Barbu (ARF): Metroul nostru se compară cu orice metrou de oriunde; cu trenurile nu ne putem mândri
Metroul nostru se compară cu orice metrou de oriunde, însă cu trenurile nu ne putem mândri, de aceea s-a investit în material rulant, iar până anul viitor vor fi în România 140 de trenuri noi, a declarat, marți, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, la Zilele Feroviare.
'Astăzi aș vrea să vă vorbesc despre altceva, despre viziunea ARF, despre ceea ce vrem să facem la ARF, o viziune în centrul căreia vrem să se găsească călătorul. De când sunt președinte la ARF - și au trecut câteva luni - am avut multe discuții cu entitățile implicate, entitățile feroviare, din minister și nu numai. Și vă spun sincer: am discutat despre salarii, salariați, TUI, energie, motorină, sindicate, dar niciodată despre călători, și acest lucru mi-a lăsat un gust amar, pentru că, până la urmă, călătorul, cel care plătește biletul atât cât i se cere - că-i mult, e puțin, atât i se cere, atât plătește - nu cere foarte mult, nu are pretenții mari, vrea doar câteva lucruri. Vrea să știe dacă trenul pleacă la data stabilită, pentru că citește în presă diverse declarații că se opresc trenurile în România, dacă trenul ajunge la timp, că și-a programat o întâlnire la destinație, vrea să folosească toaleta eventual și vrea chiar să o folosească în condiții normale, vrea să aibă climatizare vara, ceva căldură iarna și cred că cam atât. Și pentru acești oameni care revin, plătesc biletul, noi trebuie să fim preocupați să le oferim minimumul de condiții. Nu aș vrea să mă înțelegeți greșit, cele enumerate de mine nu se întâmplă la toți operatorii. Nu aș vrea să mă înțelegeți greșit că generalizez, de aceea sunt foarte atent să spun: la unii dintre ei și uneori. Dar așa se întâmplă și știm cu toții lucrurile acestea', a afirmat Barbu.
Potrivit acestuia, pe calea ferată sunt în jur de 50 de milioane de călătorii pe an, pe 10.500 de kilometri de cale dublă, în comparație cu Metrorex, care înregistrează 185 milioane de călătorii pe an, pe 73 kilometri de cale dublă.
'Știm cu toții că în România sunt în jur de 50 de milioane de călătorii pe calea ferată. Aș vrea să vă dau câteva date comparative. La Metrorex sunt 185 de milioane de călătorii pe an în comparație cu 50 de milioane, pe 73 de kilometri de cale dublă, și la CFR (Călători - n. r.) avem 10.500 de kilometri de cale dublă. Metroul nostru se compară cu orice metrou de oriunde - și cred că ați folosit metroul în multe țări europene. Cu trenurile nu ne putem mândri. De aceea spuneam că preocuparea noastră ar trebui pentru mandatul acesta să fie să investim în reabilitarea căii ferate, să investim în flotă feroviară nouă, ceea ce facem noi la ARF. Până anul viitor vor fi în România 140 de trenuri noi. E mult, e puțin, atât se poate. Am vrea să circule cu 160 de km la oră, că așa ar trebui. Din păcate, avem multe zone cu restricții, din mai multe motive. Dacă toate ar fi din motive de reabilitare a căii ferate, le-am înțelege, dar sunt și multe alte motive', a arătat el.
Mihai Barbu a subliniat că trenurile noi vor putea circula doar pe 38% din rețeaua feroviară, pentru că atâta este electrificată, în timp ce restul de 62% va putea fi tranzitată doar de trenuri pe hidrogen, pe baterii sau rulate.
'Să știți că ceea ce cumpără ARF, statul român de fapt, cumpără pentru 38% din rețeaua feroviară din România, care este electrificată. 62% este neelectrificată. Și iarăși revin și spun că trebuie, împreună cu colegii de la CFR SA, să facem mai mult, să ne preocupăm mai mult, dar cu siguranță nici ei nu vor putea face singuri. Ar trebui un sprijin total al industriei feroviare din România, nu numai al celor de la CFR SA, al producătorilor, furnizorilor, comercianților, dar bineînțeles că e nevoie să aibă bani, altfel nu se poate. Eu cred că în perioada următoare vor fi bani să reabilităm calea ferată în România, să electrificăm cât mai mult, să cumpărăm trenuri noi, dar totuși rămânem cu 62% din rețeaua feroviară din România pentru care nu vom avea trenuri noi. Aici nu avem multe variante, doar câteva - hidrogen, baterii sau rulate, așa cum au toți privații', a transmis șeful ARF.
