Dincolo de capcana stagnării: este momentul să înlocuim granturile cu investiții strategice

de Jabbar Kanani, antreprenor
Am văzut de prea multe ori cum afacerile românești, construite cu trudă și determinare, ajung într-un impas din lipsa resurselor necesare pentru a trece la următorul nivel. Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) din România reprezintă coloana vertebrală a economiei locale, susținând comunități, generând locuri de muncă și reinvestind în infrastructură și bunăstare socială.
Dar aici apare paradoxul: deși producătorii mici și mijlocii sunt recunoscuți ca fiind motorul dezvoltării economice aceștia, de cele mai multe ori afaceri locale, rămân subfinanțați și subdezvoltați. Finanțările guvernamentale și europene vizează, în mare parte, start-up-urile, din care mai mult de jumătate eșuează în primii trei ani. În același timp, afacerile care au supraviețuit provocărilor inițiale și sunt pregătite să crească se confruntă cu lipsa finanțărilor adecvate. Prea mari pentru granturi, prea mici pentru investitori instituționali sau pentru listare pe bursă, aceste companii sunt prinse într-un cerc vicios.
Blocajele IMM-urilor: de la acces la finanțare, la vizibilitate pe piață
Realitatea ne arată un tablou care descurajează creșterea. România se află sub media UE în ceea ce privește accesul IMM-urilor la finanțare, iar sondajele BNR arată că sub 20% dintre IMM-urile din România au beneficiat de credite bancare. Totodată, dacă ne uităm strict la producătorii agro-alimentari, supermarketurile, care controlează peste 60% din vânzările de produse alimentare, impun cerințe stricte de volum, calitate și continuitate, iar lipsa tehnologizării, dezvoltării unor capacități de producție adecvate sau a cunoștințelor de marketing face ca multe produse locale să rămână invizibile pentru consumatori.
Aceste afaceri au nevoie de finanțare, dar nu numai! Au nevoie de sprijin real, structurat și coordonat, pentru a trece de la supraviețuire la scalare. Cum am putea sprijini acest salt pentru companiile agro-alimentare medii din România? Un posibil răspuns, o idee care ar putea corela toate aceste nevoi ar fi un Fond de Investiții Regional, care să rupă acest cerc vicios.
Putem să pornim de la idei cu rezultate dovedite
Nu trebuie să reinventăm roata. Privind către alte țări europene, observăm inițiative similare care au avut un succes considerabil.
În Franța, Paris Region Venture Fund a contribuit la promovarea Parisului și suburbiilor sale – pentru a asigura creșterea companiilor locale și pentru a atrage noi investiții directe. Fondul raporta în 2022 crearea a peste 10.000 de noi locuri de muncă și dezvoltarea a peste 430 de proiecte.
Proiecte regionale din jurul produselor și tradițiilor locale cum a fost cel denumit Pane Toscano din Italia a reunit producători locali de grâu și brutari tradiționali, creând un brand regional distinct. Standardizarea calității și promovarea tradițiilor locale au dus la creșterea veniturilor și la o mai bună vizibilitate pe piețele internaționale. Un program asemănător, tot italian, dedicat producției de lactate a reușit să aducă regiunii Emilia Romana o creștere a exporturilor cu 20% în jurul unui brand regional de mozzarela.
În mod similar, proiectul "Pain Poilâne" din Franța a demonstrat cum utilizarea cerealelor locale și a metodelor tradiționale de panificație poate crea un brand regional puternic. Acest brand a devenit sinonim cu calitatea și tradiția, atrăgând atât consumatori locali, cât și internaționali, și contribuind la dezvoltarea economică a regiunii.
Găsim povești de succes inclusiv pe piața locală. Avem un bun exemplu în domeniul producției de brânzeturi, unde o companie locală, specializată în marketing, vânzare și controlul calității, a reușit să aducă sub același brand mai mulți producători locali și chiar internaționali, respectând același standard de calitate. Începând cu anul 2010 această companie a devenit parte dintr-un grup care este în top 5 mondial în segmentul său și reprezintă în egală măsură o dovadă a succesului pentru o astfel de inițiativă, dar și un exemplu de urmat.
Dacă vrem să construim o economie solidă, trebuie să alocăm resursele acolo unde impactul este real: către producătorii locali mici și mijlocii care au depășit etapa de start-up și sunt pregătiți pentru expansiune. Nu mai e vorba de teorie ci de soluții realizabile imediat.
