logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Dan Cadar: Viitorul învăţământului este tech; cea mai mare provocare - integrarea AI în procesul de învăţare

Image

Viitorul învăţământului este tech sau deloc şi cea mai mare provocare atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale (AI) în procesul de învăţare, a precizat, pentru AGERPRES, expertul în tehnologie Dan Cadar.

Declaraţiile lui Cadar, care este editor coordonator al hub-ul Zona IT de ştiri, recenzii, teste şi editoriale cu profil tech, vin în contextul în care din ce în ce mai multe instituţii de învăţământ adoptă soluţii smart în procesul educaţional.

În ultimii ani, dispozitivele smart au fost utilizate din ce în ce mai mult ca soluţii tehnice pentru diseminarea informaţiilor în educaţie. Potrivit specialiştilor, urmare a introducerii tehnologiei a crescut şi influenţa asupra procesului de învăţare.

"Aportul tehnologiei în procesul educaţional este enorm, până la punctul în care transformă însăşi esenţa acestei activităţi. De la telefoane şi tablete şi până la table interactive şi inteligenţă artificială, aceste evoluţii schimbă ideea, sensul procesului de învăţare. Cu alte cuvinte, tehnologia nu este doar un 'suport de învăţare', ea influenţează direct ce şi cum învăţăm. De exemplu, astăzi, accentul se mută de la o paradigmă axată pe memorare, la una axată pe căutare. Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii nesfârşite despre un subiect sau altul. Cu alte cuvinte, conexiunile între informaţii sunt mai importante decât memorarea acelor informaţii", a spus Dan Cadar.

Progresul tehnologiei care, inevitabil, îşi va pune amprenta în continuare asupra unor domenii de activitate, inclusiv asupra educaţiei, va culmina în viitor cu o dezvoltare a uneltelor ce folosesc inteligenţa artificială.

"Odată cu internetul, cu bazele de date şi cu informaţia digitalizată în general, nevoia unor procese considerate altădată fundamentale pentru 'învăţare' a scăzut. Este ca atunci când profesorii mei din facultate ne lăsau la examen cu cărţile pe masă, şi tot nu reuşeam să luăm note mari pentru că nu ştiam ce anume să căutăm şi cum să facem conexiuni între acele materiale. Şi această mutare a accentului de la memorare la căutare şi conexiuni, este doar un exemplu. O direcţie care va avea o evoluţie accelerată în perioada următoare, odată ce tehnologia trece la nivelul următor, cauzat de explozia inteligenţei artificiale. Toate acele elemente care presupun 'footwork' ineficient pentru student vor fi rezolvate de către AI. Ştiu că mulţi deplâng 'erodarea' din aceste motive a procesului de învăţare, dar cum progresul nu poate fi oprit (şi istoria ne-a arătat asta cu vârf şi îndesat nu odată), nu putem decât să învăţăm să trăim cu aceste 'unelte' din ce în ce mai avansate, a căror principală caracteristică este evoluţia rapidă. Nu există alternative de tipul 'aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenţei artificiale', este cu ele sau deloc", a precizat vloggerul român.

În spaţiul public, nu de puţine ori, beneficiile utilizării tehnologiei de către elevi şi profesori au fost puse în balanţă cu efectele negative care ar putea deriva într-un orizont de timp. Experţii evidenţiază câteva dintre neajunsuri, cele mai multe legate de viciile de refracţie şi concentrare, efecte ale căror consecinţe însă nu prevalează asupra suportului pe care tehnologia îl oferă educaţiei.

"Cât despre acele 'efecte negative' pe care le menţionaţi, depinde din ce perspectivă este privită situaţia. Dacă perspectiva este cea a vechii paradigme, a procesului tradiţional de învăţare, aşa ar putea părea, că există astfel de efecte: expunerea prelungită la ecrane, scăderea concentrării şi focusului, dar ele sunt înlocuite de alte atribute care se dezvoltă în timp, în paralel cu evoluţia acestor 'mijloace' tehnologice: multitasking, eficienţă şi rapiditate mai mare în rezolvarea unor sarcini punctuale etc. Este ca şi cum ai încerca să rezolvi ca pe vremuri o înmulţire a unor termeni de 10 cifre, cu tăbliţă de ceară, când tu ai un calculator pe telefon. Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire? Sigur că nu, 'calculatorul' ăla îţi permite să te concentrezi pe scopul mai important al acelui task, şi anume de a rezolva mai repede problema mai mare din care face parte acel calcul. În plus, de-a lungul timpului s-a dovedit mereu că există rezistenţă la progres. Când a apărut tiparniţa, la fel de mulţi au deplâns moartea meşteşugului medieval al copierii manuscriselor sau a caligrafiei. Aşa şi astăzi, să vezi efectiv sistemul solar în VR, este ceva mai mult decât să-l buchiseşti în mod abstract din paginile unui manual prăfuit de geografie de clasa a V-a (aşa cum am remarcat consternat că încă mai folosesc fetele mele). Şi, în loc să-i obligi pe copii să se supună unei paradigme depăşite de învăţare, şi după aia să te plângi că se plictisesc sau că nu-i duce capul, mai bine încerci sa te adaptezi la discursul 'informaţional' cu care sunt ei sunt obişnuiţi şi familiari (chiar dacă asta nu este niciodată uşor)", a subliniat jurnalistul şi editorul coordonator al hub-ului tech Zona IT.

