logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Aeroportul Băneasa va avea un nou terminal, cu o capacitate de minimum 800 pasageri/oră de vârf (proiect)

Imagine din galeria Agerpres

Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu va avea un nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, și cu o capacitate de minimum 800 de pasageri/oră de vârf, în acest sens urmând să fie analizate soluții inclusiv de preluare a unor imobile din apropiere, prin achiziționare sau expropriere, în condițiile legii, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la AIBB-AV pentru perioada 2025 - 2035.

''Având în vedere prognozele de dezvoltare a traficului, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, la solicitarea Companiei Naționale 'Aeroporturi București' SA se propune aprobarea de către Guvern a Programului strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu', pentru perioada 2025-2035, denumit în continuare Programul strategic. Prin actul normativ propus se urmărește asigurarea cadrului pentru dezvoltarea infrastructurii AIBB-AV, infrastructură aeroportuară publică de interes național, dar și istoric, dezvoltare care se va baza pe un calendar corect și justificat în condițiile economice prezente'', se arată în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG, lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

Conform sursei citate, infrastructura aeroportuară a AIBB-AV trebuie să fie adaptată corespunzător pentru a deservi cererea de trafic pentru operațiuni de transport aerian public, de aviație generală și de lucru aerian, atât pentru destinații Schengen, cât și non-Schengen, ținând cont de constrângerile existente, dar și de Programul Strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).

În cadrul proiectelor de dezvoltare se va ține cont de un program de măsuri privind reducerea impactului de zgomot asupra comunității din imediata vecinătate a aeroportului, corelat cu prevederile legislație aplicabile. Acest program va fi aplicat conform principiilor de ''abordare echilibrată'', luând în considerare adoptarea unor măsuri care să asigure atingerea obiectivelor privind protecția mediului, dar care să permită totodată o exploatare judicioasă a resurselor aeroportuare disponibile.

Principalele lucrări care vor fi realizate în cadrul programului strategic sunt: la terminale - creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri (asigurarea unei capacități de procesare de minim 800 de pasageri/oră de vârf); dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, cu o capacitate de minim 800 de pasageri/oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă; la pistă, platforme și sistemul de căi de rulare - modernizarea sistemului de balizaj și modernizarea suprafeței de mișcare AIBB-AV.

La capitolul aviație generală, este prevăzută dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport.

În ceea ce privește terminalele, reconfigurarea capacităților de procesare a pasagerilor pe AIBB-AV urmărește asigurarea unor condiții operaționale optime pentru deservirea segmentului de trafic aerian public. În prezent, terminalul existent permite procesarea unui total de 600 pasageri/oră de vârf, în conformitate cu standardele IATA, repartizați astfel: 200 pasageri pe fluxul de plecări (160 non-Schengen, 40 Schengen) și 400 pasageri pe fluxul de sosiri (200 Schengen, 200 non-Schengen).

Prin reorganizarea terminalului existent, se intenționează echilibrarea capacităților de procesare între fluxurile de plecări și sosiri, în vederea asigurării unui nivel de servicii ridicat și a unei utilizări eficiente a infrastructurii. Capacitățile vizate în urma acestei reorganizări sunt de 200 pasageri/oră pentru plecări Schengen, 200 pasageri/oră pentru plecări non-Schengen, 200 pasageri/oră pentru sosiri Schengen și 200 pasageri/oră pentru sosiri non-Schengen.

''Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă - căi de acces, parcare publică și zone tehnice - va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din apropierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii'', indică Nota de fundamentare.

De asemenea, întrucât pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în anul 2007, se vor avea în vedere lucrări de întreținere curentă care să asigure o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată ca făcând parte din complexul de terminal și va fi influențată, prin urmare, de conceptul terminalelor.

Platformele sunt zonele de operațiuni aeriene unde se desfășoară activitățile de manevrare și parcare a aeronavelor, de îmbarcare, debarcare, precum și alte servicii de handling, iar sistemul de căi de rulare aferent platformelor permite manevrarea aeronavelor pe platformă și în pozițiile de parcare.

Platforma existentă va intra într-un proces de reparație capitală, iar platformele noi vor fi planificate în relație cu facilitățile noi create (terminale, spații de hangarare, zone tehnice etc), dar și cu sistemul de căi de rulare, în vederea asigurării unui nivel maxim de eficiență, siguranță și pentru a permite utilizatorilor operaționali desfășurarea activităților specifice cu costuri minime.

Totodată, se va avea în vedere necesitatea de menținere a capacităților de deservire a aeronavelor de Categoria D, conform clasificării Organizației Aviației Civile Internaționale.