Unii dintre operatorii privați, a continuat Barbu, au trenuri foarte bune, confortabile, iar acest lucru ar trebui să se întâmple și la CFR Călători.
'Dacă ați mers cu trenurile de la operatorii privați, sunt convins că ați văzut că unii dintre ei au trenuri foarte bune, foarte confortabile, trenuri frumoase. Și sunt convins că și la operatorul de stat se poate întâmpla acest lucru, pentru că trebuie să nu mai mergem cu o locomotivă cu un vagon, să ne facem de râs și să consumăm enorm, să poluăm, să aglomerăm în România și să mergem în condițiile în care mergem - și le știți și dumneavoastră foarte bine. În mare, să știți că aceasta e viziunea ARF pentru perioada următoare. Vrem să fie călătorul pe primul loc și pentru asta trebuie să aducem trenuri noi, trebuie să mărim viteza de rulare pe calea ferată în România și, bineînțeles, acolo unde încă nu este electrificat, să găsim soluții alternative, în așa fel ca și acolo să fie trenuri moderne pentru toți călătorii noștri, cum vă spuneam, în jur de 50 de milioane de călătorii pe an și în jur de un milion de călători unici. Mi-aș dori să ne uităm și la călători, nu numai la angajații de la CFR, pentru că să știți că fără călători nu putem merge mai departe', a atenționat președintele ARF.
Zilele Feroviare 2025 au revenit pe 14 și 15 octombrie la București, reunind principalii actori din domeniul transportului pe șină, respectiv autorități, companii de top, experți și parteneri strategici.
Potrivit organizatorilor, conferința, aflată la cea de-a XX-a ediție, reunește voci influente care definesc prezentul și viitorul transportului feroviar.
Summit-ul Zilele Feroviare este cea mai mare și mai relevantă conferință și expoziție feroviară din România, sute de profesioniști și lideri de piață în domeniu participând în fiecare an la evenimentul cu tradiție și rezonanță în industria românească.
Agenția Națională de Presă AGERPRES este unul dintre partenerii media ai evenimentului. AGERPRES/(A - redactor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ROMATOM, la World Nuclear Exhibition: Parteneriate strategice, declarație pentru triplarea capacității nucleare și dialog instituțional-comercial
Asociația reprezentativă a industriei nucleare din România, ROMATOM, a participat la Paris la World Nuclear Exhibition (WNE) 2025, între 4 și 6 noiembrie, unde a semnat o declarație comună pentru triplarea capacității nucleare până în 2050 și a încheiat o înțelegere cu Marea Britanie. Potrivit unui comunicat
Ministerul Mediului lansează consultarea pieței în SEAP pentru campania de conștientizare privind gestionarea deșeurilor
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a publicat în SEAP documentația pentru consultarea pieței în vederea pregătirii achiziției de servicii pentru campania națională de informare și conștientizare privind gestionarea deșeurilor, finanțată din fonduri europene. 'Publicarea consultării în SEAP marchează un moment import
Distrigaz a întrerupt temporar, de vineri seară, alimentarea cu gaze naturale a unui imobil din sectorul 5
Distrigaz Sud Rețele a întrerupt temporar, de vineri seară, alimentarea cu gaze naturale a unui imobil din sectorul 5 al Capitalei, până la remedierea defecțiunilor, de către o firmă autorizată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), fiind afectați 102 de clienți casnici și non-casnici, informează sâmbătă compania
Buzoianu: Am convins UE să acordăm statelor încă un an pentru implementarea schemei de certificate de emisii în transporturi și construcții
Am convins Comisia Europeană să acordăm statelor încă un an, până în 2028, pentru implementarea schemei de certificate de emisii pentru domeniile de transport și construcții, a scris joi seară pe pagina sa de Facebook, Diana Buzoianu, ministra Mediului, Apelor și Pădurilor. 'Un rezultat esențial pentru România de la
Nazare a convenit la Atena cu omologul său elen consolidarea cooperării economice dintre România și Grecia
Consolidarea cooperării economice dintre România și Grecia, în special în domeniile energiei, infrastructurii și investițiilor, precum și colaborarea strânsă privind modernizarea fiscală și digitalizarea administrațiilor financiare, sunt câteva dintre subiectele discutate la Atena de miniștrii român și elen Alexandru Nazare și Kyri
CNPP: 4.692.612 de pensionari, la finele lunii septembrie; pensia medie a fost de 2.775 de lei