Ţinând cont de faptul că aproape orice elev deţine un telefon mobil inteligent, accesul la informaţie este facil, cu atât mai mult dacă dispozitivul este integrat în procesul de învăţare. Pe de altă parte, specialiştii arată că dotarea unor săli de clasă cu dispozitive inteligente nu înseamnă neapărat şi o aliniere la evoluţia impusă de tehnologie.

"În final aş vrea să mă refer puţin şi la marota asta a 'tabletelor şi tablelor inteligente în şcoli', care, din păcate, la noi cel puţin, nu este decât o extensie a politicii prosteşti de pe vremuri, aia cu "calculatoarele în şcoli". Politicienii noştri au senzaţia că dacă introduci nişte 'ecrane' în şcoli, gata, se cheamă că te-ai aliniat la evoluţia tehnologiei şi la procesele moderne de învăţare. Greşit. Tabletele, calculatoarele, tablele inteligente, sunt doar nişte 'suporturi', nu un scop în sine. Sigur, ele sunt necesare ca hardware, dar nu sunt relevante prin ele însele. Cu adevărat important este să dezvoltăm materiale didactice şi metode de predare care să fie puse în valoare: aplicaţii, manuale, funcţii AI, teste interactive etc. Altfel, precum zicea Eduard Murrow (despre televizor), nu sunt decât nişte cutii cu nişte circuite în ele. Atât. Iar pe partea de dezvoltare a acestor aplicaţii, încă stăm prost. Viitorul învăţământului este tech sau nu e deloc. Şi cel mai mare challenge atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale în procesul de învăţare", a conchis Dan Cadar. AGERPRES/(AS - autor: Florin Zafiu, editor: Irina Poenaru, editor online: Simona Aruştei)

Afisari: 41

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Educatie - Stiinta 25-03-2025 11:44

Bihor: În premieră, Peștera Urșilor a fost scanată 3D, în colaborarea dintre mediul academic și specialiști

Peștera Urșilor, o arie protejată de interes național, a fost scanată 3D, în premieră, de o echipă de studenți orădeni cu sprijinul unei firme specializate, într-o colaborare între mediul academic, instituții de profil și specialiști, a informat marți, într-un comunicat de presă, Universitatea din Oradea. 'Scanarea

Educatie - Stiinta 25-03-2025 06:00

Simularea examenului de bacalaureat continuă, marți, cu proba scrisă obligatorie a profilului

Simularea examenului național de bacalaureat continuă, marți, cu proba scrisă obligatorie a profilului, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Luni a fost programată proba scrisă de Limba și literatura română. Miercuri urmează să aibă loc proba scrisă la alegere a profilului sau specializării, iar elevii din partea minorită

Educatie - Stiinta 24-03-2025 18:58

Ministerul Educației și Cercetării deschide Biblioteca EduLib pentru școlile românești din afara granițelor

Ministerul Educației și Cercetării deschide Biblioteca EduLib către școlile românești din comunitățile aflate în afara granițelor pentru promovarea limbii române și a educației și științei în limba română.

Educatie - Stiinta 24-03-2025 16:09

Ministerul Educației: Peste 101.000 elevi prezenți la prima probă a simulării bacalaureatului; un elev eliminat

Peste 101.000 elevi au participat, luni, la proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul simulării examenului de bacalaureat, iar un elev fost eliminat pentru tentativă de fraudă, informează Ministerul Educației. 'Astăzi, 24 martie, a avut loc simularea probei scrise la Limba și literatura română din cadrul examenului național de bacal

