logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110

[email protected]

COTAR: Guvernul intenționează să aplice transportatorilor tarife exagerat de mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere

Imagine din galeria Agerpres

Guvernul României intenționează să aplice o nouă lovitură devastatoare pentru sectorul transporturilor rutiere și, implicit, pentru toată populația, prin stabilirea unor tarife exagerat de mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând de la 1 iulie 2026, anunță Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, printr-un comunicat.

'Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) îi anunță pe toți cetățenii români că premierul Bolojan și Guvernul României intenționează să aplice o nouă lovitură devastatoare pentru sectorul transporturilor rutiere și, implicit, pentru toată populația, prin stabilirea unor tarife exagerat de mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând de la 1 iulie 2026, sub pretextul și scuza jalnică oferite că măsura ar fi obligatorie pentru îndeplinirea unui jalon din PNRR. Astfel, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la solicitarea prim-ministrului Bolojan, a adoptat astăzi, 10 octombrie 2025, un ordin care prevede, în cazul vehiculelor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12,0 tone, un tarif de 0,094 euro/km pentru circulația pe autostrăzi și drumuri expres, respectiv de 0,047 euro/km pentru circulația pe drumurile naționale. Această nouă taxă aplicată transportatorilor și, de fapt, românilor, vine la foarte scurt timp după ce Guvernul României a decis să majoreze la un nivel indecent costul rovinietei, măsură care a generat efecte negative majore pentru sectorul transporturilor rutiere, unul dintre puținele sectoare economice care contribuie în mod real și substanțial la PIB-ul României și care încă beneficiază de un capital majoritar autohton', se menționează în comunicat.

Potrivit sursei citate, deși COTAR și celelalte asociații profesionale reprezentative din domeniul transporturilor rutiere au prezentat și argumentat în fața ministrului Transporturilor și Infrastructurii încă de acum aproximativ trei luni impactul negativ al aplicării unui tarif mare, nefundamentat și nesustenabil și chiar au obținut un acord verbal al ministrului de resort pentru un tarif de 0,03 euro/km, 'premierul Bolojan a refuzat inexplicabil și sfidător să se întâlnească cu reprezentanții transportatorilor rutieri români și măcar să le asculte problemele și argumentele'.

Transportatorii atrag atenția că această măsură, adoptată într-un context de recesiune economică și instabilitate financiară, riscă să afecteze extrem de grav transportatorii rutieri, în condițiile în care aceștia au suferit în ultimii ani efectele devastatoare negative în cascadă generate de Pachetul Mobilitate I, criza sanitară COVID-19 și războiul din Ucraina, dar în același timp și economia națională și nivelul de trai al cetățenilor.

'Stabilirea unui nivel nerealist și disproporționat pentru noile tarife de utilizare a infrastructurii rutiere va afecta direct bugetul familiilor și al firmelor, ducând în mod neechivoc la creșterea costurilor transportului, iar costurile suplimentare vor fi transferate în mod evident către consumatori, prin creșterea prețurilor produselor și serviciilor. Mai exact, introducerea acestor tarife va genera o creștere artificială a costurilor de transport cu până la 20-30%, în funcție de tipul de activitate, rută și greutatea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate către lanțul de aprovizionare, ceea ce va duce la: creșterea prețurilor produselor alimentare, a materialelor de construcții, a bunurilor de larg consum și a combustibililor; reducerea competitivității exportatorilor români pe piețele europene, în contextul în care transportatorii din alte state beneficiază de scheme de sprijin sau tarife mai reduse; accentuarea dezechilibrelor economice într-un moment în care România traversează o recesiune tehnică și o criză de lichiditate; falimentul a mii de microîntreprinderi de transport, care nu vor putea absorbi aceste costuri suplimentare', explică aceștia.

Reprezentanții COTAR menționează că aplicarea tarifului propus ar însemna o creștere medie de peste 1.500 de euro/lună/vehicul pentru un transportator care operează pe rute interne și subliniază că invocarea PNRR drept justificare pentru această măsură este abuzivă și falsă, deoarece 'niciun document european nu impune României stabilirea unor tarife de acest nivel'.

