VIDEO CFR Călători încheie 2024 cu un profit de 15 milioane de lei

CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 - 10 ani, și nu va mai fi niciodată pe pierdere pe mandatul meu de director general, a declarat, luni, șeful companiei, Traian Preoteasa.
'Începem prin a face o precizare că în ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Știrea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanța 109 de guvernanță corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei. (...) CFR Călători, la prima, să zicem așa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact. Ce a dus la acest profit, dat fiind că, știți foarte bine, bugetul de venituri și cheltuieli s-a aprobat pe o pierdere de un miliard de lei? (...) Chiar în ultima zi sau penultima zi a anului, deci 30 sau 31 decembrie, s-a aprobat o ultimă rectificare bugetară, care a dus compensația la un nivel de aproximativ 2,133 miliarde de lei. Este valoarea care acoperă cam 90% din solicitările noastre pentru 2024. Probabil vom dezvolta puțin mai târziu dacă e mult, dacă e puțin acest profit. Noi spunem că este un profit și, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri și cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere', a transmis Preoteasa.
În ceea ce privește bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025, s-a aprobat într-o primă etapă o compensație similară cu cea de anul trecut, de 2,15 miliarde de lei, dar care nu este suficientă, situație care a dus la adoptarea unor măsuri de către companie, printre care și suspendarea circulației unui număr de 200 de trenuri.
'Din informațiile avute, cel puțin pe prima strigare de proiect de buget, Ministerul Finanțelor, la solicitarea Ministerului Transportului, și aici am avut o discuție și cu domnul ministru Grindeanu, ni s-a aprobat o primă etapă egală cu execuția bugetului pe anul trecut, deci vom avea o compensație în jur de 2,15 miliarde de lei. Este adevărat că aceste 2,15 miliarde de lei nu este suma necesară pentru desfășurarea întregului CSP (contract de servicii publice - n. .r) aprobat în 2022, pe perioada 2022-2032, drept pentru care am luat și am aprobat în Consiliul de Administrație un set de măsuri care să ducă la reducerea cheltuielilor. Aceste măsuri au dus și la suspendarea, nu anularea de trenuri. Ce înseamnă această suspendare? Înseamnă că sunt reduse 200 de trenuri, dar sunt în zile diferite și în special 30-40% sunt în zilele de weekend', a afirmat directorul general al CFR Călători.
El a explicat că această decizie a fost luată pentru a se reduce din cheltuieli, întrucât personalul care lucrează în weekend primește ore suplimentare plătite cu 300%.
'Ce ne-a făcut să ducem această suspendare a trenurilor spre weekend? Este adevărat că avem un deficit de mecanici, în special de mecanici, că personalul de exploatare se împarte în mecanici, revizor, șef de tren și alții, unde mai am în activitate cam 100 de persoane care fac cumul de pensie și salariu. Probabil că până la sfârșitul anului vom compensa sau, dacă nu, în 2026 și nu cred că vom mai avea angajați care să cumuleze pensie cu salariu la nivel de exploatare. Este adevărat că anumiți lideri de sindicat se plâng de această tăiere, dar nu informează corect. Informația corectă este că nu s-a tăiat niciun salariu cu niciun leu. Este adevărat că se vor mai diminua veniturile. Veniturile se compun din salariu, sporuri, sporuri festive, sporuri festive suplimentare. Sâmbăta și duminica, deci în weekend, orele suplimentare festive se plătesc cu 300%. Noi avem situația călătorilor care plătesc bilet pe absolut orice tren, fiind digitalizată vânzarea de bilete. Aceste trenuri pe care noi le-am suspendat, în afară de faptul că ne puteau duce să plătim cheltuieli salariale majorate, v-am spus și cu 300%, nu au mai mult de 2-3 călători. Toate suspendările de trenuri care s-au făcut și sunt publicate au o reducere, să zicem, a numărului de activități cu 3%, maxim 4%', a susținut Preoteasa.
Potrivit acestuia, din primele calcule reiese o reducere a cheltuielilor în jur de 25 - 30 de milioane de lei la nivelul lunii ianuarie, în urma suspendării acestor trenuri. În plus, trebuie compensate veniturile pe care le avea compania din facilitățile acordate anterior studenților și care se ridicau la aproape 220 milioane de lei.
'V-am spus, compensația solicitată nu acoperă întreg spectrul contractului de servicii publice și trebuie să luăm niște măsuri. Le-am luat înainte de apariția ordonanței-trenuleț, le-am gândit, nu ne împiedică, nici nu ne ajută ordonanța-trenuleț, sunt niște decizii luate de managementul companiei pentru reducerea cheltuielilor. La prima strigare, rămâne de analizat, pe luna ianuarie cheltuielile s-au redus cu în jur de 25 - 30 de milioane (de lei - n. r.). Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Trebuie să compensăm, că ne place, că nu ne place, anularea facilităților pentru studenți ne costă în buget venituri de aproape 200 - 220 de milioane de lei. Trebuie ori să găsim în altă parte veniturile, ori să reducem cheltuielile. Prima etapă care ne-a stat la îndemână va fi reducerea cheltuielilor și o vom face fără probleme', a adăugat șeful companiei.
