Psiholog: Copilul este oglinda comportamentelor propriilor săi părinți

Copilul este oglinda comportamentelor propriilor părinți și, dacă asistă la acte de violență sau discuții frecvente în familie, va internaliza acest model ca fiind potrivit pentru a-și impune propria perspectivă, spune pishologul Cristian Grigore.
'Efectiv, va considera că prin agresivitate va obține ceea ce dorește. Disciplinarea copilului prin intermediul pedepselor fizice va face ca acesta să devină fie o persoană care va recurge des la violență, fie va deveni o persoană foarte retrasă, inhibată, anxioasă. Agresivitatea copilului nu se stinge tot prin agresivitate', a explicat Cristian Grigore, psiholog clinician în cadrul Centrului de Sănătate Mintală 'Dr. Ghelerter' Iași.
În opinia specialistului, mediul familial joacă un rol crucial în dezvoltarea comportamentului copiilor.
Un aspect adesea trecut cu vederea, afirmă Cristian Grigore, este importanța calității timpului petrecut cu copiii. În loc de daruri sau promisiuni, subliniază psihologul, un dialog constant și o conexiune emoțională pot preveni acumularea de tensiuni care duc la agresivitate fizică sau verbală.
'Unul dintre limbajele iubirii dintre părinți și copil este timpul petrecut împreună. Când părinții stau în aceeași încăpere cu copilul, dar atenția lor este înspre cu totul altceva decât asupra lui, nu este un timp petrecut împreună. Dacă tatăl se uită la TV și mama citește o carte, iar copilul se joacă, nu înseamnă că este un timp intim de conectare între membrii familiei. Timpul petrecut împreună presupune ca aceștia să comunice despre ei: nevoi, dorințe, așteptări, experiențe, temeri, frustrări. Din această perspectivă, mulți copii se simt neglijați de către părinți', afirmă Cristian Grigore.
Potrivit psihologului ieșean, cel mai adesea copilul caută să obțină atenția părinților prin comportamente pozitive precum note bune la școală sau să fie cuminți.
'Dacă părinții neglijează eforturile depuse de copil, el se va simți invizibil. Iar pentru a se remarca și ieși în evidență va crește probabilitatea de a adopta comportamente agresive. Practic, violența copilului devine un strigăt că are nevoie de prezența conștientă a părinților în viața lui emoțională', explică psihologul.
Cristian Grigore avertizează că hărțuirea, remarcile dure și chiar și violența fizică pot deveni o constantă în viața multor elevi. În acest sens, spune acesta, studiile arată că victimele bullying-ului tind să dezvolte comportamente reactive, transformându-se, adesea, în agresori.
'Elevii care se simt adesea hărțuiți, abuzați de unii dintre colegi, dezvoltă, de multe ori, comportamente violente ca reacție la abuzurile suferite. Vor căuta să facă tot posibilul pentru a nu pierde din imaginea socială pe care și-au construit-o, căci modul în care este perceput un copil de către colegi este unul esențial în perioada pubertății și adolescenței', a precizat Cristian Grigore.
Însă și apartenența la un grup sau tehnologia pot influența comportamentul individual, iar pentru a evita perpetuarea agresivității, cultura școlară trebuie să combată astfel de manifestări.
'Pot fi colegi care îl încurajează să răspundă cu agresivitate la provocările care vin către el. Astfel, presiunea socială de a deveni agresiv, chiar dacă e cu intenția de a se apăra de agresor, poate duce la exacerbarea acestei pulsiuni', afirmă psihologul.
În opinia sa, jocurile video violente, filmele care glorifică ura sau postările agresive de pe rețelele de socializare sunt stimuli care mențin o tensiune psihologică latentă care ar putea contribui la dezvoltarea unui comportament violent, mai ales în rândul celor mai vulnerabili.
