Planurile-cadru pentru liceu, puse în consultare publică de Ministerul Educației

Ministerul Educației și Cercetării a pus vineri în consultare publică planurile-cadru pentru liceu.
Propunerile vor putea fi trimise la adresa de e-mail [email protected] până la data de 6 martie.
Potrivit ministrului Daniel David, dezbaterea națională va presupune patru întâlniri cu prezență fizică, organizate în centre academice istorice în București (11 februarie), Cluj-Napoca (14 februarie), Iași (25 februarie) și Timișoara (4 martie).
După dezbaterile cu prezență fizică va fi organizată o dezbatere online, în data de 6 martie.
El a spus că elaborarea și aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal reprezintă începutul unui proces complex.
Conform ministrului, vor urma realizarea programelor școlare pentru disciplinele/modulele obligatorii (până în toamna anului 2025), inițierea elaborării manualelor după modele moderne, validate la nivel internațional (cu un accent, acolo unde este posibil, pe variante și/sau extensii digitalizate), abilitarea curriculară a cadrelor didactice, cu accent pe metode educaționale moderne de predare-învățare.
Daniel David susține că planurile-cadru propuse reflectă 'constrângerile' legislației naționale (inclusiv prin unele discipline și teme stabilite prin lege) și bunele practici europene/internaționale, adaptate însă contextului național.
'Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare (vezi Anexa 1 inclusă în prezentul mesaj)', a explicat ministrul Educației.
Potrivit acestuia, curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie.
Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%).
De asemenea, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (15%) este prevăzut în legislație și înlocuiește segmentul curriculum la decizia școlii, existent în planurile-cadru în vigoare.
'Ponderea sa crește de la clasele IX/X (10%, reprezentând 1-3 ore) la clasele XI/XII (20%, reprezentând 5-8 ore). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul specializărilor (până la nivel de unitate școlară). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul filierei, iar pentru filierele vocațională și tehnologică, decizia se face prin alegerea specializării/calificării profesionale (cu o componentă semiflexibilă la nivel vocațional)', mai arată Daniel David.
Acesta a afirmat că, indiferent de filieră, va exista același număr de săptămâni de școală - 36, cu un număr mai mic de săptămâni pentru clasa a XII-a - 34.
De asemenea, se va menține organizarea anului școlar pe 5 intervale de cursuri, dar și programele naționale Săptămâna verde (o săptămână) și Școala altfel (o săptămână), incluse în cele 36/34 de săptămâni.
Totodată, numărul maxim de ore săptămânal recomandat/propus este de 30 (în medie, cu excepții pentru unele trasee educaționale specifice).
Astfel, prin această propunere de reorganizare numărul de zile de școală este 180 la clasele IX/XI, respectiv 170 la clasa a XII-a, iar numărul de ore pe an ajunge la 1080 la clasele IX/XI, respectiv 1020 la clasa a XII-a.
'Impactul estimat asupra resursei umane este unul ușor pozitiv, în ansamblu, anticipându-se o creștere a numărului de norme între 1,08% și 4,86% (în condițiile utilizării întregului buget de ore alocat de CDEOȘ). Creșterea numărului de norme se înregistrează în principal la învățământul tehnologic, pentru cadrele didactice cu norme constituite din discipline de specialitate și modulele de pregătire, dar și cu o scădere aici a numărului de norme pentru profesorii care predau disciplinele de trunchi comun. Un impact ușor pozitiv se înregistrează și în ansamblul filierei teoretice, mai ales când în cadrul unității există un echilibru al tipului de clase pe cele patru specializări. Chiar dacă poate exista un oarecare impact negativ asupra normelor din învățământul vocațional liceal, acesta este redus, sub 2% din totalul normelor estimate', a mai susținut David.
În baza elaborării și aprobării tuturor elementelor curriculumului național - planuri-cadru de învățământ, programe școlare, standarde naționale de evaluare, prima generație de elevi, absolvenți ai învățământului gimnazial, va debuta studiul pe noul curriculum liceal începând cu elevii clasei a IX-a din anul școlar 2026-2027.
Acești elevi vor reprezenta și prima promoție care vor susține noul examen național de bacalaureat, prevăzut în Legea 198/2023. Elevii care vor fi în clasele a X-a - a XII-a/a XIII-a, în anul școlar 2026-2027, vor continua studiul pe actualul curriculum liceal până la finalizarea parcursului liceal.
