(P) Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România: Caterpillar pune împreună oamenii și tehnologia. La aniversarea unui secol de existență, aducem un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori

Bergerat Monnoyeur România celebrează, zilele acestea, un secol de inovație și excelență în domeniul utilajelor pentru construcții, o sută de ani de când utilajele și tehnologia Cat revoluționează modul în care se lucrează în domenii precum construcții, minerit, infrastructură și energie.
Liviu Neagu, CEO Bergerat Monnoyeur România și Republica Moldova, anunță un nou concept comunicare între mașini și operatori, dar și între operatori, mașini și antreprenori. Compania îi va ajuta pe cei care folosesc utilajele Cat să monitorizeze activitatea din teren, în așa fel încât investițiile în aceste utilaje să fie cât mai rentabile.
Reporter: Ce înseamnă o sută de ani de Caterpillar?
Liviu Neagu: O sută de ani înseamnă să numărăm de la 1 până la 100. Este simplu. În fiecare an și fiecare cifră, fiecare număr este diferit. Înseamnă 100 de ani care au fost diferiți, 100 de ani care au fost concentrați pe a face viața oamenilor mai ușoară. Simțim responsabilitate? Da. Mândrie? Mai mult, poate. Viitor? Este clar, încă 100 de ani. Suntem responsabili pentru tot ceea ce a fost și suntem responsabili și pentru ceea ce urmează să fie, ăsta cred că este lucrul cel mai important. 100 de ani care au pregătit următorii 100 de ani.
Reporter: Care sunt produsele vârf de gamă în România?
Liviu Neagu: Dacă vorbim din punctul de vedere al unităților vândute, buldoexcavatorul este vârful de gamă, reprezentând cam o treime din utilajele din piața de construcții din România, dar în același timp intrăm, având în vedere proiectele de infrastructură, pe gama utilajelor de producție, utilajelor mai mari, precum excavatoare, buldozere, autogredere plus toate echipamentele care lucrează în cariere.
Reporter: De ce ar alege un antreprenor Caterpillar și nu oricare alt competitor de pe piață? Ce vă diferențiază? Ce aveți în plus?
Liviu Neagu: De ce aș alege Caterpillar? În primul rând aș alege Caterpillar pentru că este acea companie care a știut să pună împreună oamenii și tehnologia, o companie care a știut să arate respect atât pentru oameni, cât și pentru mediul înconjurător, o companie care a știut să inoveze și o companie care a fost întotdeauna leader în ceea ce a făcut. De ce să alegem Caterpillar? Ei bine pentru că, într-un final, s-a demonstrat de-a lungul a 100 de ani că aceasta este investiția cea mai bună pe care o pot face antreprenorii din construcții și nu este vorba despre costul de achiziție, ci despre toate costurile pe care le exploatarea unui utilaj Cat. Este vorba despre eficiență, este vorba despre rentabilitate. Într-un final, vorbim de un utilaj sau de utilaje care îți pot garanta succesul în business.
Reporter: Care este elementul esențial al evenimentului „Zilele Porților Deschise” pe care l-ați organizat cu ocazia împlinirii a 100 de ani de existență a companiei?
Liviu Neagu: 100 de ani sunt 100 de ani, realitatea este ceea ce trăim astăzi. Trăim într-o lume digitală, trăim într-o lume în care totul se schimbă, iar viteza și modul în care se analizează informația sunt din ce în ce mai importante. Venim cu un nou concept de comunicare între mașini și operatori, un nou concept de comunicare între operatori, mașini și antreprenori, un nou concept de comunicare între mașină, operator, antreprenor și Bergerat Monnoyeur. Acest element este nou și este vechi în același timp. Ce este nou, este nivelul la care am adus acest mod de comunicare și de digitalizare a informației. Vom propune, începând din acest an, rapoarte inclusiv cu alerte pentru antreprenori. Vor putea să vadă modul în care funcționează utilajul respectiv, la ce parametri funcționează, astfel încât să fie cât mai eficient și să poată să facă față concurenței din ce în ce mai puternice de pe piața construcțiilor.
Reporter: Despre ce este vorba, concret?
