logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

GĂRI DE ISTORIE/ Oameni, fapte, amintiri - povestea Gării din Iaşi

Imagine din galeria Agerpres

Gara Iaşi are o istorie aparte, care trebuie să fie cunoscută, iar o întoarcere în timp înseamnă explorarea unei lumi apuse, dar pline de mister. Istoricul Sorin Iftimi spune pentru AGERPRES povestea Gării din Iaşi.

Potrivit acestuia, introducerea căii ferate în Moldova a reprezentat o adevărată revoluţie tehnică şi, totodată, un mod de a lega vechea capitală a ţării de Europa şi, ulterior, de Bucureşti.

"Se ştie că astfel de proiecte au existat încă din timpul domniei lui Mihail Sturdza. Erau propuneri venite de la o firmă din epocă, de la Cernăuţi, prin 1842, pentru a construi o asemenea cale ferată, dar lucrurile nu erau suficient de coapte. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza s-au făcut şi proiecte agreate de societatea vremii. Era vorba de o cale ferată care traversa Moldova de la nord la sud, pe Valea Siretului, pe lângă Mirceştii lui Vasile Alecsandri, însă şi aceasta a rămas un proiect. Lucrurile au devenit mai concrete ceva mai târziu, în timpul domniei lui Carol I, după 1866, când o companie austriacă construia calea ferată de la Lemberg, vechiul Liov, la Cernăuţi - Suceava şi putea să facă legătura cu Moldova. Este compania care îşi luase numele de Lemberg Czernowitz Eisenbahn, care a obţinut această concesie la 1867. Directorul companiei era Victor Ofenheim, care semnase deja acest contract preliminar. Calea ferată avea să schimbe echilibrele vechilor căi de comunicaţie din Moldova", explică istoricul Sorin Iftimi.

 


Cei de la Lemberg Czernowitz Eisenbahn au construit şi traseul de la Suceava la Roman, cu legătură de la Paşcani.

"Era drumul spre Bucureşti, dar concesionase doar o parte din acest drum şi cu o deviaţiune cu legătură colaterală pentru Iaşi, o mică capitală a Moldovei. Cu acest prilej s-a construit şi gara în mlaştinile Bahluiului, într-o zonă foarte joasă a oraşului. Trenul ridica probleme deosebite", spune istoricul.

Clădirea Gării Iaşi era şi continuă să fie una aparte şi impunătoare. Ea a fost construită în stil gotic veneţian, faţada fiind inspirată după Palatul Dogilor din Veneţia. Clădirea centrală are 113 camere şi are o lungime totală de aproape 134 metri. La etaj, în partea centrală, are o logie cu cinci ochiuri şi coloane de piatră sculptată, iar deasupra se află trei ogive sculptate la rândul lor. La inaugurare, clădirea era roz, logia fiind însă de culoare roşie.

"S-a făcut o clădire fermecătoare în felul ei, un stil neogotic, concepută de un arhitect austriac, Johan de Wachter. Acest neogotic a fost colorat într-un mod foarte exotic cumva în epocă, în nuanţe de roz. Probabil că un roz prăfuit combinat cu un roşu antic. Palatul Gării avea o logie care se inspira la decoraţiuni de la Palatul Dogilor din Veneţia. Deci s-a stabilit că este un neogotic veneţian. Aici şi-a stabilit sediul şi compania respectivă din Moldova", a povestit Iftimi.

 


Noua cale ferată a fost inaugurată pe 20 mai 1870, după calendarul nou, 9 iunie 1870, deşi clădirea gării încă nu era terminată şi încă se mai lucra la finisaje. Abia prin 1872 a fost finalizată această gară, care de-a lungul deceniilor care aveau să urmeze va fi 'teatrul' unor evenimente foarte importante în istoria naţiunii.

