Daniel Jinga: Sunt fericit că-l aducem pe Caragiale în Opera Națională București încă o dată

Managerul general al Operei Naționale București, Daniel Jinga, a declarat, la conferința de presă prilejuită de premiera absolută a operei 'D'ale Carnavalului', care va avea loc pe 17 și 18 mai, de la ora 18,30, că este fericit că opera lui Ion Luca Caragiale este adusă la instituția pe care o conduce 'încă o dată'.
'Sunt fericit că prin acest spectacol mergem mai departe pe drumul pe care trebuie să-l parcurgem în susținerea creației românești. Este o nișă, dar Opera Națională București este o instituție mare care are obligația să păstreze și această zonă repertorială și sunt fericit că-l aducem pe Caragiale în Opera Națională București încă o dată. Știm că va fi, deși contemporană, o lucrare cu mare succes la public, o lucrare din care noi, ca români, avem de învățat, pentru că, așa cum știm cu toții, Caragiale încă este de actualitate în România și (...) eu cred că Dumnezeu este regizorul suprem cu supremul simț al umorului pentru că noi, cu o jumătate de an înainte, am programat această premieră care pică iată fix în turul doi al alegerilor prezidențiale', a afirmat Daniel Jinga.
El a precizat că spectacolul este și 'un tribut' adus lui Ștefan Neagrău, cel care a realizat conceptul regizoral al operei și care a decedat în luna ianuarie.
'Ce se întâmplă săptămâna aceasta pe scena Operei Naționale înseamnă continuitate, înseamnă tradiție, dar legată de contemporan și de inovație', a mai spus managerul ONB.
Dirijorul Tiberiu Soare a amintit că 'D'ale Carnavalului' are premiera pe scena ONB la 13 ani după prezentarea tot în premieră, pe aceeași scenă, a operei 'Scrisoare pierdută' de I.L. Caragiale, realizată de Ștefan Neagrău.
'Dacă 'Scrisoarea pierdută', prezentată în urmă cu 13 ani în premieră tot aici, pe scena Operei Naționale din București, era o comedie, hai să zicem, cu puternice accente politice, sociale, satira era îndreptată către metehnele politice ale clasei politice din vremea aceea și din toate vremurile se pare, (...) dacă acolo aveam o comedie de moravuri și, în același timp, îndreptată împotriva metehnelor de tip societal, în 'D'ale Carnavalului' nu avem nici urmă de politică. Nu avem politică, personajele sunt apolitice, ceea ce este minunat. În schimb, personajele trăiesc pasiuni puternice, mistuitoare. (...) În 'D'ale Carnavalului' comicul de limbaj este extraordinar de bine pus în lumină: 'Dășchide' în loc de 'a deschide', și e specificat în libret, adică am lucrat cu soliștii să obținem tipul acela de pronunție de mahala bucureșteană. Un fel de subtitlu al operei ar fi 'Bărbierul din Chitila', o să vedeți de ce. Tot comicul de limbaj este inubliabil, nu poți să treci peste el, nu reprezintă un condiment al operei, ci face parte intrinsecă din aluat, e frământat acolo cu tot ce se întâmplă cu personajele pe scenă', a declarat, pentru AGERPRES, Tiberiu Soare.
El a precizat că 'D'ale Carnavalului' din punct de vedere vizual este 'un adevărat festin'.
'Noi sperăm că vom reda cu maximă acuratețe posibilă muzica pe care a gândit-o compozitorul Dan Dediu, așadar, dacă ne iese, va fi o distracție cum n-ai văzut. (...) Pentru mine spectacolul acesta, muzica, dar și ceea ce văd în fața mea montat pe scenă îmi trezește un sentiment de melancolie, dar o melancolie învelită în numeroase straturi de diverse soiuri de pasiuni, de la gelozie furibundă până la umor involuntar, la umor al limbajului, umor de situații, și așa mai departe. Ceea ce vă pot spune este că nu am detectat în această partitură, și nici în libret, niciun grăunte de aluzie la vreo problemă de ordin politic', a afirmat Tiberiu Soare.
El a mai spus că 'peste două zile, sâmbătă seara, se va împlini un vis pentru mine, un vis personal, pentru că a aduce spiritul lui Caragiale trecut prin filtrul unui libretist excepțional, unui compozitor excepțional, a aduce spiritul lui Caragiale pe scena Operei bucureștene mi se pare cea mai bună formă de a spune că ai contribuit cu ceva la ceea ce se întâmplă în peisajul cultural la această oră'.
Compozitorul Dan Dediu a mărturisit că realizarea muzicii pentru 'D'ale Carnavalului' a fost mai ușoară decât pentru 'O scrisoare pierdută', pentru că avea deja 'viziunea sonorității lumii lui Caragiale'.