Educatie - Stiinta 24-03-2025 13:27

PoliChemistryFEST - vineri și sâmbătă, în campusul Politehnica București

Cea de-a patra ediție a PoliChemistryFEST, eveniment care pune în prim-plan noile tendințe și inovații din domeniul chimiei, ingineriei chimice, ingineriei mediului, ingineriei produselor alimentare, bioingineriei, industriei farmaceutice și nanoștiințelor, va avea loc, vineri și sâmbătă, în campusul Universității Naționale de Știință și Tehnologie

Educatie - Stiinta 24-03-2025 12:37

Campanie de promovare a rezultatelor obținute de cercetătorii români, lansată de MEC

Ministerul Educației și Cercetării, prin Autoritatea Națională pentru Cercetare (ANC), anunță lansarea unei campanii în cadrul căreia, lunar, va fi promovată cel puțin o performanță științifică majoră, cu impact semnificativ pentru societate, obținută de cercetători din universitățile și institutele de cercetare din România. 'M

Educatie - Stiinta 24-03-2025 10:14

Iași: 200 de elevi și studenți înscriși la un concurs organizat de USV pentru identificarea preparatelor tradiționale

Aproape 70 de preparate au fost înscrise la concursul național 'Identificare de produse tradiționale', eveniment care se va desfășura sâmbătă, 29 martie, la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (USV). Prodecanul Facultății de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare (FIRAA), Mihaela Ivancia,

Educatie - Stiinta 24-03-2025 05:00

Simularea Bacalaureatului începe luni cu proba la Limba și literatura română

Simularea examenului de bacalaureat începe luni cu proba la Limba și literatura română, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării. Marți va avea loc proba obligatorie a profilului, iar miercuri - proba la alegere a profilului sau specializării. Elevii din partea minorităților naționale vor susține joi proba

Educatie - Stiinta 21-03-2025 19:06

Bihor: De Ziua Internațională a Pădurii, pompierii i-au învățat pe copii să protejeze natura

Pompierii bihoreni au marcat Ziua Internațională a Pădurii - 21 martie, prin activități de informare și educație preventivă, desfășurate în unitățile de învățământ din județ, pentru conștientizarea copiilor și tinerilor c

Educatie - Stiinta 21-03-2025 17:45

Olt: Liceul ''Ioniță Asan'' din Caracal va sprijini absolvenții fără bacalaureat să promoveze examenul

Absolvenții Liceului Teoretic ''Ioniță Asan'' din Caracal din promoții anterioare, care nu au reușit încă la bacalaureat, vor fi sprijiniți să promoveze examenul și să fie admiși la studii superioare, prin proiectul ''Punți educaționale pentru creșterea accesului la învățământul superior'', derulat de Universitatea di

Educatie - Stiinta 21-03-2025 14:19

Ministerul Educației a publicat informații privind înscrierea la grădiniță și creșă

Ministerul Educației și Cercetării a publicat, vineri, informații privind reînscrierea sau înscrierea la grădiniță, creșă și în serviciile de educație timpurie complementare pentru anul școlar 2025 - 2026, care vor începe în luna mai. ''Ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii de &

Educatie - Stiinta 21-03-2025 13:01

Ministrul David: Trebuie extins Programul 'Masă sănătoasă', cu rol în prevenirea abandonului școlar în mediul rural

Un rol important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru o educație de calitate în mediul rural - și în medii defavorizate sau pentru persoane dezavantajate - îl are și programul 'Masă sănătoasă', a subliniat, vineri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. În opinia sa, programul 'Masă sănătoasă' trebuie

Educatie - Stiinta 21-03-2025 10:00

REPORTAJ/Prahova: Orteze pentru animale, create de elevii calificați la Campionatul Mondial de Robotică - și necuvântătoarele au nevoie de ajutor

Elevii de la Colegiul Național 'I. L. Caragiale' din Ploiești care formează echipa Eastern Foxes, recent calificată la Campionatul Mondial de Robotică din Houston, au creat orteze pentru animalele cu probleme motorii pentru că, spun ei, și necuvântătoarele au nevoie de ajutor. Un număr de 15 copii proveniți din mediul rural și pasionați de ceea c

Educatie - Stiinta 20-03-2025 16:29

Brăila: ''Porturi pe malul românesc al Dunării', tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură

'Porturi pe malul românesc al Dunării' este tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură de anul acesta, eveniment dedicat elevilor din clasele I-XII din toată țara, potrivit informațiilor furnizate, joi, de organizatorul manifestării, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Brăila. Tabă

Educatie - Stiinta 20-03-2025 14:23

Ministrul Educației propune extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology în România

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că dorește extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology (EIT) în țară, pentru a stimula inovația în beneficiul bunăstării oamenilor și pentru creșterea competitivității țării. Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel Davi