"Este interesant că la Bucureşti era acea cale ferată Bucureşti - Giurgiu. Într-o vreme în care Iaşiul şi Bucureştiul nu erau legate direct prin cale ferată, parlamentarii de la Iaşi care voiau să ajungă la Parlamentul de la Bucureşti luau trenul spre Suceava - Cernăuţi - Lemberg - Viena şi apoi coborau cu vaporaşul pe Dunăre până la Giurgiu, şi de acolo la Bucureşti. Economiseau astfel două zile de drum, pentru că drumul cu poştalionul între cele două oraşe dura cam patru zile. Este foarte interesantă această legătură a Iaşiului cu Lembergul, un oraş care încă din Evul Mediu a avut o relaţie foarte specială cu Iaşiul în ceea ce priveşte căile de comerţ. De asemenea, este interesant că cel de-al doilea fragment de cale ferată important, după 1874, a fost făcut de o firmă cu capital românesc. Un inginer Grigore Iliat a avut această iniţiativă şi a construit 21 de kilometri de cale ferată între Iaşi şi Ungheni, peste Prut, ce făcea legătura spre Rusia, dar practic spre Marea Neagră, spre Odessa, care era punctul principal. Aceasta era axa comercială, axă de transport prin care oraşul Iaşi devenea un nod important. Diferenţa era că pentru Rusia calea ferată era cu ecartament lat şi nu se potrivea cu cea austriacă, pentru a se face o joncţiune directă. Aşa că în Iaşi a apărut acea Vamă sau Antrepozite, unde această linie cu ecartament larg transporta spre Rusia grâu, petrol, sare. Cam astea erau principalele mărfuri. Podul de la Ungheni se leagă de numele lui Gustave Eiffel, care a fost invitat de ruşi să îl construiască, ceea ce a prilejuit prezenţa lui în Moldova. Astfel a apărut la Iaşi Hotelul Traian, astfel a apărut pe moşia lui P.P Carp de la Ţibăneşti un plan al moşiei şi capela care se leagă de numele marelui arhitect", precizează istoricul.

 


Ulterior, Gara Iaşi a fost marcată de momente importante.

"Dacă ar fi să ne referim la Războiul de Independenţă din 1877, ţarul Alexandru al Rusiei a vrut să treacă cu armatele ruseşti mult mai uşor peste Prut şi să îşi deplaseze mult mai uşor trupele la Dunăre pe calea ferată. Este ceea ce Eminescu anticipase şi scria în presa conservatoare a epocii. El intuise acest rol strategic al acestei linii, că va avea o aplicaţie militară. Din punct de vedere economic - faptul că din România se vor putea extrage mult mai multe materii prime - grâu, lemne, vite şi alte asemenea bunuri, nu în condiţii foarte favorabile pentru partea română. Momentul Războiului de Independenţă este foarte important pentru Gara Iaşi. Aici ţarul a fost primit într-un salon special din Palatul Gării, era foarte frumos amenajat cu plante exotice, cu tablouri, şi toate oficialităţile l-au întâmpinat începând cu prim-ministrul Brătianu şi alte oficialităţi locale. Ceea ce nu-mi imaginez cum s-a procedat este faptul că ţarul nu a venit pe linia din faţa gării, linia austriacă, ci pe linia de vizavi, cea cu ecartament larg. Ar mai fi de spus că trebuia făcută transbordarea mărfurilor de pe linia îngustă pe cealaltă şi că Rusia a acceptat ca acest lucru să se întâmple pe teritoriul românesc, dar a fost în avantajul părţii române pentru că erau nişte operaţiuni şi nişte costuri care la momentul respectiv erau în favoarea părţii române", afirmă Sorin Iftimi.

 


Iar istoricul continuă să ne dezvăluie istoria Gării din Iaşi.