Un Fond de Investiții Regional: aplicat la specificul local, asigurând consiliere, strategie și finanțare
În momentul de față cred că România dispune de resursele necesare pentru implementarea unui proiect strategic de amploare, cu impact național. Avem în țară know-how, expertiză și putem direcționa resurse financiare pentru implementarea unui mecanism care să crească economia locală, creând valoare adăugată prin consumul de materie primă locală, dezvoltarea producției locale și a brandurilor regionale.
Putem începe acest program național prin susținerea producătorilor locali mici și mijlocii din industria agro-alimentară, prin constituirea unui Fond de Investiții Regional care să acționeze în două direcții: investește pe perioadă determinată, atât în acționariatul producătorilor locali, cât și în înființarea și dezvoltarea unei entități specializate, o “companie de marketing și vânzare”, care să îi ajute pe aceștia în acoperirea nevoilor de marketing și desfacere a cel puțin o treime din producție sub un brand regional puternic. Pentru restul producției, producătorul va fi direct interesat să își dezvolte brandurile proprii.
Un astfel de fond nu ar oferi doar capital, ci și know-how-ul necesar pentru a ajuta producătorii locali de nivel mediu să își îmbunătățească practicile de guvernanță corporativă, structura de management, transparența financiară și eficiența operațională. Modelul ar putea funcționa astfel:
- Investiții direcționate: fondul ar susține producătorii locali cu potențial, oferindu-le nu doar capital, ci și suport strategic. Dezvoltarea practicilor sustenabile de business și corelarea pe lanțul de producție, de la materie primă la produse cu valoare adăugată, ar putea pregăti companiile pentru și mai multe investiții și atragerea de noi finanțatori.
- Crearea unui brand regional puternic: o entitate specializată ar putea contura specificul regional - diferențiatorul fiecărei regiuni, ar negocia cu retailerii și ar promova produsele locale sub un brand unificat, garantând în același timp calitatea și stabilitatea pe piață.
- Reinvestirea profiturilor: un astfel de fond ar avea șansa unor randamente cel puțin similare unor alte fonduri de investiții, iar resursele ar fi reinvestite pentru a susține alte afaceri locale.
Cine ar trebui să administreze un astfel de fond?
În opinia mea, Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) ar fi partenerii ideali pentru un astfel de proiect. Cu o experiență dovedită în gestionarea fondurilor europene, ADR-urile pot implementa un astfel de fond cu mecanisme clare de transparență și eficiență, angajând manageri din domeniul privat cu experiență în conducerea de fonduri. Totodată, Consiliile Județene vor avea interes să susțină brandul regional pentru generarea de venit și creșterea imaginii regiunii.
Vom putea avea opt astfel de Fonduri de Investiții Regionale și opt branduri regionale, fiecare valorificând diferențiatorul regiunii. Un brand unificat consolidează puterea comercială a afacerilor locale, înlocuind multiplele branduri mici și creând o identitate mai puternică și mai coerentă pe piață. Aceste beneficii contribuie la creșterea competitivității și la atragerea unei baze de clienți loiali, pe plan național și, de ce nu, chiar din afara țării.
Sigur, există fonduri, inclusiv granturile nerambursabile, acordate pentru sprijinirea dezvoltării teritoriale în diverse forme, prea puțin însă focus specific pe susținerea producătorilor agro-alimentari mici și mijlocii pentru a trece la următoarea etapă de dezvoltare prin creșterea competitivității care să asigure sustenabilitatea business-ului. Tocmai, prin acest proiect, ADR nu va acorda granturi ci va face investiții care vor genera randamente, asigurând continuitatea programului.
România are potențial – cum îl transformăm în rezultate?
În loc doar să ne mândrim cu potențialul formidabil și tradiția seculară, cred că trebuie să găsim acele pârghii strategice care să transforme posibilitatea de a avea succes, într-un succes real. Producătorii locali mici și mijlocii care au trecut de etapa de start-up au nevoie de capital și sprijin real pentru a scala idei de afaceri care deja au tracțiune. Un Fond de Investiții Regional este o soluție viabilă și testată, care ar putea transforma economia locală și ar oferi producătorilor români o șansă reală de a se dezvolta.
