Coridoarele comerciale ale Republicii Moldova se confruntă cu probleme de natură să diminueze creşterea economică a ţării (studiu)

Coridoarele comerciale ale Republicii Moldova se confruntă cu o serie de probleme care afectează timpul şi costul de transportare a mărfurilor de către comercianţii şi transportatorii moldoveni, reducând din capacitatea de creştere economică ulterioară în ciuda axării pe comerţ şi a evoluţiilor pozitive din multe sectoare ale economiei naţionale, inclusiv agricultura, viticultura şi industria producătoare, relevă un studiu prezentat miercuri la Chişinău de Programul pentru Reforme Structurale în Moldova.
Documentul, finanţat de Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), reprezintă prima evaluare cuprinzătoare a coridoarelor comerciale ale Republicii Moldova, care are drept scop măsurarea performanţelor coridoarelor, identificarea blocajelor şi constrângerilor şi definirea soluţiilor pentru îmbunătăţirea performanţelor coridoarelor în vederea facilitării schimburilor comerciale.
Coridoarele menţionate în studiu sunt Chişinău - Giurgiuleşti - Constanţa; Moldova - UE; Moldova - Odesa/Cernomorsk/Portul de peşte; Moldova Moldova - CSI. Acestea sunt considerate esenţiale pentru economia naţională, în condiţiile în care ţara nu are ieşire la mare.
În Republica Moldova, coridoarele comerciale sunt utilizate pentru transportarea atât a încărcăturilor naţionale, cât şi a celor de tranzit şi includ legături rutiere şi feroviare, precum şi căi navigabile interioare, iar rutele marfare aeriene pornesc/sfârşesc, de obicei, din/în principalele centre economice ale ţării din Chişinău şi Bălţi spre/din centre economice precum Bucureşti, Germania de Sud, Milano şi Moscova şi porturile regionale, inclusiv Odesa, Cernomorsk, Giurgiuleşti şi Constanţa, de unde sunt transportate spre destinaţiile finale.
România, care a aderat la Uniunea Europeană în 2007, rămâne, în continuare, cel mai mare partener comercial de import al Republicii Moldova, iar 49% din totalul importurilor Moldovei au fost din UE.
În ceea ce priveşte exportul, patru dintre cinci cei mai mari parteneri comerciali ai Moldovei sunt, în prezent, membri ai UE, inclusiv România, Italia, Germania şi Marea Britanie. Între timp, exporturile către ţările CSI s-au diminuat atât în termeni absoluţi, cât şi în termeni relativi, Rusia menţinând statutul de partener principal al Moldovei în cadrul CSI, fiind urmată de Belarus şi Ucraina. Destinaţiile emergente de export includ China, Arabia Saudită, Egipt şi Malaezia.
Transportul rutier cuprinde cea mai mare parte a comerţului din Moldova, făcând sistemul rutier şi punctele de trecere a frontierei (PTF) terestre drept cele mai importante componente ale coridoarelor comerciale ale Moldovei. PTF Leuşeni-Albiţa şi Sculeni-Sculeni spre România au gestionat mai mult de 35% din traficul rutier din Moldova în termeni de volum în 2016.
Însă întârzierile semnificative şi îndelungate la PTF, în mare parte din cauza cozilor lungi, constituie o problemă importantă şi din ce în ce mai amplă, devenind un factor esenţial de constrângere a comerţului.
În aceste condiţii şi odată cu creşterea comerţului cu destinaţii mai îndepărtate, accesul la porturile regionale devine din ce în ce mai important. Porturile ucrainene din Odesa şi Cernomorsk gestionează cea mai mare parte a comerţului cu containere din Moldova, precum şi o parte semnificativă a mărfurilor în vrac. Cu toate acestea, drumurile de acces din Moldova către aceste porturi necesită îmbunătăţiri. Portul din Odesa se confruntă cu problema congestionării şi există şi riscuri percepute la nivel geopolitic de transportare a mărfurilor prin Ucraina care afectează finanţarea. De exemplu, unii expeditori au raportat că nu pot obţine acreditive pentru export prin porturile ucrainene şi astfel sunt nevoiţi să utilizeze, în prezent, portul
Giurgiuleşti. Portul Constanţa din România este un port eficient, dar mai îndepărtat, astfel încât segmentul de transport intern este, în prezent, extrem de costisitor. O evaluare comparativă a opţiunilor de coridor cu includerea porturilor arată capacitatea opţiunii Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG) - Constanţa de a oferi cel mai mare potenţial în cazul în care situaţia rutieră ar fi îmbunătăţită.