"Spuneam că această cale ferată - prelungirea de la Roman la Bucureşti - a fost construită mai târziu, ea fiind concesionată unei alte firme - Strosberg, despre care se ştie că în epocă au fost diverse discuţii din cauza costurilor acestor operaţiuni, iar după 1880 s-a făcut şi calea ferată spre Vaslui. Gara Iaşi reprezenta atunci legătura cu lumea. Însemna mult mai mult decât înseamnă astăzi (...). Atunci era, într-adevăr, poarta de intrare în oraş, poarta de plecare spre Occident, spre Odessa, spre Bucureşti. În Primul Război Mondial, când la Iaşi s-a refugiat întreaga ţară, în toamna anului 1916, în căutarea unei locuinţe, a unui adăpost, în Gară era un birou de triaj care se străduia să asigure câte o gazdă, o locuinţă tuturor celor rămaşi fără adăpost. Apoi războiul s-a simţit tot mai mult pentru că Iaşiul a devenit un adevărat spital, pentru că erau multe spitale militare de campanie şi trenuri întregi de răniţi erau descărcate în gară. Se circula greu în timpul războiului, erau mulţi răniţi care ajungeau la Iaşi chiar şi după 3 - 4 zile. Pentru mulţi dintre ei era mult prea târziu. Apoi a fost epidemia de tifos care a invadat oraşul Iaşi. La fel, la Gară, era un medic care îi tria pe cei nou veniţi. Aşa se face că într-un timp foarte scurt au fost numiţi zece astfel de medici, pentru că fiecare dintre ei a murit după ce a contractat boala şi s-au sacrificat plini de devotament pe altarul profesiei'', aminteşte acesta.

 


În cel de-Al Doilea Război Mondial, oraşul a avut de înfruntat o perioadă foarte grea, mai spune istoricul.

''Acest război a lăsat urme mult mai grele decât Primul Război Mondial. Oraşul Iaşi a fost distrus în mare parte în Al Doilea Război Mondial de bombardamente, dar şi de cutremurul din 1840. Atunci a suferit o schimbare destul de radicală. În acest moment, mai ales la începutul războiului, erau foarte mulţi refugiaţi din Bucovina şi Basarabia, după cedarea teritoriilor, iar apoi trenurile erau pline de răniţi. Trebuie să amintim şi de drama din vara anului 1941, când au fost două trenuri care au transportat evrei din Iaşi arestaţi în timpul Pogromului şi i-a condus spre moarte pe mulţi dintre cei care au fost îmbarcaţi în condiţii total nepotrivite. S-a întâmplat ca trei sferturi din cei îmbarcaţi să rămână fără viaţă. Ulterior, în Gara Iaşi s-a reluat o activitate cât de cât normală în 1946", arată acesta.

Un moment important a fost după 1950 - 1953, când Gara Iaşi a fost modernizată.

 


"S-au înlocuit grinzile din lemn cu altele din beton, s-a introdus încălzire centrală, s-a modificat distribuţia unor încăperi. Mai apare acum ceva insolit, în mijlocul clădirii a fost înălţat un turn purtător de ceas, ceas cu patru cadrane, dar care avea o fleşă foarte înaltă, de vreo 10-11 metri, pe care era pusă o stea roşie cu cinci colţuri, asemănătoare cu cea de la Kremlin, care domina oraşul atunci. De fapt, majoritatea clădirilor din Iaşi au primit atunci câte o stea roşie. O anecdotă din epocă spune că Nikita Hrusciov, liderul Rusiei Sovietice de atunci, s-a aflat în trecere prin Iaşi, a fost un moment în care a fost salutat aici în gară şi a fost intrigat de această fleşă cu stea care bănuiesc că estetic nu era prea reuşită, iar el a întrebat: 'Ce e asta? E Kremlinul? Nu se poate aşa ceva!'. După trecerea lui, autorităţile au decis să renunţe la fleşa respectivă. Ea mai poate fi văzută în câteva poze mai vechi. Gara a rămas cu înfăţişarea pe care o cunoaştem cu toţii, din anii 60-70", menţionează Sorin Iftimi.