'Expunerea la jocuri video și filme agresive sau la postări pe rețelele de socializare care incită la violență și ură, pot activa și menține o tensiune interioară care să ducă instant la agresivitate. La o mică remarcă a unui coleg, elevul care petrece mult timp pe tehnologie poate să nu mai fie capabil să-și gestioneze furia. Se va confrunta cu o lipsă de empatie care îl va impiedica să înțeleagă cum propriile acțiuni îi afectează pe ceilalți', spune Cristian Grigore.
În ceea ce privește reducerea violenței școlare, psihologul recomandă organizarea de programe de educație emoțională precum jocurile de rol despre empatie și managementul conflictelor, pentru creșterea nivelului de inteligență emoțională prin conștientizarea și gestionarea propriilor emoții, precum și conștientizarea și gestionarea emoțiilor celorlalți colegi, dar și înțelegerea cauzelor comportamentului violent.
'Este important de analizat contextul familial și stilul de parenting. Un părinte cu un stil de parenting foarte autoritar sau foarte permisiv va crea condiții favorabile pentru exprimarea furiei într-o manieră toxică', a spus psihologul Cristian Grigore.
El subliniază și importanța unui climat școlar sigur, motiv pentru care e important să fie implementate politici anti-bullying și de promovare a unei comunicări non-violente, asertive, cât și consilierea psihologică pentru copiii care manifestă agresivitate.
'În ceea ce privește atitudinea profesorului față de comportamentele agresive ale unui școlar, este esențial ca acesta să mențină o stare de calm și stăpânire de sine și, pe cât posibil, să evite corectarea copilului în prezența celorlalți colegi. Preferabil este să aibă o discuție în privat, să clarifice regulile școlii, să îi insufle totodată ideea că profesorul îi este aliat nu adversar', a menționat Cristian Grigore.
Acesta a punctat că reducerea agresivității școlare necesită o abordare complexă ce implică familiile, școlile și reglementarea influenței tehnologice.
'Profesorii și elevii sunt tot mai conștienți de prezența bullying-ului și sesizează aceste acte. Chiar dacă în trecut pedeapsa fizică era o formă comună de control al agresivității, în prezent profesorii și părinții sunt descurajați să pedepsească fizic copiii. Însă nu trebuie să uităm că în prezent expunerea la tehnologiile cu un conținut violent, formele de exprimare a stresului la copii pot fi mult mai diversificate. La asta contribuie și scăderea interesului unor părinți de a presăra un set de valori morale', a adăugat psihologul Cristian Grigore. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Cătălin Alexandru, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Sindicatele din Educație - protest în timpul activităților desfășurate la locul de muncă
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație 'Spiru Haret' și Federația Națională Sindicală 'Alma Mater' au anunțat că vor organiza miercuri proteste în unitățile de învățământ preuniversitar, în instituțiile de învățământ superior, în bibliotecile centrale universitare
Geoană (Institutul Aspen) face apel la propunerea unei curricule pe biotehnologie universităților medicale din România
Președintele Institutului Aspen România, Mircea Geoană, a făcut apel la propunerea unei curricule în domeniul biotehnologiei universităților medicale din România, precizând că a vizitat marile astfel de instituții de învățământ din țara noastră și nu aveau niciun curs de biotehnologie, ceea ce este 'bizar'.
