logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Preoteasa: CFR Călători nu va intra în faliment, dar riscă incapacitatea de plată

Imagine din galeria Agerpres

CFR Călători are un buget de supraviețuire, nu de dezvoltare, însă nu va intra în faliment și nici nu va opri traficul, dar riscă intrarea în incapacitate de plată, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, într-o conferință de presă.

'Comunicatul nostru, pe care l-am dat cred că vineri a indus în spațiul public niște elemente care nu au legătură cu realitatea. În primul rând, nu va intra în faliment CFR Călători, nu va opri traficul. Dacă se citea foarte atent materialul spunea că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată. Nu s-a spus nicăieri că va intra sau nu va intra. (...) Și de unde a plecat acest material? Cu o zi înainte sau două zile înainte am primit o notificare de la furnizorul de motorină, la care avem o datorie de aproape 100 de milioane de lei, că nu ni se va mai livra motorina. De asta am spus că există posibilitatea de a se opri și o parte din trafic. Nu s-a oprit deocamdată, dar riscul există în continuare', a susținut el.

Preoteasa a spus că a solicitat pentru 2025 să se aloce companiei o sumă egală cu execuția de anul trecut, în condițiile în care prin Ordonanța Trenuleț s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilitățile acordate studenților, care au fost modificate.

'Ni s-au alocat prin bugetul de stat 2,135 miliarde de lei. Nu au fost la nivelul execuției, dar eram mulțumit cu această cifră. Numai că bugetul de venituri și cheltuieli se face în concordanță cu o filă de buget emisă de Autoritatea de Reformă Feroviară. (...) Imediat după emiterea Legii bugetului de stat, Autoritatea de Reformă Feroviară trebuia să înainteze un act adițional cu compensația unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut compensația unitară era în valoare de 44,73 lei pe tren-km și am căzut de comun acord ca anul acesta să avem o compensație conform Ordonanței Trenuleț indexată cu rata inflației și s-a ajuns la 47,4 lei pe tren-km. Mi s-a dat o hârtie sub semnătura președintelui ARF că asta e suma pe care să formăm bugetul nostru de venituri și cheltuieli și l-am făcut, cu un exercițiu cu profit de 15 milioane de lei venituri și cheltuieli. Nici în ziua de astăzi nu avem semnat acest act adițional pe 47 de lei și ni se plătește o compensație unitară de 33 de lei. 33 de lei a fost în anul 2022 compensația unitară. De atunci, energia electrică și motorina aproape s-au dublat, a intrat în aplicare Legea statutului feroviar care ne obligă să ducem salariile angajaților CFR în funcție de salariul minim pe economie indexat cu indici din lege', a explicat șeful companiei.

Preoteasa a subliniat că toate aceste cheltuieli sunt obligatorii prin lege, însă nu a reușit să pună definitiv statutul feroviar în aplicare pentru că sunt 'niște sume pe care efectiv nu ne le permitem'.

El a detaliat cheltuielile pe care le are compania lunar, respectiv: taxa de utilizare a infrastructurii datorată CFR SA, 60 de milioane de lei, la ANAF - 80 de milioane de lei, la energie - 40 de milioane de lei, pentru salariile nete - 80 de milioane de lei, motorina - 30 de milioane de lei, la care se adaugă o serie de datorii.

În total, CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, acestea trebuind să fie acoperite din vânzarea de bilete și din compensația acordată de ARF.

'La nivelul compensației de 33 de lei, suma care ne vine de la ARF este de 135 de milioane de lei, din suma aprobată și transmisă de dânșii de 185 de milioane. Dat fiind că anul acesta nu s-a plătit deloc compensația la 185 de milioane, s-a făcut această diferență de 50 de milioane lunar cu care nu am putut să închidem datoriile. 50 de milioane adunate în ultimele 3-6 luni, se duc la vreo 350 - 400 de milioane. Asta este datoria și de aici a venit datoria lui CFR Călători către furnizori astăzi', a susținut acesta.

Potrivit lui Traian Preoteasa, este în curs o procedură de audit cu privire la subcompensarea CFR Călători, suma calculată de companie fiind de 1,8 miliarde de lei.

