CFR Călători transmite că nu va intra în faliment, deși reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor

CFR Călători nu va intra în faliment și nici nu se pune problema sistării activității sale, se arată într-un comunicat al companiei remis luni AGERPRES.
Potrivit sursei citate, conducerea CFR Călători va avea în cursul zilei de luni mai multe întâlniri cu reprezentanții celorlalte autorități de resort, cu scopul identificării de soluții pentru găsirea de resurse financiare necesare desfășurării activității.
'Urmare a problemelor reclamate de companie (...), în cursul zilei de astăzi vor avea loc mai multe întâlniri la care, alături de CFR Călători, vor participa și reprezentanții celorlalte autorități de resort. Conducerea CFR Călători are convingerea că se vor găsi modalitățile prin care se vor asigura resursele financiare necesare pentru a nu fi afectată activitatea în desfășurare a companiei la acest moment. Sigur, situații dificile au mai existat de-a lungul timpului, dar de fiecare dată au fost identificate modalitățile prin care acestea să fie depășite. Nu este o opinie, este o certitudine reliefată prin activitatea de transport feroviar de călători dintotdeauna. Referitor la anumite abordări existente în prezent în spațiul public, menționăm că nu se pune problema sistării activității companiei sau falimentul CFR Călători. Mențiunea de 'faliment' se regăsește în acest comunicat numai pentru a fi foarte clar că nu există un astfel de pericol', se arată comunicat.
În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.
'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania', se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.
CFR Călători a precizat că intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, să coopteze toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.
'Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative', se scrie în comunicatul societății, remis sâmbătă AGERPRES.
La rândul său, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a notat pe pagina sa de Facebook că a luat act de informațiile apărute în spațiul public privind dificultățile financiare ale CFR Călători și riscul afectării circulației trenurilor.
'Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitație oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituției, în vederea identificării soluțiilor legale și operaționale', a notat sâmbătă ARF.
Potrivit unui document obținut de AGERPRES, compensația alocată CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători pentru anul 2025 este de doar 1,739 miliarde lei, insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare ale societății. Practic, compensația aferentă lui 2025 reprezintă doar 80% din cea alocată anul trecut, în condițiile în care veniturile din transportul de călători sunt diminuate față de 2024 prin aplicarea prevederilor din OUG nr. 156/2024, iar cheltuielile sunt cel puțin aceleași.
'Având în vedere că până în prezent ARF nu a încheiat încă un Act Adițional la Contractul de servicii publice 2022-2032, conform prevederilor contractuale, CFR Călători încasează o compensație lunară de 1/12 din buget în cuantum de doar 132.140 mii lei, insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condițiile în care și veniturile din transportul de călători sunt mai mici cu cea 10% față de 2024. Precizăm că pentru anul trecut SNTFC CFR Călători primea un tarif unitar pe tren-km în cuantum de 44,73 lei, ceea ce asigura o compensație lunară de aproximativ 180.000 mii lei', se arată în document.
Obligațiile lunare de plată curente ale societății sunt de aproape 365 milioane lei, iar încasările proprii lunare din vânzarea de bilete sunt în medie 50 milioane lei (mai mult sau mai puțin în funcție de perioada anului).
'Încasarea unei compensații diminuate coroborată cu diminuarea veniturilor din transportul de călători determină o lipsă acută de lichidități, ceea ce va duce la creșterea datoriilor restante a CFR Călători către CNCFR și alți furnizori, majorarea cheltuielilor cu penalitățile calculate de furnizori, achiziționarea, cu întârziere a materialelor și pieselor de schimb necesare bunei funcționari a materialului rulant cu o vechime de peste 30 de ani, disfuncționalități în activitate. De asemenea, precizăm faptul că societatea lucrând cu furnizori de stat în proporție de 70%, aceștia au aplicat indexarea tarifelor conform Ordonanței 156/2024, ceea ce a dus la o creștere a cheltuielilor față de anul trecut (energie, tarife AFBR, AG1FER, prestații Informatica Feroviara pentru, programul de ticketing etc.). Precizăm că la SNTFC CFR Călători 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de buna desfășurare a obligației de serviciu public (taxa de utilizare a infrastructurii, motorina, energie de tracțiune, personal, reparații, mentenanță), iar în prezent, din cauza lipsei de lichidități acute, suntem în pericol de oprire a traficului', conform documentului trimis de CFR Călători reprezentanților ministerului de resort, Consiliului de Administrație și sindicatelor din domeniu.
Reprezentanții companiei de stat atrag atenția că se confruntă în prezent cu o situație financiară extrem de dificilă, iar rezultatul financiar pe primele 4 luni ale anului 2025 este unul negativ, pierderea fiind de 134,968 milioane lei. De asemenea, datoriile CFR Călători se ridicau la 13 iunie la 510 milioane lei, cele mai mari sume fiind datorate CFR SA, respectiv 110 milioane de lei, și furnizorilor de motorină - 95 milioane lei.