''A fost identificată necesitatea creșterii capacității portante pentru platforma de parcare aeronave și căile de rulare în vederea asigurării condițiilor de rulare a aeronavelor de categorie 4D fără restricții. În plus, este necesară soluționarea unor probleme operaționale în special în zona platformei, având în vedere activitățile mixte care se desfășoară pe aeroport: operarea aeronavelor cod D, fără restricții, utilizare optimă a suprafețelor pavate disponibile, precum și dezvoltarea unor noi suprafețe de mișcare care să asigure trasee optimizate de rulare la sol a aeronavelor cod D fără restricții și traseul de rulare la sol a elicopterelor din zona de hangar SRI și SSAVC, spre și dinspre pistă; drumuri de servitute și zone de staționare GSE; realizarea unei noi căi de rulare a aeronavelor cod D fără restricții, între platforma de îmbarcare și pistă și redimensionare buzunar de întoarcere pentru aeronave din pragul 25; proiectare ancorare a pozițiilor de parcare pentru aeronavele cod A și B'', relevă documentul inițiat de MTI.

În același timp, pentru buna funcționare a aeroportului și în vederea maximizării capacităților operaționale, este necesară dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport, cum ar fi facilitățile de hangarare și întreținere aeronave pentru aviație generală.

Pentru amenajarea unui hangar dedicat aviației generale, vor fi analizate diferite soluții, inclusiv posibilitatea preluării unor imobile din apropierea aeroportului.

''În cadrul AIBB-AV, sistemul de alimentare cu apă a hidranților de incendiu este dispus în zona platformei aeroportuare, a căilor de rulare și lângă clădirea terminalelor și a parcului auto.
Rețeaua exterioară de alimentare cu apă a fost executată în anii 1980, iar în prezent această rețea de incendiu este într-o stare tehnică necorespunzătoare. Alimentarea cu apă se face printr-un branșament existent la rețeaua publică de alimentare cu apă, iar evacuarea apelor uzate se face prin branșamentul existent la rețeaua publică de canalizare. Se urmărește asigurarea condițiilor impuse de legislația în vigoare pentru funcționarea în parametrii a instalației de stingere incendii cu hidranți exteriori care deservesc zona de operare aeroportuară. Pentru a ajunge la respectarea indicatorilor de performanță trebuie asigurat un debit de cel puțin 5l/s pentru fiecare hidrant utilizat, la o presiune de cca. 5-6 bar, pe o durată de 180 minute'', susțin inițiatorii proiectului de HG.

Astfel, se are în vedere asigurarea cerințelor fundamentale aplicabile, respectiv: siguranță și stabilitate; securitate la incendiu; igienă, sănătatea oamenilor și protecția mediului; siguranță în exploatare; utilizarea sustenabilă a resurselor naturale.

Conform concluziilor date de expertiza tehnică, se urmărește înlocuirea în întregime a instalației existente, asigurându-se, pe toată durata dezafectării instalației, măsuri adecvate pentru intervenție în caz de incendiu la zona respectivă.

''Întregul Program strategic este conceput având ca fundament o politică activă de reducere a impactului activității aeroportuare asupra mediului și o îmbunătățire a relației cu comunitatea locală prin implementarea unor tehnologii de reducere a poluării sonore, a solului și a apelor. În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (2) din Legea nr. nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea I Rețele de transport, lucrările aferente obiectivelor de investiții propuse prin programul strategic de dezvoltare și modernizare a infrastructurii aeroportuare la 'Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu' sunt de interes național și constituie cauză de utilitate publică'', se mai arată în proiect. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea) 

Afisari: 589

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 31-07-2025 17:29

ASF avertizează asupra unui cont fals de Facebook care utilizează identitatea președintelui instituției, Alexandru Petrescu

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) avertizează cu privire la apariția unui cont fals de Facebook, care folosește în mod abuziv imaginea și identitatea președintelui instituției, Alexandru Petrescu. 'În cursul zilei de astăzi a fost clonată una dintre paginile de Facebook ale domnului Alexandru Petrescu. Contul fraudul

Economic 31-07-2025 16:56

Miruță: Numirile în CA-uri sunt provizorii, indemnizațiile nu depășesc 3000 lei; selecția s-a făcut pe bază de CV, nu politic

Numirile făcute în consiliile de administrație ale companiilor de stat sunt provizorii, niciuna pe indemnizație mai mare de 3.000 de lei, sunt temporare, iar selecția s-a făcut pe bază de CV, nu de culoare politică, susține ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, într-o postare făcută joi pe o rețea de socializar

Economic 31-07-2025 16:34

Ministrul Transporturilor: O etapă esențială pentru infrastructura rutieră, drumul expres Craiova-Pitești este complet finalizat

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a transmis, joi, că prin finalizarea și darea în folosință a ultimului tronson din drumul expres Craiova-Pitești (DEx 12) s-a marcat 'o etapă esențială pentru infrastructura rutieră a României'. Ministrul a fost prezent, înainte de deschiderea circulației, în zona conexiunii dintre DEx

Economic 31-07-2025 15:56

Hidroelectrica începe vineri procesul de golire controlată a acumulării Vidraru, pentru retehnologizarea amenajării hidroenergetice

Hidroelectrica începe vineri prima etapă a procesului de golire controlată a acumulării Vidraru, cu un termen estimat de finalizare pe 28 februarie 2026, pentru asigurarea condițiilor tehnice de efectuare a lucrărilor de retehnologizare din cadrul lucrării 'Retehnologizarea Amenajării Hidroenergetice Vidraru', informează compania printr-un comunicat.