Cred că este momentul să depășim retorica „avem potențial” și să construim un sistem în care producătorii locali nu doar supraviețuiesc, ci și prosperă. Cu o strategie clară și o implementare eficientă, acest fond ar putea fi cheia unei economii regionale mai puternice și mai sustenabile. Ce părere aveți? Ar putea fi aceasta o soluție fezabilă pentru sprijinirea IMM-urilor din sectorul agro-alimentar?
Agricover
AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.
Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.
AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].
Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.
Business OTS
Vocea ta, vizibilitatea ta: articolele tale, în lumina reflectoarelor!
COMUNICAT DE PRESĂ - DR. CIOANĂ SRL
DEZVOLTAREA ACTIVITATII SOCIETATII DR. CIOANĂ SRL PRIN ACHIZITIA DE ACTIVE Obiectivul generalal proiectului este intensificarea creșterii sustenabile și creșterea competitivității IMM-urilor și crearea de locuri de muncă în cadrul IMM-urilor, inclusiv prin investiții productive asigurarea unei dezvoltări sustenabile a regiunii prin urmare obiectivul general al proiectului cu titlul ”DEZVOLTAREA ACTIVITATII SOCIETATII DR. CIOANĂ SRL PRIN ACHIZITIA DE ACTIVE” este intensificarea cresterii sustenabile a societății și creșterea numărului mediu de salariați față de anul anterior depunerii cererii de finanțare, ca urmare a implementării prezentului proiect. OBIECTIV 1: Dezvoltarea resurselor umane ale solicitantului, prin menținerea angajaților ex
Cele mai frecvente 7 probleme ale laptopurilor și cum se rezolvă într-un service din București
Fie că este folosit pentru muncă, școală sau divertisment, laptopul a devenit o unealtă esențială în viața noastră de zi cu zi. Din păcate, utilizarea intensivă și durata de viață limitată a componentelor duc inevitabil la apariția unor probleme. Într-un service specializat din București, echipele tehnice întâlnesc zilnic aceleași tipare de defecțiuni. În cele ce urmează, vom trece în revistă cele mai frecvente 7 probleme întâlnite la laptopuri și cum pot fi acestea rezolvate eficient și profesionist. 1. Laptopul nu pornește Aceasta este una dintre cele mai stresante situ
Pregătiri pentru Supercupa UEFA: PSG vs Tottenham
Fanii fotbalului așteaptă cu sufletul la gură Supercupa UEFA 2025, care se anunță a fi un adevărat spectacol. Așadar, în acest an vom avea posibilitatea de a fi părtași ai unei confruntări care va avea loc între două dintre cele mai mari și mai puternice echipe ale Europei, și anume Paris Saint-Germain și Tottenham Hotspur. Pe lângă vizualizarea și trăirea emoțiilor specifice, cei pasionați vor putea valorifica bonusul de 400 rotiri, pentru a-și maximiza șansele de a obține profit. Acesta este disponibil pe multe dintre platformele actuale de cazino și pariuri sportive din mediul online și reprezintă o șansă, prin care fanii fotbal
Răcorește-te sub razele soarelui cu noua băutură aniversară de la Starbucks
Starbucks marchează 30 de ani de Frappuccino® cu o ediție aniversară: Descoperă noul Birthday Frappuccino® Vara aceasta este despre nostalgie, stil și momente speciale. Starbucks sărbătorește cea de-a 30-a aniversare a emblematicului Frappuccino® prin lansarea unei ediții limitate – Birthday Frappuccino® blended beverage. O băutură care nu este doar un deliciu răcoritor, ci și o experiență vizuală remarcabilă, servită într-un pahar reutilizabil cu design retro, inspirat de estetica anilor ‘90, oferit gratuit la achiziție. Un clasic reimaginat, într-un ambalaj cu personalitate
Peste 60 de milioane de lei redirecționați către ONG-uri prin platforma Formular230.ro în 2025
Aproximativ 65 milioane lei redirecționați către ONG-uri prin 287.998 formulare 230 completate prin platformă. 12.633 de organizații au folosit platforma în 2025, dintre care 3.702 s-au înscris doar anul acesta. Platforma a fost accesată de peste 846.000 de vizitatori unici în timpul campaniei (dec. 2024 - mai 2025). În 2024, Formular230.ro a fost premiată la Gala Societății Civile, câștigând Premiul I – Dezvoltare economică și socială.
COMUNICAT DE PRESĂ - TUFAN AGROINDUSTRIE S.R.L.
