CFR Călători transmite că nu va intra în faliment, deși reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor

CFR Călători nu va intra în faliment și nici nu se pune problema sistării activității sale, se arată într-un comunicat al companiei remis luni AGERPRES.
Potrivit sursei citate, conducerea CFR Călători va avea în cursul zilei de luni mai multe întâlniri cu reprezentanții celorlalte autorități de resort, cu scopul identificării de soluții pentru găsirea de resurse financiare necesare desfășurării activității.
'Urmare a problemelor reclamate de companie (...), în cursul zilei de astăzi vor avea loc mai multe întâlniri la care, alături de CFR Călători, vor participa și reprezentanții celorlalte autorități de resort. Conducerea CFR Călători are convingerea că se vor găsi modalitățile prin care se vor asigura resursele financiare necesare pentru a nu fi afectată activitatea în desfășurare a companiei la acest moment. Sigur, situații dificile au mai existat de-a lungul timpului, dar de fiecare dată au fost identificate modalitățile prin care acestea să fie depășite. Nu este o opinie, este o certitudine reliefată prin activitatea de transport feroviar de călători dintotdeauna. Referitor la anumite abordări existente în prezent în spațiul public, menționăm că nu se pune problema sistării activității companiei sau falimentul CFR Călători. Mențiunea de 'faliment' se regăsește în acest comunicat numai pentru a fi foarte clar că nu există un astfel de pericol', se arată comunicat.
În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.
'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania', se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.
CFR Călători a precizat că intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, să coopteze toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.
'Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative', se scrie în comunicatul societății, remis sâmbătă AGERPRES.
La rândul său, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a notat pe pagina sa de Facebook că a luat act de informațiile apărute în spațiul public privind dificultățile financiare ale CFR Călători și riscul afectării circulației trenurilor.
'Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitație oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituției, în vederea identificării soluțiilor legale și operaționale', a notat sâmbătă ARF.
Potrivit unui document obținut de AGERPRES, compensația alocată CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători pentru anul 2025 este de doar 1,739 miliarde lei, insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare ale societății. Practic, compensația aferentă lui 2025 reprezintă doar 80% din cea alocată anul trecut, în condițiile în care veniturile din transportul de călători sunt diminuate față de 2024 prin aplicarea prevederilor din OUG nr. 156/2024, iar cheltuielile sunt cel puțin aceleași.
'Având în vedere că până în prezent ARF nu a încheiat încă un Act Adițional la Contractul de servicii publice 2022-2032, conform prevederilor contractuale, CFR Călători încasează o compensație lunară de 1/12 din buget în cuantum de doar 132.140 mii lei, insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condițiile în care și veniturile din transportul de călători sunt mai mici cu cea 10% față de 2024. Precizăm că pentru anul trecut SNTFC CFR Călători primea un tarif unitar pe tren-km în cuantum de 44,73 lei, ceea ce asigura o compensație lunară de aproximativ 180.000 mii lei', se arată în document.
Obligațiile lunare de plată curente ale societății sunt de aproape 365 milioane lei, iar încasările proprii lunare din vânzarea de bilete sunt în medie 50 milioane lei (mai mult sau mai puțin în funcție de perioada anului).
'Încasarea unei compensații diminuate coroborată cu diminuarea veniturilor din transportul de călători determină o lipsă acută de lichidități, ceea ce va duce la creșterea datoriilor restante a CFR Călători către CNCFR și alți furnizori, majorarea cheltuielilor cu penalitățile calculate de furnizori, achiziționarea, cu întârziere a materialelor și pieselor de schimb necesare bunei funcționari a materialului rulant cu o vechime de peste 30 de ani, disfuncționalități în activitate. De asemenea, precizăm faptul că societatea lucrând cu furnizori de stat în proporție de 70%, aceștia au aplicat indexarea tarifelor conform Ordonanței 156/2024, ceea ce a dus la o creștere a cheltuielilor față de anul trecut (energie, tarife AFBR, AG1FER, prestații Informatica Feroviara pentru, programul de ticketing etc.). Precizăm că la SNTFC CFR Călători 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de buna desfășurare a obligației de serviciu public (taxa de utilizare a infrastructurii, motorina, energie de tracțiune, personal, reparații, mentenanță), iar în prezent, din cauza lipsei de lichidități acute, suntem în pericol de oprire a traficului', conform documentului trimis de CFR Călători reprezentanților ministerului de resort, Consiliului de Administrație și sindicatelor din domeniu.
Reprezentanții companiei de stat atrag atenția că se confruntă în prezent cu o situație financiară extrem de dificilă, iar rezultatul financiar pe primele 4 luni ale anului 2025 este unul negativ, pierderea fiind de 134,968 milioane lei. De asemenea, datoriile CFR Călători se ridicau la 13 iunie la 510 milioane lei, cele mai mari sume fiind datorate CFR SA, respectiv 110 milioane de lei, și furnizorilor de motorină - 95 milioane lei.