'Regulamentele europene (în special Directiva 1999/62/CE privind taxarea vehiculelor grele și Directiva (UE) 2022/362) prevăd expres că statele membre trebuie să asigure proporționalitate și echitate în stabilirea tarifelor, ținând cont de nivelul de dezvoltare economică, de infrastructura existentă și de impactul asupra mediului de afaceri. În plus, România nu dispune încă de infrastructura rutieră modernă care să justifice asemenea tarife. Introducerea lor în absența autostrăzilor finalizate și a unei rețele coerente de drumuri expres echivalează cu o dublă penalizare a transportatorilor: ei plătesc pentru o infrastructură care, de fapt, nu are continuitate, este într-o stare precară sau nu există', susțin transportatorii.

Aceștia atenționează că transportul rutier este un sector strategic - fără el, economia și populația nu pot funcționa și orice creștere semnificativă a costurilor de transport are efect direct asupra inflației și puterii de cumpărare.

'Într-o perioadă în care populația resimte deja povara scumpirilor la energie, combustibili și alimente, această măsură guvernamentală riscă să ducă la o explozie a costurilor de trai.
În același timp, măsura afectează profund echitatea socială: zonele rurale și orașele mici, dependente de transportul rutier pentru aprovizionare și servicii, vor fi lovite cel mai puternic.
Politicile fiscale trebuie să fie predictibile, sustenabile și justificate economic. Introducerea bruscă a unor taxe de asemenea nivel, fără consultare reală cu partenerii sociali, demonstrează lipsa totală de viziune și de respect față de mediul de afaceri românesc. Guvernul nu poate cere conformarea sectorului privat la jaloanele PNRR sacrificând competitivitatea internă și locurile de muncă, în special într-un domeniu care aduce anual miliarde de euro la bugetul de stat', precizează reprezentanții confederației.

În acest context, COTAR denunță măsura de stabilire a noilor tarife pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând de la 1 iulie 2026, având în vedere impactul negativ al acestei măsuri asupra economiei naționale, a mediului de afaceri si, implicit, asupra populației și solicită tuturor celor implicați și afectați 'o reacție imediată, unitară și fermă la adresa indiferenței și umilinței la care sunt supuși în fapt toți cetățenii acestei țări prin măsurile aberante și nefundamentate adoptate de Guvernul Bolojan'.

De asemenea, cere Guvernului suspendarea imediată a aplicării ordinului privind noile tarife până la finalizarea unei analize de impact economico-social, reluarea dialogului instituțional cu federațiile reprezentative din domeniul transporturilor pentru stabilirea unui tarif rezonabil și sustenabil, de maximum 0,03 euro/km, evaluarea alternativelor de finanțare a infrastructurii rutiere, prin direcționarea unei părți din accizele la combustibili, fără împovărarea suplimentară a transportatorilor și implicarea Comisiei Europene într-un proces transparent de clarificare, pentru a demonstra că România nu este obligată să adopte aceste tarife excesive.

COTAR avertizează că, în lipsa unui dialog real și a unei corecturi urgente a acestei măsuri, România riscă să piardă unul dintre puținele sectoare economice competitive și profitabile rămase sub control național.

'Transportatorii români nu cer privilegii - cer doar tratament echitabil, raționalitate economică și respect pentru munca lor. Această decizie a Guvernului Bolojan nu este doar o greșeală economică, ci un act de injustiție socială și un atentat la stabilitatea economică a țării. COTAR face apel la unitate între toți transportatorii, antreprenorii și cetățenii români pentru a respinge ferm măsurile abuzive, nefundamentate și dăunătoare economiei naționale, să se unească într-o reacție fermă, legală și civică împotriva acestei măsuri abuzive, inoportune și nejustificate. România are nevoie de politici economice raționale, nu de experimente fiscale care distrug mediul de afaceri autohton', transmit reprezentanții confederației.

