INS: Populația școlară a fost 3,485 milioane elevi și studenți în anul școlar/universitar 2024-2025

Populația școlară din sistemul național de educație a fost 3,485 milioane elevi și studenți, în anul școlar/universitar 2024-2025, în creștere cu 19.100 comparativ cu anul școlar/universitar precedent, arată datele Institutului Național de Statistică.
Comparativ cu anul precedent, populația școlară a înregistrat cele mai semnificative creșteri în învățământul profesional (+3,9%) și învățământul superior (+4,4%).
Numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2023-2024 a fost de 502.400 elevi și studenți, în scădere cu 0,5% comparativ cu anul școlar/universitar precedent.
Conform datelor INS, în anul școlar/universitar 2024-2025, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (45,6%), iar circa o treime în învățământul liceal (17,3%) și în educația timpurie (15,8%). Învățământul postliceal a fost cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,3%).
Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, circa jumătate (50,1%) au fost elevi și studenți de sex feminin, iar aproape trei sferturi (73,3%) au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul profesional și respectiv învățământul superior sunt nivelurile
educaționale care au înregistrat cele mai importante creșteri ale populației școlare (+3.600 elevi, respectiv +24.000 studenți/cursanți).
Datele INS mai arată că învățământul primar și gimnazial, precum și cel postliceal, au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2024-2025 față de cel anterior (-8.200, respectiv -1.100).
Populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (94,3%) în unitățile școlare publice.
Pe niveluri educaționale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscriși în unitățile din învățământul privat s-a regăsit în învățământul postliceal (41,3%).
Gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84,7%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În ceea ce privește învățământul superior, în anul universitar 2024-2025 au fost înscrișir 568.600 studenți, din care 55,4% au fost studente. Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învățământul superior au fost cele din grupa afaceri, administrație și drept (23,9% din totalul studenților), respectiv inginerie, prelucrare și construcții (19,9% din totalul studenților).
Unitățile/instituțiile de învățământ care au funcționat în anul școlar/universitar 2024-2025 au aparținut, în principal, nivelurilor de educație primar și gimnazial (55,5%), liceal (20,5%), respectiv antepreșcolar și preșcolar (19,3%).
În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2024-2025 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.500 persoane), respectiv București-Ilfov (543.500 persoane).
Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,0%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal din regiunile Centru și București-Ilfov (având ponderea de 1,6%, respectiv de 1,5%).
În învățământul superior, cea mai ridicată pondere a numărului de studenți înscriși față de totalul fiecărei regiuni a fost în București-Ilfov (33,3%).
De asemenea, în anul școlar/universitar 2024-2025, personalul didactic din cadrul sistemului educațional a însumat 251.900 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost 14 copii/elevi/studenți la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin a fost majoritară, atât la nivelul întregului sistem educațional preuniversitar (83,0%), cât și defalcat pe nivelurile educaționale, astfel: antepreșcolar și preșcolar (99,7%), primar și gimnazial (82,2%), postliceal (74,6%), liceal (72,7%), respectiv profesional (67,1%).
Potrivit INS, în anul școlar/universitar 2023-2024 au absolvit 502.400 elevi și studenți aparținând nivelurilor educaționale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licență, master și doctorat, cursuri postuniversitare și programe postdoctorale de cercetare avansată). Preponderente au fost absolventele, în număr de 265.500, reprezentând 52,9%. Din totalul absolvenților, 83,8% au finalizat un nivel educațional în mediul urban, restul în mediul rural.
La sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit învățământul gimnazial 174.900 elevi, cei mai mulți dintre aceștia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (18,6%). Ponderea băieților (51,3%) o devansează pe cea a fetelor, cu 2,6 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenții de gimnaziu au reprezentat 60,4% din totalul absolvenților din acest nivel. În profil teritorial, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenților din mediul rural (52,6% pentru fiecare în parte).
În învățământul liceal, la sfârșitul anului școlar 2023-2024 au absolvit 149.900 elevi, mai mult cu 4,5% comparativ cu anul școlar anterior.
Majoritatea absolvenților de liceu au urmat cursurile învățământului cu frecvență - program de zi (87,3%).
'Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,2% din totalul absolvenților), 38,2% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,6% au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională', se precizează în comunicatul INS.
În privința examenului de bacalaureat, statistica arată că s-au prezentat 136.600 absolvenți, din care 123.300 proveniți din promoția anului 2024 (90,3%). Au fost declarate reușite 108.500 persoane (79,4%), din care 103.600 persoane (84,1%) din promoția anului 2024.
În învățământul profesional au absolvit 20.300 elevi, din care 97,3% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public, iar în învățământul postliceal au absolvit 30.200 elevi, din care 58,6% au urmat cursurile unităților de învățământ aparținând sectorului public.
În învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost 127.100 studenți. Studentele au reprezentat 59,0% din numărul totalul al absolvenților cu diplomă.
Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit cu preponderență din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (25,6%), inginerie, prelucrare și construcții (17,1%), respectiv sănătate și asistență socială (12,3%).
În ceea ce privește rata abandonului în anul școlar 2023/2024, aceasta a înregistrat următoarele valori: 0,9% în învățământul liceal și profesional, 1% în învățământul primar, respectiv 1,0% în învățământul gimnazial.
În anul 2022, resursele financiare necesare procesului de învățământ, alocate pentru funcționarea unităților/instituțiilor de învățământ cuprinse în sistemul național de educație au fost asigurate în cea mai mare măsură (94,2%) din fonduri publice (de la bugetul de stat și din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unităților/instituțiilor de învățământ, dar și din veniturile gospodăriilor.
