Planurile-cadru pentru liceu, puse în consultare publică de Ministerul Educației
Ministerul Educației și Cercetării a pus vineri în consultare publică planurile-cadru pentru liceu.
Propunerile vor putea fi trimise la adresa de e-mail [email protected] până la data de 6 martie.
Potrivit ministrului Daniel David, dezbaterea națională va presupune patru întâlniri cu prezență fizică, organizate în centre academice istorice în București (11 februarie), Cluj-Napoca (14 februarie), Iași (25 februarie) și Timișoara (4 martie).
După dezbaterile cu prezență fizică va fi organizată o dezbatere online, în data de 6 martie.
El a spus că elaborarea și aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal reprezintă începutul unui proces complex.
Conform ministrului, vor urma realizarea programelor școlare pentru disciplinele/modulele obligatorii (până în toamna anului 2025), inițierea elaborării manualelor după modele moderne, validate la nivel internațional (cu un accent, acolo unde este posibil, pe variante și/sau extensii digitalizate), abilitarea curriculară a cadrelor didactice, cu accent pe metode educaționale moderne de predare-învățare.
Daniel David susține că planurile-cadru propuse reflectă 'constrângerile' legislației naționale (inclusiv prin unele discipline și teme stabilite prin lege) și bunele practici europene/internaționale, adaptate însă contextului național.
'Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare (vezi Anexa 1 inclusă în prezentul mesaj)', a explicat ministrul Educației.
Potrivit acestuia, curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie.
Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%).
De asemenea, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (15%) este prevăzut în legislație și înlocuiește segmentul curriculum la decizia școlii, existent în planurile-cadru în vigoare.
'Ponderea sa crește de la clasele IX/X (10%, reprezentând 1-3 ore) la clasele XI/XII (20%, reprezentând 5-8 ore). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul specializărilor (până la nivel de unitate școlară). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul filierei, iar pentru filierele vocațională și tehnologică, decizia se face prin alegerea specializării/calificării profesionale (cu o componentă semiflexibilă la nivel vocațional)', mai arată Daniel David.
Acesta a afirmat că, indiferent de filieră, va exista același număr de săptămâni de școală - 36, cu un număr mai mic de săptămâni pentru clasa a XII-a - 34.
De asemenea, se va menține organizarea anului școlar pe 5 intervale de cursuri, dar și programele naționale Săptămâna verde (o săptămână) și Școala altfel (o săptămână), incluse în cele 36/34 de săptămâni.
Totodată, numărul maxim de ore săptămânal recomandat/propus este de 30 (în medie, cu excepții pentru unele trasee educaționale specifice).
Astfel, prin această propunere de reorganizare numărul de zile de școală este 180 la clasele IX/XI, respectiv 170 la clasa a XII-a, iar numărul de ore pe an ajunge la 1080 la clasele IX/XI, respectiv 1020 la clasa a XII-a.
'Impactul estimat asupra resursei umane este unul ușor pozitiv, în ansamblu, anticipându-se o creștere a numărului de norme între 1,08% și 4,86% (în condițiile utilizării întregului buget de ore alocat de CDEOȘ). Creșterea numărului de norme se înregistrează în principal la învățământul tehnologic, pentru cadrele didactice cu norme constituite din discipline de specialitate și modulele de pregătire, dar și cu o scădere aici a numărului de norme pentru profesorii care predau disciplinele de trunchi comun. Un impact ușor pozitiv se înregistrează și în ansamblul filierei teoretice, mai ales când în cadrul unității există un echilibru al tipului de clase pe cele patru specializări. Chiar dacă poate exista un oarecare impact negativ asupra normelor din învățământul vocațional liceal, acesta este redus, sub 2% din totalul normelor estimate', a mai susținut David.
În baza elaborării și aprobării tuturor elementelor curriculumului național - planuri-cadru de învățământ, programe școlare, standarde naționale de evaluare, prima generație de elevi, absolvenți ai învățământului gimnazial, va debuta studiul pe noul curriculum liceal începând cu elevii clasei a IX-a din anul școlar 2026-2027.
Acești elevi vor reprezenta și prima promoție care vor susține noul examen național de bacalaureat, prevăzut în Legea 198/2023. Elevii care vor fi în clasele a X-a - a XII-a/a XIII-a, în anul școlar 2026-2027, vor continua studiul pe actualul curriculum liceal până la finalizarea parcursului liceal.
Planurile-cadru pentru trasee specifice precum cele din învățământul în limba minorităților naționale, învățământul liceal special, învățământul liceal cu frecvență seral/redusă, învățământul bilingv, inclusiv cel organizat în baza acordurilor guvernamentale bilaterale, programul 'A doua șansă' și cele corespunzătoare alternativelor educaționale vor fi elaborate pornind de la forma finală a planurilor-cadru, ca rezultat al consultării publice și al dezbaterilor naționale. AGERPRES/(AS-autor: Roberto Stan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
David: Guvernul a adoptat HG privind hărțuirea pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat vineri că în urma adoptării Hotărârii de Guvern privind hărțuirea pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă se vor accepta sesizări anonime și fără semnătură olografă și se va crea cadrul pentru intervenții procedurale mai specifice și mai eficiente. 'Mă bucur să anun
Mureș: Farmacopeea Europeană, care impune strandardele de calitate pentru medicamente, disponibilă la UMFST
Farmacopeea Europeană, o platformă oficială a Consiliului Europei care stabilește cerințele de calitate pentru medicamente, a devenit accesibilă comunității academice de la Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie (UMFST) 'George Emil Palade' din Târgu Mureș. 'Farmacopeea Europeană este cea mai nouă resursă
Dioramă spectaculoasă a ecosistemului râului Mureș, prezentată la Muzeul de Științele Naturii
O dioramă spectaculoasă a râului Mureș, care prezintă porțiuni de ecosistem din defileul Toplița-Deda până la Târgu Mureș, cuprinzând trei arii protejate, care oferă vizitatorului impresia realității, a fost amenajată la Secția de Științele Naturii a Muzeului Județean.
