Cîmpeanu: Schimbăm legile educaţiei pentru că societatea percepe drept învechit sistemul de învăţământ

Ministrul Sorin Cîmpeanu a afirmat, luni, că unul dintre argumentele pentru care s-a propus schimbarea legilor educaţiei este faptul că societatea percepe sistemul de învăţământ drept "unul învechit", iar noile prevederi pornesc de la nevoile elevului identificate pe parcursul a peste şase ani de consultări în cadrul proiectului "România Educată".
"Schimbăm pentru că ne dorim o educaţie de calitate, responsivă şi suportivă, iar acest lucru necesită o reformare sistemică şi curriculară, o mentalitate, o conduită şi, nu în ultimul rând, o atitudine proactivă. Schimbăm pentru că vrem să susţinem în egală măsură excelenţa şi echitatea. Schimbăm pentru că trebuie să avem un fundament pentru redarea prestigiului şi demnităţii profesiei de dascăl, inclusiv printr-o salarizare motivantă care să fie cel puţin la nivelul salariului mediu pe economie, încă de la debutul în carieră", a explicat Cîmpeanu, într-o declaraţie de presă transmisă AGERPRES.
El a adăugat că o schimbare a legilor educaţiei este necesară pentru că, în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulţumit pe toată lumea, iar analfabetismul funcţional a rămas constant sau chiar a crescut, ceea ce duce, evident, la rezultate slabe în materie de învăţare relevantă pentru o viaţă independentă şi deplină.
Totodată, a arătat ministrul, o schimbare este utilă pentru că sistemul de învăţământ se răsfrânge asupra vieţii tuturor.
"Avem nevoie de absolvenţi autonomi, de absolvenţi care să înţeleagă ce se întâmplă în jurul lor şi să gândească critic, de absolvenţi care să caute soluţii creative şi nu bazate pe şabloane la problemele pe care le întâmpină societatea, de absolvenţi care să fie antreprenori sau să muncească eficient şi să plătească impozite şi taxe în România, astfel încât banii investiţi în educaţie să se întoarcă în sistemul de învăţământ şi în alte servicii publice. Avem nevoie de absolvenţi care să producă bunăstare, să aibă capacitatea de a face acest lucru în mod inovativ, orientat spre viitor şi nu doar reproducând tipare existente", a transmis Sorin Cîmpeanu.
Necesitatea schimbării, a completat el, derivă şi din faptul că fiecare elev din învăţământul românesc trebuie să-şi poată atinge potenţialul maxim şi să fie valorizat în contexte sociale şi de învăţare cât mai variate şi cât mai atractive.
"Schimbăm pentru că profesorii sunt nemulţumiţi de programe şi de lipsa lor de libertate în crearea de conţinuturi adaptate la nevoile clasei şi ale copiilor cu care lucrează. Schimbăm pentru că liceenii sunt nemulţumiţi că nu este posibilă o mai mare autonomie în alegerea disciplinelor de care sunt interesaţi, discipline care le-ar permite o specializare mai mare la acest nivel, în funcţie de interesul lor şi de planurile de viitor. Schimbăm pentru că relevanţa învăţământului profesional pentru piaţa muncii a fost contestată, pe bună dreptate, pentru că şcolile profesionale/liceele tehnologice funcţionează pe modele învechite, fără o colaborare suficientă cu mediul economic. Schimbăm pentru că elevii trebuie să aibă acces la un traseu educaţional mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor, care să poată identifica talentele şi aptitudinile de la o vârstă cât mai fragedă şi care să îi orienteze spre atingerea potenţialului maxim", a menţionat ministrul.
Potrivit acestuia, schimbarea este folositoare şi pentru că părinţii trebuie să aibă un feedback obligatoriu, pentru ca fişele posturilor didactice să poată fi modificate în acest sens, în paralel şi în conformitate cu un nou Regulament de Organizare şi Funcţionare a Învăţământului Preuniversitar.
Nu în ultimul rând, Cîmpeanu a evidenţiat că modificarea legilor educaţiei este indispensabilă deoarece societatea percepe sistemul de învăţământ drept "unul învechit, în care structurile sunt aceleaşi ca în urmă cu zeci de ani, în care iniţiativa profesioniştilor se îneacă în birocraţie şi într-un centralism excesiv".
"Pentru a răspunde tuturor acestor provocări, noile legi pornesc exact de la nevoile elevului, identificate pe parcursul a peste şase ani de consultări în proiectul ' România Educată'. Şi aici vorbim nu numai de nevoi educaţionale! Vorbim şi de nevoi socio-emoţionale, de nevoia de incluziune şcolară, de nevoia de desegregare, de nevoia de confort şi siguranţă în spaţiul şcolar, de nevoia de a fi acceptat necondiţionat şi valorizat tocmai prin respectarea particularităţilor de vârstă şi individuale, astfel încât elevul să fie beneficiarul unei educaţii individualizate urmărite printr-un instrument psihopedagogic de monitorizare şi progres: portofoliul educaţional", a indicat ministrul Cîmpeanu.
Conform acestuia, proiectul "România Educată" este un demers de politică publică, un argument pentru a construi şi o oportunitate pentru a dezvolta.
