Penalitățile pentru nelivrarea noilor trenuri au ajuns la aproape 50 de milioane de euro,fără TVA; întârzieri și pe actualul grafic de livrare

Totalul penalităților de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport trebuie să le plătească Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridicau, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA, potrivit datelor ARF remise la solicitarea AGERPRES.
Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România și doar unul se află în circulație, deși contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.
După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanții Autorității.
Și cea de-a doua ramă - RE-IR TS03 - a sosit în România cu întârziere. Aceasta trebuia să fie livrată în luna decembrie 2024, dar a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data de 7 februarie 2025.
'Penalitățile de întârziere, înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, au fost calculate și comunicate furnizorului, de către consultantul Asocierea Egis România SA - Egis Rail și se prezintă, astfel: 157.415.172,07 lei, fără TVA, calculate până la data de 30.09.2025; 91.421.888,39 lei, fără TVA, calculate până la data de 28.02.2025. În condițiile anterior menționate, cuantumul total al penalităților de întârziere înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, până la data de 28.02.2025, sunt în cuantum total de 248.837.060,46 lei, fără TVA', se arată în răspunsul ARF.
Conform unui document al ARF referitor la stadiul de implementare a proiectului 'Achiziție material rulant nou - 37 unități electrice multiple interregionale (RE-IR) - proiect fazat - Etapa II', postat pe site, la data de 22.09.2024 a fost încheiat Actul adițional nr. 3, care prevede: 'modificarea elementelor legate de durata contractului; unele clauze contractuale care să permită punerea, temporară, în funcțiune cu călători a RE-IR TS03, ce va fi livrată de Alstom și face obiectul CSP aprobat prin HG nr.1328/28.12.2023, în vederea circulației temporare cu călători pe calea ferată din România'.
La începutul lunii februarie, într-o conferință de presă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat că operatorul de stat a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia a 12 rame contractate de statul român cu Alstom și a anunțat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care a încheiat cu producătorul francez un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor, anulând, practic, penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.
Însă, ARF dezminte și spune că penalitățile rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor ramelor electrice.
'Actul adițional nr. 3/30.09.2024 a fost semnat, conform procedurilor interne ale ARF, de reprezentanții legali ai ARF și ai Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA. Termenul de finalizare a contractului nr. RUIC 257/25.03.2022 a fost prelungit, prin art. 3 al Actului adițional nr.1/16.09.2022, până la data de 30.09.2024. Graficul de livrare este asumat de reprezentantul legal al Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport S.A. ARF a încheiat, cu Asocierea Egis România SA - Egis Rail, contractul nr. RUIC 33/03.09.2023, care are ca obiect supervizarea contractului nr. RUIC 257/25.03.2022. Consultantul Egis urmează să pună la dispoziția ARF 'Raportul de acceptare sau de respingere a întârzierilor livrării celor 37 de RE-IR, care nu sunt din vina exclusivă a furnizorului Alstom, înregistrate până la data de 30.09.2024'. Penalitățile pentru întârzierea livrării celor 37 RE-IR de către Alstom rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor RE-IR, conform contractului sus-menționat. Penalitățile înregistrate de Alstom, până la data de 30.09.2024, sunt în cuantum de 190.714.535,39 lei, conform Notificării nr. 6912/17.10.2024. Prin adresele noastre nr. 704/03.02.2025, nr. 976/14.02.2025 și nr. 1147/21.02.2025, am solicitat consultantului Egis să ne transmită spre avizare draftul dispoziției către Alstom privind plata penalităților de întârziere înregistrate de Alstom ca urmare a nelivrării RE-IR TS03 în luna decembrie 2024 (a doua rama sosită în România, ce a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data 07.02.2025), care se vor adăuga la penalitățile de întârziere calculate deja până la data de 30.09.2024', se arată în răspunsul trimis AGERPRES.
La întrebarea cine a semnat, din partea ARF, Actul adițional nr. 3, răspunsul a fost: 'conform procedurilor interne ale ARF, de către reprezentanții ARF, după cum urmează: responsabili contract, șef serviciu JRU, șef serviciu FCBF, CFPP, șef serviciu AÎMMR, director general și președinte ARF prin înlocuitorul de drept, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din HG nr. 98/2017. Precizăm faptul că directorul economic și de finanțări nu a semnat acest document, postul fiind vacant din data de 01.05.2024'.
În ceea ce privește livrarea celor 35 de rame rămase, graficul prevede o cadență de 3-4 trenuri pe lună, începând cu luna mai 2025 și 'până la ultima lună de livrare, respectiv luna ianuarie 2026, cu excepția lunilor martie, aprilie și august 2025 în care sunt prevăzute a fi livrate cinci RE-IR, cu o cadență de livrare de 1-2-2 RE-IR'. Însă, graficul nu a fost respectat, în condițiile în care cele trei rame programate în martie și aprilie nu au sosit.