'Mai mult, suntem în perioada sezonului estival iunie - septembrie în care cerințele de trafic ating maximul anual, ceea ce, pe lângă aspectul benefic al obținerii unor venituri medii lunare superioare veniturilor celorlalte luni, necesită și disponibilizare de fonduri pentru pregătirea și menținerea unui nivel corespunzător al parcului de material rulant. Astfel, sezonul estival, cu debut 15 iunie, necesită un parc suplimentar de material rulant de peste 150 vagoane (ceea ce reprezintă peste 15% din parcul activ) și 40 de locomotive, imposibil de asigurat, imposibilitatea fiind generată de aspecte cum ar fi: subcompensarea critica îndelungată, neplata integrală a facilităților de călătorie pentru anul 2022 - rest de plată peste 58.000 mii lei, plata cu întârziere a facilităților aferente anului 2025 etc. Precizăm că pentru perioada 2019-2023 SNTFC CFR Călători a efectuat un audit extern având ca obiect subcompensarea, iar rezultatul final a fost că pentru anii 2019-2023 subcompensarea a fost în cuantum de 1.800.000 mii lei, cu consecințe grave asupra cash flow-ului companiei', relevă documentul.
În aceste condiții, operatorul feroviar de călători consideră că este de extremă urgență aprobarea unui act adițional la contractul de servicii publice cu o valoare unitară a compensației care să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, conform cărora compensația pentru transportul feroviar de călători reprezintă diferența dintre costuri și venituri de operare la care se aplică o cotă rezonabilă de profit.
'De altfel, având in vedere datoriile restante către furnizori, am fost notificați de către furnizorul de motorină asupra faptului că se opresc livrările de motorină pentru locomotive dacă nu se achită datoria restantă. Astfel, vă înștiințăm că suntem în situația de a anula trenurile pe secțiile neelectrificate, precum și oprirea activității de manevră efectuată cu locomotive Diesel. Astfel, vom fi obligați la o diminuare a activității prezente, în fapt anularea circulației unor trenuri de călători, cu impact negativ atât asupra pieței de transport de călători, cât și asupra celorlalte companii/structuri din domeniul feroviar care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (CFR SA, Electrificare CFR, Informatica Feroviară, Telecomunicații CFR etc.) diminuarea activității urmând a fi proporțională cu impactul neasigurării compensației în realizarea unui minim echilibru financiar. Neavând un orizont de timp în rezolvarea problemelor menționate, suntem puși în situația de a suspenda vânzarea biletelor cu anticipație', conform documentului.
De asemenea, Societatea de Reparații Locomotive Brașov, filială a CFR Călători, care se află sub supravegherea ANAF, cu un plan de reorganizare aprobat, riscă intrarea în faliment deoarece operatorul de transport nu își mai poate achita prestațiile față de ei, iar aceștia la rândul lor nu-și mai pot achita ratele către ANAF.
'Având în vedere cele de mai sus vă aducem la cunoștință că operatorul de stat este în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori, printre aceștia fiind și furnizori feroviari cum ar fi CNCFR SA, Electrificare SA, Informatica Feroviară, Telecomunicații SA etc, fapt care poate crea dezechilibre în plata salariilor și la aceste companii. Față de cele prezentate de mai sus, vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de Servicii Publice, prin oprirea traficului', mai arată documentul. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
UPDATE Traficul feroviar a fost reluat pe intervalul Racoș-Rupea; trenurile vor ajunge la destinație cu întârzieri de până la 150 de minute
UPDATE ORA 20.25 Traficul feroviar a fost redeschis pe intervalul Racoș - Rupea marți seara la ora 19:30, iar trenurile staționate temporar vor fi reînscrise treptat în circulație și vor ajunge la destinație cu întârzieri cuprinse între 20 și 150 de minute, a anunțat Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
Fitch: O consolidare fiscală semnificativă va pune presiune asupra creșterii economice; riscurile de implementare nu pot fi excluse
Agenția de evaluare financiară Fitch Ratings a anunțat marți că implementarea celui mai recent pachet de consolidare anunțat de autoritățile de la București se va reflecta în noile sale previziuni fiscale revizuite ce vor fi publicate în data de 15 august, când este programată următoarea revizuire a ratingului de țară al României ('BBB min
Ministerul Transporturilor: România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență
România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor după ce, în urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de st
Barbu: Integrarea PAC într-un 'fond unic' ar însemna dificultăți suplimentare pentru fermierii din întreaga Europă