Liviu Neagu: În România, utilajele lucrează, în medie, cu 20% mai puține ore decât media Comunității Europene. O altă problemă este că timpul de lucru la ralanti este cu 50-60% peste media europeană. Deci sunt cazuri în care aceste utilaje nu sunt folosite eficient. Când ne uităm la aceste statistici, tragem concluzia că e ceva în neregulă și aici intervine partea noastră de consiliere. Sunt cazuri în care, pur și simplu, mașina stă cu motorul pornit. În alte țări, timpul de ralanti este undeva între 10-12%, la noi este de 30%, poate mai mult. De aceea am pus la punct niște contracte în care asigurăm conectivitate și rapoarte pentru clientul respectiv: le vom trimite alerte, vom anunța că mașina nu a lucrat suficiente ore sau că are zeci de ore lucrate la ralanti. Mersul la ralanti uzează mai mult motorul decât mersul în regim normal. Apar astfel, costuri inutile, iar noi ne dorim să îi sprijinim pe antreprenori să le evite. Noi propunem acest nivel de alerte, insă, în final, decizia aparține antreprenorului. În mod normal, ar trebui să fie contra cost, dar noi o vom face free of charge în România. Dacă ei vor câștiga bani, vor aprecia aceste servicii pe care le oferim și noi vom câștiga, la rândul nostru.
Reporter: Unde se situează, în acest moment, piața utilajelor de construcții în România?
Liviu Neagu: În 2023 am avut un maxim al pieței de utilaje de când avem cifre despre această piață, cu valori undeva la 4.200 de utilaje noi vândute în România. Diminuarea subvențiilor europene a dus la o scădere cu aproximativ 30% a pieței de utilaje din 2024. Mulți poate au crezut că este o piață care revine la normal, dar noi am anticipat - și asta am spus-o și anul trecut - că piața va continua să scadă. De ce? Avem niște indicatori foarte clari și anume numărul de ore de funcționare a utilajelor. Suntem market leader în piață, avem posibilitatea să urmărim modul în care lucrează mașinile, orele lor de funcționare, iar acest număr de ore este sub media europeană. În ultimii zece ani, până în 2023, aproximativ jumătate din utilajele vândute în România au fost cumpărate cu subvenții europene. Mult mai important pentru noi și pentru țară în același timp a fost modul de încărcare a acestor utilaje. Încărcarea acestor utilaje era și este în continuare departe de a fi optimă. A fost unul din motivele care ne-a dus să facem noi ipoteze de evoluție a pieței de utilaje în România. După primul cuadrimestru piața din România înregistrează un regres de 25% față de 2024. Este un regres așteptat, numai că amploarea lui este ceva mai mare decât ceea ce am anticipat noi pentru acest an. Mizasem pe o piață între minus 15% și minus 20%, în comparație cu anul 2024. Ceea ce pot să spun cu siguranță este că pe piața utilajelor din România există potențial de creștere, până la undeva între 8000 și 10.000 de utilaje pe an, de trei, de patru ori mai mult decât în momentul de față. Acesta este modul în care noi vedem România, este foarte important, la fel cum sunt importante și planurile pe termen lung în business. Orice ar fi, Bergerat Monnoyeur va susține întotdeauna România și potențialul pe care această țară îl are.
Reporter: Care sunt cauzele care au dus la aceste scăderi?
Liviu Neagu: Știți poate mai bine ca mine problemele care au fost generate de prelungirea alegerilor, problemele pe care le avem în ceea ce privește respectarea jaloanelor cerute de către Comunitatea Europeană pentru eliberarea anumitor tranșe de subvenții. Mai nou, suntem într-o situație în care nu avem o imagine clară în ceea ce privește politica de investiții a viitorului guvern. Suntem într-o perioadă în care necunoscutele sunt multiple și asta se reflectă asupra dorinței clienților de pe partea de construcții de a achiziționa utilajul. Achiziția în sine nu se face numai de dragul unui brand, achiziția în sine trebuie să ducă la câștiguri, să fie o activitate profitabilă. Înțelegem aceste dificultăți ale clienților și nu aș spune că aceste dificultăți vor trece în următoarele luni. În perioada următoare cred că vom asista la o stabilizare a pieței utilajelor undeva între minus 30% și minus 40%, față de 2024.
Reporter: Ce ar trebui să știe, în acest context, un antreprenor din domeniul construcțiilor?
Liviu Neagu: Cred că ar trebui să știe că avem un potențial important de creștere în următorii 20 de ani. Pe lângă potențialul de creștere, mi-aș dori foarte mult ca educația economică pentru antreprenori să fie un pic mai accentuată, chiar dacă vorbim, de exemplu, de firmele mici de construcții care cumpără un buldoexcavator sau un miniexcavator. Noi nu mergem pe ideea: ok, cumpărați oameni buni, veniți și cumpărați că noi suntem cei mai buni, veniți și cumpărați pentru că oferim condiții de finanțare nemaipomenite. Pentru noi important este ca cei care cumpără să își dezvolte un business sustenabil, un business care să reziste și să treacă proba timpului. A cumpăra un utilaj, indiferent care este acesta, și să nu-l folosești, este o operațiune care poate nu se justifică. Deși, a investi în utilaje Cat s-ar putea să fie o investiție la fel de bună ca investiția în aur. În perioadele în care inflația este mare, îți pui problema și te gândești ce se va întâmpla în viitor, este bine să investesc? În ce este bine să investesc, apropo de momentul actual? Și, sigur, aici vine partea noastră, iar o investiție într-un utilaj performant, într-un utilaj care își păstrează valoarea, este o chestie care este bună în acest moment. Dar dacă nu lucrezi cu el, trebuie să te gândești bine cum vei face.
Reporter: Se lucrează suficient, România poate lucra mai mult, în acest moment, la marile proiecte de infrastructură? Ce lipsește României să fie mai performantă în domeniul dezvoltării marilor proiecte?
Liviu Neagu: Antreprenorii care sunt acum prezenți în România, construiesc mult mai repede. Acum nu mai avem nevoie de ani de zile ca să construim 30 de kilometri, 40 de kilometri de autostradă. Faptul că au fost împărțite pe segmente mai mici, faptul că se poate lucra din mai multe părți este un lucru care este foarte bun pentru România. Însă, disponibilitatea fondurilor este esențială. Vin bani europeni, dar trebuie să existe și capacitatea de a cofinanța proiectele de investiții. Și în plus, avem nevoie de investiții, iar pentru asta trebuie predictibilitate, trebuie forță de muncă înalt calificată. Noi investim, spre exemplu, în calificarea mecanicilor, peste o sută de ore de training pe an. Avem un sistem cu diagnosticarea la distanță și inclusiv cu repararea la distanță a utilajelor. Astfel, se câștigă timp, se câștigă bani. Avem curajul și am înscris operatori din România pentru competiția mondială a operatorilor care manevrează utilaje. Dar avem nevoie, în continuare, de oameni care sunt pregătiți, iar acest lucru este valabil nu numai în domeniul utilajelor de construcții.
Reporter: Aveți o școală unde îi pregătiți pe cei care manevrează utilaje.
Liviu Neagu: Sunt inclusiv români care au venit din alte țări pentru a face Școala Operatorilor. Ne-au spus că, având o astfel de diplomă, se pot angaja în alte țări, pentru că sunt calificați. Noi încercăm să îi încurajăm pe oameni să vină la noi, de asta investim în ei, îi luăm, îi formăm, așa funcționează sistemul privat de business.
Reporter: În contextul discuțiilor despre decarbonizare la nivelul Uniunii Europene, ce face compania pentru a ține pasul cu normele care urmează a fi impuse?
Liviu Neagu: Suntem total aliniați cu aceste norme. Caterpillar a demonstrat, de-a lungul timpului, că este un pionier al inovației și este un pionier în tot ce înseamnă promovarea de soluții, tehnologii, moduri de lucru, astfel încât acestea să fie cât mai eficiente și să respecte întotdeauna normele de poluare. Suntem mai mult ca niciodată antrenați în acest program și un prim exemplu îl aveți aici apropo de fuel consumption, care este iarăși un prim pas în a ne apropia de normele care sunt impuse de Uniunea Europeană. Avem variantele în care motoarele noastre, toate utilajele noastre pot folosi combustibili friendly cu mediul înconjurător și acesta este iarăși un lucru important: modul în care putem să aprovizionăm la nivel de țară aceste utilaje, cum putem să le încărcăm cu acest combustibil, combustibil mult mai puțin poluant pentru mediul înconjurător. Suntem de asemenea angrenați în dezvoltarea și diversificarea produselor și utilajelor electrice sau hibride pe care le vom oferi în piață și pe care, de altfel, le și oferim în piață. Aici lucrurile se desfășoară conform planului și conform posibilităților existente în fiecare țară și pe fiecare șantier. Dar da, suntem cu totul aliniați la normele europene privind decarbonificarea.
Reporter: Nu vă temeți de concurența neloială în privința acestui aspect?
Liviu Neagu: Nu, nu mă tem de concurența neloială, Caterpillarul nu se teme de concurența neloială pentru că unul din principiile noastre a fost întotdeauna transparența, a fost întotdeauna să arătăm ceea ce inovăm, modul în care poate fi folosit și poate fi folositor antreprenorilor din construcții. Concurența neloială nu este ceva ce luăm în considerare, noi ne adresăm unor parteneri de afaceri care sunt loiali, care sunt corecți și care înțeleg că alături de noi au un viitor asigurat și au ceea ce se cheamă „peace of mind”, o liniște, atât din punct de vedere al condițiilor de mediu, dar și din punctul de vedere al utilizării utilajelor, vorbim de safety, vorbim de costuri de operare și vorbim de tot ceea ce este în mediul înconjurător atunci când ieși pe un șantier.
Reporter: Unde vedeți locul României în contextul viitoarei reconstrucții a Ucrainei? Sunteți optimist în privința participării firmelor de construcții românești la reconstrucția țării vecine după încheierea războiului?
Liviu Neagu: Sigur că, având în vedere poziționarea noastră geografică, trebuie să ne gândim la cum putem să ne implicăm cât mai mult. Am fost și suntem, așa cum este prezentat în toate comunicatele de presă, alături de vecinii noștri din Ucraina. Într-un final, dacă vorbim de cum putem să-i ajutăm și dacă vrem să participăm la reconstrucția Ucrainei, eu cred că, la nivel declarativ, da. La nivel practic, aici este un pic mai complicat. Să nu uităm că suntem încă în război, nu reușim să vedem luminița de la capătul acestui conflict iar, într-un final, astfel de operațiuni au nevoie și de sprijin guvernamental. Nu este suficient ca un antreprenor să-și dorească să participe. Să nu uităm că vorbim de alte teritorii, vorbim de o altă limbă, vorbim de situații financiare și economice care pot fi diferite. Și atunci, acești antreprenori care își doresc au șansa, dar numai și numai cu ajutorul guvernului, pentru a participa efectiv la reconstrucția Ucrainei. Trebuie să ne gândim la această reconstrucție, nu numai din punct de vedere al infrastructurii, deși vedem acest lucru, poate, mult mai evident în imaginile transmise, dar reconstrucția unei țări se bazează și pe școli, se bazează pe spitale, se bazează pe agricultură, deci putem să participăm, apropo de sfera în care putem activa, pe mult mai multe planuri, care sunt, poate, mai puțin evidente pentru cei care lucrează în domeniul construcțiilor în acest moment.
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Dolj: Mii de hectare de porumb, calamitate după defectarea unei stații de pompare a apei de la amenajarea Nedeia-Măceșu
Circa 18.000 hectare de porumb și floarea-soarelui din amenajarea de irigații Nedeia-Măceșu au fost calamitate după ce singurele două motoare de la stația de repompare SPA2 a Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) s-au ars în luna iunie. Unii dintre fermieri spun că au culturile calamitate în totalitate, pentru că timp de trei săp
Stadiul fizic al întregului lot pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi se apropie de 30% (ministru)
Stadiul fizic al întregului lot pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi se apropie, în prezent, de 30%, iar activitatea în șantier are un ritm bun, a anunțat miercuri ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban. 'Pas important pentru conectarea României la rețeaua europeană de autostrăzi! Astăzi a fost real
Pîslaru: România are un grad de absorbție a fondurilor europene de 16,3%, peste media UE, de 11,4%
România are un grad de absorbție a fondurilor europene de 16,3% și este, în acest moment, peste media Uniunii Europene, de 11,4%, a declarat, miercuri, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, care a făcut un bilanț după prima lună de mandat ministerial.
Inspecția Muncii: Sancțiuni de peste 4 milioane lei pentru munca nedeclarată în sectorul HoReCa
Inspecția Muncii a desfășurat, în perioada 21-26 iulie 2025, o campanie națională de control în sectorul HoReCa, pentru verificarea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă, în cadrul căreia au fost aplicate sancțiuni contravenționale în sumă de peste patru milioane lei
Ministrul Energiei, la listarea obligațiunilor Electrica: Acești bani vor ajunge înspre consolidarea capacităților de producție a energiei
Banii obținuți din listarea obligațiunilor Electrica vor fi folosiți pentru a consolida capacitățile de producție a energiei electrice din România, a afirmat, miercuri, Bogdan Ivan, Ministrul Energiei. SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO ''
Indicele ROBOR la trei luni a scăzut miercuri la 6,67% pe an
Indicele ROBOR la trei luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a scăzut, miercuri, la 6,67% pe an, de la 6,68% pe an în ședința precedentă, conform datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). La începutul acestui an, indicele era de 5,92% pe
Luna august vine cu majorarea TVA și a accizelor și extinderea bazei de plătitori de contribuții la sănătate
Majorarea TVA și a accizelor și extinderea bazei de plătitori în ceea ce privește contribuția la sănătate reprezintă principalele modificări fiscale care se vor aplica din 1 august. Astfel, primul pachet fiscal (Legea 141/2025) adoptat prin asumarea răspunderii Guvernului prevede creșterea cotei standard de TVA de la 19% la 21% și doar o
PAID: Localitățile afectate de inundații, din Suceva și Neamț, înregistrează rate de acoperire cu asigurare de peste 20%
Localitățile din județele Suceava și Neamț afectate de inundațiile din ultimele zile înregistrează rate de acoperire cu asigurare de peste 20% și Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) face apel către proprietari să notifice cât mai curând daunele suferite. Conform unui comunicat remis AGERPRES, PAID
UNSAR: 21 de familii despăgubite zilnic, în medie, în urma furtunilor, în 2024
Companiile de asigurări au despăgubit în fiecare zi a anului trecut, în medie, 21 de familii din România pentru daune produse de furtuni, în baza asigurărilor facultative de locuințe, informează Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, printr-un comunicat. ''Furtunile au de
Bursa de la București a început cu creșteri pe toți indicii ședința de miercuri
Bursa de Valori București (BVB) a deschis cu creșteri pe toți indicii ședința de miercuri, iar rulajul se cifra la 7,37 milioane de lei (1,45 milioane euro), după 30 de minute de la debutul tranzacțiilor. Indicele principal BET, care arată evoluția celor mai lichide 20 de companii, înregistra o apreciere de 0,49%, iar in
Amenzi de 1, 9 milioane lei, aplicate de ANPC în urma controalelor la producători, distribuitori și comercianți de apă minerală sau de izvor
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 1-11 iulie, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare privind respectarea prevederilor legale referitoare la modul de comercializare, etichetare, prezentare și publicitate a apelor minerale naturale și a apelor de izvor, în urma cărora a aplicat a
INS: Peste 1,11 milioane salariați în Capitală, la finele lunii aprilie 2025
Numărul salariaților din Capitală a ajuns, la finele lunii aprilie 2025, la 1.111.516 persoane, în creștere cu 12.514 persoane (plus 1,14%) față de perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică. Câștigul salarial mediu brut era, la finele lunii aprilie 2025, de 12.259 lei (1.1047 lei
ANRE introduce indicatori de performanță pentru operatorii de rețea și leagă acești indicatori de rentabilitatea capitalului investit
Evaluarea anuală a performanței operatorilor de rețea se va realiza printr-un indicator compus, format din trei piloni esențiali, respectiv calitate, integrarea surselor regenerabile și digitalizare, performanța reală va fi bonificată cu stimulente iar când indicatorii nu sunt atinși vor exista penalități, a anunțat George Niculescu, președintele Autorității Naționale
Lipsa reformelor administrative nu poate fi suplinită doar prin creșterea fiscalității pentru mediul privat (IMM România)
Mărirea fiscalității nu poate fi o soluție pentru viitor, atât timp cât cheltuielile publice nu sunt reduse, consideră reprezentanții confederației patronale IMM România, făcând referire la evoluția veniturilor și cheltuielilor din primele șase luni. Potrivit informațiilor oferite de Ministerul Finanțelor, execuția buge
Linia de tramvai 41 va fi suspendată, de la 1 august
Linia de tramvai 41 va fi suspendată începând cu data de 1 august, timp de aproximativ o lună, călătorii urmând a fi preluați de autobuzele liniilor navetă 641 și 643. 'Începând cu data de 1 august 2025, linia de tramvai 41 va fi suspendată, pentru a permite executarea unor lucrări de infrastructură pe Bulevar