Corespondenții de război Radu Hossu și Mircea Barbu, prezenți la o dezbatere organizată de FJSC
Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării de la Universitatea din București (FJSC), în parteneriat cu Asociația 'Societatea Presei și Jurnaliștilor Francofoni' din România, organizează joi dezbaterea Breaking Spotlight Event! Between Truth and Deadly Risks: War Correspondents in Ukraine Facing Threats to Life and Family, ce îi va avea ca invi
Timiș: CJ a predat microbuze electrice pentru transportul școlar către 29 de localități
Consiliul Județean (CJ) Timiș a predat, marți, 29 de microbuze electrice pentru transportul elevilor din tot atâtea localități, valoarea totală a investiției fiind de aproape 36,5 milioane de lei, din care 30,2 milioane de lei au venit din Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Președintele CJ Timiș, Alfred Simonis, a declarat că acestea s
Ministerul Educației lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot în anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării lansează apelul pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot, în cadrul rețelei naționale, pentru anul de învățământ 2025 - 2026. Potrivit Ministerului Educației, școlile pot aplica între 23 iunie și 18 iulie (ora 17:00). Evaluarea proiectelor are loc între 21 iulie și 4 august, lista
Cluj: UBB oferă 169 de locuri românilor din afara granițelor la sesiunea de admitere pentru licență
Conducerea Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca a anunțat, marți, într-o conferință de presă, că din totalul locurilor alocate la sesiunea de admitere din acest an pentru licență 198 sunt pentru românii din afara granițelor. 'Din locurile bugetate scoase în acest an la concurs de UBB, 35 sunt locuri speciale alocate
Institutul de cercetare COMOTI a contribuit la misiunea spațială europeană ''Proba 3''; imagini spectaculoase ale coroanei solare
Institutul Național de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI a proiectat și livrat echipamente de manipulare la sol pentru doi sateliți în cadrul misiunii spațiale europene ''Proba 3'', a informat Autoritatea Națională pentru Cercetare. ''COMOTI - Romanian Research & Development Institute for Gas Turbines
Cluj: UBB scoate la concurs peste 15.000 de locuri bugetate și cu taxă
Universitatea ''Babeș-Bolyai'' (UBB) din Cluj-Napoca anunță că scoate la concurs pentru admiterea din acest an, la nivel de licență, peste 15.000 de locuri, dintre care 5.598 sunt bugetate, iar 10.000 de locuri sunt cu taxă. ''Ca în fiecare an vor fi cele două sesiuni, în iulie și septembrie. Ca direcții gen
Sălaj: Copiii, invitați să-și petreacă vacanța la muzeu
Copii cu vârste între 7 și 12 ani sunt așteptați, în cursul lunii iulie, să petreacă o vară activă, distractivă și plină de descoperiri, la o nouă ediție a programului educativ ''Vacanță la Muzeu'', eveniment organizat de către Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. Potrivit unui comunicat de presă al organ
Buzău: Parteneriat pentru formarea psihopedagogică a tinerilor în contextul deficitului de dascăli la matematică și științe
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Buzău anunță lansarea unui program de formare psihopedagogică pentru tinerii absolvenți din județ, în colaborare cu Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) Prahova, pe fondul unui deficit al cadrelor didactice. Potrivit unui comunicat de pr
Daniel David - despre noile planuri-cadru de la liceu: Eu am început public acest demers, așa că e normal ca eu să îl închei
Ministrul interimar al Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu. Preciză
Ministerul Educației: Proiect privind consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră din învățământ
Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv 'Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)'. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de
Bacalaureat 2025/Peste 5.300 de elevi au susținut proba scrisă la Limba și literatura maternă; nu au fost candidați eliminați
București, 16 iun /Agerpres/ - Peste 5.300 de elevi care aparțin minorităților naționale au susținut luni proba scrisă la Limba și literatura maternă, în cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Potrivit datelor furnizate de MEC, la ultima probă scrisă din sesiunea iunie 2025 a Bacalaureatului s-au
Neamț: Activitatea unei firme de catering suspendată după ce 30 de copii de grădiniță au fost diagnosticați cu toxiinfecție alimentară
Un număr de 38 de persoane, din care 30 de copii, au prezentat simptome digestive, iar opt persoane au fost internate în spital, în urma unui focar de toxiinfecție alimentară apărut la Grădinița 'Cristos Rege' din Piatra Neamț, informează Direcția de Sănătate Publică (DSP) Neamț. 'Până în prezent, au fost identificate 38 de
Universitatea din București lansează programul pe 2025 pentru sprijinul educațional acordat elevilor defavorizați
Universitatea din București (UB) lansează, prin Fundația 'Virtute et Sapientia', ediția din 2025 a Programului UB SEED - Sprijin Educațional pentru Elevii Defavorizați, un demers educațional care sprijină elevii din familii cu venituri reduse, ale căror condiții socio-economice le limitează potențialul academic, oferindu-le suport pentru promovarea primului e