'Sigur, a fost o muncă de aproape trei ani cu voci, cu orchestră, cu tot ce înseamnă trei tablouri în două acte, dar mi-a făcut mare plăcere pentru că am găsit multe teme care dau definiții psihologice ale personajelor de pe scenă și asta mi-a luat cel mai mult timp. Restul, scrierea operei a mers parcă de la sine, a mers ușor, pentru că și libretul lui Ștefan Neagrău a fost foarte bine făcut, foarte muzical, în versuri, cu ritm, cu rimă, mai ales că am scris această piesă în timpul pandemiei', a declarat, pentru AGERPRES, Dan Dediu.
El a amintit că în operă Neagrău are un vers chiar în prolog în care spune 'astăzi poartă toți o mască' și a realizat că este 'momentul propice' să înceapă să lucreze la 'D'ale Carnavalului'.
Scenografa Viorica Petrovici a apreciat că 'D'ale Carnavalului' este un spectacolul 'absolut genial'.
'O să vedeți pe scenă niște personaje care sunt animate și de muzică și de mișcare într-un mod, sperăm noi, foarte armonios. Acest spectacol, din cât am putut să-l cuprind, este absolut, absolut genial', a afirmat Viorica Petrovici.
Inspirată din piesa de teatru a lui I.L. Caragiale, 'D'ale carnavalului' surprinde atmosfera unui mic oraș de provincie în preajma carnavalului, aducând în prim-plan personaje pitorești, pline de defecte și slăbiciuni omenești. În centrul acțiunii stau încurcăturile amoroase dintre Nae Girimea, frizerul seducător, Mița Baston (damă temperamentală) și Didina Mazu (o altă amantă geloasă). Pe fundal, apar și alte figuri caraghioase - Iordache, crâșmarul intrigant, și Catindatul, un candidat politic fără scrupule. În goana lor după dragoste, bani și prestigiu, personajele ajung să se încurce în minciuni și situații absurde. Universul lui Caragiale rămâne surprinzător de actual, defectele, ambițiile și micile absurdități ale personajelor sale continuă să reflecte cu ironie lumea în care trăim, se arată în sinopsisul operei.
Din distribuție fac parte Alexandru Constantin/Adrian Mărcan, Marius Boloș/ Ion Dimieru, Liviu Indricau/ Dumitru Filip (invitat), Andrei Lazar/ Andrei Petre, Daniel Filipescu/ Dan Indricău, Iustinian Zetea/ Andrei Cocîrlea (invitat), Mihaela Ișpan/ Sorana Negrea, Veronica Anușca/ Marta Sandu Ofrim, Andreea Guriță Novac/ Alexandra Manole, Octavian Crețu. Pregătire muzicală: Luminița Berariu, Mădălina Florescu, Mihaela Vîlcea, Gabriel Gîțan. Asistent regie - Claudia Machedon; dirijor asistent - Mircea Pădurariu; pianist Corepetitor Cor - Sabin Orbulescu; pianist Corepetitor Cor copii - Bogdana Cocîrlea. Cu participarea Corului, a Orchestrei și a Corului de Copii ale Operei Naționale București.
Biletele se pot achiziționa de pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București. AGERPRES/(AS - redactor: Petronius Craiu, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Academia Română: Cercetarea nu este o povară bugetară, ci sursă de progres și de bunăstare
Conducerea Academiei Române respinge afirmațiile ''nefondate'' și ''insuficient documentate'' făcute în spațiul public la adresa institutelor sale de cercetare și a cercetării românești, în general, subliniind că cercetarea nu este o povară bugetară, ci sursă de progres și de bunăstare. 'A ridica &ici
'Străzi deschise', în Sectorul 2; Calea Victoriei, pietonală doar duminică, activități artistice și civice pe malul Dâmboviței
Programul 'Străzi deschise' include în acest sfârșit de săptămână concerte și ateliere pe Calea Victoriei, spectacole și competiții sportive în Sectorul 2, dar și activități artistice și civice pe malul Dâmboviței. Activitățile se vor desfășura pe Calea Victoriei doar în data de 8 iunie, a informat,
Olt: Călușul readus în vatra satelor, la Festivalul Călușului Oltenesc
Jocul ritualic al călușului va fi readus în vatra satelor, prin Festivalul Călușul Oltenesc ce se va desfășura timp de o săptămână, începând din duminica Rusaliilor, în șase localități din județul Olt, au anunțat joi, într-o conferință de presă, organizatorii manifestării. Festivalul Călușul Oltenesc, ajuns în acest an
Athenaeum Summer Festival - între 14 și 25 iunie, pe Esplanada și în Sala Mare a Ateneului Român
Athenaeum Summer Festival revine cu o nouă ediție între 14 și 25 iunie, iubitorii muzicii fiind invitați la două concerte pe Esplanada Ateneului și trei seri în Sala Mare. Potrivit unui comunicat al Filarmonicii 'George Enescu', transmis joi AGERPRES, pe 14 iunie, în cadrul primului concert al festivalului, pe Esplanada Ateneului Rom&