Totodată, pentru traficul internaţional a fost construită, în perioada 1952 - 1954, Gara Internaţională Nicolina, iar puţine trenuri care mai treceau în perioada comunistă veneau dinspre Moscova şi se îndreptau spre Sofia sau Istanbul. În 1956, 1962, 1968 şi 1970 prin această gară au trecut trenurile în care se afla conducerea RSF Iugoslavia sau delegaţia condusă de preşedintele URSS Leonid Brejnev.

De aproape zece ani, clădirea cu două etaje se află într-un stadiu avansat de degradare şi reprezintă un real pericol pentru trecători, întrucât bucăţi de tencuială se desprind de pe pereţi. Din băncile de altădată nu a mai rămas aproape nimic, vegetaţia a crescut necontrolat, iar peronul este doar o amintire a vremurilor de demult. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Gabriela Badea) 

 

Sursa fotografiilor: (c) ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO 

Afisari: 101

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Social 20-04-2025 21:35

VIDEO Incendiu de vegetație în Argeș - 240 tone de apă aruncate în trei zile cu elicopterele Black Hawk

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat duminică seara că operațiunile de stingere a incendiului de vegetație de la Cetățeni, județul Argeș, efectuate cu cele două elicoptere Black Hawk din dotarea IGAv s-au încheiat, fiind efectuate 50 de aruncări. 'În total, în cele trei zile, au fost efectuate 96 de

Social 20-04-2025 15:37

Prahova: Alertă de urs pe o stradă din stațiunea Bușteni

Un urs a fost văzut, duminică după-amiază, pe o stradă din stațiunea montană Bușteni, localnicii și turiștii din zonă fiind avertizați prin sistemul RO-ALERT. Conform Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Prahova, animalul sălbatic a apărut pe strada Amurgului, iar la fața locului se deplasează un echipaj SMURD. &Icir

Social 20-04-2025 13:25

Sibiu: Coliziune între trei mașini, soldată cu rănirea a două femei, din care una însărcinată

Două femei, dintre care una însărcinată, au fost transportate la Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu, după ce au fost rănite într-o coliziune în lanț a trei autoturisme, duminică, pe strada Bahluiului din municipiul reședință de județ, au anunțat reprezentanții Inspectoratelor de Poliție și pentru Situații de Urgență. &

Social 20-04-2025 12:30

UPDATE Maramureş: Ucraineanul cu probleme la picior - coborât din munte; a fost localizat la 1.700 metri altitudine

Cetățeanul ucrainean care a trecut granița în România prin Munții Maramureșului la peste 1.700 metri altitudine a fost recuperat și coborât din munte, a informat, duminică seara, directorul Serviciului Public Județean Salvamont Maramureș, Dan Benga. 'Bărbatul ucrainean de 40 ani a fost găsit exact în locul în

Social 20-04-2025 11:18

Gorj: Un băiețel de 10 ani a cântat ''Hristos a Înviat'' la vioară în noaptea de Înviere, la o biserică din Târgu Jiu

Un băiețel de 10 ani din Târgu Jiu a cântat ''Hristos a Înviat'' la vioară, în noaptea de Înviere, la biserica din zona Paralela 45 din municipiu, fiind ''dorința lui cea mai mare''. Purtătorul de cuvânt al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradițion

Social 20-04-2025 08:22

Tulcea: În bisericile starovere, se sfințesc preparatele de Paști

Curțile bisericilor de rit vechi și străvechi din județul Tulcea se umplu, duminică dimineața, de coșuri pline cu cozonaci, ouă și alte preparate specifice sărbătorilor pascale, care așteaptă să fie sfințite de preoți la finele ceremonialului religios din prima zi de Paști.

Administratie 19-04-2025 18:00

AGERPRES vă urează Paște fericit!

Echipa Agenției Naționale de Presă AGERPRES vă urează Paște binecuvântat alături de cei dragi! Vă mulțumim pentru colaborare și pentru încrederea pe care ne-o acordați în fiecare zi. Paște fericit!

