CFR Călători transmite că nu va intra în faliment, deși reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor

CFR Călători nu va intra în faliment și nici nu se pune problema sistării activității sale, se arată într-un comunicat al companiei remis luni AGERPRES.
Potrivit sursei citate, conducerea CFR Călători va avea în cursul zilei de luni mai multe întâlniri cu reprezentanții celorlalte autorități de resort, cu scopul identificării de soluții pentru găsirea de resurse financiare necesare desfășurării activității.
'Urmare a problemelor reclamate de companie (...), în cursul zilei de astăzi vor avea loc mai multe întâlniri la care, alături de CFR Călători, vor participa și reprezentanții celorlalte autorități de resort. Conducerea CFR Călători are convingerea că se vor găsi modalitățile prin care se vor asigura resursele financiare necesare pentru a nu fi afectată activitatea în desfășurare a companiei la acest moment. Sigur, situații dificile au mai existat de-a lungul timpului, dar de fiecare dată au fost identificate modalitățile prin care acestea să fie depășite. Nu este o opinie, este o certitudine reliefată prin activitatea de transport feroviar de călători dintotdeauna. Referitor la anumite abordări existente în prezent în spațiul public, menționăm că nu se pune problema sistării activității companiei sau falimentul CFR Călători. Mențiunea de 'faliment' se regăsește în acest comunicat numai pentru a fi foarte clar că nu există un astfel de pericol', se arată comunicat.
În urmă cu două zile, CFR Călători reclama, într-un comunicat, subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.
'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania', se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.
CFR Călători a precizat că intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, să coopteze toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.
'Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decât o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentua aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative', se scrie în comunicatul societății, remis sâmbătă AGERPRES.
La rândul său, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a notat pe pagina sa de Facebook că a luat act de informațiile apărute în spațiul public privind dificultățile financiare ale CFR Călători și riscul afectării circulației trenurilor.
'Având în vedere rolul esențial al CFR Călători în asigurarea serviciilor de transport public contractate de ARF, inclusiv operarea materialului rulant achiziționat din fonduri europene, considerăm absolut necesară o clarificare instituțională urgentă. În acest sens, ARF transmite o invitație oficială conducerii CFR Călători pentru o întâlnire luni, 16 iunie 2025, la sediul instituției, în vederea identificării soluțiilor legale și operaționale', a notat sâmbătă ARF.
Potrivit unui document obținut de AGERPRES, compensația alocată CFR Călători pentru transportul feroviar public de călători pentru anul 2025 este de doar 1,739 miliarde lei, insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare ale societății. Practic, compensația aferentă lui 2025 reprezintă doar 80% din cea alocată anul trecut, în condițiile în care veniturile din transportul de călători sunt diminuate față de 2024 prin aplicarea prevederilor din OUG nr. 156/2024, iar cheltuielile sunt cel puțin aceleași.
'Având în vedere că până în prezent ARF nu a încheiat încă un Act Adițional la Contractul de servicii publice 2022-2032, conform prevederilor contractuale, CFR Călători încasează o compensație lunară de 1/12 din buget în cuantum de doar 132.140 mii lei, insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, în condițiile în care și veniturile din transportul de călători sunt mai mici cu cea 10% față de 2024. Precizăm că pentru anul trecut SNTFC CFR Călători primea un tarif unitar pe tren-km în cuantum de 44,73 lei, ceea ce asigura o compensație lunară de aproximativ 180.000 mii lei', se arată în document.
Obligațiile lunare de plată curente ale societății sunt de aproape 365 milioane lei, iar încasările proprii lunare din vânzarea de bilete sunt în medie 50 milioane lei (mai mult sau mai puțin în funcție de perioada anului).
'Încasarea unei compensații diminuate coroborată cu diminuarea veniturilor din transportul de călători determină o lipsă acută de lichidități, ceea ce va duce la creșterea datoriilor restante a CFR Călători către CNCFR și alți furnizori, majorarea cheltuielilor cu penalitățile calculate de furnizori, achiziționarea, cu întârziere a materialelor și pieselor de schimb necesare bunei funcționari a materialului rulant cu o vechime de peste 30 de ani, disfuncționalități în activitate. De asemenea, precizăm faptul că societatea lucrând cu furnizori de stat în proporție de 70%, aceștia au aplicat indexarea tarifelor conform Ordonanței 156/2024, ceea ce a dus la o creștere a cheltuielilor față de anul trecut (energie, tarife AFBR, AG1FER, prestații Informatica Feroviara pentru, programul de ticketing etc.). Precizăm că la SNTFC CFR Călători 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de buna desfășurare a obligației de serviciu public (taxa de utilizare a infrastructurii, motorina, energie de tracțiune, personal, reparații, mentenanță), iar în prezent, din cauza lipsei de lichidități acute, suntem în pericol de oprire a traficului', conform documentului trimis de CFR Călători reprezentanților ministerului de resort, Consiliului de Administrație și sindicatelor din domeniu.
