logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Aeroportul Băneasa va avea un nou terminal, cu o capacitate de minimum 800 pasageri/oră de vârf (proiect)

Imagine din galeria Agerpres

Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu va avea un nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, și cu o capacitate de minimum 800 de pasageri/oră de vârf, în acest sens urmând să fie analizate soluții inclusiv de preluare a unor imobile din apropiere, prin achiziționare sau expropriere, în condițiile legii, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la AIBB-AV pentru perioada 2025 - 2035.

''Având în vedere prognozele de dezvoltare a traficului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, la solicitarea Companiei Naționale 'Aeroporturi București' SA se propune aprobarea de către Guvern a Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu', pentru perioada 2025-2035, denumit în continuare Programul strategic. Prin actul normativ propus se urmărește asigurarea cadrului pentru dezvoltarea infrastructurii AIBB-AV, infrastructură aeroportuară publică de interes național, dar și istoric, dezvoltare care se va baza pe un calendar corect și justificat în condițiile economice prezente'', se arată în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG, lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

Conform sursei citate, infrastructura aeroportuară a AIBB-AV trebuie să fie adaptată corespunzător pentru a deservi cererea de trafic pentru operațiuni de transport aerian public, de aviație generală și de lucru aerian, atât pentru destinații Schengen, cât și non-Schengen, ținând cont de constrângerile existente, dar și de Programul Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).

În cadrul proiectelor de dezvoltare se va ține cont de un program de măsuri privind reducerea impactului de zgomot asupra comunității din imediata vecinătate a aeroportului, corelat cu prevederile legislație aplicabile. Acest program va fi aplicat conform principiilor de ''abordare echilibrată'', luând în considerare adoptarea unor măsuri care să asigure atingerea obiectivelor privind protecția mediului, dar care să permită totodată o exploatare judicioasă a resurselor aeroportuare disponibile.

Principalele lucrări care vor fi realizate în cadrul programului strategic sunt: la terminale - creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri (asigurarea unei capacități de procesare de minim 800 de pasageri/oră de vârf); dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, cu o capacitate de minim 800 de pasageri/oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă; la pistă, platforme și sistemul de căi de rulare - modernizarea sistemului de balizaj și modernizarea suprafeței de mișcare AIBB-AV.

La capitolul aviație generală, este prevăzută dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport.

În ceea ce privește terminalele, reconfigurarea capacităților de procesare a pasagerilor pe AIBB-AV urmărește asigurarea unor condiții operaționale optime pentru deservirea segmentului de trafic aerian public. În prezent, terminalul existent permite procesarea unui total de 600 pasageri/oră de vârf, în conformitate cu standardele IATA, repartizați astfel: 200 pasageri pe fluxul de plecări (160 non-Schengen, 40 Schengen) și 400 pasageri pe fluxul de sosiri (200 Schengen, 200 non-Schengen).

Prin reorganizarea terminalului existent, se intenționează echilibrarea capacităților de procesare între fluxurile de plecări și sosiri, în vederea asigurării unui nivel de servicii ridicat și a unei utilizări eficiente a infrastructurii. Capacitățile vizate în urma acestei reorganizări sunt de 200 pasageri/oră pentru plecări Schengen, 200 pasageri/oră pentru plecări non-Schengen, 200 pasageri/oră pentru sosiri Schengen și 200 pasageri/oră pentru sosiri non-Schengen.

''Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă - căi de acces, parcare publică și zone tehnice - va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din apropierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii'', indică Nota de fundamentare.

De asemenea, întrucât pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în anul 2007, se vor avea în vedere lucrări de întreținere curentă care să asigure o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată ca făcând parte din complexul de terminal și va fi influențată, prin urmare, de conceptul terminalelor.

Platformele sunt zonele de operațiuni aeriene unde se desfășoară activitățile de manevrare și parcare a aeronavelor, de îmbarcare, debarcare, precum și alte servicii de handling, iar sistemul de căi de rulare aferent platformelor permite manevrarea aeronavelor pe platformă și în pozițiile de parcare.

Platforma existentă va intra într-un proces de reparație capitală, iar platformele noi vor fi planificate în relație cu facilitățile noi create (terminale, spații de hangarare, zone tehnice etc), dar și cu sistemul de căi de rulare, în vederea asigurării unui nivel maxim de eficiență, siguranță și pentru a permite utilizatorilor operaționali desfășurarea activităților specifice cu costuri minime.

Totodată, se va avea în vedere necesitatea de menținere a capacităților de deservire a aeronavelor de Categoria D, conform clasificării Organizației Aviației Civile Internaționale.

''A fost identificată necesitatea creșterii capacității portante pentru platforma de parcare aeronave și căile de rulare în vederea asigurării condițiilor de rulare a aeronavelor de categorie 4D fără restricții. În plus, este necesară soluționarea unor probleme operaționale în special în zona platformei, având în vedere activitățile mixte care se desfășoară pe aeroport: operarea aeronavelor cod D, fără restricții, utilizare optimă a suprafețelor pavate disponibile, precum și dezvoltarea unor noi suprafețe de mișcare care să asigure trasee optimizate de rulare la sol a aeronavelor cod D fără restricții și traseul de rulare la sol a elicopterelor din zona de hangar SRI și SSAVC, spre și dinspre pistă; drumuri de servitute și zone de staționare GSE; realizarea unei noi căi de rulare a aeronavelor cod D fără restricții, între platforma de îmbarcare și pistă și redimensionare buzunar de întoarcere pentru aeronave din pragul 25; proiectare ancorare a pozițiilor de parcare pentru aeronavele cod A și B'', relevă documentul inițiat de MTI.

