Aeroportul Băneasa va avea un nou terminal, cu o capacitate de minimum 800 pasageri/oră de vârf (proiect)

Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu va avea un nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, și cu o capacitate de minimum 800 de pasageri/oră de vârf, în acest sens urmând să fie analizate soluții inclusiv de preluare a unor imobile din apropiere, prin achiziționare sau expropriere, în condițiile legii, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la AIBB-AV pentru perioada 2025 - 2035.
''Având în vedere prognozele de dezvoltare a traficului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, la solicitarea Companiei Naționale 'Aeroporturi București' SA se propune aprobarea de către Guvern a Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu', pentru perioada 2025-2035, denumit în continuare Programul strategic. Prin actul normativ propus se urmărește asigurarea cadrului pentru dezvoltarea infrastructurii AIBB-AV, infrastructură aeroportuară publică de interes național, dar și istoric, dezvoltare care se va baza pe un calendar corect și justificat în condițiile economice prezente'', se arată în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG, lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Conform sursei citate, infrastructura aeroportuară a AIBB-AV trebuie să fie adaptată corespunzător pentru a deservi cererea de trafic pentru operațiuni de transport aerian public, de aviație generală și de lucru aerian, atât pentru destinații Schengen, cât și non-Schengen, ținând cont de constrângerile existente, dar și de Programul Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).
În cadrul proiectelor de dezvoltare se va ține cont de un program de măsuri privind reducerea impactului de zgomot asupra comunității din imediata vecinătate a aeroportului, corelat cu prevederile legislație aplicabile. Acest program va fi aplicat conform principiilor de ''abordare echilibrată'', luând în considerare adoptarea unor măsuri care să asigure atingerea obiectivelor privind protecția mediului, dar care să permită totodată o exploatare judicioasă a resurselor aeroportuare disponibile.
Principalele lucrări care vor fi realizate în cadrul programului strategic sunt: la terminale - creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri (asigurarea unei capacități de procesare de minim 800 de pasageri/oră de vârf); dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, cu o capacitate de minim 800 de pasageri/oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă; la pistă, platforme și sistemul de căi de rulare - modernizarea sistemului de balizaj și modernizarea suprafeței de mișcare AIBB-AV.
La capitolul aviație generală, este prevăzută dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport.
În ceea ce privește terminalele, reconfigurarea capacităților de procesare a pasagerilor pe AIBB-AV urmărește asigurarea unor condiții operaționale optime pentru deservirea segmentului de trafic aerian public. În prezent, terminalul existent permite procesarea unui total de 600 pasageri/oră de vârf, în conformitate cu standardele IATA, repartizați astfel: 200 pasageri pe fluxul de plecări (160 non-Schengen, 40 Schengen) și 400 pasageri pe fluxul de sosiri (200 Schengen, 200 non-Schengen).
Prin reorganizarea terminalului existent, se intenționează echilibrarea capacităților de procesare între fluxurile de plecări și sosiri, în vederea asigurării unui nivel de servicii ridicat și a unei utilizări eficiente a infrastructurii. Capacitățile vizate în urma acestei reorganizări sunt de 200 pasageri/oră pentru plecări Schengen, 200 pasageri/oră pentru plecări non-Schengen, 200 pasageri/oră pentru sosiri Schengen și 200 pasageri/oră pentru sosiri non-Schengen.
''Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă - căi de acces, parcare publică și zone tehnice - va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din apropierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii'', indică Nota de fundamentare.
De asemenea, întrucât pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în anul 2007, se vor avea în vedere lucrări de întreținere curentă care să asigure o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată ca făcând parte din complexul de terminal și va fi influențată, prin urmare, de conceptul terminalelor.
Platformele sunt zonele de operațiuni aeriene unde se desfășoară activitățile de manevrare și parcare a aeronavelor, de îmbarcare, debarcare, precum și alte servicii de handling, iar sistemul de căi de rulare aferent platformelor permite manevrarea aeronavelor pe platformă și în pozițiile de parcare.
Platforma existentă va intra într-un proces de reparație capitală, iar platformele noi vor fi planificate în relație cu facilitățile noi create (terminale, spații de hangarare, zone tehnice etc), dar și cu sistemul de căi de rulare, în vederea asigurării unui nivel maxim de eficiență, siguranță și pentru a permite utilizatorilor operaționali desfășurarea activităților specifice cu costuri minime.
Totodată, se va avea în vedere necesitatea de menținere a capacităților de deservire a aeronavelor de Categoria D, conform clasificării Organizației Aviației Civile Internaționale.