Pe tipuri de cheltuieli ale instituțiilor publice și private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educație a fost deținută de cheltuielile curente (93,2%), diferența fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,8%). AGERPRES/(AS - redactor: George Bănciulea, editor: Mariana Nica, editor online: Simona Aruştei)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Prahova: Piste de biciclete pe Drumul lui Bachus; proiectul traversează cinci localități
Conducerea Consiliului Județean (CJ) Prahova a anunțat, vineri, începerea lucrărilor de înființare a unor piste de biciclete pe Drumul lui Bachus, proiectul urmând să traverseze cinci localități. 'Județul Prahova are nevoie să se dezvolte, avem nevoie să încurajăm transportul verde, să reducem poluarea, să încurajăm oamenii să
ANAF: Fraudă de peste două milioane lei cu panouri fotovoltaice, identificată la o societate constănțeană
Inspectorii antifraudă fiscală din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au descoperit, la o societate constănțeană, fraudă de peste 2 milioane de lei, reprezentând impozit pe profit și TVA, potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) transmis, vineri, AGERPRES. 'Inspectorii din cadrul DGAF au finalizat
Romgaz investește în formarea profesională a elevilor prin învățământ dual
Compania Romgaz a pregătit, în ultimii șase ani, peste 80 de elevi în cadrul unui program de formare profesională prin învățământ dual, în domenii precum: operatori la extracția, tratarea, transportul și distribuția gazelor, electricieni de exploatare centrale, stații și rețele electrice, precum și operatori de cazane, turbine cu aburi, instalaț
Comisia Europeană: Recapitalizarea Exim Banca Românească nu constituie ajutor de stat
Comisia Europeană a concluzionat că recapitalizarea de către România a Exim Banca Românească, deținută în totalitate de stat, cu 250 de milioane de euro (1,25 miliarde de lei), nu constituie ajutor de stat în sensul normelor UE privind ajutorul de stat, se arată într-un comunicat publicat vineri de Executivul comunitar.
AFIR lansează platforma informatică dedicată GAL
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat, vineri, platforma informatică destinată Grupurilor de Acțiune Locală (GAL), parte a angajamentului asumat de AFIR pentru modernizarea și eficientizarea accesului la fondurile europene dedicate dezvoltării rurale. Potrivit unui comunicat al AFIR, începând cu data de 20
Gabriel Avramescu (ASF): Este un moment de incertitudine și de încordare în toate mediile
Momentul actual este unul de incertitudine, unul de încordare în toate mediile, însă despre Fidelis cred că putem spune că a fost un succes, a declarat, vineri, Gabriel Avramescu, prim-vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară, la deschiderea oficială a ședinței de tranzacționare a Bursei de Valori București cu ocazia listării titluril
Romsilva susține că premierea angajaților, în 2021 și 2022, s-a realizat în urma creșterii veniturilor și a profitului instituției
Premiile acordate de Regia Națională a Pădurilor (RNP) - Romsilva au avut în vedere rezultatele financiare din anii 2021 și 2022, respectiv o majorare a veniturilor cu 255 de milioane lei și cu 35,6% a profitului, în 2021, precum și o majorare a veniturilor cu peste 740 milioane lei și a profitului brut cu 806%, în 2022, față de bugetele anuale apro
MEDAT: 100 de milioane de lei pentru antreprenorii din industria ospitalității afectați de inundații în Praid
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) a lansat apelul de proiecte, în valoare de 100 de milioane de lei, aferent Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea întreprinderilor din turism afectate de inundații în Praid, informează instituția într-un comunicat transmis vineri AGERPRES.
UNSAR: Despăgubiri de circa 128 de milioane de lei, plătite în perioada 2019-2024 pentru pagubele produse de furtuni
Companiile-membre ale Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) au achitat, în perioada 2019-2024, despăgubiri de circa 128 milioane lei doar pentru acoperirea pagubelor produse de furtuni locuințelor asigurate, în baza polițelor facultative. Potrivit unui comunicat de presă al entității
ANAF: Diferențe fiscale de peste 1,8 milioane de lei stabilite la o societate din București
Inspectorii antifraudă din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au finalizat verificările la o societate din București, care activează în domeniul construcțiilor, și au identificat diferențe fiscale de peste 1,8 milioane de lei. Potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ca urmare a const
ANOFM: Firmele pot primi stimulente pentru angajarea elevilor și studenților pe perioada vacanței
Firmele care angajează elevi sau studenți în perioada vacanței pot beneficia de un stimulent financiar lunar egal cu 50% din valoarea indicatorului social de referință (ISR) al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă, informează vineri Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). În prezent, v
Andrieș(MF): Mâine nu se poate discuta la ECOFIN planul de măsuri fiscale; Comisia va propune o nouă recomandare de traiectorie fiscală
Planul de măsuri fiscale poate fi prezentat Comisiei Europene doar în contextul în care este legiferat și, de aceea, la reuniunea ECOFIN nu se va discuta un astfel de plan, a declarat secretarul de stat în Ministerul Finanțelor, Alin Andrieș, care a precizat că, vineri, Comisia ar putea publica o nouă recomandare de traiectorie fiscală pentru Rom&ac
Burduja: ELCEN a semnat contractul de consultanță pentru implementarea unei unități de cogenerare de înaltă eficiență la CET Sud
Electrocentrale București (ELCEN) a semnat contractul pentru servicii de consultanță de tip Owner's Engineer în vederea implementării unei noi unități de cogenerare de înaltă eficiență la CET București Sud, valoarea totală a contractului fiind de aproape 29,13 milioane lei, a anunțat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'În co
DNSC avertizează asupra unor citațiile false trimise în numele autorităților
Infractorii cibernetici recurg tot mai des la documente false care imită citații oficiale, aparent emise de instituții precum Poliția Română, Interpol sau Europol, iar scopul acestora este de a speria destinatarul și de a-l determina să ofere rapid informații personale sau financiare, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică. '