logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei

Imagine din galeria Agerpres

Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Precizările vin cu ocazia punerii în transparență a Raportului rezultat în urma dezbaterilor planurilor-cadru din învățământul liceal și a variantei revizuite a acestora, precum și a planului-cadru din ciclul liceal (școli-pilot).

''Pun astăzi, 16 iunie, în transparență instituțională raportul rezultat ca urmare a dezbaterilor planurilor-cadru din învățământul liceal, precum și varianta finală a acestora. În același timp, pun în consultare publică proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal, ce va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile-pilot. Așteptăm sugestii în această perioadă de consultare la adresa [email protected], până în data de 26 iunie. Așa cum știți, acest demers nu mai poate fi amânat. Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu'', se arată în mesajul transmis de Daniel David.

Potrivit acestuia, noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale, februarie - martie 2025.

''Eu am început public acest demers, așa că este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice'', a arătat ministrul.

Acesta a expus principalele idei cuprinse în ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:

* Necesitatea păstrării unui echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competențe cheie, accentuate rațional în funcție de filieră/profil/specializare

''Numai printr-un echilibru între științe și religie, pe de o parte, și între discipline asociate culturii naționale și cele asociate pregătirii pentru viață, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialiști (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții. Spre exemplu, mă bucur că, după mulți ani, gramatica, precum și istoria și geografia dedicate țării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională). De asemenea, disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (aceștia având apoi, desigur, opțiunea de a le alege sau nu). În fine, educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare'', a explicat Daniel David.

Cele opt competențe cheie sunt: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.

Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competențelor, dar și al accentuării înțelegerii modalității de generare științifică a cunoștințelor declarative și procedurale și a valorilor cuprinse în acestea - lucru considerat până acum esențial mai ales pentru învățământul superior, pentru a-și dezvolta competențele prin învățare pe tot parcursul vieții și ca antidot la pseudoștiință/pseudocunoaștere, a precizat ministrul.

* La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic - niciuneia nu i s-au tăiat orele, ci, în cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, într-un demers de personalizare a educației la nivelul unității școlare (filieră/profil/specializare)

Schimbări față de planurile-cadru actuale:

*** Filiera teoretică - Profilul real, specializarea matematică-informatică


Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

*** Profilul real - specializarea științe ale naturii

Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.

*** Profilul umanist - specializarea științe sociale

Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă I au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

*** Profilul umanist - specializarea filologie

Limba și literatura română și limba modernă I au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

*** Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.

* Ministrul a mai arătat că, pe lângă varianta standard, a propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.

Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de Bacalaureat, constrângerile fiind determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează. Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora.

Odată adoptate planurile-cadru, vor urma:

- elaborarea programelor

''Aici avem nevoie de conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, care vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri. Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană. În fine, acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale'', a menționat Daniel David.

- noile manuale vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.

- formarea profesorilor

Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular.

''Dacă implementăm programatic acest plan, atunci: prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026-2027, urmând apoi a se introduce gradual la nivel liceal în următorii ani. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani'', a transmis ministrul. AGERPRES/(AS - redactor: Georgiana Tănăsescu, editor: Claudia Stănescu, editor online: Andreea Lãzãroiu)

Afisari: 657

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 17-07-2025 11:18

Peste 250 de elevi, câștigători ai concursului 'Bihor Curat', premiați de Consiliul Județean

Conducerea Consiliului Județean (CJ) Bihor a efectuat tragerea la sorți prin care 252 de elevi au fost premiați cu câte un voucher de 500 de lei dintre cei 11.127 care au parcurs toți pașii concursului 'Bihor Curat' din cadrul campaniei 'Luna curățeniei în Bihor', ediția a V-a. Consilierul președintelui CJ Bihor, Al

Educatie - Stiinta 17-07-2025 08:49

Buzău: Peste 2.200 de elevi, comasați în clase cu predare simultană; 15% dintre dascăli, plătiți cu ora

Peste 2.200 de elevi din județul Buzău vor merge la școală, începând cu data de 8 septembrie, în sistem de predare simultană, cei mai mulți în învățământul primar, arondați cu precădere unor școli din mediul rural, situația, potrivit Sindicatului din Învățământul Preuniversitar, ridicând mai multe probleme cadrelo

Educatie - Stiinta 16-07-2025 21:12

Cluj: Book-trailerele elevilor de la Festivalul Boovie, peste 'ceea ce este pe piață'

Circa 6.100 de elevi și profesori din peste 600 de localități din România și Republica Moldova și-au prezentat creațiile la Festivalul Internațional de book-trailere Boovie, care are loc la Cluj-Napoca, în perioada 14-17 iulie, iar cele mai bune dintre ele au fost premiate miercuri seară la gala de închidere. Inițiatoarea și coordonatoarea fe

Educatie - Stiinta 16-07-2025 15:30

Tulcea: Învățământul simultan, o necesitate în județ din cauza numărului tot mai scăzut al elevilor

Tulcea, 16 iul /Agerpres/ - Numărul claselor din județul Tulcea în care se predă în sistem simultan va crește în anul școlar 2025-2026, în special la nivel gimnazial, din cauza numărului tot mai scăzut al elevilor, se arată într-o informare remisă AGERPRES de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ). Astfel, dacă în anul școlar 2