''A fost identificată necesitatea creșterii capacității portante pentru platforma de parcare aeronave și căile de rulare în vederea asigurării condițiilor de rulare a aeronavelor de categorie 4D fără restricții. În plus, este necesară soluționarea unor probleme operaționale în special în zona platformei, având în vedere activitățile mixte care se desfășoară pe aeroport: operarea aeronavelor cod D, fără restricții, utilizare optimă a suprafețelor pavate disponibile, precum și dezvoltarea unor noi suprafețe de mișcare care să asigure trasee optimizate de rulare la sol a aeronavelor cod D fără restricții și traseul de rulare la sol a elicopterelor din zona de hangar SRI și SSAVC, spre și dinspre pistă; drumuri de servitute și zone de staționare GSE; realizarea unei noi căi de rulare a aeronavelor cod D fără restricții, între platforma de îmbarcare și pistă și redimensionare buzunar de întoarcere pentru aeronave din pragul 25; proiectare ancorare a pozițiilor de parcare pentru aeronavele cod A și B'', relevă documentul inițiat de MTI.
În același timp, pentru buna funcționare a aeroportului și în vederea maximizării capacităților operaționale, este necesară dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport, cum ar fi facilitățile de hangarare și întreținere aeronave pentru aviație generală.
Pentru amenajarea unui hangar dedicat aviației generale, vor fi analizate diferite soluții, inclusiv posibilitatea preluării unor imobile din apropierea aeroportului.
''În cadrul AIBB-AV, sistemul de alimentare cu apă a hidranților de incendiu este dispus în zona platformei aeroportuare, a căilor de rulare și lângă clădirea terminalelor și a parcului auto.
Rețeaua exterioară de alimentare cu apă a fost executată în anii 1980, iar în prezent această rețea de incendiu este într-o stare tehnică necorespunzătoare. Alimentarea cu apă se face printr-un branșament existent la rețeaua publică de alimentare cu apă, iar evacuarea apelor uzate se face prin branșamentul existent la rețeaua publică de canalizare. Se urmărește asigurarea condițiilor impuse de legislația în vigoare pentru funcționarea în parametrii a instalației de stingere incendii cu hidranți exteriori care deservesc zona de operare aeroportuară. Pentru a ajunge la respectarea indicatorilor de performanță trebuie asigurat un debit de cel puțin 5l/s pentru fiecare hidrant utilizat, la o presiune de cca. 5-6 bar, pe o durată de 180 minute'', susțin inițiatorii proiectului de HG.
Astfel, se are în vedere asigurarea cerințelor fundamentale aplicabile, respectiv: siguranță și stabilitate; securitate la incendiu; igienă, sănătatea oamenilor și protecția mediului; siguranță în exploatare; utilizarea sustenabilă a resurselor naturale.
Conform concluziilor date de expertiza tehnică, se urmărește înlocuirea în întregime a instalației existente, asigurându-se, pe toată durata dezafectării instalației, măsuri adecvate pentru intervenție în caz de incendiu la zona respectivă.
''Întregul Program strategic este conceput având ca fundament o politică activă de reducere a impactului activității aeroportuare asupra mediului și o îmbunătățire a relației cu comunitatea locală prin implementarea unor tehnologii de reducere a poluării sonore, a solului și a apelor. În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (2) din Legea nr. nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I Rețele de transport, lucrările aferente obiectivelor de investiții propuse prin programul strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu' sunt de interes național și constituie cauză de utilitate publică'', se mai arată în proiect. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Parlament - audieri/ Florin Manole, aviz favorabil în comisiile de specialitate pentru funcția de ministru al Muncii
Petre - Florin Manole, propus pentru funcția de ministru al Muncii, a primit luni aviz favorabil pentru acest portofoliu din partea membrilor comisiilor de specialitate din Senat și Camera Deputaților. Nominalizarea lui Florin Manole a fost avizată cu 57 de voturi ''pentru'', 11 ''împotrivă'' și o abținere
Parlament - audieri miniștri/ Barbu: Sistemul Național Antigrindină trebuie transferat către Ministerul Economiei, pentru a avea o eficiență corectă
Sistemul Național Antigrindină trebuie transferat către Ministerul Economiei, pentru a avea o eficiență corectă, a declarat, luni, ministrul propus pentru portofoliul de la Agricultură, Florin Barbu, la finalul audierilor în comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului. ''Electromecanica, care produce rachete, este î
Parlament - audieri miniștri/ Radu Miruță, aviz favorabil pentru funcția de ministru al Economiei și Digitalizării
Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Economiei și Digitalizării, Radu Miruță, a primit luni aviz pozitiv din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Membrii comisiilor de specialitate au avizat nominalizarea lui Miruță pentru portofoliul de la Economie și Digitalizare cu 55 de voturi ''pent
Parlament - audieri/ Bogdan-Gruia Ivan, aviz favorabil în comisiile reunite din Parlament pentru funcția de ministru al Energiei
