Daniel David: Bugetul pentru cercetare-dezvoltare, insuficient; evaluarea va fi încheiată până la sfârșitul anului

Bugetul pentru cercetare, dezvoltare și inovare este insuficient, iar evaluarea unităților din domeniu va fi încheiată până la sfârșitul anului, a anunțat, luni, ministrul Educației, Daniel David.
El a prezentat 'Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)'.
'Noi avem un sistem de cercetare, dezvoltare, inovare foarte fragmentat. Teribil de fragmentat. (...) O altă cauză pentru lipsa de performanță sau performanța scăzută în sistemul nostru de CDI este, sigur, bugetul, care este insuficient și este cu adevărat impredictibil. Deja este o rușine națională să tot spui în fiecare an că ținta este 1% din Produsul Intern Brut pentru cercetare plus 1% din mediul privat. Deci, ar trebui să mergem spre 2%. Și tu nici măcar să nu te apropii de astfel de valori. Eu pot înțelege că țara merge prost, mai avem crize socio-economice, pot înțelege asta. (...) Trebuie să înțelegem că dacă nu asigurăm bugetul necesar plus predictibilitate, cercetarea este afectată și nu poți să o faci la un nivel foarte serios. (...) Pe scurt spus, bugetul este fundamental și dacă nu înțelegem acest lucru... Nu-i vorba că vrem bani mai mulți, vrem cât ne-am angajat și vrem să fie predictibilă creșterea și îndreptarea spre acea țintă', a explicat ministrul David, la prezentarea raportului.
El a amintit că a demarat, în luna mai, evaluarea tuturor unităților de cercetare, dezvoltare, inovare din România, subliniind că cine nu participă la această evaluare nu ar trebui să mai aibă acces la fonduri publice.
'Cine nu participă la această evaluare nu ar trebui să mai aibă acces la fonduri publice, nici prin alocare directă, nici prin competiție. E ok că nu vrei să participi, dar dacă ești instituție publică sau din domeniul public și nu vrei să participi, atunci este o problemă. Te autofinanțezi. Aștept ca să avem această evaluare a tuturor unităților de cercetare-dezvoltare. Se face în baza unei legi care a fost aprobată, a fost un lucru foarte bun, făcut de miniștrii anteriori în zona de cercetare-dezvoltare-inovare, prin PNRR. Eu ce am făcut? Am adus actele subsecvente și nuanțez criteriile și grăbesc procesul, să mă asigur că până la sfârșitul anului încheiem această evaluare, astfel încât țara, ca să spun așa, o să știe ce actori are și cum sunt clasificați în trei categorii', a precizat ministrul Educației.
A adăugat că va fi vorba despre trei categorii, în funcție de criteriile de performanță.
'Prima categorie: unități de cercetare, dezvoltare, inovare performante - aș vrea să susținem poziții de cercetare pe perioadă nedeterminată, în zona de senioritate și în zone strategice și acele poziții pentru tineri. (...) Institutele naționale de cercetare-dezvoltare care vor fi în această categorie vor trebui să fie legate de strategiile de dezvoltare ale țării. Nu avem nevoie de institute naționale dacă nu contribuie la strategiile de dezvoltare ale României. Sunt institute bune, sunt multe care cred că vor fi în această categorie și aș vrea ca acele institute naționale, care se leagă de strategia sau de strategiile din diverse domenii de dezvoltare a țării, să nu mai aibă probleme cu banii', a spus David.
A doua categorie se referă la cele de cercetare, dezvoltare, inovare care sunt funcționale, dar nu au indicator de performanță, de excelență, care vor trebui să facă ceva, în sensul că de la buget nu o să primească susținere pe perioadă nedeterminată pentru diverse poziții, decât la nivel de senioritate sau dacă vor confirma individual excelența.
'Și a treia categorie - unități de cercetare, dezvoltare, inovare care nu se ridică la nivelul unor standarde minimale pe care le așteptăm în domeniu. În urma acestei evaluări, ce va trebui să facem? Să concentrăm aceste unități de cercetare, dezvoltare, inovare între ele. Adică, mă aștept ca cele care sunt în categoria 2 sau în categoria 3 să intre în structuri comune cu cele din categoria 1 sau între ele, în ideea de a concentra resursele și a stimula performanța. Nu mai putem avea această fragmentare, fiindcă cheltuim bani publici și așa puțini, care nu ajung în zona de excelență prin faptul că noi dăm puțin la mulți. Cercetarea, dezvoltarea, inovarea nu pot funcționa așa', a subliniat ministrul Educației.
El a anunțat, în context, că trebuie schimbat sistemul, pentru că 'nu se poate sta doar în acele grupuri, acei oameni, acele câteva instituții care funcționează bine'.