Reprezentanții companiei de stat atrag atenția că se confruntă în prezent cu o situație financiară extrem de dificilă, iar rezultatul financiar pe primele 4 luni ale anului 2025 este unul negativ, pierderea fiind de 134,968 milioane lei. De asemenea, datoriile CFR Călători se ridicau la 13 iunie la 510 milioane lei, cele mai mari sume fiind datorate CFR SA, respectiv 110 milioane de lei, și furnizorilor de motorină - 95 milioane lei.
'Mai mult, suntem în perioada sezonului estival iunie - septembrie în care cerințele de trafic ating maximul anual, ceea ce, pe lângă aspectul benefic al obținerii unor venituri medii lunare superioare veniturilor celorlalte luni, necesită și disponibilizare de fonduri pentru pregătirea și menținerea unui nivel corespunzător al parcului de material rulant. Astfel, sezonul estival, cu debut 15 iunie, necesită un parc suplimentar de material rulant de peste 150 vagoane (ceea ce reprezintă peste 15% din parcul activ) și 40 de locomotive, imposibil de asigurat, imposibilitatea fiind generată de aspecte cum ar fi: subcompensarea critica îndelungată, neplata integrală a facilităților de călătorie pentru anul 2022 - rest de plată peste 58.000 mii lei, plata cu întârziere a facilităților aferente anului 2025 etc. Precizăm că pentru perioada 2019-2023 SNTFC CFR Călători a efectuat un audit extern având ca obiect subcompensarea, iar rezultatul final a fost că pentru anii 2019-2023 subcompensarea a fost în cuantum de 1.800.000 mii lei, cu consecințe grave asupra cash flow-ului companiei', relevă documentul.
În aceste condiții, operatorul feroviar de călători consideră că este de extremă urgență aprobarea unui act adițional la contractul de servicii publice cu o valoare unitară a compensației care să respecte prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, conform cărora compensația pentru transportul feroviar de călători reprezintă diferența dintre costuri și venituri de operare la care se aplică o cotă rezonabilă de profit.
'De altfel, având in vedere datoriile restante către furnizori, am fost notificați de către furnizorul de motorină asupra faptului că se opresc livrările de motorină pentru locomotive dacă nu se achită datoria restantă. Astfel, vă înștiințăm că suntem în situația de a anula trenurile pe secțiile neelectrificate, precum și oprirea activității de manevră efectuată cu locomotive Diesel. Astfel, vom fi obligați la o diminuare a activității prezente, în fapt anularea circulației unor trenuri de călători, cu impact negativ atât asupra pieței de transport de călători, cât și asupra celorlalte companii/structuri din domeniul feroviar care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (CFR SA, Electrificare CFR, Informatica Feroviară, Telecomunicații CFR etc.) diminuarea activității urmând a fi proporțională cu impactul neasigurării compensației în realizarea unui minim echilibru financiar. Neavând un orizont de timp în rezolvarea problemelor menționate, suntem puși în situația de a suspenda vânzarea biletelor cu anticipație', conform documentului.
De asemenea, Societatea de Reparații Locomotive Brașov, filială a CFR Călători, care se află sub supravegherea ANAF, cu un plan de reorganizare aprobat, riscă intrarea în faliment deoarece operatorul de transport nu își mai poate achita prestațiile față de ei, iar aceștia la rândul lor nu-și mai pot achita ratele către ANAF.
'Având în vedere cele de mai sus vă aducem la cunoștință că operatorul de stat este în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori, printre aceștia fiind și furnizori feroviari cum ar fi CNCFR SA, Electrificare SA, Informatica Feroviară, Telecomunicații SA etc, fapt care poate crea dezechilibre în plata salariilor și la aceste companii. Față de cele prezentate de mai sus, vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de Servicii Publice, prin oprirea traficului', mai arată documentul. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Adrian Dădârlat)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Ministrul Transporturilor anunță că, în 2012, a acceptat un flagrant, pentru a proba infracțiuni comise de reprezentanții unui Ocol Silvic
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a anunțat, miercuri seara, că, în anul 2012, a acceptat să facă un flagrant pentru a proba o serie de infracțiuni comise de reprezentanții unui Ocol Silvic, cu care derula un contract comercial. 'În derularea unui contract comercial, în anul 2012, am lucrat cu muncitori zilieri, pe care, conform
Dolj: Mii de hectare de porumb, calamitate după defectarea unei stații de pompare a apei de la amenajarea Nedeia-Măceșu
Circa 18.000 hectare de porumb și floarea-soarelui din amenajarea de irigații Nedeia-Măceșu au fost calamitate după ce singurele două motoare de la stația de repompare SPA2 a Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) s-au ars în luna iunie. Unii dintre fermieri spun că au culturile calamitate în totalitate, pentru că timp de trei săp
Stadiul fizic al întregului lot pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi se apropie de 30% (ministru)
Stadiul fizic al întregului lot pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi se apropie, în prezent, de 30%, iar activitatea în șantier are un ritm bun, a anunțat miercuri ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban. 'Pas important pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi! Astăzi a fost real
Pîslaru: România are un grad de absorbție a fondurilor europene de 16,3%, peste media UE, de 11,4%
România are un grad de absorbție a fondurilor europene de 16,3% și este, în acest moment, peste media Uniunii Europene, de 11,4%, a declarat, miercuri, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, care a făcut un bilanț după prima lună de mandat ministerial.