În timp ce performanţa coridoarelor comerciale ale Moldovei poate varia în funcţie de mod şi rută, la nivel general, factorii de cost şi timp în cadrul tranzacţiilor comerciale care utilizează coridoarele comerciale ale Moldovei sunt înalţi, potrivit studiului. Costurile de transport de containere către Constanţa sunt mai mari decât cele către porturile din Ucraina în termeni de preţ per tkm şi per tonă metrică. Transportatorii au menţionat următoarele motive pentru preţurile mai mari spre Constanţa: distanţe mai mari, comisioane de garanţie pentru containere, restricţii mai mici pentru încărcătura pe punte, proceduri de executare mai riguroase şi lipsa racordării din România sau şanse mai mari de racordare din Odesa. În plus, având în vedere întârzierile la frontieră, drumul spre Constanţa durează cel puţin două zile, în timp ce drumul spre Odesa/Cernomorsk poate fi efectuat într-o singură zi.
De asemenea, din cele şase puncte de trecere a frontierei României, indicatorul privind timpul de aşteptare a atestat cea mai slabă performanţă la punctul Leuşeni-Albiţa, indicând valori semnificativ mai mari comparativ cu toate celelalte puncte. Situaţia dată produce un impact semnificativ asupra performanţei coridoarelor comerciale ale Moldovei.
''Există dovezi empirice, conform cărora probleme se atestă atât la nivelul autorităţilor vamale, cât şi la cel al poliţiei de frontieră din România. Poliţia de Frontieră Română reţine în mod regulat vehicule în zona de 'pământ al nimănui', fapt ce aduce întârzieri semnificative fără a afecta statisticile oficiale din partea românească. O parte a problemei se datorează, cu siguranţă, faptului că aceasta este o frontieră a UE, cu nivel sporit de control /.../ Or, în mod cert, acesta nu este singurul motiv. PTF din România se află pe poziţii inferioare în comparaţie cu alte PTF ale UE, cum ar fi Estonia-Rusia şi Polonia-Belarus. Pe măsură ce, pe parcursul ultimului deceniu, comerţul exterior al Moldovei se redirecţionează spre vest, aceste probleme devin tot mai evidente şi mai presante'', se spune în raport.
Întârzierile la frontieră sporesc timpul de tranzit, reduc fiabilitatea coridoarelor şi cresc costurile de transport. Perioada totală de timp de aşteptare pentru mărfurile care intră în România este, în general, mai lungă decât la toate celelalte PTF externe ale UE.
Moldova şi România ar putea dezvolta împreună un sistem transfrontalier de programare a vehiculelor, similar sistemelor aplicate la hotarele SUA-Canada, Estonia-Rusia şi Lituania-Rusia. Combinând notificările prealabile, slot-urile de aşteptare / rândurile virtuale, sistemele de recunoaştere a plăcuţelor de înmatriculare, zonele RFID, zonele de aşteptare pentru camioane şi capacităţile de notificare electronică în timp de aşteptare, aceste sisteme au reuşit să reducă din timpul de procesare la frontieră şi timpul de stat în rând a camioanelor, sugerează studiul.
Chiar dacă o infrastructură bună, adecvată şi de calitate reprezintă cu certitudine una din condiţiile prealabile pentru comerţ, odată cu extinderea coridoarelor şi expansiunea pieţelor, piaţa serviciilor, facilitarea comerţului şi cadrul de reglementare vor deveni aspecte din ce în ce mai importante, conchide documentul. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Ionescu, editor: Gabriela Ionescu, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Exporturile Chinei către SUA au consemnat cel mai sever declin din ultimii 5 ani, în mai
Exporturile Chinei au crescut luna trecută mai puțin decât se estima, în condițiile în care cel mai sever declin al livrărilor către Statele Unite din ultimii cinci ani a contracarat cererea solidă de pe alte piețe, transmite Bloomberg. În mai, exporturile Chinei au crescut în ritm anual cu aproape 5%, la 316 mili
Renault va produce drone în Ucraina, susține franceinfo
Constructorul auto francez Renault urmează să se instaleze în Ucraina pentru a produce drone, potrivit unui reportaj difuzat duminică de postul de radio franceinfo, preluat de
Un oficial de la BCE crede că instituția monetară nu ar trebui să reacționeze exagerat dacă inflația coboară sub 2%
Banca Centrală Europeană nu ar trebui să 'reacționeze în mod exagerat' dacă inflația în zona euro va coborî sub ținta de 2%, deoarece există motive să credem că prețurile vor reveni pe creștere, a declarat guvernatorul Băncii Naționale a Croației, Boris Vujcic, care este și membru al consiliului guvernatorilor BCE, pentru Reuters.
