Profesorul Cătălin Budeanu: Lumea e frumoasă pentru că este complementară; unii au un talent în plus pentru Matematică

Matematica este o disciplină cu rezultate la care este foarte greu să aspiri pentru că volumul de informaţii care trebuie predat copiilor este extrem de vast, a declarat Cătălin Budeanu, profesor de Matematică la Colegiul Naţional "Emil Racoviţă" din Iaşi.
Iaşiul este judeţul cu cele mai multe medii de 10 la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat în acest an. În context, profesorul Cătălin Budeanu a explicat pentru AGERPRES că astfel de note, mai ales la Matematică, se iau mai greu, iar fiecare elev reuşeşte să se detaşeze prin calităţile pe care le are.
"Unele dintre ele (calităţi - n.r,) sunt vizibile: memoria, creativitatea, puterea de muncă. Or, ca să ajungi la un nivel de vârf trebuie să ai un procent mare din aceste date. Dacă una dintre ele lipseşte, speranţele sunt cam deşarte", precizează prof. Cătălin Budeanu.
Un alt factor important în cheia succesului la examene este şi gestionarea emoţiilor în condiţii de stres. Profesorul susţine că e nevoie de gestionarea emoţiilor atunci când vorbim de succes, dar şi în momentul în care nu sunt obţinute rezultatele scontate.
"Când te lupţi cu deznădejdea, când te lupţi cu aşteptările neîndeplinite, este foarte complicat. Dar asta face parte din maturizarea ca om a fiecăruia dintre noi", este de părere Cătălin Budeanu.
În ceea ce priveşte materia, el afirmă că sunt foarte multe noţiuni care trebuie predate. "Şi îţi pui problema dacă elevul va asimila, va înţelege noţiunile, le va reţine", adaugă profesorul.
De ce mulţi elevi nu reuşesc să îşi însuşească informaţiile primite în cursul orelor de Matematică? Răspunsul ni-l dă tot Cătălin Budeanu, profesorul care a reuşit să performeze cu elevii săi.
"Frumuseţea omenirii constă în diversitate. O lume în care toată lumea înţelege Matematica şi nu înţelege literatura, nu simte şi nu rezonează în faţa unui tablou, în faţa unei arii muzicale ar fi extrem de tristă. Lumea este frumoasă pentru că este complementară. Unii au un talant în plus pentru partea de Matematică. Sunt extrem de încântat să-i întâlnesc şi fericit mai ales de întâlnirile providenţiale pentru mine ca profesor care îşi doreşte să întâlnească copii de tipul ăsta. Pentru alţii, întâlnirea cu persoane care au acelaşi tip de preocupări - artiştii între ei, poeţii între ei, dramaturgii între ei, inginerii între ei - sunt providenţiale", consideră prof. Cătălin Budeanu.
Nimeni nu este inferior, a adăugat acesta.
"Un copil care nu înţelege Matematica, dar are un simţ artistic dezvoltat, face performanţă în domeniul sportului nu e inferior faţă de un copil care înţelege Matematica, precum un copil care înţelege Matematica nu este cu nimic inferior unui sportiv. Există loc pentru fiecare sub soarele de pe Pământul ăsta. De asta lumea e frumoasă. Nimeni nu ar trebui să se simtă într-un fel sau altul complexat pentru că nu are abilităţile pe care un alt copil le are. Suntem făcuţi să fim împreună: să ne bucurăm de realizările celorlalţi", a subliniat profesorul.
În opinia sa, Matematica în sine este un limbaj care comunică nişte adevăruri.
"Lobacevski, unul dintre marii matematicieni ruşi (din secolul XVIII - n.r.), spunea că tot ceea ce este gândire abstractă este fie matematică, fie pasibil de matematică. Un alt om de ştiinţă spunea că Matematica este limbajul prin care Dumnezeu a creat lumea. Sunt complimente frumoase pe care oamenii de ştiinţă le fac Matematicii, pentru că într-un fel sau altul s-au îndrăgostit de acest limbaj. Matematica în sine este un limbaj care comunică nişte adevăruri. Dar, repet, muzica este un limbaj, arta este un limbaj. Fiecare poate să înţeleagă lumea asta în felul şi în lumea lui. De aceea spun - nu este cu nimic inferior un copil care nu cunoaşte Matematica la nivel de performanţă unui copil care are aceste abilităţi, care are acest talant. În fond, până la urma urmei, copiii aceştia, prin munca lor, prin volumul de muncă extraordinar de mare pe care trebuie să-l depună, trebuie să aibă nişte abilităţi speciale pentru Matematică, trebuie să aibă o chemare aparte, iar copiii aceştia sunt rari", afirmă Cătălin Budeanu.
