt ce va agrava sănătatea sa economică deja afectată, fiind estimate pierderi între 1 şi 2 miliarde dolari lunar, de la interdicţia pusă de FAA pentru zborurile avioanelor 737 MAX.

Consecinţele pentru economia americană

Cert este că această criză vine "într-un moment dulce" pentru economia SUA şi pentru Wall Street: toţi indicii sunt pe verde şi se învârt în jurul unor maxime istorice, iar asta va ajuta la atenuarea a ceea ce în alte circumstanţe ar fi fost o lovitură dură.

Cu o capitalizare de circa 188 miliarde dolari, Boeing a câştigat în 2019, în medie, peste 8% la bursă, deşi în ultimele trei luni a pierdut 13%.

Directorul economic global al agenţiei de rating Fitch, Brian Coulton, a precizat pentru EFE că nu se aşteaptă ca actuala criză a Boeing să se răsfrângă în termeni de creştere anuală a PIB în SUA în 2020.

"Dar, ar putea fi suficient de mare pentru a produce o modificare semnificativă a PIB în primul trimestru", a spus Coulton, care a adăugat că această criză va menţine presiunile în sectorul de prelucrare, domeniu în care, a semnalat el, s-a concentrat scăderea până în prezent.

"Deşi am văzut o serie de îmbunătăţiri ale indicatorilor, scăderea din industria auto la nivel global şi indicii ridicaţi de rotaţie a inventarului, nu indică nicio revenire pe termen scurt a industriei producătoare", a explica acesta.

În schimb, dacă Boeing dă asigurări că niciunul dintre angajaţii săi nu va fi afectat de oprirea producţiei, efectul de domino este imprevizibil şi se aşteaptă consecinţe pe lanţul de furnizare.

Inspectorul de la Biroul de Statistici în domeniul Muncii, ce ţine de Departamentul de Muncă al Guvernului SUA, Steven Crestol, a declarat pentru EFE că, deşi Boeing speră ca, pentru moment, să nu aibă loc concedieri, efectele secundare se vor resimţi la companiile furnizoare de materiale şi servicii care depind direct de companie sau de fabricarea 737 MAX.

"Ştim că cea mai mare problemă este cu furnizorii Boeing, care se ocupau de anumite componente ale 737 MAX, ca de exemplu companiile relaţionate cu metalele secundare sau calculatoarele", a menţionat Crestol.

Deşi încă este devreme pentru a cuantifica ce poate să însemne această criză, Crestol şi-a exprimat preocuparea pentru companiile de dimensiuni mai mici care au o marjă mai redusă de manevră comparativ cu gigantul aerian.

"Companiile mici vor avea mult mai multe dificultăţi în a-şi menţine angajaţii în timpul pauzei temporare a Boeing", a precizat inspectorul.

Boeing va rezista asaltului

Profesorul de la Şcoala de Afaceri Stern a Universităţii din New York, Joseph Foudy, consideră că actuala criză de la Boeing va afecta PIB-ul deoarece compania este cel mai mare exportator al SUA şi pentru că valoarea avioanelor este imensă, şi la fel o să fie şi "efectul de domino" pentru companiile furnizoare.

"Vânzările Boeing sunt aproape la fel de mari precum exporturile din întregul sector agricol american", a subliniat Foudy, care a precizat însă că Boeing nu va intra sub nicio formă în colaps.

"Nu cred că va colapsa. Are rezerve financiare suficiente, reputaţie pentru a cere împrumuturi, istoric jumătate dintre afacerile sale sunt contracte de apărare ce nu au legătură cu această criză şi, de asemenea, se bazează pe vânzarea modelelor Dreamliner'", a spus el.

"Va fi o lovitură, dar odată revenit totul la normalitate, adevăratul impact va fi asupra angajaţilor Boeing şi, mai ales, asupra celor de la companiile sale furnizoare", a adăugat profesorul.

În opinia lui Foudy, dacă Boeing va ajunge să se afle cu adevărat în pericol, sectorul financiar sau Guvernul american vor salva compania.

"Niciun guvern din lume nu va permite ca o companie atât de mare să intre în faliment şi cu atât mai puţin pentru o problemă precum aceasta", a concluzionat Joseph Foudy.

Efecte în Europa şi Spania

Consecinţele căderii Boeing se vor simţi şi în Europa şi Spania.

Surse de la Comisia Europeană, legate de Biroul de Afaceri Economice, au semnalat că, deşi nu fac comentarii în legătură cu ce s-ar putea întâmpla cu o companie privată precum Boeing, perspectiva pentru anii viitori este complicată pentru industria prelucrătoare de pe Vechiul Continent.

"Mediul extern a devenit mai puţin solidar şi incertitudinile se acutizează. Acesta afectează în special sectorul de prelucrare, care experimentează modificări structurale", au subliniat aceleaşi surse.

De asemenea, în Spania, suspendarea temporară a producţiei avionului 737 MAX va afecta direct circa 300 de angajaţi de la fabricile Airbus din Portul Santa Maria (Cadiz) şi Tablada (Sevilla), şi o serie de companii auxiliare precum Alestis, după cum au semnalat purtătorii de cuvânt din sectorul aeronautic andaluz.

Circa 60 la sută din producţia fabricii Airbus din Portul Santa Maria, cu 200 de angajaţi, se ocupă exclusiv de fabricarea carcaselor exterioare ale motoarelor 737 MAX, precum şi cu cârmele de la coada avionului. AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dãdârlat)

 

Citeşte şi:

 

Directorul Boeing a demisionat în contextul în care criza provocată de 737 MAX se adânceşte

Afisari: 1

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic Extern 11-01-2025 11:07

Șefa FMI se așteaptă la o creștere constantă a economiei mondiale în 2025 și continuarea reducerii inflației

Fondul Monetar Internațional va prognoza o creștere constantă a economiei mondiale și continuarea reducerii inflației, cu prilejul publicării unui update la raportul 'World Economic Outlook' în data de 17 ianuarie, a declarat vineri directorul general Kristalina Georgieva la o întâlnire cu jurnaliștii, transmite Reuters. Georgieva a s

Economic Extern 10-01-2025 19:21

Gazprom Neft trebuie să iasă din acționariatul companiei sârbești NIS în 45 de zile, susține președintele Vucic

Grupul Gazprom Neft, divizia de petrol a gigantului rus Gazprom, urmează să primească un răgaz de 45 de zile pentru a ieși din acționariatul companiei petroliere sârbești Naftna Industrija Srbije, după cele mai recente sancțiuni impuse de SUA sectorului petrolier rusesc, a declarat vineri președintele Serbiei, Aleksandar Vucic, transmite Reuters.

Economic Extern 10-01-2025 17:17

Prețul petrolului Brent a crescut cu aproape 4% , ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimele 3 luni

Prețul petrolului Brent, cu livrare în martie, a crescut vineri, la mijlocul zilei, cu 3,9% la bursa futures din Londra, până la 79,92 dolari, ajungând astfel la cel mai ridicat nivel din ultimele trei luni, relatează agenția EFE. Barilul de petrol din Marea Nordului, de referință în Europa, s-a scumpit cu 3,7 dolari fa

Economic Extern 10-01-2025 15:49

Azerbaidjanul a suspendat livrările de gaze spre Bulgaria până în data de 11 ianuarie

Compania bulgară de distribuție a gazelor Bulgargaz EAD a fost înștiințată de faptul că Azerbaidjanul a suspendat livrările de gaze contractate spre Bulgaria, începând din data de 7 ianuarie și până la 11 ianuarie, din motive tehnice, transmite Reuters. Volume de gaze care să le înlocuiască pe cele din Azerbaidjan

Economic Extern 10-01-2025 13:24

Eurostat: Danemarca, Grecia și România au consemnat cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în octombrie

Producția de servicii a crescut cu 1,5% în Uniunea Europeană și cu 1,7% în zona euro în octombrie, comparativ cu perioada similară din 2023, Danemarca, Grecia și România înregistrând cel mai semnificativ declin, conform datelor publicate

Economic Extern 10-01-2025 12:46

Eurostat: Prețurile locuințelor au crescut cu aproape 4% în UE, în trimestrul trei din 2024

Prețurile locuințelor au crescut cu 2,6% în zona euro și cu 3,8% în UE, în trimestrul trei din 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, după ce în trimestrul doi din 2024, prețurile la locuințe au urcat cu 1,4% în zona euro și cu 3% în UE, arată datele colectate prin Indicele prețurilor locuințelor,

Economic Extern 10-01-2025 12:27

Vânzările Mercedes-Benz au scăzut anul trecut, în special pe segmentul vehiculelor electrice