Inspecția Muncii: Sancțiuni de peste 4 milioane lei pentru munca nedeclarată în sectorul HoReCa
Inspecția Muncii a desfășurat, în perioada 21-26 iulie 2025, o campanie națională de control în sectorul HoReCa, pentru verificarea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă, în cadrul căreia au fost aplicate sancțiuni contravenționale în sumă de peste patru milioane lei
Ministrul Energiei, la listarea obligațiunilor Electrica: Acești bani vor ajunge înspre consolidarea capacităților de producție a energiei
Banii obținuți din listarea obligațiunilor Electrica vor fi folosiți pentru a consolida capacitățile de producție a energiei electrice din România, a afirmat, miercuri, Bogdan Ivan, Ministrul Energiei. SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO ''
Indicele ROBOR la trei luni a scăzut miercuri la 6,67% pe an
Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut, miercuri, la 6,67% pe an, de la 6,68% pe an în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul acestui an, indicele era de 5,92% pe
Luna august vine cu majorarea TVA și a accizelor și extinderea bazei de plătitori de contribuții la sănătate
Majorarea TVA și a accizelor și extinderea bazei de plătitori în ceea ce privește contribuția la sănătate reprezintă principalele modificări fiscale care se vor aplica din 1 august. Astfel, primul pachet fiscal (Legea 141/2025) adoptat prin asumarea răspunderii Guvernului prevede creșterea cotei standard de TVA de la 19% la 21% și doar o
PAID: Localitățile afectate de inundații, din Suceva și Neamț, înregistrează rate de acoperire cu asigurare de peste 20%
Localitățile din județele Suceava și Neamț afectate de inundațiile din ultimele zile înregistrează rate de acoperire cu asigurare de peste 20% și Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) face apel către proprietari să notifice cât mai curând daunele suferite. Conform unui comunicat remis AGERPRES, PAID
UNSAR: 21 de familii despăgubite zilnic, în medie, în urma furtunilor, în 2024
Companiile de asigurări au despăgubit în fiecare zi a anului trecut, în medie, 21 de familii din România pentru daune produse de furtuni, în baza asigurărilor facultative de locuințe, informează Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, printr-un comunicat. ''Furtunile au de
Bursa de la București a început cu creșteri pe toți indicii ședința de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu creșteri pe toți indicii ședința de miercuri, iar rulajul se cifra la 7,37 milioane de lei (1,45 milioane euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,49%, iar in
Amenzi de 1, 9 milioane lei, aplicate de ANPC în urma controalelor la producători, distribuitori și comercianți de apă minerală sau de izvor
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 1-11 iulie, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare privind respectarea prevederilor legale referitoare la modul de comercializare, etichetare, prezentare și publicitate a apelor minerale naturale și a apelor de izvor, în urma cărora a aplicat a
INS: Peste 1,11 milioane salariați în Capitală, la finele lunii aprilie 2025
Numărul salariaților din Capitală a ajuns, la finele lunii aprilie 2025, la 1.111.516 persoane, în creștere cu 12.514 persoane (plus 1,14%) față de perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică. Câștigul salarial mediu brut era, la finele lunii aprilie 2025, de 12.259 lei (1.1047 lei
ANRE introduce indicatori de performanță pentru operatorii de rețea și leagă acești indicatori de rentabilitatea capitalului investit
Evaluarea anuală a performanței operatorilor de rețea se va realiza printr-un indicator compus, format din trei piloni esențiali, respectiv calitate, integrarea surselor regenerabile și digitalizare, performanța reală va fi bonificată cu stimulente iar când indicatorii nu sunt atinși vor exista penalități, a anunțat George Niculescu, președintele Autorității Naționale
Lipsa reformelor administrative nu poate fi suplinită doar prin creșterea fiscalității pentru mediul privat (IMM România)
Mărirea fiscalității nu poate fi o soluție pentru viitor, atât timp cât cheltuielile publice nu sunt reduse, consideră reprezentanții confederației patronale IMM România, făcând referire la evoluția veniturilor și cheltuielilor din primele șase luni. Potrivit informațiilor oferite de Ministerul Finanțelor, execuția buge