În același timp, pentru buna funcționare a aeroportului și în vederea maximizării capacităților operaționale, este necesară dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport, cum ar fi facilitățile de hangarare și întreținere aeronave pentru aviație generală.

Pentru amenajarea unui hangar dedicat aviației generale, vor fi analizate diferite soluții, inclusiv posibilitatea preluării unor imobile din apropierea aeroportului.

''În cadrul AIBB-AV, sistemul de alimentare cu apă a hidranților de incendiu este dispus în zona platformei aeroportuare, a căilor de rulare și lângă clădirea terminalelor și a parcului auto.
Rețeaua exterioară de alimentare cu apă a fost executată în anii 1980, iar în prezent această rețea de incendiu este într-o stare tehnică necorespunzătoare. Alimentarea cu apă se face printr-un branșament existent la rețeaua publică de alimentare cu apă, iar evacuarea apelor uzate se face prin branșamentul existent la rețeaua publică de canalizare. Se urmărește asigurarea condițiilor impuse de legislația în vigoare pentru funcționarea în parametrii a instalației de stingere incendii cu hidranți exteriori care deservesc zona de operare aeroportuară. Pentru a ajunge la respectarea indicatorilor de performanță trebuie asigurat un debit de cel puțin 5l/s pentru fiecare hidrant utilizat, la o presiune de cca. 5-6 bar, pe o durată de 180 minute'', susțin inițiatorii proiectului de HG.

Astfel, se are în vedere asigurarea cerințelor fundamentale aplicabile, respectiv: siguranță și stabilitate; securitate la incendiu; igienă, sănătatea oamenilor și protecția mediului; siguranță în exploatare; utilizarea sustenabilă a resurselor naturale.

Conform concluziilor date de expertiza tehnică, se urmărește înlocuirea în întregime a instalației existente, asigurându-se, pe toată durata dezafectării instalației, măsuri adecvate pentru intervenție în caz de incendiu la zona respectivă.

''Întregul Program strategic este conceput având ca fundament o politică activă de reducere a impactului activității aeroportuare asupra mediului și o îmbunătățire a relației cu comunitatea locală prin implementarea unor tehnologii de reducere a poluării sonore, a solului și a apelor. În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (2) din Legea nr. nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I Rețele de transport, lucrările aferente obiectivelor de investiții propuse prin programul strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu' sunt de interes național și constituie cauză de utilitate publică'', se mai arată în proiect. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea) 

Afisari: 372

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 23-06-2025 16:51

Parlament - audieri miniștri/ Nazare: ANAF e disfuncțional prin arhitectura instituțională în care este prins

Agenția Națională de Administrare Fiscală este o instituție disfuncțională, dar nu prin activitate, ci prin prin arhitectura instituțională în care este prinsă, a afirmat, luni, ministrul propus pentru preluarea portofoliului Finanțelor, Alexandru Nazare. ''Aș intra un pic în descrierea tehnică a programului de guvernare, f

Economic 23-06-2025 16:48

Manole, despre contribuția de sănătate la pensii: Am încercat să ducem pragul cât mai mult peste nivelul mediu

Pensionarii trebuie și merită să primească din partea statului român tot ceea ce statul poate face pentru ei, nu voi spune vreodată că o pensie este prea mare sau prea mică, iar în cursul negocierilor privind măsurile fiscale am încercat să ducem acest prag de la care se va plăti CASS cât mai mult peste nivelul mediu, a declarat, luni, ministr

Economic 23-06-2025 16:24

Parlament - audieri miniștri/ Ivan: Vreau să prelungim cu cel puțin trei ani închiderea termocentralelor din Valea Jiului

Energia produsă în termocentralele pe cărbune din Valea Jiului este foarte importantă pentru echilibrarea sistemului energetic național și, din acest motiv, intenția României este aceea de a prelungi cu cel puțin trei ani închiderea acestor termocentrale, a declarat, luni, ministrul propus pentru portofoliul de la Energie, Bogdan-Gruia Ivan, la fina

Economic 23-06-2025 16:17

CNAIR: Restricții de circulație pe A2, marți, în zona Fetești, pentru reparații asfaltice

Circulația vehiculelor pe Autostrada Soarelui (A2) va fi restricționată, marți, între orele 8:00 - 18:00, în zona Fetești, pe sensul Constanța - București, în vederea executării unor lucrări de reparații asfaltice, informează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), într-un comunicat de presă transmis, luni, AGERPR

Economic 23-06-2025 16:14

Parlament - audieri miniștri/ Diana Buzoianu: Comasarea ANMP cu Ariile Protejate trebuie să fie finalizată faptic

