AI promite să schimbe radical industria imobiliară, dar nu va putea înlocui deciziile bazate pe relații interumane (sondaj)

Inteligența artificială promite să schimbe radical industria real estate, dar nu va putea înlocui încrederea, empatia și deciziile bazate pe relații interumane, arată un sondaj realizat de Colliers în cadrul summit-urilor CoreNet din perioada 2024 - 2025, la care au participat 422 de profesioniști din regiunile EMEA, America de Nord și APAC.
Deși peste 70% dintre companii estimează un impact major al AI asupra proceselor operaționale, doar 2% cred că aceasta va reduce semnificativ numărul de angajați, relevă sondajul.
Potrivit sursei citate, 73% dintre respondenții din regiunile EMEA și America de Nord, respectiv 78% din Asia-Pacific, anticipează că inteligența artificială va avea un impact major sau chiar revoluționar asupra pieței imobiliare. Printre domeniile cel mai frecvent menționate se numără harta inteligentă a locațiilor (55%), managementul facilităților (49%), administrarea contractelor de închiriere (46%) și strategia de portofoliu (45%).
În Asia-Pacific, companiile sunt deja într-un stadiu avansat de implementare, utilizând soluții AI integrate în clădiri inteligente și procese automatizate pentru creșterea eficienței operaționale. De exemplu, platforma EcoStruxure Building Advisor, utilizează algoritmi de învățare automată pentru optimizarea performanței energetice. Aceste tehnologii permit anticiparea problemelor de întreținere, creșterea confortului ocupanților și reducerea costurilor operaționale.
Deși inteligența artificială este privită ca un factor cu potențial transformator pentru industria imobiliară, efectele sale asupra forței de muncă par, cel puțin momentan, limitate.
Conform sondajului Colliers, majoritatea companiilor nu prevăd schimbări semnificative în structura personalului: 57% dintre respondenții din EMEA, 58% din America de Nord și 47% din Asia-Pacific consideră că AI nu va avea un impact major asupra locurilor de muncă. Doar 2% dintre participanți anticipează o reducere substanțială a numărului de angajați din cauza AI. Specialiștii Colliers explică acest lucru prin faptul că deciziile din real estate sunt profund umane, bazate pe relații interpersonale, încredere și abilitatea de a interpreta subtilitățile contextului, aspecte care rămân esențiale în această industrie.
'Dincolo de eficiența adusă de automatizare, oamenii rămân cheia proceselor de consultanță, negociere și construirea relațiilor durabile. Tehnologia poate însoți drumul, dar tot oamenii sunt cei care creează puntea dintre logică și emoție. Niciun algoritm nu generează încredere. Niciun dashboard nu poate citi energia unei încăperi. Și niciun AI nu poate înlocui curajul de a sprijini cu adevărat o decizie importantă', explică Daniela Popescu, director Tenant Services & Workplace Advisory la Colliers.
În real estate, deciziile nu sunt niciodată doar despre metri pătrați sau calcule de eficiență, subliniază consultanții Colliers. Alegerea unui nou spațiu de lucru, relocarea unei echipe sau regândirea modului în care angajații interacționează cu biroul sunt procese care implică mult mai mult decât date. Sunt decizii încărcate de factori emoționali, culturali și umani. Tehnologia poate contribui la optimizarea spațiului, dar nu poate anticipa fricile sau aspirațiile reale ale oamenilor. Nu poate înlocui încrederea care se construiește în timp și nici nu poate prelua responsabilitatea unui leadership empatic, capabil să înțeleagă contextul și să acționeze cu discernământ.
În plus, riscurile asociate utilizării inteligenței artificiale în real estate sunt semnificative și nu pot fi neglijate. Sondajul arată că 56% dintre respondenții din America de Nord și 49% din EMEA percep AI ca un risc moderat spre mare, principalele preocupări fiind legate de confidențialitatea datelor, complexitatea implementării și impactul potențial asupra angajaților.