Conform Ordinului publicat vineri în Monitorul Oficial, noile tarife vor fi pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone de 0,17 lei/km (cu TVA inclus) pentru vehiculele Euro VI, 0,19 lei/km pentru cele Euro V-IV și 0,22 lei/km pentru Euro III-0, pentru autostrăzi și drumuri expres, și de 0,08 lei/km, 0,10 lei/KM, respectiv 0,11 lei/km pentru drumurile naționale.

Pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică de 12 tone, noime tarife vor fi de 0,29 lei/km (Euro VI), 0,33 ldi/km (Euro V și IV) și 0,37 lei/km (Euro III-0), pentru autostrăzi și drumuri expres, și de 0,14 lei/km, 0,16 lei/km, respectiv 0,19 lei/km pentru drumurile naționale.

În cazul vehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone se vor aplica tarife de 0,48 lei/km, 0,55 lei/km, pentru autostrăzi și drumuri expres, și de 0,24 lei/km, 0,28 lei pe km, respectiv 0,31 lei/km pentru drumurile naționale.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Andreea Lãzãroiu)

Afisari: 538

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 10-11-2025 13:15

Tinerii care se angajează pentru prima dată ar putea beneficia de prime de la stat în primii doi ani (proiect)

Ministerul Muncii a lansat în dezbatere un proiect de modificare a Legii privind sistemul asigurărilor de șomaj, care prevede, printre altele, prime pentru tinerii care se angajează prima dată, subvenții pentru mamele cu trei copii, dar și pentru victimele traficului de persoane. 'Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarit

Economic 10-11-2025 11:55

Nițulescu (ME): Pentru perioada noiembrie 2025-31 martie 2026 ca stocuri de resurse energetice stăm destul de bine

România este pregătită pentru iarnă, cu un procent de înmagazinare de 96% la gaze naturale, o rezervă în lacurile energetice care depășește 2.400 de gigawați, aproximativ 74%, și cu stocuri la cărbune mai mari față de anul 2024 cu aproape 206.000 tone, a afirmat, luni, secretarul de stat în Ministerul Energiei, Casian Nițulescu, președinte al

Economic 10-11-2025 11:50

Bucureștiul intră în clasamentul celor mai atractive 30 de orașe europene pentru investiții imobiliare (raport)

Bucureștiul intră pentru prima dată în clasamentul european al orașelor analizate pentru investiții imobiliare în raportul Emerging Trends in Real Estate Europe 2026, publicat recent de PwC și Urban Land Institute. Potrivit unui comunicat al companiei de consultanță, raportul arată un context favorabil pentru Europa Centrală și de

Economic 10-11-2025 11:43

UNSAR: Peste 828.000 de români au folosit asigurările voluntare de sănătate, anul trecut

Un număr de 828.927 de români au utilizat, anul trecut, asigurările lor voluntare de sănătate pentru a avea acces la servicii medicale, atunci când au avut nevoie, cifră care confirmă utilitatea acestor soluții de protecție suplimentară, care completează serviciile oferite de sistemul public de sănătate, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționa

Economic 10-11-2025 11:10

România, aleasă în Comitetul Executiv al Organizației Internaționale a Supraveghetorilor Sistemelor de Pensii Private

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va reprezenta România în Comitetul Executiv al Organizației Internaționale a Supraveghetorilor Sistemelor de Pensii Private (IOPS), pentru perioada 2026-2027. Potrivit unui comunicat al ASF, alegerea instituției, reprezentate de vicepreședintele Daniel Armeanu, în Comitetul Executi

Economic 10-11-2025 11:04

Ministerul Finanțelor a lansat a 11-a ediție a Programului de titluri de stat Tezaur

Ministerul Finanțelor (MF) lansează luni cea de-a 11-a ediție din acest an a Programului de titluri de stat Tezaur, cu dobânzi cuprinse între 6,70% pe an și 7,60% pe an. 'În perioada 10 noiembrie - 5 decembrie 2025, românii pot investi în titlurile de stat TEZAUR, cu maturități de 1, 3 și 5 ani și dobânz