Comasarea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului cu Ariile Protejate, o fuziune care a fost făcută pe hârtie, trebuie să fie finalizată faptic, a declarat, luni, la audierea în comisiile reunite de specialitate din Parlament, Diana Buzoianu, propusă pentru funcția de ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor. ''Cred c

Economic 23-06-2025 16:09

Parlament - audieri miniștri/ Dragoș Pîslaru, aviz favorabil în comisiile reunite pentru funcția de ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene

Ministrul propus pentru mandatul de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș-Nicolae Pîslaru, a primit, luni, aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Nominalizarea lui Dragoș Pîslaru a fost avizată cu 27 de voturi pentru și trei împotrivă. AGERPRES/(AS - editor: Nicol

Economic 23-06-2025 16:00

Parlament - audieri miniștri/ Buzoianu: Protejarea mediului este o urgență a generației noastre, nu un moft

Protejarea mediului este o urgență a generației noastre, nu este un moft, iar din punctul meu de vedere Ministerul Mediului va trebui să facă din asta o definiție a patriotismului de secol 21, a declarat, luni, la audierile în comisiile reunite de specialitate din Parlament, Diana Buzoianu, propunerea pentru funcția de ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor.

Economic 23-06-2025 15:54

Parlament - audieri miniștri/ Diana Buzoianu, aviz favorabil în comisiile reunite pentru funcția de ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor

Ministrul propus pentru mandatul de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a primit, luni, aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Astfel, membrii Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic din Camera Deputaților și cei din cadrul Comisiei pentru mediu și Comisiei pentru ape, pădur

Economic 23-06-2025 15:36

BNR: E ilogic să spunem că vor fi majorate taxele inclusiv din cauza cheltuielilor BNR

Banca Națională a României a virat anul trecut la buget 3,074 miliarde de lei și în ultimii 5 ani 9,120 miliarde de lei și, în aceste condiții, este contradictoriu și ilogic a acuza banca centrală că obține profit și, în același timp, a susține că în România vor fi majorate taxele inclusiv din cauza cheltuielilor BNR, precizează ba

Economic 23-06-2025 15:32

Parlament - audieri miniștri/ Nazare: Dacă acest pachet corectiv nu este implementat riscăm să repetăm aceeași greșeală din 2008-2009

Implementarea pachetului de măsuri corective este necesară pentru a evita situația din 2008 - 2009, când două agenții de rating au retrogradat România, a declarat, luni, ministrul propus pentru preluarea portofoliului Finanțelor, Alexandru Nazare. ''Sunt perfect conștient de misiunea extrem de dificilă pe care o voi avea &i

Economic 23-06-2025 15:12

Parlament - audieri/ Florin Manole, aviz favorabil în comisiile de specialitate pentru funcția de ministru al Muncii

Petre - Florin Manole, propus pentru funcția de ministru al Muncii, a primit luni aviz favorabil pentru acest portofoliu din partea membrilor comisiilor de specialitate din Senat și Camera Deputaților. Nominalizarea lui Florin Manole a fost avizată cu 57 de voturi ''pentru'', 11 ''împotrivă'' și o abținere

Economic 23-06-2025 15:06

Parlament - audieri miniștri/ Barbu: Sistemul Național Antigrindină trebuie transferat către Ministerul Economiei, pentru a avea o eficiență corectă

Sistemul Național Antigrindină trebuie transferat către Ministerul Economiei, pentru a avea o eficiență corectă, a declarat, luni, ministrul propus pentru portofoliul de la Agricultură, Florin Barbu, la finalul audierilor în comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului. ''Electromecanica, care produce rachete, este î

Economic 23-06-2025 14:50

Parlament - audieri miniștri/ Radu Miruță, aviz favorabil pentru funcția de ministru al Economiei și Digitalizării

Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Economiei și Digitalizării, Radu Miruță, a primit luni aviz pozitiv din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Membrii comisiilor de specialitate au avizat nominalizarea lui Miruță pentru portofoliul de la Economie și Digitalizare cu 55 de voturi ''pent

Economic 23-06-2025 14:49

Parlament - audieri/ Bogdan-Gruia Ivan, aviz favorabil în comisiile reunite din Parlament pentru funcția de ministru al Energiei

Bogdan-Gruia Ivan, propus pentru funcția de ministru al Energiei, a primit luni aviz favorabil din partea membrilor comisiilor de specialitate din Senat și Camera Deputaților. Membrii comisiilor parlamentare reunite au avizat nominalizarea lui Ivan cu 46 de voturi ''pentru'', 2 ''împotrivă'' și nicio abțin

Economic 23-06-2025 14:48

Șerban (MTI): Voi discuta cu directorii companiilor din subordinea ministerului și voi lua o decizie privind comasările, unde e posibil

Reducerea cheltuielilor reprezintă una dintre prioritățile anunțate luni de ministrul propus pentru portofoliul de la Transporturi, Ciprian Șerban, care a precizat, totodată, în cadrul audierilor din Parlament, că va discuta cu directorii companiilor din subordinea ministerului și ulterior va lua o decizie privind comasarea unor companii, acolo unde este posibi