Ligia Deca: Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătăţesc
![Imagine din galeria Agerpres](https://foto.agerpres.ro/storage/watermark/17689962.jpg)
Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătăţesc, a declarat miercuri ministrul Educaţiei, Ligia Deca, după lansarea rezultatelor studiului internaţional privind competenţele elevilor de clasa a IV-a şi a VIII-a la matematică şi ştiinţe - TIMSS 2023.
Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Performanţelor Educaţionale/International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) a lansat miercuri raportul internaţional Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) - Tendinţe în studiul internaţional al matematicii şi ştiinţelor, desfăşurat în România de Universitatea din Bucureşti cu finanţarea Ministerului Educaţiei.
"Rezultatele elevilor români la matematică se îmbunătăţesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este îmbucurător, dar pe termen mediu este important să creştem proporţia celor care ating un nivel mai avansat de competenţă. Totodată, studiul ne confirmă faptul că trebuie să investim mai mult în educaţia matematică şi ştiinţifică la gimnaziu. Bursele de rezilienţă, Programul Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar (PNRAS), programul Învăţare remedială şi formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcţională îşi vor arăta roadele la următoarea ediţie a studiului TIMSS. Educaţia matematică şi ştiinţifică este esenţială pentru viitorul tinerilor noştri şi ai României", a declarat, referitor la rezultatele studiului, ministrul educaţiei din România, Ligia Deca, citată într-un comunicat remis AGERPRES.
Potrivit TIMSS 2023, competenţele elevilor de clasa a IV-a s-au îmbunătăţit semnificativ în ultimii 12 ani atât la matematică, dar şi la ştiinţe.
La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de ţări şi 5 regiuni de referinţă, iar în România datele au fost colectate de la un eşantion de 130 de şcoli, 156 de profesori de învăţământ primar şi 3.559 de elevi de clasa a IV-a.
Astfel, elevii români au obţinut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internaţională (503 puncte). Scorul mediu obţinut de elevii români la matematică în 2023 este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obţinut în 2011. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 94% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 16% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
La Ştiinţe clasa a IV-a elevii români au obţinut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internaţională (494 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la ştiinţe în 2023 este cu 21 puncte mai mare decât scorul obţinut în 2011. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 93% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 10% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
"Competenţele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătăţit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică şi au avut un regres la ştiinţe. La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de ţări şi 3 regiuni de referinţă, în România fiind colectate date de la un eşantion de 128 de şcoli, 129 de profesori de matematică, 285 de profesori de ştiinţe şi 3.722 de elevi de clasa a VIII-a", se arată în comunicat.
La Matematică, clasa a VIII-a, elevii români au obţinut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internaţională (478 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la matematică în 2023 este cu 18 puncte mai mare decât scorul obţinut în 2019. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 83% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 9% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
De asemenea, la Ştiinţe, clasa a VIII-a, elevii români au obţinut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internaţională (478 de puncte). Scorul mediul obţinut de elevii români la ştiinţe în 2023 este cu 4 puncte mai mic decât scorul obţinut în 2019. În ceea ce priveşte distribuţia pe niveluri de performanţă, 79% dintre elevii români ating cel puţin nivelul minim de competenţă, iar 16% dintre aceştia obţin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
"Dezvoltarea motivaţiei pentru învăţarea matematicii şi a ştiinţelor la copii este esenţială. (...) Performanţele elevilor de clasa a IV-a şi de clasa a VIII-a la ultima testare TIMSS evidenţiază un progres general, însă va trebui să identificăm clar vectorii care produc acest progres şi să îi consolidăm în anii următori", a remarcat prorectorul UB pentru Proiecte de Dezvoltare şi Învăţare Continuă şi reprezentantul României în General Assembly IEA, Lucian Ciolan, conform aceluiaşi comunicat.
Potrivit coordonatoarei naţionale a TIMSS 2023, Daniela Avârvare, competenţele de matematică şi ştiinţe sunt extrem de necesare în contextul dezvoltărilor din economie, societate, tehnologie.
"Este recunoscut rolul lor în dezvoltarea abilităţilor de gândire critică şi rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie în viaţa de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arată o îmbunătăţire a rezultatelor pentru România, ceea ce este o veste bună", a declarat coordonatoarea.
Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani şi analizează comparativ competenţele de matematică şi ştiinţe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. La nivelul României, TIMSS 2023 a fost derulat de către Laboratorul de Testare Educaţională din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Bucureşti. Participarea la TIMSS 2023 a fost finanţată de către Ministerul Educaţiei, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă (UMPFE) şi proiectul ROSE. AGERPRES/(AS-autor: Roberto Stan, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Cluj: Universitatea 'Babeș-Bolyai' își modernizează baza de la Blăjoaia cu 13,2 milioane de lei, prin PNRR
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca anunță că baza de practică studențească de la Blăjoaia va fi reabilitată cu 13,2 milioane de lei, din fonduri PNRR. 'Baza de practică studențească de la Blăjoaia a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca va fi reabilitată prin fonduri din Planul de Redresare și Reziliență al Rom
UMFST Târgu Mureș va găzdui, în premieră mondială, o competiție internațională de Teqball între universități
În baza unui acord de colaborare semnat de Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie 'George Emil Palade' din Târgu Mureș și Federația Română de Teqball, pentru promovarea disciplinelor sportive Teqball și Teqvoly în mediul universitar, în cadrul evenimentelor UMFST 80, la Târgu Mureș va fi organizată &icir
Ministrul Daniel David: Bugetul educației, incluzând toate sursele de finanțare, va atinge 4,5% din PIB
Bugetul pentru educație, incluzând toate sursele de finanțare, va atinge - conform estimărilor actuale - 4,5% din PIB, respectiv 0,17% din PIB pentru cercetare-dezvoltare-inovare, a transmis, vineri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. 'Acum, când paradigmele lumii se schimbă, țesutul social se redefinește, iar instituțiile se tran
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect privind actele de studii și documentele emise de instituțiile de învățământ superior
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind actele de studii și documentele universitare, proiect care reglementează gestionarea formularelor actelor de studii, a actelor de studii și a documentelor universitare de către instituțiile de învățământ superior acreditate, respectiv a do
Olt: Primarul Slatinei anunță că nu va mai lăsa achizițiile pe mâna școlilor, pentru că ''erau păguboase''
Achizițiile pentru unitățile de învățământ din municipiul Slatina vor fi făcute începând din acest an de către primărie și nu de școli cum s-a întâmplat până acum, a anunțat joi, într-o conferință de presă, primarul Mario De Mezzo, care a susținut că respectivele achiziții erau păguboase și constituiau ''un inst
Iași: UMF va pregăti din anul universitar următor medici și asistenți militari
Universitatea de Medicină și Farmacie ''Grigore T. Popa'' din Iași anunță că din anul universitar 2025-2026 va pregăti viitori ofițeri medici și subofițeri sanitari, în urma unui parteneriat semnat cu Ministerul Apărării Naționale (MApN) la finalul anului trecut. Potrivit unei postări de pe pagina de facebook a UMF Iași,
VIDEO Rafila nu susține închiderea școlilor și subliniază că elevii cu infecții respiratorii nu trebuie trimiși în colectivitate
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a precizat joi că nu susține închiderea școlilor, în contextul numărului mare de viroze respiratorii, și a subliniat că elevii cu infecții respiratorii nu trebuie trimiși în colectivitate.
Societatea Ornitologică Română: Cinci specii noi de coleoptere, descoperite pe teritoriul României
O echipă mixtă de entomologi din România și Italia a descoperit cinci specii noi de coleoptere pe teritoriul țării noastre, informează Societatea Ornitologică Română, joi, pe Facebook. Cele cinci specii sunt: Cis chinensis, originară din China; Litargus balteatus din America de Nord, Latheticus oryzae din India, precum și Palorus subdepressus și Tr
Daniel David: Este clar că nu mai putem continua cu sistemul educațional de acum
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că sunt necesare o altă arhitectură și un alt model pentru sistemul educațional, întrucât cu cel actual 'nu se mai poate continua'. Daniel David a participat miercuri la prezentarea primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică, care arată că peste o treime dintre elevi s
Raport național: Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric
Peste o treime dintre elevi sunt afectați de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceștia întâmpină dificultăți semnificative, arată primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică prezentat miercuri de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio. Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate cicl
Candidații la Bacalaureat vor susține proba de evaluare a competențelor digitale
Candidații la prima sesiune a examenului de Bacalaureat vor susține, de miercuri și până vineri, proba de evaluare a competențelor digitale - proba D, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate care nu pot participa la probele A, B, C și D din cadrul examenului n
VIDEO Roxana Mînzatu, la București: Pentru a fi puternici în competiția globală, trebuie ca abilitățile de bază ale elevilor români să se îmbunătățească
Abilitățile de bază ale elevilor români trebuie să se îmbunătățească, pentru ca România și Uniunea Europeană să fie mai puternice în competiția globală, a declarat marți, într-o conferință de presă la București, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene (CE) Roxana Mînzatu, răspunzând unei întrebări despre planurile
Simularea probelor examenelor naționale: Au fost publicate programele pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat
Ministerul Educației anunță că au fost publicate programele pentru susținerea simulărilor probelor scrise la Evaluarea Națională și Bacalaureat în acest an. ''Au fost publicate programele valabile pentru susținerea simulării Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a și a simulării probelor scrise ale examenului națio
David: În luna mai vom veni cu o propunere de planuri-cadru care să aibă o susținere largă
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat, marți, că în luna mai va veni cu o propunere de planuri-cadru pentru liceu care să aibă o 'susținere largă', menționând că nu trebuie să rămână în picioare din start proiectul Ministerului. 'Suntem în faza de dezbatere a planurilor-cadru, o fază de dezbatere un pic mai ati
Ligia Deca - numită secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO
Ligia Deca a fost numită secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, potrivit unei decizii a premierului Marcel Ciolacu publicate în Monitorul Oficial. Numirea acesteia vine după ce Madlen Șerban a fost eliberată, la cerere, din această calitate. La 29 iunie 2015, Ligia Deca a fost numită consili