'Mai mult, suntem în perioada sezonului estival iunie - septembrie în care cerințele de trafic ating maximul anual, ceea ce, pe lângă aspectul benefic al obținerii unor venituri medii lunare superioare veniturilor celorlalte luni, necesită și disponibilizare de fonduri pentru pregătirea și menținerea unui nivel corespunzător al parcului de material rulant. Astfel, sezonul estival, cu debut 15 iunie, necesită un parc suplimentar de material rulant de peste 150 vagoane (ceea ce reprezintă peste 15% din parcul activ) și 40 de locomotive, imposibil de asigurat, imposibilitatea fiind generată de aspecte cum ar fi: subcompensarea critica îndelungată, neplata integrală a facilităților de călătorie pentru anul 2022 - rest de plată peste 58.000 mii lei, plata cu întârziere a facilităților aferente anului 2025 etc. Precizăm că pentru perioada 2019-2023 SNTFC CFR Călători a efectuat un audit extern având ca obiect subcompensarea, iar rezultatul final a fost că pentru anii 2019-2023 subcompensarea a fost în cuantum de 1.800.000 mii lei, cu consecințe grave asupra cash flow-ului companiei', relevă documentul.
În aceste condiții, operatorul feroviar de călători consideră că este de extremă urgență aprobarea unui act adițional la contractul de servicii publice cu o valoare unitară a compensației care să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, conform cărora compensația pentru transportul feroviar de călători reprezintă diferența dintre costuri și venituri de operare la care se aplică o cotă rezonabilă de profit.
'De altfel, având in vedere datoriile restante către furnizori, am fost notificați de către furnizorul de motorină asupra faptului că se opresc livrările de motorină pentru locomotive dacă nu se achită datoria restantă. Astfel, vă înștiințăm că suntem în situația de a anula trenurile pe secțiile neelectrificate, precum și oprirea activității de manevră efectuată cu locomotive Diesel. Astfel, vom fi obligați la o diminuare a activității prezente, în fapt anularea circulației unor trenuri de călători, cu impact negativ atât asupra pieței de transport de călători, cât și asupra celorlalte companii/structuri din domeniul feroviar care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (CFR SA, Electrificare CFR, Informatica Feroviară, Telecomunicații CFR etc.) diminuarea activității urmând a fi proporțională cu impactul neasigurării compensației în realizarea unui minim echilibru financiar. Neavând un orizont de timp în rezolvarea problemelor menționate, suntem puși în situația de a suspenda vânzarea biletelor cu anticipație', conform documentului.
De asemenea, Societatea de Reparații Locomotive Brașov, filială a CFR Călători, care se află sub supravegherea ANAF, cu un plan de reorganizare aprobat, riscă intrarea în faliment deoarece operatorul de transport nu își mai poate achita prestațiile față de ei, iar aceștia la rândul lor nu-și mai pot achita ratele către ANAF.
'Având în vedere cele de mai sus vă aducem la cunoștință că operatorul de stat este în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori, printre aceștia fiind și furnizori feroviari cum ar fi CNCFR SA, Electrificare SA, Informatica Feroviară, Telecomunicații SA etc, fapt care poate crea dezechilibre în plata salariilor și la aceste companii. Față de cele prezentate de mai sus, vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de Servicii Publice, prin oprirea traficului', mai arată documentul. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
RECTIFICARE ANRE: Afirmația conform căreia România ar livra gaze naturale ieftine către Austria, în detrimentul cetățenilor români, nefondată
În știrea cu titlul 'ANRE: Afirmația conform căreia România ar livra gaze naturale ieftine către Austria, în detrimentul cetățenilor români, e nefondată', în paragraful al treilea se va citi corect 'senator Petrișor Peiu', în loc de 'deputat Petrișor Peiu, conform unei erate transmise de ANRE. Ret
România va înregistra cea mai mare recoltă la grâu de după 1997, susțin analiștii de la Argus Media
România ar urma să înregistreze în următorul sezon agricol, care va începe la 1 iulie 2025, cea mai mare recoltă de grâu de după 1997, ceea ce înseamnă un nou an în care România va fi unul dintre principalii exportatori europeni, susțin analiștii firmei de consultanță Argus Media, transmite Bloomberg. Dup
Companiile din România investesc în AI pentru automatizarea sarcinilor repetitive, viteza de execuție și productivitate (analiză)
Companiile din România investesc în Inteligența Artificială (IA) pentru a automatiza sarcinile repetitive (60%) și pentru a spori productivitatea și viteza de execuție (63%), însă implementarea pe scară largă a acestei tehnologii necesită mai mult decât o simplă aplicare tehnică, reiese dintr-o analiză de specialitate publicată, luni, de EY.