Pe lângă pasiune şi talent, pentru a performa un elev trebuie să depună foarte multă muncă, mai spune el.
"În timpul anului şcolar alocă între 2-3 ore pe zi, iar în apropierea examenelor, concursurilor sau competiţiilor alocă şi câte 8 ore. Calitativ. Nu lucrează doar probleme simple, ci şi probleme care stimulează creativitatea, probleme care ghidează idei noi. E o muncă extrem de complicată. Adică şi volumul de muncă şi calitatea muncii merg mână în mână", precizează acesta.
Cătălin Budeanu este unul dintre cei mai apreciaţi profesori de Matematică din Iaşi. Iar rezultatele elevilor săi, care au reuşit să performeze la nivel de competiţii naţionale şi internaţionale, sunt dovada că atunci când faci ceva cu pasiune succesul nu întârzie să apară. Cătălin Budeanu i-a coordonat pe Ovidiu Avădanei, care în 2012 a obţinut aurul la Balcaniada de Matematică şi în prezent urmează studiile doctorale în Matematică, la Universitatea Berkeley (SUA); pe Gabriel Turbincă, un elev din mediul rural care a obţinut de asemenea medalii de aur la Balcaniada de Matematică şi diverse alte concursuri internaţionale de Matematică şi Informatică; şi pe Radu Stoleru, medaliat cu argint în 2019 şi aur în 2021, la Balcaniada de Matematică Juniori, dar şi la concursuri şi olimpiade de profil. În urmă cu o săptămână, Tudor Chelaru, elev în clasa a VII-a la Colegiul Naţional "Emil Racoviţă" din Iaşi, a obţinut Medalia de Aur la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori, competiţie care anul acesta s-a desfăşurat în Antalya (Turcia).
Profesorul mărturiseşte că, pentru ca elevii săi să ajungă la performanţe, a fost nevoie mai întâi de implicarea, înţelegerea şi "updatarea" sa "la elementele de noutate care apar în domeniu".
"Şi nu este un lucru simplu. Dar, pe de altă parte, este extrem de plăcut. Sincer să fiu, în calitate de profesor, cele mai multe lucruri noi legate de Matematică le-am învăţat de la elevii mei. Când începeam să lucrez cu ei anumite probleme, mai întâi pregăteam anumite probleme şi mă gândeam la ele cu anumite soluţii, dar la finalul orei sau orelor pe care le petreceam împreună, găseam o soluţie mult mai elegantă, mult mai frumoasă, nou-nouţă, izvorâtă din mintea nealterată de idei şi de terenuri bătătorite, a copiilor. De aceea, marele beneficiar al lucrului cu copiii sunt profesorii. De multe ori mi se întâmpla să intru obosit, iar la finalul orelor să fiu efectiv refreşat pentru că am fost cucerit de frumuseţea ideilor de dialog, să văd cum soluţia se construieşte din dialogul dintre copii în timpul orei. Plecam cu o anumită soluţie, renunţăm la ea, găseam altă soluţie mult mai elegantă, mult mai frumoasă, mult mai simplă. Şi lucrul ăsta se întâmplă în timp real", ne dezvăluie prof. Cătălin Budeanu. AGERPRES/(A - autor: Daniela Malache, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Adrian Dãdârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Rectorul Politehnica, Mihnea Costoiu: Învățătorii modelează destine și clădesc viitorul
Învățătorii sunt cei care modelează destine și clădesc viitorul prin educație, a transmis, joi, rectorul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București, Mihnea Costoiu, cu prilejul Zilei Învățătorului. 'Felicit
Ministrul Educației: Avem nevoie de universități cu profiluri diferite; încheiem modelul Bologna
Universitățile românești și-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar, a transmis, joi, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, precizând că prin acest demers se încheie implementarea modelului Bologna în sistemul de învățământ superior.
Ziua Mediului/Doctorand IULS Iași: Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, să lăsăm și pentru generațiile viitoare
Resursele trebuie să fie folosite în mod responsabil, astfel încât și generațiile viitoare să aibă cu ce trăi, afirmă Roxana Elena Gherasim, doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Științe Inginerești de la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (IULS), în contextul Zilei Mondiale a Mediului.