Economic 31-07-2025 15:53

Bratu (Berarii României): Peste 10% din berea îmbuteliată și produsă în România este în ambalaje reutilizate

Peste 10% din berea îmbuteliată și produsă în România este în ambalaje reutilizate, conform regulamentului european pentru 2030, următorul obiectiv fiind de 40% pentru anul 2040, a declarat, joi, directorul general al asociației Berarii României, Constantin Bratu, la un eveniment pe teme de mediu. 'Noi avem si

Economic 31-07-2025 14:22

Anca Marinescu (RetuRO): Suntem la 80% rată de returnare a ambalajelor, la un an și jumătate de la implementarea sistemului garanție - returnare

Rata de colectare în sistemul garanție-returnare este de 80%, la un an și jumătate de la implementarea sistemului, ceea ce arată că oamenii au făcut obiceiul de a returna ambalaje, ca parte din rutina lor zilnică sau săptămânală, a afirmat, joi, Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO SGR, în cadrul unei conferințe pe teme de medi

Economic 31-07-2025 13:46

Suplimentare cu 103 milioane de lei a sumei destinate plăților pentru motorina utilizată în agricultură

Executivul a aprobat, în ședința de joi, o Hotărâre prin care se suplimentează cu 103 milioane lei bugetul pentru anul 2025 prevăzut pentru efectuarea plății ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, suma fiind astfel majorată de la 500 milioane lei la 603 milioane lei, informează Ministerul Agriculturii și De

Economic 31-07-2025 12:39

DNSC avertizează cu privire la activitățile recente ale grupării Scattered Spider

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează cu privire la activitățile recente ale grupării Scattered Spider, cunoscută pentru atacuri sofisticate asupra infrastructurilor critice și a organizațiilor din sectorul public și privat. 'Gruparea utilizează tactici avansate de inginerie socială, exploatează relațiile cu furnizorii IT și ur

Economic 31-07-2025 12:25

Circulația tramvaielor pe liniile 10, 11, 25 și 47, blocată la intersecția Calea 13 Septembrie cu strada Progresului

Circulația tramvaielor liniilor 10, 11, 25 și 47 și a autobuzelor este blocată temporar pe ambele sensuri la intersecția Calea 13 Septembrie cu strada Progresului, în urma unui accident de circulație în care au fost implicate două mijloace de transport în comun, informează Societatea de Transport București. 'STB a dispus

Economic 31-07-2025 11:16

Indicele ROBOR la trei luni a coborât joi la 6,65% pe an

Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut, joi, la 6,65% pe an, de la 6,67% pe an în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul acestui an, indicele era de 5,92% pe an, d

Economic 31-07-2025 10:19

ANAF: Decizii de impunere în valoare de peste 12 ,5 milioane de lei, pentru firmele care și-au dedus ilegal TVA la mașini de lux

Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, a emis, în perioada 14-25 iulie 2025, decizii de impunere în valoare de peste 12,5 milioane de lei în urma unei serii de controale care au vizat respectarea legislației privind deducerea TVA pentru achizițiile intracomunitare de autovehicule de lux.

Economic 31-07-2025 10:10

ANPC: Amenzi de 2, 6 milioane lei, în urma controalelor privind comercializarea laptelui de consum, a produselor lactate și a celor derivate

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a deșfășurat, în perioada 16-30 iunie 2025, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a modului de respectare a prevederilor legale în domeniu pentru comercializarea laptelui de consum, a produselor lactate și a celor derivate, în urma cărora a aplicat amenzi î

Economic 31-07-2025 09:39

Rata șomajului a fost, în iunie 2025, de 5,8% (INS)

Rata șomajului, în formă ajustată sezonier, a fost, în iunie 2025, de 5,8%, valoare egală cu cea înregistrată în luna precedentă, în rândul bărbaților rata șomajului fiind cu 0,3 puncte procentuale mai mare decât în cazul femeilor, informează Institutul Național de Statistică, printr-un comunicat remis, joi, AGERPRES.

Economic 31-07-2025 08:37

OMV Petrom a încheiat primul semestru din 2025 cu un profit net de aproape 2,09 miliarde lei, în scădere cu 21%

OMV Petrom a înregistrat în primul semestru din 2025 un profit net de 2,088 miliarde lei, în scădere cu 21% față de cel de 2,628 miliarde lei din perioada similară a anului trecut, conform datelor financiare transmise, joi, Bursei de Valori București. În trimestrul al doilea al acestui an, profitul net s-a cifrat la 1,0

Economic 31-07-2025 08:35

Ministra Mediului merge joi în județele Suceava și Neamț, grav afectate de inundații

Ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, merge joi în județele Suceava și Neamț, grav afectate de inundațiile din ultimele zile. Potrivit unui anunț al Ministerului Mediului, scopul vizitei este evaluarea la fața locului a pagubelor produse de viiturile rapide și precipitațiile abundente, precum și identificarea de soluții eficiente pentru