Raport al ministrului Educației: Învățământul preuniversitar, ineficient; risc de securitate națională

Educația este ineficientă în învățământul preuniversitar, generând absolvenți cu o calitate slabă a competențelor, abandon școlar mare și analfabetism funcțional crescut, aspecte care devin risc de securitate națională, relevă un raport prezentat, luni, de ministrul Educației, Daniel David.
Documentul, intitulat 'Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)', este asumat de ministrul Daniel David, nefiind un document al Guvernului sau al Ministerului Educației și Cercetării.
'Învățământul preuniversitar obligatoriu - preșcolar-primar-gimnazial-liceal - trebuie să transfere, prin educație, cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni satisfăcuți de propria viață. Educația antepreșcolară trebuie generalizată și regândită pentru a asigura prerechizitele necesare învățământului obligatoriu. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competențelor, dar și al accentuării înțelegerii modalității de generare științifică a cunoștințelor declarative și procedurale și a valorilor cuprinse în acestea - lucru considerat până acum esențial, mai ales pentru învățământul superior -, pentru a-și dezvolta competențele prin învățare pe parcursul vieții și ca antidot la pseudoștiință/pseudocunoaștere', se arată într-o sinteză a raportului.
Potrivit documentului, 'sistemului național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 - licență; 7 - master; 8 - doctorat), care să își păstreze și să își dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții'.
'În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața muncii existentă - mai specifică în domeniile cu accent vocațional și mai generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate) în celelalte domenii -, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și astfel să dinamizeze și să dezvolte noi segmente ale pieței muncii. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice, astfel încât absolvenții să nu rămână prizonierii cunoașterii asimilate în timpul studiului, cunoaștere care în timp devine depășită, ci să înțeleagă și modalitatea de generare a acestei cunoașteri, pentru a se putea dezvolta, asimilând noile dezvoltări ale științei', se menționează în raport.
Documentul relevă în ceea ce privește sistemul național de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) 'o arhitectură depășită (fragmentată, greu de coordonat, prost distribuită la nivel național și cu suprapuneri care frânează dezvoltarea și irosește resurse), care nu atrage resurse internaționale majore și este vulnerabil la 'brain drain''.
În CDI, față de potențialul pe care îl are, România, a șasea țară a Uniunii Europene ca mărime a populației, 'produce prea puțină cunoaștere, din cunoașterea produsă prea puțină este de calitate, iar din cunoașterea de calitate prea puțină este de concepție românească'.
'În plus, resursa umană este demotivată și angajată uneori necompetitiv. Prin reformele propuse, arhitectura sistemului național de CDI va include actori diverși, dar (a) cu misiuni diferite - satisfăcând astfel mai bine nevoile țării, (b) cu coordonări între ei, care să genereze cunoaștere cumulativă performantă, fără suprapuneri care să consume resurse și (c) cu o masă critică mai mare - contând la nivel de competitivitate și clasamente internaționale și eficientizând costurile. Resursa umană va deveni mai competitivă și mai bine finanțată. După reformele propuse, sistemul național de CDI va genera cunoaștere științifică avansată, cu impact asupra inovațiilor tehnologice și culturale', se punctează în document. AGERPRES/(AS - redactor: Livia Popescu, editor: Claudia Stănescu, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Educației: Nu este corect ca la Evaluarea națională să fie doar două materii
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat luni că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe. 'Eu consider Evaluările naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi
Ministrul David spune că evaluarea profesorilor ar putea fi făcută mai complex - de părinți, colegi, elevi
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat luni că ia în calcul un nou sistem de evaluare a cadrelor didactice, urmând să aibă consultări cu sindicatele și cu colegii, sistem ce va porni de la câteva principii 'care vor rezolva problemele', unul dintre acestea fiind acela ca evaluarea să fie făcută și de părinți. Daniel David a prez
Ministrul Educației, Daniel David: Stăm foarte prost la învățarea pe parcursul vieții
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat luni că România 'stă foarte prost' la capitolul învățarea pe parcursul vieții și că a existat o presiune extraordinară pentru ca Autoritatea Națională pentru Calificări să fie preluată de Ministerul Muncii, considerând că ar fi fost o greșeală. 'Învățarea pe parcursul vie