Istoricul de artă Erwin Kessler este, de vineri, managerul interimar al Muzeului Național de Artă al României
Istoricul de artă Erwin Kessler este, începând de vineri, managerul interimar, pentru 60 de zile, al Muzeului Național de Artă al României. 'În data de 06.06.2025 se încheie contractul prin care se asigura conducerea interimară a Muzeului Național de Artă al României pe o perioadă de 60 de zile de către
De Ziua Italiei, sărbătoare de trei zile în Cetatea Oradea organizată de asociația 'Italiani in Bihor'
Asociația pentru Promovarea Turismului în Oradea și Regiune (APTOR - Visit Oradea) anunță sărbătoarea de trei zile dedicată Zilei Italiei, organizată în premieră, ce va avea loc în perioada 6-8 iunie sub genericul 'Festa Italiana' în Cetatea Oradea. 'Această sărbătoare aduce în inima orașului Oradea fa
Muzeul Național de Istorie - închis duminică, de Rusalii; Muzeul Satului - deschis
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) va fi închis duminică, de Rusalii, în timp ce Muzeul Național al Satului 'Dimitrie Gusti' va avea program normal. 'Vă informăm că în ziua de duminică, 8 iunie 2025, cu ocazia sărbătorii Rusaliilor, programul de vizitare a Muzeului Național de Istorie a Român
Mai multe instituții muzeale din structura Muzeului Municipiului București - închise duminică, de Rusalii
O serie de muzee din structura Muzeului Municipiului București (MMB) vor fi închise duminică, cu ocazia sărbătorii Rusaliilor. Potrivit paginii de Facebook a MMB, următoarele muzee vor fi închise duminică: * Muzeul 'Theodor Aman' * Casa 'Filipescu Cesianu' * Muzeul 'George Severeanu&
Tulcea: Expoziție stradală 'Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic'
Piața Mircea cel Bătrân din centrul orașului Tulcea găzduiește, începând de miercuri seara, expoziția stradală 'Pitoresc mediteraneean în arhitectura Bucureștiului interbelic', rezultat a două proiecte editoriale susținute de Ordinul Arhitecților din România. Expoziția deschisă publicului până la finele lunii
Brașov: Râșnovul participă la ediția din acest an a 'Nopții cetăților europene'
Cetatea Râșnov participă, în acest an, la 'Noaptea cetăților europene' cu un eveniment organizat pe 8 iunie, fiind singura cetate din România înscrisă în calendarul acestui program european, care se desfășoară din mai și până în octombrie. 'Nu promitem artificii, dar avem ceva mult mai bun! O zi între
Spectacol literar-muzical dedicat domnitorului Constantin Brâncoveanu - în weekend, la Palatele Brâncovenești
Spectacolul literar-muzical 'Inima lui Constantin', un eveniment cu o încărcătură istorică și culturală, dedicat domnitorului Constantin Brâncoveanu, va fi prezentat sâmbătă și duminică, de la ora 16:00, la Centrul de Cultură 'Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului'. Potrivit unui comunicat transmis, miercuri
Emil Constantinescu: Ceva nevăzut îl lega pe Eugen Doga cu țara și cu lumea întreagă
Fostul președinte al României Emil Constantinescu regretă moartea compozitorului Eugen Doga, evidențiind că 'între el și muzică se află doar destinul' și cei care l-au iubit și nu îl vor uita. 'În anii '70, am fost fermecat, ca toată generația mea, de filmele 'Lăutarii' și 'Șatra', venite
A fost vernisată o expoziție dedicată lui Ioan Bianu, ctitor al Bibliotecii Academiei Române
O expoziție dedicată personalității lui Ioan Bianu, ctitor al Bibliotecii Academiei Române, a fost vernisată miercuri, la evenimentul omagial, ocazionat de împlinirea a 90 de ani de la moartea filologului, fiind prezent și președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop.
Academia Română/ Ioan-Aurel Pop: Maestrul Eugen Doga trăiește prin arta lui
Președintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, a evidențiat într-un 'omagiu târziu' adus maestrului Eugen Doga că muzicianul a lăsat în urmă o operă nemuritoare, la dimensiuni temporale eterne. 'Maestrul trăiește prin arta lui, prin muzica lui, pe care a avut amabilitatea să mi-o înmâneze odinioa
Alba: Două daruri simbolice pentru Papa Leon al XIV-lea, din partea Bisericii Greco-Catolice
Un portret în mozaic al Cardinalului Iuliu Hossu și o pictură alegorică a Catedralei 'Sfânta Treime' din Blaj, intitulată 'Biserica în zeghe', au fost oferite Papei Leon al XIV-lea de către Episcopul auxiliar al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș, Cristian Crișan, în cadrul unei întâlniri avute de suveranul ponti