Începere proiect: Dezvoltarea activității societății TUFAN AGROINDUSTRIE SRL prin achiziția de active TUFAN AGROINDUSTRIE S.R.L. derulează, începând cu data de 29.05.2025, proiectul „Dezvoltarea activității societății TUFAN AGROINDUSTRIE SRL prin achiziția de active”, cod SMIS 330067, în baza contractului de finanțare încheiat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional Sud-Vest Oltenia 2021-2027. Valoarea totală a proiectului este de 1.656.925,11 lei, asistența financiară nerambursabilă este de 1.488.971,66 lei din c
ANUNT PUBLICARE PROCEDURA ACHIZITIE
ANUNT PUBLICARE PROCEDURA ACHIZITIE “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” INVESTITII IN DIGITALIZAREA GUSVAD SERV SRL
RENTO – liderul în chirie auto din Moldova care îți aduce mobilitate și confort la un alt nivel
Într-o lume în care fiecare minut contează, serviciile rapide și eficiente devin esențiale pentru oricine are nevoie de mobilitate. Fie că ești turist, om de afaceri sau pur și simplu ai nevoie de o mașină fiabilă pentru câteva zile, chiria auto în Chișinău a devenit o opțiune tot mai populară. Iar atunci când vine vorba de încredere și profesionalism, numele RENTO se află în topul preferințelor clienților din toată Republica Moldova. De ce să alegi RENTO?
Play Vertical lansează On-Brand Viral: soluția de video marketing pentru branduri care nu-și permit să greșească în social media
Într-o eră în care prezența pe TikTok, Instagram Reels sau YouTube Shorts a devenit obligatorie, brandurile consacrate sunt puse într-o poziție dificilă: să comunice eficient în aceste formate rapide, fără să alunece în derizoriu, fără să-și compromită vocea și fără să piardă controlul comunicării. Play Vertical, agenție de video marketing specializată în conținut short-form, lansează On-Brand Viral, o soluție gândită exact pentru această problemă. Este un serviciu complet de video marketing pe TikTok, Reels și Shorts, dedicat companiilor care au nevoie de performanță, dar cu un conținut 100% on-brand.
MASTERCLASS DE PICKLEBALL LA CORBEANCA
Sâmbătă, 14 iunie, la Pickleball Club din Paradisul Verde, Corbeanca (pickleball.corbeanca), pe cele două terenuri superbe, a avut loc un eveniment de excepție pentru mica, dar entuziastă lume a pickleball-ului din România: un masterclass cu Eden Lică! Pentru cine încă nu știe, Eden Lică este multiplu campion de pickleball în S.U.A., unde a cucerit numeroase titluri. Unul dintre cele mai importante a fost la dublu, unde, alături de Andrei Dăescu, a reușit să câștige titlul de campion național indoor. Au fost 20 de participanți, cu vârste cuprinse între 15 și 60 de ani, î
Financial Intelligence organizează a șaptea ediție a FORUMULUI ROMÂNIA DIGITALĂ
Financial Intelligence, cu sprijinul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), organizează cea de-a șaptea ediție a FORUMULUI ROMÂNIA DIGITALĂ, marți, 17 iunie 2025, de la ora 10:00, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Salonul AB.
Naționala de fotbal a jurnaliștilor din R. Moldova a cucerit din nou titlul în Armenia. Ce turnee urmează pentru tricolori
La precedenta ediție din Armenia, organizată în 2023, la Syunik, România a ocupat locul 2, iar R. Moldova s-a clasat pe prima poziție. La competiția din acest an, care s-a disputat pe arena grupării FC Shirak din Gyumri, au mai participat naționalelele de fotbal ale jurnaliștilor din Armenia, Kazahstan, România, Ungaria și Georgia.