Mercedes-Benz a vândut mai puține vehicule în 2024 decât în 2023, a anunțat vineri producătorul german de mașini de lux, transmit DPA și Reuters. Declinul vânzărilor s-a atenuat în trimestrul IV, pe fondul ușoarei redresări din China, cea mai mare piață auto din lume. Dar pe ansamblul anului t

Economic Extern 10-01-2025 10:45

Piața articolelor de lux: Prada este interesată de achiziționarea Versace

Grupul italian Prada ia în considerare cumpărarea mărcii de lux Versace de la compania americană Capri Holdings, a anunțat vineri publicația Il Sole 24, transmite Reuters. În noiembrie, Tapestry - proprietarul mărcii Coach - a renunțat la tranzacția de 8,5 miliarde de dolari pentru achiziționarea brandului de lux Michael Kors, deținut de Capri. Dup

Economic Extern 10-01-2025 09:37

Noile capacități de energie eoliană din UE nu sunt suficiente pentru îndeplinirea obiectivelor de mediu ale UE (WindEurope)

Energia eoliană a furnizat anul trecut 20% din electricitatea consumată în Europa, dar capacitățile construite în timpul anului au fost la mai puțin de jumătate din ceea ce ar fi fost necesar pentru îndeplinirea obiectivelor energetice și de mediu ale UE din 2030, arată datele publicate vineri de grupul de lobby WindEurope, transmite Reuters.

Economic Extern 10-01-2025 08:38

Germania: Numărul companiilor intrate în insolvență, la cel mai ridicat nivel începând din 2009

Numărul companiilor din Germania intrate în insolvență a ajuns în trimestrul patru din 2024 la cel mai ridicat nivel începând din 2009, în contextul dificultăților cu care se confruntă cea mai mare economie europeană, arată datele publicate de Institutul pentru cercetări economice din Halle (IWH), transmite Reuters. În ultim

Economic Extern 09-01-2025 20:10

Exporturile de gaze ale Norvegiei ar urma să rămână aproape de nivelul record din 2024

Norvegia a exportat o cantitate record de gaze naturale anul trecut, iar volumele ar urma să rămână aproape de acest nivel în următorii ani, arată datele oficiale și previziunile publicate joi, transmite Reuters. După invadarea Ucrainei de către Rusia în 2022, Norvegia a devenit cel mai mare furnizor de gaze naturale al Europ

Economic Extern 09-01-2025 19:45

Airbus rămâne pe primul loc în lume, cu 766 livrări de aeronave în 2024

Airbus a livrat 766 de aeronave comerciale în 2024 către 86 de clienți din întreaga lume și își va menține pentru al șaselea an poziția de lider în industria de fabricare a avioanelor, în condițiile în care rivalul Boeing se redresează lent dintr-o criză internă prelungită, transmite Reuters. Conform datelor

Economic Extern 09-01-2025 16:59

Marea Britanie: Ministrul de Finanțe, Rachel Reeves, este sub presiune după turbulențele de pe piețele financiare

Rachel Reeves se confruntă cu primul test major de când a devenit ministrul de Finanțe al Marii Britanii, după o creștere a costurilor de împrumut ale Guvernului din această săptămână și deprecierea semnificativă de joi a lirei sterline, ceea ce ar putea determina o reducere a viitoarelor cheltuieli, transmite Reuters. Î

Economic Extern 09-01-2025 16:52

BTA: Primarul din Ruse solicită o bună organizare a traficului la podul peste Dunăre, pe fondul lucrărilor de reparații

Lucrările de reparații la podul peste Dunăre dintre Ruse (Bulgaria ) și Giurgiu (România) au fost reluate și tot mai multe camioane stau la coadă pentru a traversa, a anunțat joi primarul din Ruse, Pencho Milkov. 'Trebuie să le organizăm bine astfel încât să se poată trece', a subliniat el. Miercuri după-amiaza și sea

Economic Extern 09-01-2025 15:14

Banca Națională a Elveției se așteaptă la un profit record în 2024, de 80 miliarde de franci elvețieni

Banca Națională a Elveției (SNB) va raporta probabil un profit record în 2024, de aproximativ 80 miliarde de franci elvețieni (87,79 miliarde de dolari), a anunțat joi instituția, după ce a beneficiat de pe urma boom-ului de pe piețele bursiere, a creșterii cotației unciei de aur și a aprecierii dolarului, transmite Reuters. Profitul așt