Dolj: UMF Craiova celebrează un an al cunoașterii și al sănătății
Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova celebrează, vineri, cu prilejul încheierii anului universitar 2024-2025, un an al cunoașterii și al sănătății, într-o reuniune anuală a comunității universitare medicale. Potrivit UMF Craiova, evenimentul marchează un moment de bilanț și de recunoaștere a contribuției fiecărui membr
Daniel David, mesaj pentru dascăli: Apreciez enorm faptul că încercați să vă faceți datoria față de elevi
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, le-a transmis cadrelor didactice joi, de Ziua Învățătorului, că apreciază modul în care își fac datoria față de elevi într-un sistem care nu-i susține întotdeauna așa cum ar trebui și că știe problemele legate de rolul social, de infrastructură, de deficiențele procesului educațional și de
Elevii vor avea zi liberă joi, cu ocazia Zilei Învățătorului
Elevii și profesorii vor avea joi zi liberă, cu ocazia Zilei Învățătorului, prevăzută în contractul colectiv de muncă din învățământ. Vacanța de vară va începe pe 20 iunie, după terminarea cursurilor. Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se înc
Guvern: Reglementări privind facilitățile de transport pentru studenții ce provin din localități care nu au stație CFR
Guvernul a modificat normele privind acordarea facilităților de transport intern feroviar pentru studenți, în vederea eliminării discriminărilor dintre aceștia în ceea ce privește alegerea distanței de circulație. Potrivit unui comunicat al Guvernului, prin hotărârea aprobată miercuri, studenții care provin din localități nedeservite de gară
Open Day - sâmbătă, la Universitatea Națională de Arte din București
Universitatea Națională de Arte din București organizează, sâmbătă, la cele trei sedii ale sale din Capitală, Open Day @unarte, un eveniment dedicat celor care vor să afle ce presupune cu adevărat parcursul artistic într-o instituție de învățământ superior cu acest profil. Potrivit unui comunicat al organizatorilor transmis, miercuri, A
Cluj: Toate comunele din județ beneficiază de microbuze moderne pentru elevi
Consiliul Județean (CJ) Cluj a reușit să doteze cu microbuze electrice pentru transportul elevilor toate comunele din județ. 'Forul administrativ județean a reușit suplimentarea cu nouă a numărului de microbuze școlare electrice achiziționate prin intermediul celor două proiecte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, re
Un nou program de masterat, lansat de SNSPA și University of Meaning
Școala Națională de Studii Politice și Administrative și University of Meaning / Universidad del Sentido, universitate internațională care funcționează sub autoritatea Statului Vatican, au semnat miercuri un acord care prevede lansarea programului internațional de masterat 'Global Leadership and Sustainable Development' (Leadership global și dezvoltare durabi
Iași: Peste 2.250 de candidați străini pe 720 de locuri disponibile la UMF 'Gr.T.Popa'
Peste 2.250 de candidați s-au înscris pe cele 720 de locuri disponibile la admiterea pentru studenți internaționali la UMF 'Grigore T.Popa' Iași, cea mai mare concurență fiind la Medicină Dentară în limba franceză. Potrivit reprezentanților Universității de Medicină și Farmacie 'Grigore T. Popa' din Iași, pentru cele 720 de locuri d
Elevii români au obținut trei medalii la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe
Elevii români au obținut trei medalii - una de aur și două de bronz - la Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe 2025, desfășurată la Budapesta, în Ungaria, a informat Ministerul Educației și Cercetării. Medalia de aur a fost câștigată de echipa 'NP solutions only', de la Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu din Bucu
Arad: Sute de elevi nu pot folosi curtea școlii din cauza unei gropi abandonate de constructor
Elevii unui liceu de elită din Arad nu pot folosi curtea școlii de doi ani, din cauza unei gropi abandonate de constructorul care trebuia să realizeze un bazin colector de apă ce ar fi folosită în caz de incendiu, astfel că ei stau pe holuri, în pauze, sau traversează strada pentru a merge în parc. Clădirea Colegiului Naționa
Ministerul Educației și Cercetării a demarat evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare
Ministerul Educației și Cercetării a început evaluarea unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național, care va duce apoi la reorganizarea arhitecturii și a mecanismelor fundamentale ale sistemului național de CDI, a anunțat, marți, ministrul Daniel David. ''Vă semnalez tuturor - actorilor din sistemul național d
Bihor: Echipa de fotbal a Universității din Oradea, în premieră vicecampioană națională
Echipa de fotbal a Universității din Oradea a devenit, pentru prima oară, vicecampioană națională, după ce, în finala mare, s-a luptat cu multipla campioană a României, Universitatea de Vest din Timișoara. Potrivit unui comunicat al Universității orădene, confruntarea finală, încheiată cu scorul de 3 - 1, s-a disputat pe tere