Proiect CONSTRUIND VIITORUL - ID proiect: 309790
Program - Educație și Ocupare 2021 – 2027 (PEO) Prioritate P08 – Creșterea accesibilității, atractivității și calității învățământului profesional și tehnic Apelul pentru proiecte: PEO/76/PEO_P8/OP4/ESO4.5/PEO_A3 - Adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor și personalului didactic din ÎPT – Stagii de practică pentru elevi_Regiuni mai putin dezvoltate
Ventilatiecurecuperarecaldura.ro - pentru soluții din prezent la situațiii arzătoare încă din trecut
În locuințele din România, sistemele de ventilație cu recuperator de căldură sunt tot mai întâlnite. Și nu doar în case, ci și în birouri sau spații comerciale. De ce sunt atât de populare? Pentru că îmbunătățesc aerul de respirat, reduc costurile la energie și susțin o atmosferă mai sănătoasă pentru trai. De unde le putem comanda și noi? De pe site-ul Ventilatiecurecuperarecaldura.ro - de la firma Altecovent. Prin administrarea eficientă a ciclului de aer și prin reținerea căldurii la interior, sistemele de ventilație cu recuperare de căldură, sunt o investiție smart pentru cei care d
Costa Cruises revoluționează industria croazierelor: noi itinerarii combinate cu experiențe inedite pe mare și în destinații. Unde merg turiștii români și cât plătesc pentru o croazieră de 7 nopți
Croazierele revin în forță în preferințele de vacanță ale românilor. După ani în care zborurile sau vacanțele all-inclusive dominau alegerile turistice, tot mai mulți călători aleg anual experiențele pe mare, în special în Marea Mediterană sau Europa de Nord. Asta și pentru că operatorii de croazieră precum Costa Cruises au ales să revoluționeze vacanța standard prin introducerea unui concept unic de navigare, denumit Sea & Land Destinations, prin care oferă turiștilor destinații inedite, greu accesibile altfel, îmbinate cu experiențe la sol captivante. Turiștii din România aleg cel mai des croaziere cu intinerarii care cuprind opriri în orașe vibrante din Italia, Franța, Spania pentru a descoperi locuri ca Parcul Național Calanq
Brașovul se alătură celui mai amplu program pentru susținerea micilor producători: Raftul cu Bunătăți Locale
Județul Brașov devine, din luna iunie, parte a celui mai amplu program național de susținere a micilor producători locali. Profi a deschis oficial Raftul cu Bunătăți Locale în magazine selectate din județul Brașov, oferind producătorilor locali posibilitatea să aducă în retailul modern bunătățile făcute după rețete tradiționale. Raftul cu Bunătăți Locale oferă gustul inconfundabil al unor produse proaspete din carne, lactate, patiserie, panificație, produse apicole și paste făinoase. Pentru început, peste 20 de mici producători alimentează Raftul cu Bunătăți Locale din magazinele Profi selectate din județul Brașov.
Cum să te pregătești corect pentru un eveniment business
Un eveniment business este o oportunitate atât din punct de vedere al companiei, cât și din punct de vedere al vieții profesionale, la nivelul fiecărui participant. De succesul organizării lui depind multe reușite, promovarea la locul de muncă, creșterea prestigiului personal și altele. De aceea, este esențial să te pregătești cum se cuvine și să nu omiți niciunul dintre aspectele prezentate mai jos, în acest articol. Asigură-te că știi detaliile evenimentului Întârzierile, blocajul în trafic, alegerea
Topper moale vs. topper ferm: Care este alegerea potrivită pentru tine?
Sursă foto: Shutterstock Schimbarea modului în care te odihnești nu trebuie să implice mereu cumpărarea unei saltele noi. Dacă ai remarcat că patul nu mai oferă susținerea dorită sau simți că nu te relaxezi complet peste noapte, introducerea unui topper poate fi o soluție simplă și eficientă. Totul ține
Cum să impresionezi printr-un design personalizat al zonei de conferință?
Participanții la un eveniment profesional rețin detaliile vizuale mult mai mult decât prezentările în sine. Așadar, cum să impresionezi printr-un design personalizat al zonei de conferință? Răspunsul stă în armonia dintre funcționalitate, confort și stil. Când spațiul transmite profesionalism și atenție la detalii, publicul devine mai receptiv. Mulți organizatori aleg deja soluții eficiente direct de la
Diferența dintre verificarea tehnică periodică și revizia tehnică obligatorie a instalației de gaze naturale de la domiciliu
În cadrul preocupărilor pentru siguranța ta și a locuinței tale, întreținerea instalațiilor de gaze trebuie să ocupe un loc esențial. Adesea, termeni precum „verificare tehnică periodică la 2 ani” și „revizie tehnică obligatorie la 10 ani” pot părea similari, dar fiecare joacă un rol specific în asigurarea unei funcționări optime și sigure a instalației de gaze pe care o folosești. Înțelegerea diferenței dintre aceste două acțiuni obligatoriu de efectuat îți sporește certitudinea că locuința ta este protejată împotriva riscurilor asociate cu exploatarea instalației de gaze naturale. Descoperă în acest articol ce presupune fi