BTA: Bulgaria a avut în aprilie cea mai redusă rată a șomajului de la aderarea la UE
În luna aprilie 2025 Bulgaria a avut o rată a șomajului de 3,3%, cel mai scăzut nivel de la aderarea la Uniunea Europeană în 2007, potrivit datelor furnizate de Eurostat, transmite BTA. Aceasta a fost și una din cele mai scăzute rate ale șomajului din Uniunea Europeană. Potrivit Eurostat, țările membre cu cele mai scăzute rate ale
Beijingul propune un 'canal verde' pentru exporturile de metale rare spre UE
China a propus înființarea unui 'canal verde' pentru accelerarea procesului de eliberare a licențelor necesare pentru exporturile de metale rare spre Uniunea Europeană, a anunțat, sâmbătă, Ministerul chinez al Comerțului, în contextul în care Beijingul a restricționat exporturile de metale rare ca răspuns la tarifele vamale americane,
Industria germană a pierdut 100.000 de locuri de muncă într-un an (analiză)
Criza economică în curs în Germania a costat industria din această țară peste 100.000 de locuri de muncă într-un an, sectorul auto cheie al țării fiind cel mai afectat, potrivit unei analize realizate de firma de audit și consultanță EY, citat sâmbătă de dpa. În sectorul auto, aproximativ 45.400 de locuri de muncă
Politica fiscală americană și datoria publică influențează dolarul, care rămâne cea mai importantă monedă (analiști)
Dolarul rămâne cea mai importantă monedă pentru rezervele valutare ale statelor, dar analiștii atrag atenția privind viabilitatea politicii fiscale americane și sustenabilitatea datoriei publice a SUA. Un raport de cercetare al CFA Institute din Statele Unite ale Americii, intitulat 'Privilegiul exorbitant al dolarului', și dat s
Discuții comerciale sino-americane luni, la Londra (Trump)
Președintele american Donald Trump a anunțat vineri că noi discuții comerciale sino-americane vor avea loc, luni, la Londra, în încercarea de a se ajunge la un 'acord' între cei doi giganți aflați într-o dispută vamală, relatează AFP. Liderul de la Casa Albă a precizat pe rețeaua sa Truth Social că din delegația
Germania riscă încă doi ani de recesiune dacă războiul comercial cu SUA escaladează, avertizează Bundesbank
O escaladare a războiului comercial cu SUA ar putea prelungi recesiunea în Germania pentru încă doi ani, din cauza reculului exporturilor și incertitudinilor asupra investițiilor, a avertizat vineri Banca Centrală a Germaniei (Bundesbank), informează AFP. Germania este singura țară G7 care nu a înregistrat o creștere a PIB-ul
Noile cote la importurile de produse agricole din Ucraina în UE vor fi mai mari decât înainte de război (comisar)
Uniunea Europeană și Ucraina negociază un nou acord care va fixa cote la importurile de produse agricole din Ucraina, cote care vor fi 'undeva între' nivelurile actuale și scutirile temporare acordate Ucrainei în 2022, după începerea invaziei rusești, a declarat comisarul european pentru Agricultură, Christophe Hansen, citat de Reuters.
Economia europeană a înregistrat un avans de 0,6% în primul trimestru; economia României a stagnat
Economia zonei euro și cea a Uniunii Europene au înregistrat o creștere peste așteptări în primul trimestru al acestui an, comparativ cu trimestrul precedent, însă economia România a stagnat, conform datelor revizuite publicate vineri de Eurostat. Potrivit acestor date, Produsul Intern Brut al Uniunii Europene, precum ș
FAO: Prețurile mondiale la alimente au scăzut în mai, grație ieftinirii cerealelor, zahărului și uleiului
Indicele global al prețurilor produselor alimentare a scăzut în luna mai, grație diminuării cotațiilor la cereale, zahăr și uleiuri vegetale, a anunțat, vineri, Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), transmite Reuters. FAO publică lunar propriul său Food Price Index, care măsoară modificările de prețuri înregistrate l
UE și-a dat aprobarea finală pentru posibila sacrificare a lupilor
Consiliul Uniunii Europene a adoptat, joi, modificarea Directivei privind habitatele, care modifică nivelul de protecție a lupului din 'strict protejat' în 'protejat', informează DPA. Această actualizare aliniază directiva la Convenția de la Berna actualizată, acordul internațional pentru protecția plantelor, a animalelor
Acțiunile Hello Kitty au un rulaj mai mare la bursă decât cele ale gigantului auto Toyota
Acțiunile Sanrio Co, proprietarul Hello Kitty, au avut luna trecută un rulaj mai mare la bursa de la Tokyo decât titlurile celei mai mari companii japoneze, producătorul auto Toyota Motor Corp, grație includerii firmei în MSCI index și a presupusei sale rezistențe la riscurile create de tarifele vamale, transmite Bloomberg. Acțiuni
Trump spune că a discutat cu Xi despre comerț și că echipele lor se vor întâlni în curând
Președintele american Donald Trump a declarat că discuția telefonică purtată joi cu omologul său chinez Xi Jinping a avut ca subiect comerțul și s-a încheiat 'în manieră foarte bună', convenindu-se continuarea negocierilor între țările lor pentru aplanarea divergențelor legate de taxele vamale, care au perturbat economia mondială, transmit Reuters ș