Ministrul Burduja: Sprijinul statului pentru facturile la energie va merge către românii care au cu adevărat nevoie
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat luni, într-o vizită în județul Buzău, că sprijinul statului pentru facturile la energie electrică după 1 iulie va merge către românii care au cu adevărat nevoie de el, nu otova către toată lumea, indiferent de venitul lunar, cum a fost în cazul plafonării, el precizând și faptul că personal se &i
Eurostat: România, Polonia, Bulgaria și Spania, cele mai mici rate ale locurilor de muncă vacante din UE
Rata locurilor de muncă vacante din Uniunea Europeană s-a situat la 2,2% în primul trimestru din 2025, în scădere de la 2,3% în precedentele trei luni și de la 2,6% în perioada similară din 2024, arată datele publicate luni de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). În perioada ianuarie-martie 2025, cele ma
Rafinăria Vega Ploiești - 120 de ani de existență și activitate neîntreruptă în industria petrolieră
Rafinăria Vega Ploiești, singurul producător român de bitum și hexan, împlinește, în 2025, 120 de ani de existență și activitate neîntreruptă în industria petrolieră, potrivit unui comunicat al Rompetrol Rafinare. Înființată într-o perioadă în care prelucrarea petrolului era o noutate la nivel mo
Ministrul Finanțelor: România a obținut un nou succes important în procedurile de recuperare a tabloului 'Sfântul Sebastian'
România a obținut un nou succes de etapă în recuperarea tabloului 'Sfântul Sebastian' prin suspendarea licitației programate la Christie's New York, prelungită până la finalizarea demersurilor juridice, a anunțat, luni, ministrul Finanțelor, viceprim-ministrul, Tanczos Barna. Astfel, capodopera pictată de El
ANSVSA a deschis oficial Comandamentul Sezon Estival 2025 la Constanța
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a dat startul oficial, la Constanța, la Comandamentul Sezon Estival 2025, o campanie de supraveghere și control care se va desfășura pe litoral pe parcursul verii, prioritare fiind siguranța alimentară și dialogul cu mediul de afaceri. Potrivit unui comunicat al
Eurostat: România, cea mai mare creștere din UE a costului cu mâna de lucru, în primul trimestru din 2025
Costul orar al forței de muncă a crescut cu 3,4% în UE și cu 4,1% în zona euro, în primul trimestru din 2025, comparativ cu perioada similară din 2024, arată datele publicate luni de Oficiul european pentru Statistică (Eurostat). În perioada ianuarie-martie 2025, comparativ cu primul trimestru din 2024, cel mai semnific
Ministrul Energiei anunță semnarea a două investiții de producere locală de energie verde
Două contracte de finanțare în valoare totală de 233 de milioane de lei, prin care se va produce, local, energie verde au fost semnate, luni, a anunțat ministrul Energiei, Sebastian Burduja, pe pagina sa de Facebook. 'Astăzi am semnat două noi contracte de finanțare prin Fondul pentru Modernizare, două investiții majore în ener
TAROM prelungește câteva zile suspendarea temporară a zborurilor către Tel Aviv, Beirut și Amman
Operatorul aerian național TAROM a anunțat luni că prelungește suspendarea temporară a zborurilor comerciale către și dinspre Tel Aviv (TLV), Beirut (BEY) și Amman (AMM), având situația tensionată din regiune, informează compania. Astfel, TAROM prelungește suspendarea zborurilor comerciale către Tel Aviv până pe 23 iunie, inclusiv,
Delegația BNS, la întâlnirea cu Nicușor Dan: Nu putem accepta reduceri de personal generalizate în sectorul bugetar
Blocul Național Sindical i-a transmis președintelui Nicușor Dan că nu va accepta reduceri de personal generalizate în sectorul bugetar, în condițiile în care, în ultimii patru ani, angajările s-au concentrat exclusiv în instituțiile cu puternic control politic și a solicitat demararea de urgență a unui audit al instituțiilor publice, &ic
APIA: 708.012 cereri de plată pentru 9,875 milioane hectare au fost depuse de fermieri în 2025
Un număr de 708.012 cereri de plată pentru o suprafață de 9.875.710,11 hectare au fost depuse în perioada 3 martie - 13 iunie, precizează Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) la finalul campaniei de depunere a cererilor de plată pentru anul 2025, care s-a încheiat vineri. Potrivit unui comunicat transmis luni A
ADR a parafat noi protocoale de colaborare pentru accelerarea digitalizării în administrația publică și în mediul privat
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a semnat protocoale de colaborare cu Trans Sped și Asociația Furnizorilor de Servicii de Certificare în vederea cooperării în domeniul transformării digitale, obiectivul principal al acestor parteneriate fiind accelerarea digitalizării în administrația publică, dar și în mediul privat.