În acest context, succesul nu va aparține neapărat companiilor care adoptă AI cel mai rapid, ci celor care reușesc să integreze tehnologia într-o strategie coerentă, centrată pe oameni, unde AI devine un instrument de sprijin pentru decizii, nu un substitut al discernământului uman. Astfel, abordarea corectă presupune echilibrarea beneficiilor tehnologice cu gestionarea responsabilă a riscurilor, asigurând transparență, guvernanță și respectarea standardelor etice în utilizarea datelor, susțin specialiștii Colliers.
'În organizațiile care pun omul în centru, biroul nu este doar un spațiu de producție, ci un loc de conexiune reală, în care oamenii se simt văzuți, ascultați și sprijiniți. Office-ul de mâine are nevoie de mai mult decât tehnologie. Are nevoie de sens, de curaj și, mai ales, de oameni. La Colliers, credem într-un viitor în care inteligența artificială sprijină procesele, dar nu le înlocuiește. Un viitor în care empatia devine criteriu de proiectare, nu doar o calitate umană. Și în care biroul rămâne un spațiu creat pentru oameni, nu în locul lor', a subliniat Daniela Popescu.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Operând prin trei platforme de top - Servicii Imobiliare, Consultanță Tehnică și Managementul Investițiilor - Colliers se bazează pe un model de afaceri solid, o cultură antreprenorială și o filosofie unică de parteneriat care generează creștere și valoare. Cu venituri anuale de aproape 5 miliarde de dolari, o echipă de 23.000 de profesioniști și peste 100 de miliarde de dolari în active gestionate, Colliers continuă să sprijine succesul clienților, investitorilor și angajaților săi la nivel global. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
DNSC avertizează asupra unor citațiile false trimise în numele autorităților
Infractorii cibernetici recurg tot mai des la documente false care imită citații oficiale, aparent emise de instituții precum Poliția Română, Interpol sau Europol, iar scopul acestora este de a speria destinatarul și de a-l determina să ofere rapid informații personale sau financiare, avertizează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică. '
Preoteasa: Nu sunt sărac; nu am nicio vină că președintele are un salariu ce ar trebui să fie de 10 ori mai mare
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, consideră că salariul președintelui României este prea mic, la fel și cel al unui ministru, precizând, în context, că nu se poate conduce nici o scară de bloc cu 13.000 de lei. Întrebat despre veniturile sale într-o conferință de presă, Preoteasa a precizat că acestea se ridică
România - reprezentată de nouă companii la Salonul Aeronautic de la Paris; industria românească de profil, în creștere
Paris - Trimisul special al AGERPRES, Cristina Matei, transmite: România este reprezentată de nouă companii la Salonul Aeronautic de la Paris, președintele Organizației Patronale din Industria Aeronautică Română (OPIAR), Mihail Nicolae Toncea, afirmând că prezența românească la târgul din acest an e semnificativă, iar cifra de afaceri di
ANPC a amendat cu 355.000 de lei operatori economici din domeniul serviciilor funerare
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi în valoare de 355.000 de lei unor companii de servicii funerare și a decis oprirea de la comercializare a unor produse în valoare de 623.764 lei. 'În cadrul acțiunilor efectuate în data de 19.06.2025, conform tematicii ANPC privind verificarea respectării
Preoteasa: CFR Călători nu va intra în faliment, dar riscă incapacitatea de plată
CFR Călători are un buget de supraviețuire, nu de dezvoltare, însă nu va intra în faliment și nici nu va opri traficul, dar riscă intrarea în incapacitate de plată, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, într-o conferință de presă. 'Comunicatul nostru, pe care l-am dat cred că vineri a indus în spa
Șeful CNAIR: Lotul 3 al Autostrăzii A0, aproape de deschidere; lucrările sunt în plin proces de finalizare
