Directoarea Colegiului 'Costache Negruzzi' Iași: Putem să ne așteptăm la suficient de multe note de 9 și 10 la Bacalaureat

Directoarea Colegiului Național 'Costache Negruzzi' din Iași, Camelia Gavrilă, afirmă că este posibil ca anul acesta să fie mai multe note de 9 și 10 la proba scrisă la Limba și literatura română din această sesiune a examenului național de Bacalaureat.
'Subiectele mi se par rezonabile, echilibrate, în sensul că permit și elevilor o pregătire de nivel mediu să depășească această probă aflată mereu cu emoție în fața candidaților. Dar sunt și suficiente cerințe, itemi, care implică o anumită subtilitate și care permit anumite diferențieri și ierarhizări ale elevilor. (...) Putem să ne așteptăm la suficient de multe note de 9 și de 10 și pentru zona unor licee unde elevii au competențe mai degrabă tehnice, tehnologice și nu sunt atât de cufundați în lectură', a declarat, pentru AGERPRES, Camelia Gavrilă.
În opinia sa, obținerea unor note mari ține de măsura în care elevii ating cerințele subliniate de barem.
'Ține de modul în care, de exemplu, la textul argumentativ pleacă de la o ipoteză, aduce două argumente, un contra argument, ajunge la o concluzie, include conectorii necesari. De asemenea, la personaj contează foarte mult frazarea, expresivitatea, limbajul critic, faptul că ilustrează că este cunoscut textul respectiv, că pune un 'diagnostic' adecvat personajului și îl așează într-un context, că stabilește corelații cu spațiul operei în întregul ei. Este important să arate că știe ce înseamnă elemente de caracterizare, să se refere de exemplu la aspecte realiste, psihologice, la elemente de psihologie abisală, de relații dintre social și psihologic. Sunt nuanțe care pot da plus lucrării și conținutului. Trebuie să fie o anumită profunzime, și o anumită argumentare coerentă și o frazare demnă de un absolvent de liceu', a explicat directoarea colegiului.
Ea a menționat că la primele cerințe de la subiectul 1 erau necesare explorarea și înțelegerea unui text.
'Suntem în zona unor cerințe rezonabile chiar și în zona sinonimelor, caracteristicile persoanelor evocate fiind absolut transparente în text. Cred că subiectul putea fi parcurs cu ușurință iar în textul argumentativ elevii trebuiau să abordeze relația dintre aparență și esență, aspectul exterior și modul în care o persoană se prezintă și care sunt calitățile acesteia. E o temă plăcută și interesantă, care permite a disocia între faptul că aspectul fizic, canoanele estetice sunt mai puțin importante decât valoarea oamenilor, ceea ce spun aceștia, lucrurile pe care le înfăptuiesc, calitățile morale pe care noi le descoperim treptat în relație cu ei', a spus Camelia Gavrilă.
Evocarea lui Vasile Pârvan și a modului în care era perceput de studenți, de cei interesați de arheologie, este apreciată de reputata profesoară ieșeană.
'Apreciez un text bun și ofertant prin semnificațiile respective legate de patosul, talentul oratoric, profunzimea cunoștințelor, modalitatea în care Vasile Pârvan se prezintă și reușește să seducă auditoriul și să furnizeze informații importante. Dacă nu putem vorbi de aspecte imprevizibile sau extrem de natură critică, vorbim de calitatea unor texte bine gândite', a subliniat ea.
Al doilea subiect, susține aceasta, preia un text dintr-o piesă de teatru, adică este un text dramatic care solicită câteva precizări legate de rolul notațiilor.
'E un text bine ales chiar dacă elevii nu cunosc conținutul. E o comedie tragică, un text cu valențe profunde legate de lumea de mahala și de destinele tragice ale personajelor. Secvența selectată, prin indicațiile scenice respective permite o disociere între ce înseamnă conținutul textului dramatic propriu-zis, intervenția personajelor, dialogurile și notațiile prin care autorul, de obicei dramatic, este prezent prin aceste indicații care pot fi folositoare și regizorului și care trimit la locul, contextul, timpul, atmosfera în care se desfășoară acțiunea, reacția personajelor, stările lor psihologice. Sunt indici care pot permite elevului să construiască o semnificație a acestor notații a autorului', a detaliat Camelia Gavrilă.