Daniel David: Bugetul pentru cercetare-dezvoltare, insuficient; evaluarea va fi încheiată până la sfârșitul anului
Bugetul pentru cercetare, dezvoltare și inovare este insuficient, iar evaluarea unităților din domeniu va fi încheiată până la sfârșitul anului, a anunțat, luni, ministrul Educației, Daniel David. El a prezentat 'Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi refo
Prezidențiale2025/Rectorul TUIASI, plăcut impresionat că 80% dintre studenți l-au votat pe Nicușor Dan
Rectorul Universității Tehnice 'Gheorghe Asachi' Iași, Dan Cașcaval, afirmă, prin intermediul rețelelor de socializare, că 80% dintre studenți l-au votat pe Nicușor Dan, susținând astfel educația, valorile naționale și europene, dialogul decent, reconcilierea și construirea unei 'altfel de Românii'. 'Dragi stude
Mențiune pentru România la Olimpiada Internațională de Filosofie
România a fost reprezentată la Olimpiada Internațională de Filosofie, care s-a desfășurat în Italia, la Bari, de doi elevi, unul dintre aceștia obținând o mențiune, a informat, duminică, Ministerul Educației și Cercetării. La olimpiadă, țara noastră a fost reprezentată de Matei-David Șerban, elev al Colegiului Național 'E
Bihor: Târgul ofertelor educaționale pentru învățământul profesional și dual, pe 22 mai
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a anunțat vineri că organizează, în 22 mai, în parteneriat cu AJOFM Bihor, Târgul ofertelor educaționale pentru învățământul profesional și dual, la Sala Polivalentă Arena Oradea. Potrivit unui comunicat de presă, activitatea are ca scop informarea și consilierea elevilor cu pri
Bistrița-Năsăud: Elevi premiați de ADI Deșeuri cu biciclete pentru cantitățile de reciclabile colectate
Șase elevi din județul Bistrița-Năsăud au fost premiați cu câte o bicicletă de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Deșeuri, pentru cantitățile de reciclabile colectate în cadrul celei de-a șaptea ediții a concursului școlar 'Reciclezi pentru viitorul tău', potrivit directorului asociației, Cristian Niculae. Elevii
Tulcea: Taberele din județ sunt deschise publicului, chiar dacă nu primesc fonduri de la bugetul de stat
Direcția Județeană de Sport (DJS) din Tulcea nu are niciun buget anul acesta pentru activitățile de întreținere a celor două tabere din administrare, dar acestea sunt deschise publicului în limita personalului pe care a reușit să-l reangajeze, în funcție de veniturile proprii. Din anul 2022, în urma adoptării hotăr&acir
Prezidențiale2025/ Unitățile de învățământ din București - program cu prezență fizică luni; doar 14 au orar modificat
Toate unitățile de învățământ din București vor desfășura luni activitate cu prezență fizică, însă 14 unități din Sectoarele 6 și 3 au solicitat modificarea programului și reducerea orelor, a declarat, pentru AGERPRES, inspectorul general al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Florian Lixandru. Duminică are loc
Sibiu: Crucea Roșie lansează cel mai important proiect de prim ajutor în școli
Crucea Roșie a lansat vineri, cel mai important proiect de prim ajutor din școlile sibiene, prin care aproximativ 750 de cadre didactice și elevi din județ vor învăța începând din toamnă, să acorde prim ajutor premedical, potrivit unui comunicat de presă. 'Prim Ajutor în Școli este un proiect pilot, inițiat de Cruce
Timiș: O replică a lucrării lui Caravaggio 'Copil mușcat de șopârlă', material de studiu la Facultatea de Arte și Design
O replică a lucrării 'Copil mușcat de șopârlă', semnată în anul 1597 de Michelangelo Merisi da Caravaggio, care a atras peste 30.000 de vizitatori la Muzeul Național de Artă din Timișoara (MNArT), în perioada noiembrie 2024 - martie 2025, se găsește în laboratorul de conservare - restaurare al Facultății de Arte și Design (FAD) din cad
Evaluarea la clasa a II-a continuă cu proba la Matematică și explorarea mediului
Evaluarea națională la clasa a II-a continuă, joi, cu proba la Matematică și explorarea mediului, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Evaluarea Națională la clasa a II-a a început marți cu proba de Limbă și comunicare (scris) - Limba română. Vineri, elevii din partea minorităților naționale vor susț
Designul și artele aplicate, dar și game-art sunt atracții pentru masteranzii UVT
Designul și artele aplicate au devenit un domeniu foarte căutat, pentru că a început să aibă solicitare pe piața muncii, atât din perspectiva șanselor pe care absolvenții unor astfel de studii le au de a fi angajați, dar și a șanselor ca aceștia să-și deschidă o afacere în domeniu și să devină antreprenori, afirmă profesorul universitar Iosif Mihail