El a reamintit că proiectele legilor educaţiei sunt în consultare publică şi se aşteaptă orice propuneri care pot genera îmbunătăţirea acestora. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Florea, editor: Claudia Stănescu, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, la Politehnica din București, în perioada 5-6 martie
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Inginerie în Limbi Străine, va organiza, în zilele de 5 și 6 martie, în campusul instituției de învățământ superior, prima ediție a evenimentului InternationalFEST 2025, un festival dedicat studiilor inginerești în limbi străine, diversității cultura
Ministerul Educației a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026
Ministerul Educației și Cercetării a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 - 2026. Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar se va face în perioada 31 martie - 6 mai. Cererile de înscriere vor fi completate de căt
Olt: Șase eleve transportate la spital după ce un coleg a dat cu spray lacrimogen în clasă
Șase eleve ale unui liceu din municipiul Caracal au fost transportate, vineri, la spital după ce un coleg de-al lor ar fi folosit un spray iritant-lacrimogen în sala de clasă, a informat Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Olt. Incidentul a avut loc vineri, în jurul orei 12:35, într-un liceu din municipiul Caracal, persoana care ar folosi
Trei planete pot fi urmărite de la Observatorul Astronomic; acestea vor mai fi vizibile timp de o lună
Trei planete pot fi urmărite în această perioadă de la Observatorul 'Amiral Vasile Urseanu', iar ele vor fi vizibile și pe parcursul următoarei luni, precizează astronomul Adrian Șonka. În cazul în care cerul este senin, pot fi observate Venus, Jupiter și Marte. Planetele Uranus și Neptun nu sunt vizibile cu ochiul liber, Saturn e l&a
Daniel David: Este clar că trebuie să regândim paradigmatic învățământul rural
Învățământul rural trebuie regândit, având în vedere că jumătate din copiii României se află în această zonă, a declarat joi ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care consideră că acest învățământ funcționează într-un mod 'de avarie'. 'Este clar că trebuie să r
David: Transferul cunoștințelor trebuie să cuprindă și modul în care am ajuns la acele cunoștințe
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că transferul de cunoștințe trebuie să cuprindă și modul în care s-a ajuns la acele cunoștințe pentru ca elevii să dobândească gândire critică și să înțeleagă efectiv. 'Nu mai ajunge ca noi în școală să spunem, nu știu, formula apei este H2O și al
Daniel David: S-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi că a fost aprobată în ședința de Guvern înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. 'Astăzi în ședința de Guvern s-a aprobat înființarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică. Este Autoritatea prin care ministerul î
Ministerul Educației va deschide un apel de proiecte care are scopul de a reduce abandonul școlar
Ministerul Educației și Cercetării a lansat joi în consultare publică Ghidul solicitantului în vederea deschiderii unui nou apel de proiecte care se adresează unităților de învățământ preuniversitar
Bihor: Proiecția filmului 'Cardinalul' și lansarea cărții 'Mărturii asupra unui veac zbuciumat', în licee orădene
Elevii din trei licee orădene au avut ocazia să vadă, marți și miercuri, filmul 'Cardinalul' și să interacționeze cu regizorul acestuia, Nicolae Mărgineanu, într-o serie de întâlniri organizate de Episcopia Greco-Catolică de Oradea, cu prilejul Anului 'Cardinal Iuliu Hossu', declarat la nivel național. Proiecția filmul
Iași: Studenți și cadre didactice de la USV, la festivalul gastronomic de la Pojorâta
Studenți și cadre didactice de la Universitatea de Științele Vieții 'Ion Ionescu de la Brad' din Iași (USV) vor susține prelegeri pe teme de educație culinară, despre alimentație sănătoasă și sustenabilă în cadrul unui festival gastronomic organizat în apropiere de Câmpulung Moldovenesc, în localitatea Pojorâta.
Cluj: UBB susține restructurarea curriculumului liceal
Universitatea 'Babeș-Bolyai' (UBB) din Cluj-Napoca susține procesul de restructurare a curriculumului liceal, mai ales că este vorba și de viitorii săi studenți. 'Universitatea 'Babeș-Bolyai' din Cluj-Napoca urmărește cu mare interes și susține procesul de definitivare a planurilor-cadru pentru liceu și dezbaterile generate
Ministrul Daniel David: Analfabetismul funcțional e de netolerat într-o țară care are multe ambiții în Educație
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a atras atenția, marți, asupra nivelului ridicat de analfabetism funcțional din diverse domenii și a faptului că mulți dintre adulții care au absolvit liceul au competențe îngrijorător de reduse, el reiterând necesitatea reformării planurilor-cadru pentru învățământul liceal. În tim
Olt: Elev în clasa a IV-a la Caracal, medaliat cu aur la un concurs internațional de matematică din Thailanda
Un elev în clasa a IV-a la Școala Gimnazială 'Nicolae Titulescu' din municipiul Caracal a obținut medalia de aur la etapa finală a unui concurs internațional de matematică, 'Math Internațional Challenge', desfășurat în Thailanda, iar luni, la întoarcerea la școală, campionul a fost primit cu entuziasm de către colegi și dascăli, potr
Mureș: 'Sportul în Spital', proiect-pilot inițiat pe baza unui protocol semnat între UMFST și ANS
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie 'George Emil Palade' din Târgu Mureș și Agenția Națională pentru Sport vor iniția un proiect-pilot denumit 'Sportul în Spital', pentru valorificarea excelenței în cercetare în domeniul sportului și al medicinei, în baza unui protocol de colaborare semnat, luni, de
Bihor: ''Utopii pentru insecte'' în campusurile instituțiilor de învățământ superior din Alianța EU GREEN
Alianța academică europeană EU GREEN, din care face parte și Universitatea din Oradea, a lansat luni un proiect dedicat polenizatorilor, în proiectul amplu ''Insectopia'', invitând studenții din cele nouă universități europene membre să promoveze acțiuni inovatoare, creative și sustenabile pentru susținerea populațiilor de insecte.