Traian Preoteasa a precizat că salariile la CFR Călători s-au luat în totalitate și fără întârzieri, însă a admis că, prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea cu 3.000 - 4.000 de lei, deci, economiile pe care compania le va face ajung la câteva zeci de milioane de lei pe an, având în vedere că sunt 1.500 de mecanici.
'O să vă dau niște date. Deci, venitul brut al mecanicului, nivelul mediu, ajunge la 22.000 de lei. Asta înseamnă vreo 12-13.000 de lei pe net. Venitul maxim al mecanicilor a depășit 30.000 de lei. (...) Veniturile și nu salariile, fac precizări, scad anulând acele ore care se prestează în festive de weekend. Avem 1.500 de mecanici, cred că sunt câteva zeci de milioane de lei pe an. (...) Nu voi avea nicio mustrare de conștiință să țin societatea în echilibru. Nu voi da curs niciunei presiuni de a perturba activitatea economică. V-am spus, este o companie pe profit astăzi, va rămâne o companie pe profit până la plecarea mea. Când va fi aceasta, vom vedea. În ceea ce privește partea financiară criticată peste tot în toată presa și nu numai de neplata orelor suplimentare, nu este adevărat. Respectăm legea întru totul. Dar, precizez din nou, și voi reitera această afirmație, vom respecta legea în interesul lui CFR Călători și nu al cuiva, indiferent cine e acela. Vom plăti orele suplimentare și le-am plătit, nu cred că există vreun angajat al căii ferate la CFR Călători care nu și-a primit salariul la zi, nu și-a primit bonurile de masă la zi și, când spun la zi, înseamnă mai devreme, nu la datele prevăzute în contractul colectiv de muncă, sau nu și-au primit veniturile realizate din ore suplimentare. Este adevărat că încercăm și, exact ce v-am spus, prin această suspendare a unor trenuri - am mai analizat din ele, vreo două - trei am mai băgat, probabil o să mai analizăm, o să mai scoatem, o să mai băgăm - este o dinamică în aceasta. Oricine face ore suplimentare necompensate în cele 90 de zile vor fi plătite conform legii. Nu se va încălca legea, dar iar spun legea și interesul CFR Călători', a arătat el.
Traian Preoteasa a mai spus că decizia cu privire la trenurile care trebuie suspendate a aparținut regionalelor și nu 'a venit de sus', iar dacă există solicitări pentru un anumit tren suspendat și va avea călători, acesta va fi repus în circulație.
'Dată fiind organizarea teritorială pe cele opt regionale, nu a venit o decizie de sus 'tăiați 7 trenuri, 15 trenuri, 12 trenuri'. Au servicii în subordine, fac o analiză, au încasările, au situația orelor festive suplimentare și au fost corelate. La Anina-Oravița au fost niște discuții...nu este un tren rentabil, cel puțin în zilele din afara weekend-ului. În weekend este încărcat, nu avem o problemă. Numai că toate presiunile - și nu țin cont de presiuni, dar să zicem că ne-au convins să dăm drumul și în cursul săptămânii - au fost partea de istorie și turism. Au venit primarii, au venit... am găsit o înțelegere. Am mai pus și la București, dacă nu mă înșel, două trenuri în circulație. Suntem într-o dinamică continuă. Dacă vreo regională, oricare ar fi ea, face dovada că un anumit tren are solicitări, nu știu, de la Consiliul Județean, de la primării și are 20 sau 30 de călători sau măcar 10, da, va fi pus în circulație. Dacă nu am, rămân suspendate. Suspendat înseamnă că prin anumite modificări de mobilitate le pot pune la loc oricând. Am trasă, am tot ce-mi trebuie, le pot pune la loc oricând, da nu le voi pune la loc decât dacă am convingerea că nu vor merge goale', a subliniat el. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a închis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de joi
Bursa de la București a închis cu scăderi pe majoritatea indicilor ședința de joi, iar valoarea totală a tranzacțiilor s-a cifrat la 49,6 milioane de lei (aproape 10 milioane euro). Cele mai lichide titluri pe piața reglementată au fost ale Premier Energy, cu schimburi de 14,5 milioane de lei, urmate de acțiunile Banca Transilvania, cu puțin peste 5,6 mi
Cea mai mare despăgubire plătită de Omniasig în baza unei polițe RCA,aproape 3,2 milioane lei
Cea mai mare despăgubire plătită de Omniasig anul trecut în baza unei polițe RCA a fost de aproape 3,2 milioane lei, în urma unui accident în Italia, a anunțat joi compania. 'În topul aferent liniei RCA, cea mai mare despăgubire, în valoare de aproape 3,2 milioane lei, a fost plătită în urma unui accident în Italia
ANPC a propus suspendarea temporară a activității la restaurantul din Parlament
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a propus oprirea activității pentru o perioadă de cel mult șase luni pentru restaurantul de la Parlament și a dat amenzi de 72.000 de lei pentru aceeași unitate, în urma neregulilor constatate de comisarii care au mers joi în control. 'ANPC a efectuat astăzi, 13 martie 2025, un contro
Peste 5.000 de joburi vor fi oferite de 80 de companii la Angajatori de TOP, în 28-29 martie