Lucrările executate pe lotul 3 al Autostrăzii A0, secțiunea Joița - Bragadiru, se află într-un stadiu avansat de finalizare, iar circulația se apropie de deschidere, a scris pe pagina sa Facebook, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. 'Constructorul grec Aktor este în plin
Spătaru: Orice discuție cu mediul de afaceri trebuie să vizeze cum creștem PIB-ul României
Orice discuție pe care o vom avea cu mediul de afaceri, când vom avea următorul guvern, trebuie să vizeze cum creștem PIB-ul României nu cum creștem nivelul de taxare ca să aducem mai multe taxe, a declarat, joi, Florin Spătaru, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului. 'Vreau să discutăm despre extinderea capacităților de producție de
Gruia Stoica: Electroputere VFU Pașcani poate fabrica 24 de trenuri pe an
Electroputere VFU Pașcani ar putea fabrica 24 de trenuri pe an, a declarat, joi, Gruia Stoica, președinte Grampet Group, la ceremonia de lansare a trenului automotor Leon, primul tren fabricat integral în România după mai bine de opt decenii. 'În momentul de față putem să facem două trenuri pe lună. Asta înseamnă vreo 24 de trenuri
Greenpeace România a protestat în fața sediului Romgaz din Capitală
Activiștii Greenpeace România au protestat, joi, în fața sediului Romgaz Black Sea Limited Nassau (Bahamas) din București, ca urmare a procesului de dizolvare intentat de companie, dar din care s-au retras chiar înainte de primul termen, informează organizația de mediu, într-un comunicat de presă transmis AGERPRES. '
Fiecare român a returnat, în medie, 17 kg de ambalaje cu sigla SGR, de la lansarea Sistemului până în aprilie 2025 (analiză)
Media cantității de ambalaje cu simbolul SGR, returnate de către fiecare român de la lansarea Sistemului de Garanție-Returnare până în aprilie 2025, este de 17 kilograme, reiese dintr-o analiză întocmită de Asociația Ecoteca, în parteneriat cu RetuRO, și publicată pe platforma CumStăm.ro. Conform datelor centraliz
AHK România: Schimburile comerciale dintre România și Germania s-au diminuat cu 6,1%, în primul trimestru
Volumul schimburilor comerciale dintre România și Germania a scăzut cu 6,1%, în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, până la valoarea de 10,36 miliarde de euro, arată datele publicate, joi, de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România). Potrivit unui comunicat
Niculescu (ANRE): Analizăm dacă valoarea de 1,45-1,55 lei/KWh este sustenabilă din punct de vedere al achiziției de energie electrică
Președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, George Sergiu Niculescu, a cerut demararea unei analize pentru a vedea exact modalitatea de formare a prețului la energie electrică și pentru a determina dacă valoarea de 1,45-1,55 lei/KWh anunțată de furnizori este sustenabilă. 'Eu am avut săptămâna trecu
ASF: Activele totale ale sistemului de pensii private au ajuns la 9,44% din PIB la 31 martie 2025
Piața pensiilor private din România a ajuns, la finalul primului trimestru din 2025, la active totale de 165,2 miliarde de lei, în creștere cu 18% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent și cu 5,6% față de sfârșitul anului 2024, a anunțat joi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Ca pondere în Produsul
Niculescu (ANRE): Aproximativ 3,5 milioane de gospodării vor beneficia de voucherul pentru energie; acesta ar putea fi de 36 sau 72 de lei
Aproximativ 3,5 milioane de gospodării vor beneficia de voucherul pentru energie care se va aplica de la 1 iulie și care ar putea fi în valoare de 36 de lei sau 72 de lei, potrivit președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, George Sergiu Niculescu. 'Din analizele care s-au făcut la nivelul Ministe
ANCOM atenționează utilizatorii serviciilor de roaming asupra costurilor practicate în țări din afara SEE
Persoanele care călătoresc în afara României trebuie să verifice condițiile de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinația nu este în Spațiul Economic European (SEE), informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.