Educatie - Stiinta 16-07-2025 14:43

Sălaj: Învățământ simultan pentru peste 2.500 de elevi, în viitorul an școlar

Peste 2.500 de elevi din învățământul primar și gimnazial din Sălaj din totalul de aproximativ 20.000 de elevi vor merge la școală, în viitorul anul școlar, în sistemul de învățământ simultan. Potrivit reglementărilor Ministerului Educației, în unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau

Educatie - Stiinta 15-07-2025 16:17

Patru echipe ale clubului de robotică 'Inventika Place' - calificate în faza finală a World Robot Olympiad

Echipe ale clubului de robotică 'Inventika Place' au participat, luni și marți, la etapa națională a concursului World Robot Olympiad, o competiție organizată în România de ARESWRO în parteneriat cu Universitatea Politehnica București, la care participă anual peste 70.000 de copii din peste 95 de țări. Potrivit unui comunicat transmis

Educatie - Stiinta 15-07-2025 13:09

FJSC: Număr-record de candidați la admitere, în iulie; specializarea Jurnalism - cu 47% mai mulți candidați decât în 2024

Un număr-record de candidați s-au înscris la admiterea din iulie 2025, comparativ cu anii post-pandemiei de COVID-19, la programele de licență de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București. Potrivit unui comunicat al FJSC, transmis marți AGERPRES, la specializarea Jurnalism s-au înscris c

Educatie - Stiinta 15-07-2025 11:24

Definitivat 2025/ Au fost publicate rezultatele la proba scrisă; marți și miercuri se pot depune contestații

Rezultatele la examenul de Definitivat, care a avut loc pe 8 iulie, au fost afișate marți în centrele de examen și pe pagina de internet definitivat.edu.ro, 65,36% dintre candidați (5.784) promovând concursul. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, transmis AGERPRE

Educatie - Stiinta 15-07-2025 08:40

Buzău: Medaliatul cu aur la Olimpiada Internațională de Chimie își dorește o carieră în medicină, în România

Elevul Colegiului Național 'B.P. Hasdeu' Matei Ursăchescu a obținut medalia de aur la Olimpiada Internațională de Chimie - IChO 2025, care a reunit participanți din 92 de țări, ocupantul locului I spunând că vrea să studieze medicina în România și să rămână în țară. Olimpiada Internațională de Chimie repre

Educatie - Stiinta 15-07-2025 06:00

Rezultatele la Definitivat vor fi afișate marți

Rezultatele la examenul de Definitivat, care a avut loc pe 8 iulie, vor fi afișate marți în centrele de examen și pe pagina de internet a examenului, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Prezența la proba scrisă a examenului de Definitivat a fost de 93,2%. Pentru susținerea probei s-au înscris 9.510

Educatie - Stiinta 14-07-2025 19:54

Proba scrisă din cadrul concursului de Titularizare - marți; pot participa peste 39.700 de candidați

Peste 39.700 de candidați, care au obținut la inspecțiile speciale la clasă sau la probele practice minimum nota 5, pot participa, marți, la proba scrisă organizată în cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învățământul preuniversitar. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației

Educatie - Stiinta 14-07-2025 11:04

Iași: Peste 5.000 de locuri la admiterea la masterat, la UAIC

Peste 5.000 de locuri sunt scoase la concursul de admitere în anul universitar 2025-2026, de Universitatea 'Alexandru Ioan Cuza' din Iași, pentru studiile universitare de masterat. La cele 15 facultăți ale Universității 'Alexandru Ioan Cuza' (UAIC) din Iași, admiterea la studii universitare de masterat se desfășoară &icir

Educatie - Stiinta 14-07-2025 10:05

Bihor: Robotics Club Oradea, locuri I și II la competiția internațională Yokozuna Robot Yusho din Grecia

Echipele 'Tor' și 'Dark' din cadrul Robotics Club Oradea al Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică (IMT) au obținut rezultate remarcabile la competiția internațională Yokozuna Robot Yusho, din Grecia, anume un loc I și II la proba Mega Sumo, respectiv un loc II la proba Humanoid Sumo. 'Este pentru prima dată c&a

Educatie - Stiinta 14-07-2025 09:36

Iași: S-a intrat și cu note de 5 la UMF 'Gr.T.Popa'

Trei candidați la Facultatea de Medicină Generală au obținut nota 10 la examenul de admitere organizat, duminică, de Universitatea de Medicină și Farmacie 'Grigore T. Popa' din Iași. Potrivit datelor postate pe site-ul UMF Iași, la Facultatea de Medicină Generală au fost trei note de 10, nota ultimului admis la buget fiind 7,90, iar la locurile cu taxă

Educatie - Stiinta 13-07-2025 16:38

Liceele bucureștene - prezentate pe platforma toe.hubproedus.ro

Elevii pot consulta pe platforma toe.hubproedus.ro oferta de licee bucureștene, a informat, duminică, primarul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu. Fișele de înscriere la liceu se pot completa în perioada 14 - 21 iulie. 'Primăria Capitalei, prin PROEDUS, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Muni