Potrivit acesteia, subiectul al treilea, eseul, care de fiecare dată este o temă neliniștitoare pentru elevi, de data aceasta pornește de la posibilitatea de a alege de la doi scriitori care fac parte din literatura clasică, consacrată prin valoare. 'Sunt doi scriitori canonici care nu pot fi ignorați în pregătirea cu seriozitate a unui examen. Vorbim de Ioan Slavici și Ion Creangă. Cu siguranță elevii s-au referit la povestea lui 'Harap-Alb', un basm cult. Pe de altă parte, de la Slavici, 'Moara cu noroc', un text de referință, o nuvelă psihologică', a afirmat ea.
În opinia sa, pentru a răspunde cerințelor acestui subiect, ar fi fost important ca elevii să 'decupeze personajul' la care au făcut referire, cum ar fi de exemplu personajul de tip inițiatic, dacă ne referim la Harap-Alb, care parcurge probe, testări ale calităților morale, ale aspectelor sufletești, inițierea erotică, loialitatea, dar și la calitățile personajului.
'De asemenea, foarte importantă era sublinierea elementelor acestea de antropomorfizare, de umanizare a fantasticului în creația lui Creangă. Chiar dacă avem elemente fabuloase, personaje cu calități deosebite, aspecte magice, aceste personaje auxiliare care îl însoțesc pe Harap-Alb fac ceea ce înseamnă magicul, miraculosul în povestea clasică, în timp ce personajul își păstrează natura sa umană. Desigur, și modul în care au evidențiat elementele de caracterizare, identificarea unor secvențe sugestive, referirea la acest specific al personajului de basm, al personajului inițiatic, al drumului de maturizare, spre înțelepciune, al cumulului de trăsături fizice, morale, intelectuale, sufletești înseamnă și șansa unei note bune. Evident, cu referiri și la aspecte care țin de stilistica textului, de arta literară, de arta portretistică la Ion Creangă', a opinat Camelia Gavrilă.
Ea a adăugat că la Ioan Slavici nuvela psihologică este mult mai complexă.
'Înseamnă relații tensionate, aspecte morale care țin și de valoarea etică, morală a lucrărilor lui Slavici. Înseamnă o urmărire a unor elemente de viață psihologică, de relații de cuplu care sunt viciate de aspecte care presupun aspectul material, dezumanizarea sub presiunea dorinței de bani, de avere. Înseamnă mutații psihologice, psihanalitice care ar putea fi explorate în relația dintre Ana, pe de o parte, și Lică, în acel triunghi Ghiță-Lică-Ana. Deci, subiectul e mult mai complex. Trebuie subliniată și atmosfera. Târgurile de provincie, satul ardelenesc sunt temele recurente ale lui Slavici, care pot fi regăsite și în elementele de construcție a personajelor. Aspectul social poate fi dublat de aspectul psihologic, de relațiile abisale, profunde, de tensiuni, trăiri și contexte sociale', a afirmat Camelia Gavrilă. AGERPRES/(A, autor: Daniela Malache, editor: Antonia Niță, editor online: Simona Aruştei)
Citeşte şi:
* Participare de 98,71% la prima probă scrisă a Bacalaureatului; 25 de candidați eliminați
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Daniel David: Dacă demisia mea ar fi rezolvat situația financiară din Educație-Cercetare, aș fi anunțat-o demult
Ministrul Educației, Daniel David, spune că a venit la conducerea ministerului ca să ajute și nu să încurce, subliniind că și-ar fi anunțat demult demisia dacă acest gest ar fi rezolvat situația financiară din Educație - Cercetare. Reacția ministrului Educației și Cercetării vine în contextul în care reprezentanții sindicatel
Rectorul SNSPA sesizează Parchetul în legătură cu 'presupusele fapte penale' în cazul sociologului Marius Pieleanu
Rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, a decis miercuri sesizarea Parchetului General în legătură cu 'presupusele fapte penale' în cazul sociologului Marius Pieleanu. 'Miercuri, 30 iulie 2025, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative, prof. univ. dr. Remus Pricopie,
Titularizare: Rata notelor mai mari sau egale cu 7 s-a majorat cu 3,14% după contestații
Procentul candidaților care au obținut note mai mari sau egale cu 7 la proba scrisă a examenului de Titularizare este de 46,66% după rezolvarea contestațiilor, a anunțat miercuri Ministerul Educației și Cercetării. După contestații, rata notelor mai mari sau egale cu 7 s-a majorat cu 3,14% (de la 43,59% la 46,66%), în timp ce rata notelo
Au fost afișate rezultatele finale la Titularizare
Rezultatele finale, după contestații, la proba scrisă a concursului național de Titularizare au fost afișate miercuri la sediile Inspectoratelor școlare județene și pe site-ul dedicat. Concursul de Titularizare constă în susținerea unei inspecții speciale la clasă sau a unei probe practice și, ulterior, a unei probe scrise.