Planurile-cadru pentru trasee specifice precum cele din învățământul în limba minorităților naționale, învățământul liceal special, învățământul liceal cu frecvență seral/redusă, învățământul bilingv, inclusiv cel organizat în baza acordurilor guvernamentale bilaterale, programul 'A doua șansă' și cele corespunzătoare alternativelor educaționale vor fi elaborate pornind de la forma finală a planurilor-cadru, ca rezultat al consultării publice și al dezbaterilor naționale. AGERPRES/(AS-autor: Roberto Stan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de
Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați
București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au
Universitatea din București lansează programul pe 2025 pentru sprijinul educațional acordat elevilor defavorizați
Universitatea din București (UB) lansează, prin Fundația 'Virtute et Sapientia', ediția din 2025 a Programului UB SEED - Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, un demers educațional care sprijină elevii din familii cu venituri reduse, ale căror condiții socio-economice le limitează potențialul academic, oferindu-le suport pentru promovarea primului e
Ministerul Educației a actualizat informațiile privind admiterea la liceu pentru românii de pretutindeni
Românii de pretutindeni pot depune online fișele de înscriere pentru admiterea în învățământul liceal de stat din România pentru anul școlar 2025-2026 în perioada 10 - 17 iulie, a informat, luni, Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit sursei citate, rezultatele vor fi afișate pe 22 iulie.
Finanțarea programului de reducere a abandonului școlar a avut un impact pozitiv asupra școlilor (raport)
Finanțarea prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a avut un impact pozitiv asupra școlilor beneficiare, în special în cele cu risc ridicat, relevă un raport al Băncii Mondiale privind etapa I a acestui program (2022 - 2023). Potrivit raportului, transmis de Ministerul Educației, evoluția indicatorilor a
Bacalaureat 2025/ Luni - proba la Limba și literatura maternă
Elevii care aparțin minorităților naționale vor susține luni proba scrisă la Limba și literatura maternă în cadrul primei sesiuni a examenului național de Bacalaureat, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Săptămâna trecută au avut loc probele la Limba și literatura română, cea obligatorie a pro
Ministrul Educației invită sindicatele la discuții; întâlnirea ar urma să aibă loc marți
Ministerul Educației și Cercetării a luat notă de declarația publică a sindicatelor din învățământ prin care se exprimă o serie de nemulțumiri și măsurile sindicale în consecință și îi invită, marți, la discuții pe reprezentanții acestora. 'Analizând motivele invocate, în această fază este vorba despre l
Peste 1.250 de elevi au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape'
Peste 1.250 de elevi din clasele II-VII din București și județul Ilfov au participat la cea de-a III-a ediție a Olimpiada 'Natura dintre Ape', dedicată educației ecologice. 'Cea de-a III-a ediție a Olimpiadei 'Natura dintre Ape' a atras anul acesta un număr record de participanți: 1.254 de elevi din clasele II-VII, din București și Ilfov, c
Cîmpeanu: CNR consideră că o măsură de solidaritate poate fi creșterea, temporară, a normei didactice cu 2 ore și menținerea salariilor
Consiliul Național al Rectorilor consideră că o măsură de solidaritate, în actualul context economic, o poate reprezenta creșterea, cu caracter temporar, a normei didactice în învățământul superior, cu două ore, cu menținerea drepturilor salariale în vigoare. 'În actualul context socio-economic, Consiliu
Vaslui: Proiect pentru dezvoltarea competențelor de educație media în rândul elevilor
Centrul Europe Direct Vaslui, în parteneriat cu Școala Gimnazială 'Alexandra Nechita' Vaslui, a organizat Conferința 'Amprenta Digitală + Informare + Media/Educație Media = Stare de Bine', care marchează finalizarea unui proiect de educație media pentru elevi. Scopul proiectului a fost dezvoltarea de competențe media nece
Participare de 98,1% la proba la alegere a profilului din cadrul Bacalaureatului; 11 de candidați eliminați
Rata de participare la proba la alegere a profilului și a specializării - proba E.d) - din cadrul examenului național de Bacalaureat (sesiunea iunie 2025), desfășurată vineri, a fost de 98,1%, fiind prezenți 100.450 de candidați dintr-un total de 102.407 înscriși din toate promoțiile, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potriv
Sindicatele din Educație reîncep protestele
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'SPIRU HARET' și Federația Națională Sindicală 'ALMA MATER' au anunțat pentru miercurea viitoare proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitar
REPORTAJ Olt: O nouă medalie de aur la o competiție internațională de matematică, obținută de Eduard Ștefan
Elevul de clasa a IV-a din Caracal medaliat cu aur la competiții internaționale de matematică, Eduard Ștefan, a obținut în această săptămână o nouă medalie de aur la o competiție de gen, respectiv la Olimpiada Internațională STEM - Matematică. El a obținut locul întâi la runda finală a competiției și a primit în această săptăm&aci
Elevii de clasa a VIII-a încheie anul școlar vineri
Elevii de clasa a VIII-a vor termina anul școlar 2024 - 2025 vineri, urmând să susțină Evaluarea Națională în perioada 23 - 27 iunie, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Pe 23 iunie este programată proba la Limba și literatura română, iar pe 25 iunie cea la Matematică. Elevii di
Bacalaureat 2025/ Vineri - proba la alegere a profilului
Examenul național de Bacalaureat continuă vineri cu proba scrisă la alegere a profilului și specializării, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Marți a avut loc proba la Limba și literatura română, iar miercuri cea obligatorie a profilului. Elevii din partea minorităților naționale vor susți