Tulcea: Schimb de experiență România-Republica Moldova în domeniul educației

Cadre didactice din România și Republica Moldova au participat, zilele trecute, la un schimb de experiență în județul Tulcea în cadrul unui proiect transfrontalier educațional intitulat 'Porți deschise spre Prut'.
Proiectul, susținut din donații, a început în anul 2019 și este derulat printr-un parteneriat între unități de învățământ tulcene - Școala gimnazială 'Alexandru Ciucurencu' și Liceul teoretic 'Grigore Moisil', cu Liceul 'Ion Luca Caragiale' din Orhei, Republica Moldova, și unitățile de învățământ din comuna suceveană Cornul Luncii, România, potrivit reprezentantei școlii gimnaziale 'Alexandru Ciucurencu', Minodora Ciulei.
Sursa foto: Minodora Ciulei / Arhiva personală
'Obiectivul a fost de a dezvolta cel puțin 15 proiecte de cercetare transdisciplinară cu implicarea a 15 parteneriate tripartite la nivel profesori-clasă, în perioada octombrie 2024 - mai 2025. Nu am terminat proiectul. Vrem să-i dăm mai multă valoare. După această perioadă, l-am continuat prin cursuri aplicate cadrelor didactice atât în Republica Moldova, cât și aici. Ne dorim ca acest proiect să continue cât mai mult', a declarat, pentru AGERPRES, profesoara Minodora Ciulei.
Ea a mai spus că în cadrul proiectului au fost incluse toate disciplinele predate copiilor în timpul cursurilor, elevi care vorbesc unii cu alții online.
Sursa foto: Minodora Ciulei / Arhiva personală
La rândul ei, profesoara Tatiana Cotruță, reprezentanta unității de învățământ din Republica Moldova, a apreciat schimbul de experiență.
'Este un proiect sustenabil care continuă să treacă prin mai multe faze. Sperăm că în timpul apropiat elevii vor continua să se întâlnească în tabere de vară ca să capete experiența de a colabora, de a interacționa și de a-și câștiga prieteni noi. Una este când discuți online și alta e să vorbești față în față', a mai spus Tatiana Cotruță.
Unul din punctele comune pe care cadrele didactice din cele două țări le au în ultimii trei ani este impactul războiului din Ucraina.
'Noi suntem aproape de Transnistria și când au trecut avioanele acelea grele și au bombardat Ucraina pentru prima dată, nu vă pot reda starea din școală. Nimeni nu se putea concentra la ore. Toți eram stresați. Profesorii de istorie, nevrând, au început să arate pe hartă unde suntem noi, care e poziția Ucrainei. Schimbul acesta de experiență este o stare de bine, de prietenie și susținere morală. Avem aceeași credință, același spirit de a înțelege că suntem un neam și doar astfel ne putem susține, să înțelegem că suntem împreună și că o să depășim totul așa cum ne dorim', a afirmat Tatiana Cotruță.
Schimbul de experiență a inclus și cursuri la Sulina, unul dintre ele fiind susținut de Diana Csorba, conferențiar la Facultatea de psihologie și științele educației din cadrul Universității din București.
Sursa foto: Minodora Ciulei / Arhiva personală
'A fost o prelegere intensificată, în sensul că am încercat să dezbatem probleme care ne preocupă, să căutăm formule viabile pentru nevoile de formare ale elevilor din școlile noastre. Am căutat să ne raportăm la acele valori care construiesc cumva o conștiință comună, românească, extinsă și din Moldova cu siguranță, pentru că împărtășim aceleași vibrații, ne adună aceleași mesaje puternice de sute de ani. De câte ori oamenii școlii se întâlnesc, mesajele nu pot fi decât cele care promovează pacea, optimismul și încrederea că vom avea noi, ca oameni, indiferent de nație, înțelepciunea de a trata cu seriozitate și respect față de umanitate tot ce ar putea însemna un război sau pacea pe care ar trebui să o promovăm cu toții', a menționat Diana Csorba.