ASE anunță încheierea sesiunii de admitere din iulie; va fi organizată o nouă sesiune pentru locurile disponibile
Academia de Studii Economice din București va organiza o nouă sesiune de admitere pentru toate ciclurile de studii universitare pentru ocuparea locurilor rămase disponibile în urma concursului de admitere din iulie. Potrivit unui comunicat remis miercuri AGERPRES, înscrierile pentru programele de licență și masterat se vor desfășur
Rezultatele finale la Titularizare - afișate miercuri
Rezultatele finale, după contestații, la proba scrisă a concursului național de Titularizare vor fi afișate miercuri la sediile inspectoratelor școlare județene și pe site-ul dedicat, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Concursul de Titularizare constă în susținerea unei inspecții speciale la clasă sau a
Galați: Profesori români din cinci țări, la Congresul Internațional al Cadrelor Didactice din România și Diaspora
Profesori români din cinci țări participă la Galați, în perioada 28-31 iulie, la Congresul Internațional al Cadrelor Didactice din România și al Cadrelor Didactice de Etnie Română de peste Hotare, organizat sub egida Asociației Generale a Învățătorilor din România (AGIRo) - cea mai veche și importantă asociație profesională a cadrelor dida
Sindicaliștii din învățământ solicită demisia ministrului Educației
Reprezentanții sindicatelor din învățământ solicită demisia ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, și au anunțat că începând de miercuri vor picheta sediul ministerului. 'Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'Spiru Haret' și Federația Națională 'Alma Ma
Facultatea de Jurnalism a Universității din București lansează un nou curs postuniversitar
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București lansează, începând cu anul universitar 2025 - 2026, cursul postuniversitar ''Comunicare și Interpretare în Limba Semnelor Române'', singurul acreditat de Ministerul Educației și Cercetării care oferă calificarea de interpret în limba s
Maramureș: Reabilitarea a patru școli din municipiul Baia Mare este asigurată, susține primarul Dăncuș
Finanțarea destinată reabilitării a patru școli din municipiul Baia Mare nu a fost ratată, iar procesul de modernizare a respectivelor unități de învățământ va fi realizat etapizat, a informat, marți, primarul Doru Dăncuș. Acesta a subliniat că în spațiul virtual a fost lansată o informație falsă care acredita ideea că finanț
Ministerul Educației a pus în consultare proiecte subsecvente Legii 141/2005 privind unele măsuri fiscal-bugetare
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică luni patru proiecte subsecvente Legii 141/2005 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Este vorba despre un proiect de ordin pentru modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, proiecte proceduri reorganizare unități învățământ preu
Vâlcea: Elevii de 10 din Râmnic, recompensați de municipalitate cu premii în valoare de 11.800 lei
Cele două eleve din județul Vâlcea care au obținut media 10 la examenele naționale din această vară au fost recompensate vineri de Primăria Râmnicu Vâlcea cu premii în bani. Maria Renata Popescu este singura cu 10 pe linie la Evaluarea Națională, iar Maria Novac are media maximă la Bacalaureat, ambele fiind eleve ale Co
Universitatea București, admitere iulie: peste 48.000 de candidaturi pentru cele 20.000 de locuri scoase la concurs
Cele 20 de facultăți ale Universității din București (UB) au primit, în sesiunea din iulie de admitere la programele de licență, masterat și doctorat, peste 48.000 de candidaturi pentru cele 20.000 de locuri scoase la concurs. Potrivit unui comunicat al Universității din București, transmis, vineri, AGERPRES, pentru programele de licență
Alin Ștefănuț (ISJ Bihor): 67% din clasele de a IX-a - învățământ profesional și tehnic
Inspectorul școlar general din județul Bihor, Alin Ștefănuț, a evidențiat, vineri, importanța Campusului dual din Oradea și, în general, pregătirea în domeniul tehnic și profesional, el punctând că, pentru anul școlar 2025-2026, este prevăzut un procent de 67% din totalul claselor de a IX-a pentru aceste domenii. 'Acest campus pentru &ici
Sindicatele din învățământ îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge 'măsurile anti-educație'
Sindicatele din învățământ au trimis, vineri, un memoriu președintelui Nicușor Dan, în care îi solicită ca, în calitate de mediator între stat și societate, să vină în sprijinul învățământului românesc, prin blocarea 'măsurilor anti-educație cuprinse în Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare'.