logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei

Imagine din galeria Agerpres

Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Precizările vin cu ocazia punerii în transparență a Raportului rezultat în urma dezbaterilor planurilor-cadru din învățământul liceal și a variantei revizuite a acestora, precum și a planului-cadru din ciclul liceal (școli-pilot).

''Pun astăzi, 16 iunie, în transparență instituțională raportul rezultat ca urmare a dezbaterilor planurilor-cadru din învățământul liceal, precum și varianta finală a acestora. În același timp, pun în consultare publică proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal, ce va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile-pilot. Așteptăm sugestii în această perioadă de consultare la adresa [email protected], până în data de 26 iunie. Așa cum știți, acest demers nu mai poate fi amânat. Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu'', se arată în mesajul transmis de Daniel David.

Potrivit acestuia, noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale, februarie - martie 2025.

''Eu am început public acest demers, așa că este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice'', a arătat ministrul.

Acesta a expus principalele idei cuprinse în ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:

* Necesitatea păstrării unui echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe cheie, accentuate rațional în funcție de filieră/profil/specializare

''Numai printr-un echilibru între științe și religie, pe de o parte, și între discipline asociate culturii naționale și cele asociate pregătirii pentru viață, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialiști (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții. Spre exemplu, mă bucur că, după mulți ani, gramatica, precum și istoria și geografia dedicate țării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională). De asemenea, disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (aceștia având apoi, desigur, opțiunea de a le alege sau nu). În fine, educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare'', a explicat Daniel David.

Cele opt competențe cheie sunt: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.

Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competențelor, dar și al accentuării înțelegerii modalității de generare științifică a cunoștințelor declarative și procedurale și a valorilor cuprinse în acestea - lucru considerat până acum esențial mai ales pentru învățământul superior, pentru a-și dezvolta competențele prin învățare pe tot parcursul vieții și ca antidot la pseudoștiință/pseudocunoaștere, a precizat ministrul.

* La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic - niciuneia nu i s-au tăiat orele, ci, în cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, într-un demers de personalizare a educației la nivelul unității școlare (filieră/profil/specializare)

Schimbări față de planurile-cadru actuale:

*** Filiera teoretică - Profilul real, specializarea matematică-informatică


Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

*** Profilul real - specializarea științe ale naturii

Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.

*** Profilul umanist - specializarea științe sociale

Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă I au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

*** Profilul umanist - specializarea filologie

Limba și literatura română și limba modernă I au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

*** Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.

* Ministrul a mai arătat că, pe lângă varianta standard, a propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.

Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de Bacalaureat, constrângerile fiind determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează. Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora.

Odată adoptate planurile-cadru, vor urma:

- elaborarea programelor

''Aici avem nevoie de conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, care vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri. Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană. În fine, acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale'', a menționat Daniel David.

- noile manuale vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.

- formarea profesorilor

Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular.

''Dacă implementăm programatic acest plan, atunci: prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026-2027, urmând apoi a se introduce gradual la nivel liceal în următorii ani. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani'', a transmis ministrul. AGERPRES/(AS - redactor: Georgiana Tănăsescu, editor: Claudia Stănescu, editor online: Andreea Lãzãroiu)

Afisari: 252

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 16-06-2025 16:51

Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ

Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de

Educatie - Stiinta 16-06-2025 15:56

Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați

București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au

Educatie - Stiinta 16-06-2025 13:58

Neamț: Activitatea unei firme de catering suspendată după ce 30 de copii de grădiniță au fost diagnosticați cu toxiinfecție alimentară

Un număr de 38 de persoane, din care 30 de copii, au prezentat simptome digestive, iar opt persoane au fost internate în spital, în urma unui focar de toxiinfecție alimentară apărut la Grădinița 'Cristos Rege' din Piatra Neamț, informează Direcția de Sănătate Publică (DSP) Neamț. 'Până în prezent, au fost identificate 38 de

Educatie - Stiinta 16-06-2025 12:56

Universitatea din București lansează programul pe 2025 pentru sprijinul educațional acordat elevilor defavorizați

Universitatea din București (UB) lansează, prin Fundația 'Virtute et Sapientia', ediția din 2025 a Programului UB SEED - Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, un demers educațional care sprijină elevii din familii cu venituri reduse, ale căror condiții socio-economice le limitează potențialul academic, oferindu-le suport pentru promovarea primului e

Educatie - Stiinta 16-06-2025 12:42

Ministerul Educației a actualizat informațiile privind admiterea la liceu pentru românii de pretutindeni

Românii de pretutindeni pot depune online fișele de înscriere pentru admiterea în învățământul liceal de stat din România pentru anul școlar 2025-2026 în perioada 10 - 17 iulie, a informat, luni, Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, rezultatele vor fi afișate pe 22 iulie.