Angajatori de TOP, unul dintre evenimentele de carieră din România, va avea loc pe 28-29 martie la Sala Palatului din București, anunță organizatorii într-un comunicat transmis AGERPRES. Persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă vor putea aplica la peste 5.000 de joburi disponibile, oferite de 80 de companii. Ediția din această primă
ANAF: Prejudiciu de aproape 1,73 milioane lei, identificat la un operator economic din București
Un operator economic din București a adus un prejudiciu de aproape 1,73 milioane lei bugetului de stat, reprezentând TVA și impozitul pe profit, pentru recuperarea căruia au fost instituite măsuri asigurătorii și au fost sesizate organele de cercetare penală, informează, joi, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). 'În urma unui contr
Ministerul Finanțelor a atras, joi, peste 500 de milioane lei de la bănci
Ministerul Finanțelor (MF) a împrumutat, joi, 505,1 milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark, cu o maturitate reziduală la 104 luni, la un randament mediu de 7,39% pe an, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Valoarea nominală a emisiunii de joi a fost de 400 de milioane de lei
Alexandrescu (INS): România are un deficit comercial consistent care a crescut an de an
România are un deficit comercial consistent, care a crescut an de an, a declarat, joi, șeful de cabinet al președintelui Institutului Național de Statistică (INS), Vladimir Alexandrescu, la o conferință de specialitate. 'România a ajuns la un nivel al exporturilor de 92,6 miliarde de euro în 2024 și al importurilor de 133,4 miliarde de eu
Aproape 2,7 milioane de pensionari români au venituri mai mici sau egale cu 2.574 lei
Aproape 2,7 milioane de pensionari români au venituri mai mici sau egale cu 2.574 lei iar dintre aceștia 86.263 locuiesc în străinătate, potrivit Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS). Executivul a aprobat joi o ordonanță de urgență privind acordarea, în anul 2025, a unui sprijin financiar în valoa
Stocklosa (CCIB): Una din problemele economice ale României o constituie deficitul cronic al balanței comerciale
Una din problemele economice ale României o constituie deficitul cronic al balanței comerciale, 30 de miliarde de euro în primele 10 luni ale anului trecut, deficit care nu poate fi acoperit cu surplusul balanței din comerțul cu servicii, a declarat, joi, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa, la o conferință
ANPC: Amenzi în valoare de 41,094 milioane lei, aplicate în perioada 7 februarie - 10 martie
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 41,094 milioane lei în perioada 7 februarie - 10 martie și au dispus oprirea definitivă de la comercializare a unor mărfuri neconforme, în valoare totală de 3,27 milioane lei. 'Valoarea totală a amenzilor aplicate este de 41.094.350 lei, reflectând severitatea abaterilor desco
APIA a demarat plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, pentru trimestrele II și III din 2024
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează începând de joi, 13 martie, plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, aferentă perioadei 1 aprilie - 30 iunie 2024 (trimestrul II/2024 - îmbunătățiri funciare), respectiv 1 iulie - 30 septembrie 2024 (trimestrul III/2
Bursa de Valori București lansează o secțiune de educație financiară pe platforma BVB Research Hub
Bursa de Valori București (BVB) lansează o nouă secțiune de educație financiară pe platforma BVB Research Hub, dedicată investitorilor de retail, conform unui comunicat de presă. BVB, ca operator al pieței de capital, demarează acest proiect din necesitatea de a crește nivelul de educație financiară și de a promova cultura investițională. Plat
România își extinde producția de energie curată printr-un sprijin de 30 de milioane de euro de la BEI
Banca Europeană de Investiții (BEI) angajează până la 30 de milioane de euro pentru un proiect important de energie eoliană în România, accelerând tranziția verde și independența energetică a țării, conform unui comunicat al băncii. Sprijinul BEI cofinanțează cel de-al doilea parc eolian terestru planificat în Peș
Margarina, igiena și cosmetica și serviciile poștale, în topul scumpirilor din februarie 2025
Margarina, igiena și cosmetica și serviciile poștale se află în topul scumpirilor înregistrate în februarie 2025, comparativ cu luna similară a anului anterior, potrivit datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, margarina s-a scumpit cu 17% comparativ cu februarie 2024, igiena și cosmetica, plu
Tsakiris (BEI): România este un partener cheie pentru Grupul BEI; finanțări de 2,49 miliarde de euro în 2024
România este un partener cheie pentru Grupul Băncii Europene de Investiții, iar în 2024 instituția a acordat finanțări în valoare de 2,49 miliarde de euro, a declarat, joi, vicepreședintele BEI, Ioannis Tsakiris. 'România este un partener cheie pentru Grupul Băncii Europene de Investiții. Angajamentul nostru față de