Bogdan-Gruia Ivan, propus pentru funcția de ministru al Energiei, a primit luni aviz favorabil din partea membrilor comisiilor de specialitate din Senat și Camera Deputaților. Membrii comisiilor parlamentare reunite au avizat nominalizarea lui Ivan cu 46 de voturi ''pentru'', 2 ''împotrivă'' și nicio abțin
Șerban (MTI): Voi discuta cu directorii companiilor din subordinea ministerului și voi lua o decizie privind comasările, unde e posibil
Reducerea cheltuielilor reprezintă una dintre prioritățile anunțate luni de ministrul propus pentru portofoliul de la Transporturi, Ciprian Șerban, care a precizat, totodată, în cadrul audierilor din Parlament, că va discuta cu directorii companiilor din subordinea ministerului și ulterior va lua o decizie privind comasarea unor companii, acolo unde este posibi
Parlament - audieri miniștri/ Barbu: Voi face propunere către primul-ministru al României ca la MADR să rămână un singur secretar de stat
Ministrul propus pentru portofoliul de la Agricultură, Florin Barbu, a anunțat luni, la finalul audierilor în comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului, că va propune premierului reducerea posturilor de secretari de stat din Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) la doar unul, de la patru în prezent. '&
Parlament - audieri miniștri/ Alexandru Nazare, aviz favorabil în comisiile reunite din Parlament
Ministrul propus pentru preluarea portofoliului de la Ministerul Finanțelor, Alexandru Nazare, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor reunite de specialitate ale Parlamentului. Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților și cei din Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital de l
Parlament - audieri miniștri/Ciprian Șerban - aviz favorabil pentru funcția de ministru al Transporturilor și Infrastructurii
Ciprian-Constantin Șerban, propus pentru funcția de ministru al Transporturilor, a fost validat, luni, pentru acest portofoliu, de comisiile de specialitate din Senat și Camera Deputaților. Membrii comisiilor parlamentare reunite au avizat nominalizarea lui Șerban cu 28 voturi pentru și 3 voturi împotrivă. ''După c
Program de guvernare/Deficitul va fi redus prin măsuri clare de diminuare a cheltuielilor publice; se va tăia unde există risipă
Programul de guvernare este construit pe trei piloni fundamentali, respectiv ordine în finanțele publice, buna guvernare, ca motor al reformei statului, și respect pentru cetățeni, exprimat prin echitate, anularea beneficiilor exagerate, servicii publice de calitate și politici sociale oneste. Astfel, printre măsurile avute în vede
Parlament - audieri miniștri/Florin Barbu - aviz favorabil pentru funcția de ministru al Agriculturii și Dezvoltării Rurale
Ministrul propus pentru preluarea portofoliului la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Membrii comisiilor de specialitate au avizat nominalizarea lui Barbu pentru portofoliul de la Agricultură cu 27 de voturi 'pentru',
Jude (Romgaz): Pentru producătorii de gaze de naturale, Regulamentul NZIA reprezintă un risc motivat de faptul că ne poate afecta investițiile
Regulamentul european NZIA de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii zero net reprezintă un risc pentru producătorii de gaze de naturale, deoarece le poate afecta investițiile în curs, consideră directorul general adjunct al Romgaz, Aristotel Jude. 'Pentru că au fost mul
BNR: Profitul net al sistemului bancar însuma, în 2024, 14,2 miliarde lei
Profitul net la nivelul întregului sistem banca însuma, la finele anului trecut, 14,197 miliarde lei, în creștere cu 5% comparativ cu 2023, conform raportului anual pentru 2024 publicat, luni, de Banca Națională a României. 'În anul 2024, sistemul bancar din România a înregistrat o evoluție pozitiv
Fechet: România este una dintre cele mai bogate țări hidrografice din Europa, poate și din lume
România este una dintre cele mai bogate țări din Europa și poate din lume, uitându-ne la bazinele hidrografice pe care le are - de la Dunăre la Delta Dunării sau la Marea Neagră, a declarat, luni, la Forumul Regional al Apei 'Dunăre-Europa de Est', ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. 'Mă bucur să-mi
Mînzatu (CE): Leadershipul regional în interiorul Uniunii Europene, pe sectorul apei, ar fi foarte relevant
Vorbim de industria apei ca proiect de țară, dar suntem într-un context în care ar fi foarte relevant leadershipul regional în interiorul Uniunii Europene pe acest sector, a declarat, luni, la Forumul Regional al Apei 'Dunăre-Europa de Est', vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Roxana Mînzatu. 'După
Crețu (ELCEN): Putem investi 400 de milioane de euro din Fondul de Modernizare în centrale noi, dar trebuie cofinanțare
ELCEN are de încasat de la Termoenergetica 1,4 miliarde de lei, iar această problemă arde, pentru că avem proiecte semnate de aproape 400 de milioane de euro din Fondul pentru Modernizare pe care să îi investim în centrale noi, dar trebuie cofinanțare, a atenționat, luni, directorul general al companiei, Claudiu Crețu, la o conferință pe teme de ene