Proiectul 'Porți deschise spre Prut' a inclus atât cursuri pentru profesorii participanți, cât și vizite la obiective turistice din orașul Sulina. AGERPRES / (A, AS - redactor: Luisiana Bîgea, editor: Marius Frățilă, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Cluj: UBB lansează inițiativa europeană 'Plastic Pirates în România'
Universitatea 'Bebeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca, prin Facultatea de Știința și Ingineria Mediului, va lansa inițiativa europeană 'Plastic Pirates în România', un proiect de cercetare participativă (Citizen Science) finanțat prin programul Horizon Europe. 'Această inițiativă marchează debutul participării Rom&
Timiș: Olimpiada de Astronomie și Astrofizică se desfășoară în premieră la Timișoara; participă 229 de elevi din țară
Municipiul Timișoara găzduiește, în premieră, Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică (ONAA), în perioada 5-10 mai, organizată de Ministerul Educației și Cercetării și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, la care vor participa 229 de elevi din țară, însoțiți de 34 de profesori. Județul Timiș este reprezentat de șase
Ziua Națională a Tineretului/Daniel David: Educația de calitate este calea principală spre succesul personal și social
Educația de calitate este calea principală spre succesul personal și social, de aceea trebuie respectată și promovată, se arată în mesajul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, de Ziua Națională a Tineretului. 'Prin educație formală, nonformală și informală Ministerul Educației și Cercetării are un rol cheie în via
Ordinul privind monitorizarea audio-video în unitățile de învățământ - publicat în MOf; David: Școlile devin mai sigure
Ministrul Educației, Daniel David, a salutat joi publicarea în Monitorul Oficial a ordinului legat de monitorizarea audio-video în cadrul unităților de învățământ, subliniind că, și prin acest element, școlile devin mai sigure. 'Ca ministru am responsabilitatea ca actul educațional să se desfășoare nu doar eficient,
Prezidențiale2025/ Inspectoratul Școlar București: Toate unitățile de învățământ vor desfășura luni cursuri cu prezență fizică
Toate unitățile de învățământ din București vor desfășura luni activitate cu prezență fizică, însă în anumite situații, acolo unde se organizează secții de votare, clasele vor avea programul decalat cu o oră sau două, a declarat, pentru AGERPRES, inspectorul general al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, Florian Lixandru.
Elevii intră miercuri, după cursuri, în minivacanța de 1 Mai
Elevii vor intra de miercuri, după finalizarea cursurilor, într-o minivacanță de patru zile, cu prilejul zilei de 1 Mai, urmând să se întoarcă la școală luni, 5 mai. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind bursele în străinătate
Ministerul Educației a lansat în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern care asigură cadrul legislativ pentru acordarea burselor de studii în străinătate pentru cetățenii români, conform prevederilor Legii învățământului superior. Potrivit proiectului, se vor acorda: * burse &icir
Ministrul Educației, despre sistemul de educație din ultimii 30 de ani: Mi se pare că treptat ne-am pierdut viziunea
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, marți, cu privire la sistemul educațional din România, că elevii care termină școala trebuie să fie 'buni specialiști, buni cetățeni și oameni mulțumiți cu propria viață'. Întrebat, în cadrul Conferinței educaționale V.R.E.M. de la Târgu Jiu, care consi
Ministrul Educației, despre problema drogurilor și a violenței în școli: Trebuie făcută curățenie
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, marți, în ceea ce privește situația drogurilor și a violenței în școli, că trebuie acționat pe mai multe niveluri și că în jurul școlilor 'trebuie făcută curățenie'. El a menționat că profesorii trebuie să fie antrenați mai bine în a detecta primele se
Echipa României s-a clasat pe primul loc la Olimpiada Balcanică de Matematică
Echipa României s-a clasat pe locul întâi, cu patru medalii de aur și două de argint, la Olimpiada Balcanică de Matematică (BMO), care se desfășoară în perioada 25-30 aprilie, la Sarajevo, în Bosnia și Herțegovina, a informat, luni seara, Ministerul Educației și Cercetării. Elevii Emanuel Mazăre d
Timiș: UVT a premiat echipa CSH Timișoara care a ocupat locul III la Campionatul Mondial de Robotică
Universitatea de Vest Timișoara (UVT) a premiat, luni, echipa de robotică Team CSH a Colegiului Național Pedagogic ''Carmen Sylva'' din Timișoara, pentru rezultatele excepționale obținute la FIRST Championship Houston 2025 - Campionatul Mondial de Robotică FTC, unde s-a clasat pe locul III mondial. Profesorul coordonator al tin
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind Cadrul Național al Calificărilor
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Cadrului Național al Calificărilor (CNC), care are scopul de a îmbunătăți transparența, comparabilitatea și recunoașterea calificărilor cetățenilor care doresc să aibă acces pe piața muncii europeană. Modificarea
Tulcea: O elevă din Sibiu a câștigat marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză
Ana Sofia Greavu, elevă în clasa a VII-a la Colegiul Național 'Gheorghe Lazăr' din Sibiu a câștigat, luni, marele premiu al Olimpiadei naționale de limba engleză care constă într-o tabără de studiu în Oxford, Marea Britanie, după ce a obținut cel mai mare punctaj al concursului. Olimpiada națională de limba engleză a reunit la T
Constanța: Universitatea Ovidius lansează proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, finanțat de Ministerul Educației
Universitatea Ovidius din Constanța lansează pe 29 aprilie proiectul de antreprenoriat studențesc PILDAS, în valoare de 237.000 de lei, finanțat prin Fondul de Dezvoltare Instituțională 2025 al Ministerului Educației și Cercetării. Proiectul face parte din viziunea instituției academice constănțene de a deveni o universitate antreprenorială și un motor d