Economic 10-11-2025 10:49

Burduja: Voi prezenta în Parlament un proiect legislativ pentru introducerea unui merit energetic, probabil săptămâna viitoare

Proiectul legislativ pentru introducerea unui merit energetic, un merit special pe care președintele României să îl poată acorda, va fi prezentat în Parlament cât de curând, probabil săptămâna viitoare, a declarat, luni, Sebastian Burduja, consilier al premierului, la un eveniment de specialitate. 'Secto

Economic 10-11-2025 10:33

ONJN: Finanțări de 5 milioane euro pentru programe privind prevenția și tratarea adicției de jocuri de noroc

Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc a publicat în transparență decizională, pentru 30 de zile, programul 'Conștient și Liber' prin care va acorda finanțări nerambursabile în cuantum de 5 milioane de euro pentru dezvoltarea de programe privind prevenția și tratarea adicției de jocuri de noroc. 'Oficiul Național pentr

Economic 10-11-2025 09:14

Deficitul comercial a crescut cu un miliard de euro în primele nouă luni, la peste 24 miliarde euro

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) a urcat la aproape 24,5 miliarde de euro, după primele nouă luni ale acestui an, fiind mai mare peste un miliard de euro (+4,3%) decât cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). În perioada menț

Economic 10-11-2025 08:22

BNR lansează o monedă din tombac cuprat cu tema 'Centenarul Federației Române de Șah'

Banca Națională a României (BNR) lansează luni în circuitul numismatic o monedă din tombac cuprat cu tema 'Centenarul Federației Române de Șah', informează banca printr-un comunicat. Potrivit BNR, aversul monedei prezintă o compoziție ce include tura și pionul pe o tablă de șah, inscripția 'ROMANIA' în a

Economic 10-11-2025 08:12

Loto 6/49: Marele premiu, de 9,66 milioane euro, a fost câștigat duminică cu un bilet de 12 lei

Premiul de categoria I la tragerea Loto 6/49, în valoare de 49,15 milioane de lei (9,66 milioane de euro), a fost câștigat duminică, cu un bilet de 12 lei, a anunțat Loteria Română. Acesta este al doilea premiu ca valoare din istoria acestui joc și al treilea câștig de categoria I obținut în acest an la Loto 6/49.

Economic 09-11-2025 16:41

Bursa de la București a câștigat, în această săptămână, peste 4,5 miliarde de lei la capitalizare

Bursa de Valori București (BVB) a câștigat peste 4,5 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 0,96%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut de aproape trei ori în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB, consultate de AGERPRES, capitalizare

Economic 09-11-2025 14:23

Rezerva de apă în cultura grâului de toamnă, valori satisfăcătoare în cea mai mare parte a zonelor de cultură (agrometeo)

Rezerva de apă în stratul de sol 0-20 centimetri, în cultura grâului de toamnă, va prezenta pe parcursul săptămânii viitoare valori satisfăcătoare, apropiate de optim și optime în cea mai mare parte a zonelor de cultură, arată prognoza agrometeorologică emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM). '

Economic 09-11-2025 13:35

Botănoiu (AFR): Avem printre cele mai mari efective de oi din UE, dar românii preferă carnea de porc și de pasăre

Românii mănâncă preponderent carne de porc și de pasăre, în timp ce vita, capra și oaia sunt consumate doar ocazional și în cantități mici, în principal din cauza preferințelor culinare tradiționale, a prețurilor mai ridicate, precum și din lipsa unor campanii susținute de promovare, susține președintele Asociației Fermierilor din Rom&ac

Economic 09-11-2025 12:47

Distrigaz Sud a oprit, duminică, alimentarea cu gaze pe mai multe străzi din sectorul 3

Alimentarea cu gaze naturale a fost întreruptă temporar, duminică dimineața, pe mai multe străzi din sectorul 3 al Municipiului București, din cauza unui defect înregistrat la o conductă amplasată la intersecția străzii Drumul între Tarlale cu Șoseaua Industriilor, informează Distrigaz Sud Rețele, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES.