Profesorul Cătălin Budeanu: Lumea e frumoasă pentru că este complementară; unii au un talent în plus pentru Matematică

Matematica este o disciplină cu rezultate la care este foarte greu să aspiri pentru că volumul de informaţii care trebuie predat copiilor este extrem de vast, a declarat Cătălin Budeanu, profesor de Matematică la Colegiul Naţional "Emil Racoviţă" din Iaşi.
Iaşiul este judeţul cu cele mai multe medii de 10 la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat în acest an. În context, profesorul Cătălin Budeanu a explicat pentru AGERPRES că astfel de note, mai ales la Matematică, se iau mai greu, iar fiecare elev reuşeşte să se detaşeze prin calităţile pe care le are.
"Unele dintre ele (calităţi - n.r,) sunt vizibile: memoria, creativitatea, puterea de muncă. Or, ca să ajungi la un nivel de vârf trebuie să ai un procent mare din aceste date. Dacă una dintre ele lipseşte, speranţele sunt cam deşarte", precizează prof. Cătălin Budeanu.
Un alt factor important în cheia succesului la examene este şi gestionarea emoţiilor în condiţii de stres. Profesorul susţine că e nevoie de gestionarea emoţiilor atunci când vorbim de succes, dar şi în momentul în care nu sunt obţinute rezultatele scontate.
"Când te lupţi cu deznădejdea, când te lupţi cu aşteptările neîndeplinite, este foarte complicat. Dar asta face parte din maturizarea ca om a fiecăruia dintre noi", este de părere Cătălin Budeanu.
În ceea ce priveşte materia, el afirmă că sunt foarte multe noţiuni care trebuie predate. "Şi îţi pui problema dacă elevul va asimila, va înţelege noţiunile, le va reţine", adaugă profesorul.
De ce mulţi elevi nu reuşesc să îşi însuşească informaţiile primite în cursul orelor de Matematică? Răspunsul ni-l dă tot Cătălin Budeanu, profesorul care a reuşit să performeze cu elevii săi.
"Frumuseţea omenirii constă în diversitate. O lume în care toată lumea înţelege Matematica şi nu înţelege literatura, nu simte şi nu rezonează în faţa unui tablou, în faţa unei arii muzicale ar fi extrem de tristă. Lumea este frumoasă pentru că este complementară. Unii au un talant în plus pentru partea de Matematică. Sunt extrem de încântat să-i întâlnesc şi fericit mai ales de întâlnirile providenţiale pentru mine ca profesor care îşi doreşte să întâlnească copii de tipul ăsta. Pentru alţii, întâlnirea cu persoane care au acelaşi tip de preocupări - artiştii între ei, poeţii între ei, dramaturgii între ei, inginerii între ei - sunt providenţiale", consideră prof. Cătălin Budeanu.
Nimeni nu este inferior, a adăugat acesta.
"Un copil care nu înţelege Matematica, dar are un simţ artistic dezvoltat, face performanţă în domeniul sportului nu e inferior faţă de un copil care înţelege Matematica, precum un copil care înţelege Matematica nu este cu nimic inferior unui sportiv. Există loc pentru fiecare sub soarele de pe Pământul ăsta. De asta lumea e frumoasă. Nimeni nu ar trebui să se simtă într-un fel sau altul complexat pentru că nu are abilităţile pe care un alt copil le are. Suntem făcuţi să fim împreună: să ne bucurăm de realizările celorlalţi", a subliniat profesorul.
În opinia sa, Matematica în sine este un limbaj care comunică nişte adevăruri.
"Lobacevski, unul dintre marii matematicieni ruşi (din secolul XVIII - n.r.), spunea că tot ceea ce este gândire abstractă este fie matematică, fie pasibil de matematică. Un alt om de ştiinţă spunea că Matematica este limbajul prin care Dumnezeu a creat lumea. Sunt complimente frumoase pe care oamenii de ştiinţă le fac Matematicii, pentru că într-un fel sau altul s-au îndrăgostit de acest limbaj. Matematica în sine este un limbaj care comunică nişte adevăruri. Dar, repet, muzica este un limbaj, arta este un limbaj. Fiecare poate să înţeleagă lumea asta în felul şi în lumea lui. De aceea spun - nu este cu nimic inferior un copil care nu cunoaşte Matematica la nivel de performanţă unui copil care are aceste abilităţi, care are acest talant. În fond, până la urma urmei, copiii aceştia, prin munca lor, prin volumul de muncă extraordinar de mare pe care trebuie să-l depună, trebuie să aibă nişte abilităţi speciale pentru Matematică, trebuie să aibă o chemare aparte, iar copiii aceştia sunt rari", afirmă Cătălin Budeanu.
Pe lângă pasiune şi talent, pentru a performa un elev trebuie să depună foarte multă muncă, mai spune el.
"În timpul anului şcolar alocă între 2-3 ore pe zi, iar în apropierea examenelor, concursurilor sau competiţiilor alocă şi câte 8 ore. Calitativ. Nu lucrează doar probleme simple, ci şi probleme care stimulează creativitatea, probleme care ghidează idei noi. E o muncă extrem de complicată. Adică şi volumul de muncă şi calitatea muncii merg mână în mână", precizează acesta.
Cătălin Budeanu este unul dintre cei mai apreciaţi profesori de Matematică din Iaşi. Iar rezultatele elevilor săi, care au reuşit să performeze la nivel de competiţii naţionale şi internaţionale, sunt dovada că atunci când faci ceva cu pasiune succesul nu întârzie să apară. Cătălin Budeanu i-a coordonat pe Ovidiu Avădanei, care în 2012 a obţinut aurul la Balcaniada de Matematică şi în prezent urmează studiile doctorale în Matematică, la Universitatea Berkeley (SUA); pe Gabriel Turbincă, un elev din mediul rural care a obţinut de asemenea medalii de aur la Balcaniada de Matematică şi diverse alte concursuri internaţionale de Matematică şi Informatică; şi pe Radu Stoleru, medaliat cu argint în 2019 şi aur în 2021, la Balcaniada de Matematică Juniori, dar şi la concursuri şi olimpiade de profil. În urmă cu o săptămână, Tudor Chelaru, elev în clasa a VII-a la Colegiul Naţional "Emil Racoviţă" din Iaşi, a obţinut Medalia de Aur la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori, competiţie care anul acesta s-a desfăşurat în Antalya (Turcia).
Profesorul mărturiseşte că, pentru ca elevii săi să ajungă la performanţe, a fost nevoie mai întâi de implicarea, înţelegerea şi "updatarea" sa "la elementele de noutate care apar în domeniu".
"Şi nu este un lucru simplu. Dar, pe de altă parte, este extrem de plăcut. Sincer să fiu, în calitate de profesor, cele mai multe lucruri noi legate de Matematică le-am învăţat de la elevii mei. Când începeam să lucrez cu ei anumite probleme, mai întâi pregăteam anumite probleme şi mă gândeam la ele cu anumite soluţii, dar la finalul orei sau orelor pe care le petreceam împreună, găseam o soluţie mult mai elegantă, mult mai frumoasă, nou-nouţă, izvorâtă din mintea nealterată de idei şi de terenuri bătătorite, a copiilor. De aceea, marele beneficiar al lucrului cu copiii sunt profesorii. De multe ori mi se întâmpla să intru obosit, iar la finalul orelor să fiu efectiv refreşat pentru că am fost cucerit de frumuseţea ideilor de dialog, să văd cum soluţia se construieşte din dialogul dintre copii în timpul orei. Plecam cu o anumită soluţie, renunţăm la ea, găseam altă soluţie mult mai elegantă, mult mai frumoasă, mult mai simplă. Şi lucrul ăsta se întâmplă în timp real", ne dezvăluie prof. Cătălin Budeanu. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministerul Educației a publicat informații privind înscrierea la grădiniță și creșă
Ministerul Educației și Cercetării a publicat, vineri, informații privind reînscrierea sau înscrierea la grădiniță, creșă și în serviciile de educație timpurie complementare pentru anul școlar 2025 - 2026, care vor începe în luna mai. ''Ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii de &
Ministrul David: Trebuie extins Programul 'Masă sănătoasă', cu rol în prevenirea abandonului școlar în mediul rural
Un rol important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru o educație de calitate în mediul rural - și în medii defavorizate sau pentru persoane dezavantajate - îl are și programul 'Masă sănătoasă', a subliniat, vineri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. În opinia sa, programul 'Masă sănătoasă' trebuie
REPORTAJ/Prahova: Orteze pentru animale, create de elevii calificați la Campionatul Mondial de Robotică - și necuvântătoarele au nevoie de ajutor
Elevii de la Colegiul Național 'I. L. Caragiale' din Ploiești care formează echipa Eastern Foxes, recent calificată la Campionatul Mondial de Robotică din Houston, au creat orteze pentru animalele cu probleme motorii pentru că, spun ei, și necuvântătoarele au nevoie de ajutor. Un număr de 15 copii proveniți din mediul rural și pasionați de ceea c
Brăila: ''Porturi pe malul românesc al Dunării', tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură
'Porturi pe malul românesc al Dunării' este tema Simpozionului de Artă Plastică - Tabăra de pictură de anul acesta, eveniment dedicat elevilor din clasele I-XII din toată țara, potrivit informațiilor furnizate, joi, de organizatorul manifestării, Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Brăila. Tabă