Social 19-04-2025 17:35

Bistrița-Năsăud: Trei persoane rănite într-un accident rutier, la Florești; a intervenit elicopterul SMURD

Trei persoane, printre care și un copil de 12 ani, au fost rănite, sâmbătă după-amiază, într-un accident rutier produs în localitatea Florești din județul Bistrița-Năsăud. Potrivit Inspectoratului pentru Situații de Urgență, o femeie de 28 de ani, care conducea mașina în care se aflau și celelalte două persoane, a fost cel mai grav răni

Social 19-04-2025 17:34

UPDATE Incendiu de vegetație într-o zonă greu accesibilă din Argeș; elicopterul IGAv a efectuat 11 aruncări cu apă

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat sâmbătă că suprafața afectată de incendiul de la Cetățeni, județul Argeș, este de aproximativ 30 de hectare. Până în prezent, elicopterul Black Hawk a efectuat 21 de aruncări cu apă. 'Resursele de intervenție vor fi suplimentate cu încă o aeronavă a Inspector

Social 19-04-2025 16:11

Pompierul căzut în lacul Siriu a fost găsit decedat; trupul neînsuflețit a fost adus la mal

Pompierul căutat în lacul de acumulare de la Siriu a fost găsit decedat și a fost adus la mal de echipele de intervenție, a anunțat ISU Buzău. 'Persoana căutată a fost identificată decedată și adusă la mal de echipele de intervenție. La fața locului este așteptat Serviciul criminalistic, care va efectua cercetările specifice în astfel de situaț

Social 19-04-2025 11:59

Neamț: Mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, la Farcașa

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Neamț a emis, sâmbătă, un mesaj RO-ALERT după apariția unei ursoaice cu doi pui, în apropierea gospodăriilor, în comuna Farcașa. 'În jurul orei 11:15 a fost semnalată prezența unei ursoaice cu doi pui în comuna Farcașa, zona Vadu Rău. ISU Neamț a transmis mesaj RO-ALERT cetățenilor din

Social 19-04-2025 11:11

Poliția, Jandarmeria și Pompierii - la datorie de Paște; zilnic acționează 9.600 de polițiști, 6.000 de jandarmi și 5.000 de pompieri

Un număr de 9.600 de polițiști vor fi prezenți, zilnic, în proximitatea lăcașurilor de cult în perioada Sărbătorilor Pascale, pentru asigurarea siguranței publice, a informat, sâmbătă, purtătorul de cuvânt al Poliției Române, comisar șef de poliție Bogdan Ghebaur, într-o declarație de presă susținută pe Dealul Patriarhiei.

Social 19-04-2025 09:08

O echipă de la Salvamont Brașov participă la acțiunea de căutare a pompierului căzut în lacul Siriu

O echipă de căutare-salvare din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont - Salvaspeo Brașov s-a deplasat sâmbătă la barajul Siriu, în județul Buzău, cu un scanner acvatic dotat cu inteligență artificială, pentru a sprijini operațiunea de căutare a pompierului căzut în lacul de acumulare. Potrivit Dispeceratului Național Salvamont, echipa

Social 18-04-2025 21:50

UPDATE Cinci scafandri îl caută pe pompierul căzut în lacul de acumulare Siriu

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Buzău a declanșat vineri, în jurul orei 17:00, o misiune de căutare-salvare pe lacul de acumulare Siriu, după ce o hidrobicicletă cu trei persoane, între care și un pompier, s-a răsturnat în larg. Cinci scafandri și echipamentele necesare au ajuns în zona de intervenție, fiind tr

Social 18-04-2025 21:33

UPDATE/Incendiu de vegetație într-o zonă greu accesibilă din Argeș; elicopterul IGAv a efectuat 11 aruncări cu apă

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a informat vineri seara că elicopterul IGAv, care a intervenit la incendiul de vegetație în zona greu accesibilă din localitatea Cetățeni, județul Argeș, a efectuat 11 aruncări cu apă. Acesta va continua misiunea de stingere în cursul zilei de sâmbătă, în funcție de evolu