Integrarea Politicii Agricole Comune (PAC) într-un 'fond unic' ar însemna dificultăți suplimentare pentru fermierii din întreaga Europă și mai puține șanse de dezvoltare pentru mediul rural, consideră ministrul Agriculturii, Florin Barbu. 'Fermierii au nevoie de stabilitate și predictibilitate pentru a continua să
Consiliul Concurenței a câștigat definitiv procesul cu Claas Regional Center Europe și Claas Global Sales
Companiile Claas Regional Center Europe și Claas Global Sales au încălcat Legea Concurenței prin fixarea prețurilor de vânzare pentru produsele marca 'Claas', conform deciziei definitive pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), a anunțat, joi, Consiliul Concurenței. Potrivit sursei citate, cele două c
VIDEO Pîslaru: Proiecte din PNRR de 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026
Proiecte de circa 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026, din perspectiva analizelor tehnice, a declarat, marți, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Dragoș Pîslaru. 'În acest moment suntem într-o situație în care proiecte de cam 6,3 miliarde de euro s
Vulpescu (BVB): Alro este un model de creștere prin bursă
Perseverența industrială a companiei Alro a transformat o uzină din 1965 într-un lider european integrat, capabil să producă anual 265.000 de tone de aluminiu primar și 100.000 de tone de produse procesate, a declarat, marți, directorul general al Bursei de Valori București (BVB), Remus Vulpescu, la un eveniment care a marcat aniversarea a 60 de ani de activita
Monitorul Social: România ocupă ultimele poziții din UE în ceea ce privește cheltuielile cu protecția socială
România a alocat doar 12,8% din PIB pentru protecția socială, în 2023, în rândul țărilor Uniunii Europene (UE) un procent mai mic fiind înregistrat în Irlanda (8,1% din PIB), Malta (9,7%) și Ungaria (12,3%), arată un infografic al Monitorului Social, publicat marți. Proiectul Fundației Friedrich Ebert Rom&ac
Barbu: România consideră esențială constituirea unui fond de criză dedicat producătorilor agricoli din UE
România sprijină fără rezerve conținutul declarației comune privind aspectele agricole ale modificării acordului comercial Uniunea Europeană (UE) - Ucraina și consideră esențială constituirea unui fond de criză dedicat producătorilor agricoli din UE, a declarat ministrul Agriculturii, Florin Barbu, în cadrul reuniunii Consiliul Agricultură și Pescuit (Agr
ANSVSA: Amenzi de peste un milion de lei și suspendări de activitate pentru unii operatori economici de pe Litoral
Amenzi totale de peste un milion de lei și decizii de suspendare temporară și interzicere a activităților au fost aplicate de către inspectorii sanitar-veterinari în perioada 30 iunie -12 iulie, în timpul controalelor efectuate la 546 de operatori economici de pe Litoral. Potrivit unui comunicat de presă al Autorității Naționale Sa
Nazare: ANAF trebuie să devină parte a soluției, nu parte a problemei
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a dispus schimbări majore în conducerea Direcției Regionale Antifraudă Fiscală București, înlocuind nouă dintre cele 15 persoane cu funcții de conducere ale instituției, a anunțat, marți, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare. 'Am discutat în detaliu cu noul
Călugăreanu (CCR): Voi continua să susțin consolidarea unei instituții transparente, eficiente și orientate către nevoile societății
Noul președinte al Curții de Conturi a României, Mirela Călugăreanu, susține că va continua consolidarea unei instituții transparente, eficiente și orientate către nevoile societății, aflată în prezent într-un proces de reformă și modernizare. 'Mulțumesc Parlamentului României pentru încrederea acordată prin a
România a cheltuit mai mult cu 15,4% pentru protecția socială, în 2023 (statistică)
România a înregistrat o creștere cu 15,4% a cheltuielilor de protecție socială, la nivelul anului 2023 față de datele raportate în anul anterior, arată datele Institutului Național de Statistică (INS), publicate marți. Potrivit sursei citate, în intervalul de referință, veniturile de protecție socială au însumat 2
INS: Consumul final de energie electrică, în creștere cu 1,3% în primele cinci luni
Resursele de energie primară și cele de energie electrică au crescut, în primele cinci luni din acest an, cu 5,7%, respectiv cu 3,4%, față de perioada similară din 2024, iar consumul final de energie electrică a înregistrat un avans de 1,3%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Astfel, principalele resurse de
INS: Producția industrială a României, în scădere cu aproape 3%, la cinci luni
Producția industrială a României a scăzut, în primele cinci luni ale acestui an, atât ca serie brută (-2,8%), cât și ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate (-1,3%), comparativ cu aceeași perioadă din 2024, relevă datele publicate, marți, de Institutul Național de Statistică (INS).