David despre planurile cadru pentru liceu: Vom avea un trunchi comun pentru toate filierele
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi, referindu-se la planurile cadru pentru liceu, că va exista un trunchi comun pentru toate filierele, iar aceste planuri se vor aplica pentru elevii care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027. 'Ponderea acestui trunchi comun în mod inevitabil se schimbă, în
Daniel David: Zero toleranță pentru violența în instituțiile de învățământ preuniversitar și superior
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi, cu prilejul Zilei Internaționale a nonviolenței în școli, că mesajul său este 'Zero toleranță' pentru violența în instituțiile de învățământ preuniversitar și superior. Mesajul său vine în contextul în care mai mult de jumătate dintre elevi se pl&
REPORTAJ Brăila: Școală cu icoane vechi de 100 de ani, tencuite de comuniști și descoperite în timpul renovării clădirii
Școala nr. 13 'Nedelcu Chercea' din Brăila, care va împlini în curând un secol de existență, este unică în țară prin tezaurul său neprețuit, respectiv icoane pictate în urmă cu aproape 100 de ani direct pe pereții fiecărei săli de curs și pe holuri, care au rezistat peste vreme, deși au fost tencuite în timpul campaniei ant
Bihor: Universitari orădeni, coautori la o carte despre tehnologiile moderne în științele educației
Un colectiv de cadre didactice de la Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea a realizat, împreună cu parteneri din mai multe țări europene, o cercetare științifică legată de utilizarea tehnologiilor moderne în educație, în special în domeniile educației speciale, finalizată cu elaborarea unui volum dedicat profesorilor, cu
Harghita: Elevii din județ, provocați de persoane publice să citească și în acest an de Ziua Națională a Lecturii
Elevii din Harghita vor fi provocați să citească, și în acest an, de mai multe persoane publice originare din județ, în cadrul unui eveniment organizat de Inspectoratul Școlar Județean, cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii. Ajuns la cea de-a patra ediție, evenimentul 'Provocare la lectură - Ora de limba și literatura română... alt
ASE: Peste 12.000 de locuri pentru admiterea la licență, masterat și doctorat
Academia de Studii Economice (ASE) din București a pregătit o ofertă de școlarizare pentru anul universitar 2025-2026 de peste 12.000 de locuri la programele universitare de licență, masterat și doctorat. Este vorba de următoarele facultăți: Administrarea Afacerilor, cu predare în limbi străine, Administrație și Management Public, Buchar
Bacalaureatul continuă cu evaluarea competențelor la limba maternă
Candidații din partea minorităților naționale la prima sesiune a examenului de Bacalaureat vor susține, de miercuri și până vineri, proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Probele de evaluare a competențelor din cadrul primei sesiuni
VIDEO Daniel David: Programul 'Masă sănătoasă' - un mecanism fundamental; avem o problemă majoră legată de abandonul școlar
Programul 'Masă sănătoasă' este un 'mecanism fundamental', în contextul în care țara noastră are o problemă 'majoră' legată de abandonul școlar, a declarat, marți, după ședința de guvern, ministrul Educației, Daniel David. Executivul a adoptat Hotărârea privind instituirea Programului național 'Mas
Bihor: Povestea lui Dragobete pe înțelesul celor mici, într-un atelier de educație muzeală
Copiii orădeni din învățământul primar și gimnazial vor avea ocazia să cunoască povestea lui Dragobete și tradițiile acestei sărbători a iubirii într-un nou atelier de educație muzeală, organizat, în perioada 7 - 14 februarie, de Muzeul Țării Crișurilor Oradea. Acesta va fi susținut de muzeografa Lavinia Ungureanu, din
Ministerul Educației: Este datoria fiecărei generații să păstreze vie memoria victimelor Holocaustului
Ministerul Educației a evidențiat, într-un mesaj transmis luni, că este datoria fiecărei generații să păstreze vie memoria victimelor Holocaustului. 'Astăzi, 27 ianuarie, omagiem Ziua Internațion
Sibiu: Cei 80 de elevi care au învățat online o săptămână, din cauza frigului, s-au întors la școală
80 de elevi din clasele a VIII-a de la Școala Gimnazială nr. 4 din municipiul Sibiu au revenit, începând de luni, la școală, după o săptămână în care au studiat online din cauză că a fost prea frig în sălile de clasă, amenajate în containere, unde nu a fost căldură, a declarat pentru AGERPRES purtătorul de cuvânt al Inspector