Educatie - Stiinta 16-06-2025 11:14

Finanțarea programului de reducere a abandonului școlar a avut un impact pozitiv asupra școlilor (raport)

Finanțarea prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a avut un impact pozitiv asupra școlilor beneficiare, în special în cele cu risc ridicat, relevă un raport al Băncii Mondiale privind etapa I a acestui program (2022 - 2023). Potrivit raportului, transmis de Ministerul Educației, evoluția indicatorilor a

Educatie - Stiinta 16-06-2025 05:30

Bacalaureat 2025/ Luni - proba la Limba și literatura maternă

Elevii care aparțin minorităților naționale vor susține luni proba scrisă la Limba și literatura maternă în cadrul primei sesiuni a examenului național de Bacalaureat, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Săptămâna trecută au avut loc probele la Limba și literatura română, cea obligatorie a pro

Educatie - Stiinta 14-06-2025 20:12

Ministrul Educației invită sindicatele la discuții; întâlnirea ar urma să aibă loc marți

Ministerul Educației și Cercetării a luat notă de declarația publică a sindicatelor din învățământ prin care se exprimă o serie de nemulțumiri și măsurile sindicale în consecință și îi invită, marți, la discuții pe reprezentanții acestora. 'Analizând motivele invocate, în această fază este vorba despre l

Educatie - Stiinta 14-06-2025 13:26

Peste 1.250 de elevi au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape'

Peste 1.250 de elevi din clasele II-VII din București și județul Ilfov au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiada 'Natura dintre Ape', dedicată educației ecologice. 'Cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape' a atras anul acesta un număr record de participanți: 1.254 de elevi din clasele II-VII, din București și Ilfov, c

Educatie - Stiinta 13-06-2025 19:03

Cîmpeanu: CNR consideră că o măsură de solidaritate poate fi creșterea, temporară, a normei didactice cu 2 ore și menținerea salariilor

Consiliul Național al Rectorilor consideră că o măsură de solidaritate, în actualul context economic, o poate reprezenta creșterea, cu caracter temporar, a normei didactice în învățământul superior, cu două ore, cu menținerea drepturilor salariale în vigoare. 'În actualul context socio-economic, Consiliu

Educatie - Stiinta 13-06-2025 16:28

Vaslui: Proiect pentru dezvoltarea competențelor de educație media în rândul elevilor

Centrul Europe Direct Vaslui, în parteneriat cu Școala Gimnazială 'Alexandra Nechita' Vaslui, a organizat Conferința 'Amprenta Digitală + Informare + Media/Educație Media = Stare de Bine', care marchează finalizarea unui proiect de educație media pentru elevi. Scopul proiectului a fost dezvoltarea de competențe media nece

Educatie - Stiinta 13-06-2025 16:23

Participare de 98,1% la proba la alegere a profilului din cadrul Bacalaureatului; 11 de candidați eliminați

Rata de participare la proba la alegere a profilului și a specializării - proba E.d) - din cadrul examenului național de Bacalaureat (sesiunea iunie 2025), desfășurată vineri, a fost de 98,1%, fiind prezenți 100.450 de candidați dintr-un total de 102.407 înscriși din toate promoțiile, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potriv

Educatie - Stiinta 13-06-2025 13:44

Sindicatele din Educație reîncep protestele

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'SPIRU HARET' și Federația Națională Sindicală 'ALMA MATER' au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitar

Educatie - Stiinta 13-06-2025 10:30

REPORTAJ Olt: O nouă medalie de aur la o competiție internațională de matematică, obținută de Eduard Ștefan

Elevul de clasa a IV-a din Caracal medaliat cu aur la competiții internaționale de matematică, Eduard Ștefan, a obținut în această săptămână o nouă medalie de aur la o competiție de gen, respectiv la Olimpiada Internațională STEM - Matematică. El a obținut locul întâi la runda finală a competiției și a primit în această săptăm&aci