'Pentru a face aceste schimbări, cu siguranță va trebui să facem schimbări la nivel de lege. Legea cercetării funcționează din 2003. Avem o lege a cercetării care se bazează pe ordonanță de guvern din 2002, ceea ce este inacceptabil să existe astăzi, când tu vrei să spui că dinamica de cercetare, dezvoltare și inovare trebuie să fie de alt tip. Schimbări la nivel de lege, la nivel de hotărâri de guvern și la nivel de ordin de ministru. Sunt lucruri fundamentale pe care, dacă nu le facem, vom rămâne în forma pe care o avem acum, cu riscul de a deveni o colonie tehnologică și științifică', a transmis Daniel David. AGERPRES/(A - redactor: Cătălina Matei, editor: Florin Marin, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Educației: Nu este corect ca la Evaluarea națională să fie doar două materii
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat luni că nu este corect ca la Evaluarea națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe. 'Eu consider Evaluările naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi
Ministrul David spune că evaluarea profesorilor ar putea fi făcută mai complex - de părinți, colegi, elevi
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat luni că ia în calcul un nou sistem de evaluare a cadrelor didactice, urmând să aibă consultări cu sindicatele și cu colegii, sistem ce va porni de la câteva principii 'care vor rezolva problemele', unul dintre acestea fiind acela ca evaluarea să fie făcută și de părinți. Daniel David a prez
Ministrul Educației, Daniel David: Stăm foarte prost la învățarea pe parcursul vieții
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat luni că România 'stă foarte prost' la capitolul învățarea pe parcursul vieții și că a existat o presiune extraordinară pentru ca Autoritatea Națională pentru Calificări să fie preluată de Ministerul Muncii, considerând că ar fi fost o greșeală. 'Învățarea pe parcursul vie
Prezidențiale2025/Rectorul TUIASI, plăcut impresionat că 80% dintre studenți l-au votat pe Nicușor Dan
Rectorul Universității Tehnice 'Gheorghe Asachi' Iași, Dan Cașcaval, afirmă, prin intermediul rețelelor de socializare, că 80% dintre studenți l-au votat pe Nicușor Dan, susținând astfel educația, valorile naționale și europene, dialogul decent, reconcilierea și construirea unei 'altfel de Românii'. 'Dragi stude
Mențiune pentru România la Olimpiada Internațională de Filosofie
România a fost reprezentată la Olimpiada Internațională de Filosofie, care s-a desfășurat în Italia, la Bari, de doi elevi, unul dintre aceștia obținând o mențiune, a informat, duminică, Ministerul Educației și Cercetării. La olimpiadă, țara noastră a fost reprezentată de Matei-David Șerban, elev al Colegiului Național 'E
Bihor: Târgul ofertelor educaționale pentru învățământul profesional și dual, pe 22 mai
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a anunțat vineri că organizează, în 22 mai, în parteneriat cu AJOFM Bihor, Târgul ofertelor educaționale pentru învățământul profesional și dual, la Sala Polivalentă Arena Oradea. Potrivit unui comunicat de presă, activitatea are ca scop informarea și consilierea elevilor cu pri
Bistrița-Năsăud: Elevi premiați de ADI Deșeuri cu biciclete pentru cantitățile de reciclabile colectate
Șase elevi din județul Bistrița-Năsăud au fost premiați cu câte o bicicletă de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Deșeuri, pentru cantitățile de reciclabile colectate în cadrul celei de-a șaptea ediții a concursului școlar 'Reciclezi pentru viitorul tău', potrivit directorului asociației, Cristian Niculae. Elevii
Tulcea: Taberele din județ sunt deschise publicului, chiar dacă nu primesc fonduri de la bugetul de stat
Direcția Județeană de Sport (DJS) din Tulcea nu are niciun buget anul acesta pentru activitățile de întreținere a celor două tabere din administrare, dar acestea sunt deschise publicului în limita personalului pe care a reușit să-l reangajeze, în funcție de veniturile proprii. Din anul 2022, în urma adoptării hotăr&acir
Prezidențiale2025/ Unitățile de învățământ din București - program cu prezență fizică luni; doar 14 au orar modificat
Toate unitățile de învățământ din București vor desfășura luni activitate cu prezență fizică, însă 14 unități din Sectoarele 6 și 3 au solicitat modificarea programului și reducerea orelor, a declarat, pentru AGERPRES, inspectorul general al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Florian Lixandru. Duminică are loc
Sibiu: Crucea Roșie lansează cel mai important proiect de prim ajutor în școli
Crucea Roșie a lansat vineri, cel mai important proiect de prim ajutor din școlile sibiene, prin care aproximativ 750 de cadre didactice și elevi din județ vor învăța începând din toamnă, să acorde prim ajutor premedical, potrivit unui comunicat de presă. 'Prim Ajutor în Școli este un proiect pilot, inițiat de Cruce
Timiș: O replică a lucrării lui Caravaggio 'Copil mușcat de șopârlă', material de studiu la Facultatea de Arte și Design
O replică a lucrării 'Copil mușcat de șopârlă', semnată în anul 1597 de Michelangelo Merisi da Caravaggio, care a atras peste 30.000 de vizitatori la Muzeul Național de Artă din Timișoara (MNArT), în perioada noiembrie 2024 - martie 2025, se găsește în laboratorul de conservare - restaurare al Facultății de Arte și Design (FAD) din cad
Evaluarea la clasa a II-a continuă cu proba la Matematică și explorarea mediului
Evaluarea națională la clasa a II-a continuă, joi, cu proba la Matematică și explorarea mediului, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Evaluarea Națională la clasa a II-a a început marți cu proba de Limbă și comunicare (scris) - Limba română. Vineri, elevii din partea minorităților naționale vor susț
Designul și artele aplicate, dar și game-art sunt atracții pentru masteranzii UVT
Designul și artele aplicate au devenit un domeniu foarte căutat, pentru că a început să aibă solicitare pe piața muncii, atât din perspectiva șanselor pe care absolvenții unor astfel de studii le au de a fi angajați, dar și a șanselor ca aceștia să-și deschidă o afacere în domeniu și să devină antreprenori, afirmă profesorul universitar Iosif Mihail
Arad: În premieră națională, elevi de liceu au absolvit cursuri și au certificate de competențe antreprenoriale
Aproximativ 30 de elevi de liceu au absolvit, în premieră națională, un curs de competențe antreprenoriale, în urma căruia au obținut un certificat recunoscut juridic la nivel național, inclusiv de Ministerul Muncii și Ministerul Educației Naționale. Cursul a fost organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Arad,