Ministrul Educației propune extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology în România
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că dorește extinderea influenței European Institute of Innovation and Technology (EIT) în țară, pentru a stimula inovația în beneficiul bunăstării oamenilor și pentru creșterea competitivității țării. Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel Davi
REPORTAJ/Dâmbovița: Învățământ dual la Moreni - între abandon școlar și dorința de a lucra pentru Armata Română
Elevii de liceu din localitatea dâmbovițeană Moreni au ocazia să facă practică, în cadrul programului de învățământ dual, la o unitate din industria de armament. Abandonul școlar a făcut ca mare parte din elevii înscriși în program să renunțe, dar cei care au mai rămas spun că sunt pasionați de mecanică și vor să înveț
MARTIE LA FEMININ/Bistrița-Năsăud: Dora Baba, dăscălița cu păr albastru care deschide copiilor poarta spre arte
Clubul Scenica din Bistrița a devenit, în ultimii ani, unul din locurile de educație non-formală cele mai frecventate la nivel local, unde o dăscăliță cu părul albastru le deschide copiilor poarta spre arte, prin clase de pictură și teatru. Nonconformista crescută într-o familie tradițională de dascăli se numește Dora Baba și misiunea ei declarată
Ministrul Educației a decis lansarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a decis lansarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale. 'După o întâlnire cu conducerea Microsoft România, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a decis să implementeze un proiect-pilot de u
Simulare Evaluare Națională/ Prezență de 92% la proba de Limba și literatura maternă
Prezența la proba de Limba și literatura maternă din cadrul simulării Evaluării Naționale a fost miercuri de 92%, informează Ministerul Educației. Potrivit datelor furnizate de inspectoratele școlare județene, au participat circa 9.600 de elevi din totalul celor aproximativ 10.400 de elevi așteptați să susțină proba și niciun elev nu a fost el
Simularea Evaluării Naționale se încheie cu proba la limba și literatura maternă
Simularea Evaluării Naționale se încheie miercuri cu proba la limba și literatura maternă, care va fi susținută de elevii din partea minorităților naționale, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației. Pentru proba de limbă maternă sunt înscriși circa 10.000 de elevi. Rezultatele vor fi comunicate individu
Proiectul privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru anul de învățământ 2025 - 2026, în consultare
Ministerul Educației și Cercetării a lansat marți în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul 2025 - 2026. Potrivit ministerului, cifrele de școlarizare propuse
Ministerul Educației a pus în consultare un proiect de metodologie pentru predarea Religiei
Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică un proiect de metodologie pentru predarea Religiei, care reglementează organizarea predării acestei discipline în învățământul preuniversitar, inclusiv modalitatea de înscriere a elevilor la cursuri. 'Părinții/reprezentantul legal, pentru elevul mi
Prezență de 92,7% la proba de Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale
Prezența la proba de Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale a fost de 92,7%, iar cinci elevi au fost eliminați pentru tentativă de fraudă, informează, marți, Ministerul Educației și Cercetării. 'La proba de Matematică, desfășurată astăzi, 18 martie, în cadrul simulării EN VIII 2025, au participat, potrivit informațiilor
Brăila: Echipa de robotică 'Helix' a Bibliotecii Județene a obținut Premiul 2 INNOVATE în finala 'First Tech Challenge'
Echipa de robotică 'Helix' a Bibliotecii Județene 'Panait Istrati' din Brăila a obținut Premiul 2 INNOVATE în finala Campionatului Național de Robotică 'First Tech Challenge' România, obținând pentru al treilea an consecutiv rezultate remarcabile la această competiție. 'Premiul 2 INNOVATE pentru ec
Cluj: Studenți ai UBB au obținut patru medalii la Balcaniada de Matematică 2025
Studenți ai Universității 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca au obținut patru medalii la Balcaniada de Matematică 2025. 'Studenții Facultății de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) au obținut patru medalii de argint și de bronz la Balcaniada Studențească de Matematică SEEMOUS 2025 (