Pe partea cealaltă, conform contractului încheiat între CFR Călători și ARF, prin care a fost obținut primul lot de trenuri electrice Alstom Coradia din proiectul RE-IR1, urmare a licitației câștigate la Bursa Română de Mărfuri, operatorului național ar fi trebuit să îi fie puse la dispoziție 12 trenuri electrice până în prezent, dar deocamdată a primit doar una singură - TS02.
'Prima ramă electrică ar fi trebuit să fie livrată către CFR Călători în decembrie 2023 și restul de până la 12 până la finalul lunii februarie 2024. Astfel, ramele electrice ar fi trebuit să circule deja pe rutele București Nord - Constanța și retur, București Nord - Craiova și retur, București Nord - Arad (via Craiova), București Nord - Timișoara Nord (via Brașov) și București Nord - Petroșani - Deva. În fapt, prima ramă electrică a fost livrată către CFR Călători în noiembrie 2024. Conform ultimelor informări, toate ramele ar trebui să fie livrate până la finalul lunii iunie 2025 însă, în continuare, se înregistrează întârzieri și la actualul grafic de livrare (a doua ramă ar fi trebuit să vină în decembrie 2024, iar a treia în martie 2025). În prezent, CFR Călători operează o singură ramă electrică', au transmis reprezentanții companiei, la solicitarea AGERPRES.
Aceștia au precizat că, până în prezent, operatorul național de transport feroviar de călători nu a semnat cu ARF un proces verbal de predare-primire a singurei rame electrice Coradia Stream operate 'din motive independente de voința CFR Călători'.
Întrebați dacă CFR Călători ia în calcul măsuri în vederea recuperării prejudiciilor cauzate de întârzierile în livrarea de către ARF a trenurilor electrice din lotul de 12 trenuri Alstom Coradia Stream, reprezentanții companiei au răspuns: 'CFR Călători analizează în prezent care a fost impactul asupra serviciului public de transport feroviar de călători privind nelivrarea la timp a ramelor electrice și urmează să adopte decizii în consecință la finalul analizei'.
'Precizăm că CFR Călători nu a primit compensația stabilită prin contract pentru lunile ianuarie, februarie și martie 2025, compensație care respectă cadrul legal al funcționării serviciilor publice și care ar fi trebuit să asigure diferența dintre costurile de operare și venituri. Precizăm, de asemenea, că operarea ramei electrice Coradia Stream presupune alocare de resurse umane proprii și are ca urmare facturi pentru consumul de energie, taxa de acces pe infrastructura feroviară etc. Aceste aspecte obligă CFR Călători la cheltuieli care, nefiind acoperite în aceeași măsură de veniturile din vânzarea biletelor, este necesar să fie compensate conform prevederilor contractuale', au adăugat oficialii companiei.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de trenuri Coradia Stream și a serviciilor de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de aproape 2,422 miliarde lei, fără TVA, cu termen inițial de livrare a primei rame la finalul anului 2023 și furnizarea pachetului complet de 37 de rame până la finalul anului 2024. Finanțarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Ramele electrice RE-IR urmează să conecteze Capitala cu principalele centre urbane ale țării, dar vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie și îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord - Constanța, București Nord - Brașov - Arad - Timișoara, București Nord - Brașov - Cluj, București Nord - Brașov - Deda - Cluj, București Nord - Brașov, București Nord - Iași, București Nord - Suceava, București Nord - Galați, București-Nord - Craiova - Târgu Jiu- Petroșani - Simeria, București-Nord - Craiova - Timișoara-Arad, Cluj - Timișoara, Cluj - Suceava - Iași. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Precup: Peste 50% din piața de capital din România este generată de companiile de stat
Sectoarele de activitate trebuie să aibă o mai mare reprezentativitate în cadrul Bursei de Valori București, pentru că, astăzi, peste 50% din piața de capital este generată de companiile de stat, a afirmat, luni, Mihai Precup, secretar de stat în Cancelaria Prim-Ministrului și președinte al Consiliului interministerial pentru aplicarea politicii în domeniul
Burduja:Memorandum între Hidroelectrica și NREL pentru stocarea de energie verde prin hidrocentrale cu acumulare prin pompaj
Hidroelectrica și National Renewable Energy Laboratory (NREL) - Department of Energy al SUA au parafat un memorandum care pune România în avangarda Europei în stocarea energiei verzi prin hidrocentrale cu acumulare prin pompaj (CHEAP) în tot lanțul carpatic, a anunțat, luni, ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Astăzi, la Varșovi
ANAF derulează un nou program de conformare pentru cabinetele medicale individuale
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va desfășura până la finalul anului, la nivel național, un nou program de conformare ce se adresează persoanelor fizice înregistrate sub forma cabinetelor medicale individuale (CMI) sau ca persoană fizică independentă (PFI) și care realizează venituri din prestarea activității de asistență medicală (generală
Senat-moțiune/Bucura-Oprescu:Bugetul de pensii din 2025 este cu 21 de miliarde de lei mai mare față de cel de anul trecut
Bugetul de pensii din acest an este de 155 de miliarde lei, cu 21 de miliarde lei mai mare față de cel de anul trecut, ceea ce înseamnă că nu este nici pe departe o scădere, cum s-a mințit în moțiune, a afirmat luni ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura Oprescu. 'Haideți să analizăm împreună c&aci
Adrian Pintea (MADR): Sistemul Național Antigrindină este oprit în momentul de față
Sistemul Național Antigrindină este oprit în prezent pentru că se fac anumite autorizări, dar în scurt timp acesta ar putea fi redeschis, a declarat, luni, secretarul de stat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Pintea. 'Într-adevăr, în ceea ce privește sistemul național antigrindină, în mo
Federația Silva: Reorganizarea Romsilva pune în pericol viitorul pădurilor românești; decizie luată fără consultarea partenerilor sociali
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor a decis 'de unul singur' soarta pădurilor României, fără consultarea partenerilor sociali, în legătură cu reorganizarea Romsilva, acțiune care pune în pericol viitorul pădurilor românești, avertizează Federația Sindicatelor Silva, într-un comunicat de presă transmis, luni, AGERPRES.