'Am efectuat un audit vis-a-vis de compensarea lui CFR Călători pe anii 2020 - 2024 și a ieșit că această subcompensare a fost la nivelul sumei de 1,8 miliarde lei. (...) Ni s-a spus de către Consiliul Concurenței că nu poate lua în considerare această evaluare pentru că firma am achiziționat-o prin SEAP (...) și ne-a recomandat să facem (evaluarea, n.r.) cu o firmă din Big Four. În acest moment este în derulare un audit, un test al creditorilor prudent printr-o firmă din Big Four și probabil că vom primi răspunsul și toată analiza spre sfârșitul lui iunie, o vom face publică la acel moment. Nu știu dacă va fi mai mare, dar este o sumă de aproape 2 miliarde de care CFR Călători a fost văduvită în ultimii 4 ani tocmai prin această subcompensare care se pare că va continua. Dacă ARF nu va semna acel adițional în care să ajungem la 47,4 lei compensația unitară și va continua cu acest 33, da, există foarte mare risc de a intra în incapacitate de plată, tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra. (...) Am fost acuzați ca avem 3 șefi de tren sau 3 conductori, că e o risipă fantastică la CFR Călători. Nu știu de unde a luat ARF aceste cifre și aceste date, nu ne-a consultat, dar, în schimb, întârzie punerea în aplicare a actului adițional. Suntem exact în începutul lunii iulie și noi mergem pe 1/12 din compensația de anul trecut, ceea ce este inacceptabil', a atenționat directorul general al CFR Călători.

Acesta a adăugat că există o formulă 'secretizată' de calcul al acestei compensații unitare care arată că suma ar fi trebuit să fie de 62 lei pe tren-km. AGERPRES/(A - redactor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)

Afisari: 217

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 19-06-2025 19:14

Burduja: ELCEN a semnat contractul de consultanță pentru implementarea unei unități de cogenerare de înaltă eficiență la CET Sud

Electrocentrale București (ELCEN) a semnat contractul pentru servicii de consultanță de tip Owner's Engineer în vederea implementării unei noi unități de cogenerare de înaltă eficiență la CET București Sud, valoarea totală a contractului fiind de aproape 29,13 milioane lei, a anunțat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'În co

Economic 19-06-2025 18:22

DNSC avertizează asupra unor citațiile false trimise în numele autorităților

Infractorii cibernetici recurg tot mai des la documente false care imită citații oficiale, aparent emise de instituții precum Poliția Română, Interpol sau Europol, iar scopul acestora este de a speria destinatarul și de a-l determina să ofere rapid informații personale sau financiare, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică. '

Economic 19-06-2025 18:09

Preoteasa: Nu sunt sărac; nu am nicio vină că președintele are un salariu ce ar trebui să fie de 10 ori mai mare

Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, consideră că salariul președintelui României este prea mic, la fel și cel al unui ministru, precizând, în context, că nu se poate conduce nici o scară de bloc cu 13.000 de lei. Întrebat despre veniturile sale într-o conferință de presă, Preoteasa a precizat că acestea se ridică

Economic 19-06-2025 17:51

România - reprezentată de nouă companii la Salonul Aeronautic de la Paris; industria românească de profil, în creștere

Paris - Trimisul special al AGERPRES, Cristina Matei, transmite: România este reprezentată de nouă companii la Salonul Aeronautic de la Paris, președintele Organizației Patronale din Industria Aeronautică Română (OPIAR), Mihail Nicolae Toncea, afirmând că prezența românească la târgul din acest an e semnificativă, iar cifra de afaceri di

Economic 19-06-2025 17:15

ANPC a amendat cu 355.000 de lei operatori economici din domeniul serviciilor funerare

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi în valoare de 355.000 de lei unor companii de servicii funerare și a decis oprirea de la comercializare a unor produse în valoare de 623.764 lei. 'În cadrul acțiunilor efectuate în data de 19.06.2025, conform tematicii ANPC privind verificarea respectării

Economic 19-06-2025 15:24

Șeful CNAIR: Lotul 3 al Autostrăzii A0, aproape de deschidere; lucrările sunt în plin proces de finalizare

Lucrările executate pe lotul 3 al Autostrăzii A0, secțiunea Joița - Bragadiru, se află într-un stadiu avansat de finalizare, iar circulația se apropie de deschidere, a scris pe pagina sa Facebook, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. 'Constructorul grec Aktor este în plin

Economic 19-06-2025 15:11

Spătaru: Orice discuție cu mediul de afaceri trebuie să vizeze cum creștem PIB-ul României

Orice discuție pe care o vom avea cu mediul de afaceri, când vom avea următorul guvern, trebuie să vizeze cum creștem PIB-ul României nu cum creștem nivelul de taxare ca să aducem mai multe taxe, a declarat, joi, Florin Spătaru, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului. 'Vreau să discutăm despre extinderea capacităților de producție de

Economic 19-06-2025 14:28

Gruia Stoica: Electroputere VFU Pașcani poate fabrica 24 de trenuri pe an

Electroputere VFU Pașcani ar putea fabrica 24 de trenuri pe an, a declarat, joi, Gruia Stoica, președinte Grampet Group, la ceremonia de lansare a trenului automotor Leon, primul tren fabricat integral în România după mai bine de opt decenii. 'În momentul de față putem să facem două trenuri pe lună. Asta înseamnă vreo 24 de trenuri

Economic 19-06-2025 13:39

Greenpeace România a protestat în fața sediului Romgaz din Capitală

Activiștii Greenpeace România au protestat, joi, în fața sediului Romgaz Black Sea Limited Nassau (Bahamas) din București, ca urmare a procesului de dizolvare intentat de companie, dar din care s-au retras chiar înainte de primul termen, informează organizația de mediu, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES. '

Economic 19-06-2025 13:13

Fiecare român a returnat, în medie, 17 kg de ambalaje cu sigla SGR, de la lansarea Sistemului până în aprilie 2025 (analiză)

Media cantității de ambalaje cu simbolul SGR, returnate de către fiecare român de la lansarea Sistemului de Garanție-Returnare până în aprilie 2025, este de 17 kilograme, reiese dintr-o analiză întocmită de Asociația Ecoteca, în parteneriat cu RetuRO, și publicată pe platforma CumStăm.ro. Conform datelor centraliz

Economic 19-06-2025 12:52

AHK România: Schimburile comerciale dintre România și Germania s-au diminuat cu 6,1%, în primul trimestru

Volumul schimburilor comerciale dintre România și Germania a scăzut cu 6,1%, în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, până la valoarea de 10,36 miliarde de euro, arată datele publicate, joi, de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România). Potrivit unui comunicat

Economic 19-06-2025 12:36

Niculescu (ANRE): Analizăm dacă valoarea de 1,45-1,55 lei/KWh este sustenabilă din punct de vedere al achiziției de energie electrică

Președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, George Sergiu Niculescu, a cerut demararea unei analize pentru a vedea exact modalitatea de formare a prețului la energie electrică și pentru a determina dacă valoarea de 1,45-1,55 lei/KWh anunțată de furnizori este sustenabilă. 'Eu am avut săptămâna trecu

Economic 19-06-2025 12:36

ASF: Activele totale ale sistemului de pensii private au ajuns la 9,44% din PIB la 31 martie 2025

Piața pensiilor private din România a ajuns, la finalul primului trimestru din 2025, la active totale de 165,2 miliarde de lei, în creștere cu 18% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent și cu 5,6% față de sfârșitul anului 2024, a anunțat joi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Ca pondere în Produsul

Economic 19-06-2025 11:53

Niculescu (ANRE): Aproximativ 3,5 milioane de gospodării vor beneficia de voucherul pentru energie; acesta ar putea fi de 36 sau 72 de lei

Aproximativ 3,5 milioane de gospodării vor beneficia de voucherul pentru energie care se va aplica de la 1 iulie și care ar putea fi în valoare de 36 de lei sau 72 de lei, potrivit președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, George Sergiu Niculescu. 'Din analizele care s-au făcut la nivelul Ministe