Un număr de 4.692.612 de pensionari era înregistrat în octombrie 2025 în România, cu 198 mai puțini comparativ cu luna precedentă, iar pensia medie a fost de 2.775 de lei, conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), consultate de AGERPRES. Valoarea totală a drepturilor de pensie cuvenite s-a
Cinci state, inclusiv România, solicită aprobarea lansării Rutelor 2 și 3, pentru a spori potențialul ca GNL să ajungă în Ucraina, prin terminalele grecești
Operatorii sistemelor de transport gaze DESFA (Grecia), Bulgartransgaz EAD (Bulgaria), Transgaz (România), Vestmoldtransgaz (Republica Moldova) și Gas TSO of Ukraine (Ucraina), împreună cu operatorul independent al Interconectorului Grecia-Bulgaria - ICGB AD - au semnat o scrisoare comună adresată autorităților naționale de reglementare în domeniul energiei
Black Friday 2025/Românii au cheltuit online 591 milioane de lei, până la ora 17:30 (procesator)
Valoarea totală a volumelor procesate cu succes de PayU GPO România de Black Friday depășea 591 milioane de lei la ora 17:30, informează vineri procesatorul de plăți, într-un comunicat. Numărul total de tranzacții a depășit un milion, din care 67% plată cu un click. Minutul de aur a însumat aproximativ 11.000 de tranzacții. Top
Burnete: Cred că în 15-20 de ani putem să fim la fel de bogați ca țările Europei Centrale
În 15-20 de ani putem să fim la fel de bogați ca țările Europei Centrale, este un obiectiv mai mult decât posibil, a declarat, vineri, Radu Burnete, consilier prezidențial pentru Politici Economice și Sociale, la summit-ul 'Dezvoltare inteligentă, competitivitate europeană'. 'Eu cred că în 15-20 de ani putem fi la fel de bogați ca
Persson (BusinessEurope): Europa trebuie să se pregătească urgent pentru noua realitate geopolitică și geoeconomică
Europa trebuie să se pregătească urgent pentru noua realitate geopolitică și geoeconomică, în care securitatea nu mai poate fi considerată de la sine înțeleasă și în care dependența exclusivă de SUA și China nu mai este o opțiune, a declarat, vineri, Fredrik Persson, președintele BusinessEurope, o organizație de afaceri din Europa. 'Europ
Lazea: Salariile să nu crească mai rapid decât productivitatea, pensiile să nu crească mai rapid decât salariile
Salariile în România nu trebuie să crească mai rapid decât productivitatea, pensiile să nu crească mai rapid decât salariile, economia să fie integrată deplin în lanțurile de producție europene și să se asigure un excedent în materie de energie și de produse alimentare, sunt în opinia lui Valentin Lazea, economist șef la Banca Națion
ANPC a aplicat sancțiuni de 1,43 milioane lei, la nivel național, în perioada 3-7 noiembrie
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a controlat activitatea a peste 450 de operatori economici, la nivelul întregii țări, în perioada 3 - 7 noiembrie, și a dat amenzi de aproximativ 1,43 milioane de lei în urma neregulilor constatate. 'În perioada 3 noiembrie 2025 - 7 noiembrie 2025, ANPC a monitorizat respe
Lazea: Nu cred că avem ce ne trebuie pentru a deveni o economie hight-tech; ne îndreptăm spre o economie a serviciilor
România nu are ce îi trebuie pentru a deveni o economie hight-tech, pentru că nu a pus bazele pentru așa ceva, și se îndreaptă spre o economie a serviciilor, consideră Valentin Lazea, economist șef la Banca Națională a României. 'Eu, personal, nu cred că avem ce ne trebuie pentru a deveni o economie high-tech, pentru că nu am pus ba
Șucu: Federațiile din Concordia vor propune măsuri să poată fi implementate pentru repornirea economiei
Fiecare federație membră a Confederației Patronale Concordia va propune, în viitorul foarte apropiat, măsuri care să poată fi implementate, astfel încât economia să repornească, a afirmat, vineri, președintele organizației, Dan Șucu. 'Există într-adevăr un pesimism la nivelul consumatorului legat de tot ce înseamnă reajustarea
Ministrul Agriculturii: Îmi doresc foarte mult ca toți producătorii de pește să facă procesare
Ministerul Agriculturii va lansa sume importante de bani pe partea de procesare și producătorii de pește trebuie încurajați să acceseze aceste fonduri și produsele lor să se regăsească în magazinele de retail, a declarat, vineri, ministrul Agriculturii, Florin Barbu. 'Este o nouă provocare la noi, la Ministerul Agriculturii, pe lângă prod