Rata șomajului a coborât la 3,33% în luna martie 2025
Rata șomajului înregistrată la nivel național, la sfârșitul lunii martie 2025, a fost de 3,33%, în scădere cu 0,04 puncte procentuale raportat la cea din luna anterioară, informează luni Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Potrivit instituției, numărul total de șomeri la finele lunii februarie 2025 a fo
Stocklosa (CCIB): Pădurile reprezintă un capital extraordinar de creștere economică inteligentă și sustenabilă a României
Pădurile României reprezintă un capital extraordinar, care, gestionat cu responsabilitate, poate deveni un motor de creștere economică inteligentă și sustenabilă, a declarat, luni, la un eveniment de specialitate, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB), Iuliu Stocklosa. 'Într-o economie &ici
Dumitru (DG AGRI): Europa este singurul continent în care suprafața împădurită a crescut în ultimii 35 de ani
Suprafața împădurită din Europa a crescut cu 9%, din 1990 până în prezent, iar la ora actuală 35% din teritoriul Uniunii Europene este ocupat de păduri, a declarat, luni, la un eveniment de specialitate, Mihail Dumitru, director general adjunct al Direcției Generale Agricultură și Dezvoltare Rurală (DG AGRI) din cadrul Comisiei Europene (CE).
Frăsineanu: O primă formă a metodologiei de creare a centurilor verzi ar trebui să fie gata până la finele anului
O primă formă a metodologiei prin care se stabilește modul de creare a centurilor verzi din jurul Bucureștiului și al celorlalte orașe din România ar trebui să fie gata până la sfârșitul anului 2025, a afirmat, luni, la un eveniment de specialitate, Mihaela Frăsineanu, consilier de stat la Cancelaria prim-ministrului. 'To
Codirlașu: Principalul risc pe termen scurt pentru economia României este riscul de retrogradare în categoria nerecomandată investițiilor
Principalul risc pe termen scurt pentru economia României, în contextul deficitelor gemene nesustenabile, este riscul de retrogradare în categoria nerecomandată investițiilor (junk), este de părere președintele Asociației CFA România, Adrian Codirlașu. 'În contextul deficitelor gemene nesustenabile, principalu
INS: Populația României, în funcție de domiciliu, era de 21,739 de milioane de persoane, la 1 ianuarie 2025
Populația României, calculată în funcție de domiciliu, a ajuns în data de 1 ianuarie 2025 la 21,739 milioane de persoane, în scădere cu 0,5% față de aceeași dată a anului precedent, arată datele Institutului Național de Statistică (INS), publicate luni. Statistica oficială relevă faptul că, în mediul urban, popula
Negrescu: România are toate argumentele pentru a deveni avocatul pădurilor europene
România are toate argumentele pentru a deveni avocatul pădurilor europene, deoarece avem comunități și organizații implicate, dar și un sistem public cât de cât creionat, a afirmat, luni, la un eveniment de specialitate, vicepreședintele Parlamentului European, Victor Negrescu. 'Pădurile sunt o resursă naturală, sunt un e
INS: Managerii estimează că vor fi scumpiri în toate domeniile de activitate ale economiei, în următoarele trei luni
Managerii români estimează, pentru perioada aprilie - iunie 2025, o creștere moderată a activității economice în industria prelucrătoare, comerțul cu amănuntul și servicii, precum și o majorare a prețurilor în toate domeniile de activitate ale economiei, potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS).