Penalitățile pentru nelivrarea noilor trenuri au ajuns la aproape 50 de milioane de euro,fără TVA; întârzieri și pe actualul grafic de livrare

Totalul penalităților de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport trebuie să le plătească Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridicau, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA, potrivit datelor ARF remise la solicitarea AGERPRES.
Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România și doar unul se află în circulație, deși contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.
După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanții Autorității.
Și cea de-a doua ramă - RE-IR TS03 - a sosit în România cu întârziere. Aceasta trebuia să fie livrată în luna decembrie 2024, dar a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data de 7 februarie 2025.
'Penalitățile de întârziere, înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, au fost calculate și comunicate furnizorului, de către consultantul Asocierea Egis România SA - Egis Rail și se prezintă, astfel: 157.415.172,07 lei, fără TVA, calculate până la data de 30.09.2025; 91.421.888,39 lei, fără TVA, calculate până la data de 28.02.2025. În condițiile anterior menționate, cuantumul total al penalităților de întârziere înregistrate de Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA, până la data de 28.02.2025, sunt în cuantum total de 248.837.060,46 lei, fără TVA', se arată în răspunsul ARF.
Conform unui document al ARF referitor la stadiul de implementare a proiectului 'Achiziție material rulant nou - 37 unități electrice multiple interregionale (RE-IR) - proiect fazat - Etapa II', postat pe site, la data de 22.09.2024 a fost încheiat Actul adițional nr. 3, care prevede: 'modificarea elementelor legate de durata contractului; unele clauze contractuale care să permită punerea, temporară, în funcțiune cu călători a RE-IR TS03, ce va fi livrată de Alstom și face obiectul CSP aprobat prin HG nr.1328/28.12.2023, în vederea circulației temporare cu călători pe calea ferată din România'.
La începutul lunii februarie, într-o conferință de presă, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat că operatorul de stat a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia a 12 rame contractate de statul român cu Alstom și a anunțat că va da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care a încheiat cu producătorul francez un act adițional ce a modificat graficul inițial de livrare a ramelor, anulând, practic, penalitățile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.
Însă, ARF dezminte și spune că penalitățile rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor ramelor electrice.
'Actul adițional nr. 3/30.09.2024 a fost semnat, conform procedurilor interne ale ARF, de reprezentanții legali ai ARF și ai Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport SA. Termenul de finalizare a contractului nr. RUIC 257/25.03.2022 a fost prelungit, prin art. 3 al Actului adițional nr.1/16.09.2022, până la data de 30.09.2024. Graficul de livrare este asumat de reprezentantul legal al Asocierii Alstom Ferroviaria S.p.A. și Alstom Transport S.A. ARF a încheiat, cu Asocierea Egis România SA - Egis Rail, contractul nr. RUIC 33/03.09.2023, care are ca obiect supervizarea contractului nr. RUIC 257/25.03.2022. Consultantul Egis urmează să pună la dispoziția ARF 'Raportul de acceptare sau de respingere a întârzierilor livrării celor 37 de RE-IR, care nu sunt din vina exclusivă a furnizorului Alstom, înregistrate până la data de 30.09.2024'. Penalitățile pentru întârzierea livrării celor 37 RE-IR de către Alstom rămân valabile și se vor calcula până la livrarea tuturor RE-IR, conform contractului sus-menționat. Penalitățile înregistrate de Alstom, până la data de 30.09.2024, sunt în cuantum de 190.714.535,39 lei, conform Notificării nr. 6912/17.10.2024. Prin adresele noastre nr. 704/03.02.2025, nr. 976/14.02.2025 și nr. 1147/21.02.2025, am solicitat consultantului Egis să ne transmită spre avizare draftul dispoziției către Alstom privind plata penalităților de întârziere înregistrate de Alstom ca urmare a nelivrării RE-IR TS03 în luna decembrie 2024 (a doua rama sosită în România, ce a fost recepționată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Grivița în data 07.02.2025), care se vor adăuga la penalitățile de întârziere calculate deja până la data de 30.09.2024', se arată în răspunsul trimis AGERPRES.
La întrebarea cine a semnat, din partea ARF, Actul adițional nr. 3, răspunsul a fost: 'conform procedurilor interne ale ARF, de către reprezentanții ARF, după cum urmează: responsabili contract, șef serviciu JRU, șef serviciu FCBF, CFPP, șef serviciu AÎMMR, director general și președinte ARF prin înlocuitorul de drept, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din HG nr. 98/2017. Precizăm faptul că directorul economic și de finanțări nu a semnat acest document, postul fiind vacant din data de 01.05.2024'.
În ceea ce privește livrarea celor 35 de rame rămase, graficul prevede o cadență de 3-4 trenuri pe lună, începând cu luna mai 2025 și 'până la ultima lună de livrare, respectiv luna ianuarie 2026, cu excepția lunilor martie, aprilie și august 2025 în care sunt prevăzute a fi livrate cinci RE-IR, cu o cadență de livrare de 1-2-2 RE-IR'. Însă, graficul nu a fost respectat, în condițiile în care cele trei rame programate în martie și aprilie nu au sosit.
Pe partea cealaltă, conform contractului încheiat între CFR Călători și ARF, prin care a fost obținut primul lot de trenuri electrice Alstom Coradia din proiectul RE-IR1, urmare a licitației câștigate la Bursa Română de Mărfuri, operatorului național ar fi trebuit să îi fie puse la dispoziție 12 trenuri electrice până în prezent, dar deocamdată a primit doar una singură - TS02.
'Prima ramă electrică ar fi trebuit să fie livrată către CFR Călători în decembrie 2023 și restul de până la 12 până la finalul lunii februarie 2024. Astfel, ramele electrice ar fi trebuit să circule deja pe rutele București Nord - Constanța și retur, București Nord - Craiova și retur, București Nord - Arad (via Craiova), București Nord - Timișoara Nord (via Brașov) și București Nord - Petroșani - Deva. În fapt, prima ramă electrică a fost livrată către CFR Călători în noiembrie 2024. Conform ultimelor informări, toate ramele ar trebui să fie livrate până la finalul lunii iunie 2025 însă, în continuare, se înregistrează întârzieri și la actualul grafic de livrare (a doua ramă ar fi trebuit să vină în decembrie 2024, iar a treia în martie 2025). În prezent, CFR Călători operează o singură ramă electrică', au transmis reprezentanții companiei, la solicitarea AGERPRES.
Aceștia au precizat că, până în prezent, operatorul național de transport feroviar de călători nu a semnat cu ARF un proces verbal de predare-primire a singurei rame electrice Coradia Stream operate 'din motive independente de voința CFR Călători'.
Întrebați dacă CFR Călători ia în calcul măsuri în vederea recuperării prejudiciilor cauzate de întârzierile în livrarea de către ARF a trenurilor electrice din lotul de 12 trenuri Alstom Coradia Stream, reprezentanții companiei au răspuns: 'CFR Călători analizează în prezent care a fost impactul asupra serviciului public de transport feroviar de călători privind nelivrarea la timp a ramelor electrice și urmează să adopte decizii în consecință la finalul analizei'.
'Precizăm că CFR Călători nu a primit compensația stabilită prin contract pentru lunile ianuarie, februarie și martie 2025, compensație care respectă cadrul legal al funcționării serviciilor publice și care ar fi trebuit să asigure diferența dintre costurile de operare și venituri. Precizăm, de asemenea, că operarea ramei electrice Coradia Stream presupune alocare de resurse umane proprii și are ca urmare facturi pentru consumul de energie, taxa de acces pe infrastructura feroviară etc. Aceste aspecte obligă CFR Călători la cheltuieli care, nefiind acoperite în aceeași măsură de veniturile din vânzarea biletelor, este necesar să fie compensate conform prevederilor contractuale', au adăugat oficialii companiei.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de trenuri Coradia Stream și a serviciilor de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de aproape 2,422 miliarde lei, fără TVA, cu termen inițial de livrare a primei rame la finalul anului 2023 și furnizarea pachetului complet de 37 de rame până la finalul anului 2024. Finanțarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Ramele electrice RE-IR urmează să conecteze Capitala cu principalele centre urbane ale țării, dar vor facilita și conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie și îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord - Constanța, București Nord - Brașov - Arad - Timișoara, București Nord - Brașov - Cluj, București Nord - Brașov - Deda - Cluj, București Nord - Brașov, București Nord - Iași, București Nord - Suceava, București Nord - Galați, București-Nord - Craiova - Târgu Jiu- Petroșani - Simeria, București-Nord - Craiova - Timișoara-Arad, Cluj - Timișoara, Cluj - Suceava - Iași. AGERPRES/(AS - redactor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Bursa de la București a câștigat peste 10 miliarde de lei la capitalizare în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a câștigat 10,13 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,67%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut cu 24,6 milioane de lei (-5,62%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bur
Producătorii și importatorii de automobile din România au lansat un ghid pentru obținerea finanțării prin 'Rabla' 2025
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a lansat, în premieră pentru România, Ghidul APIA pentru obținerea finanțării prin Programul 'Rabla' 2025, un document dedicat, în egală măsură, persoanelor fizice și celor juridice, conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere. 'Acest dem
Loteria Română: Report de peste 4 milioane de euro la Joker
Reportul la categoria I a jocului Joker depășește 4 milioane de euro pentru tragerea de duminică, în timp ce la aceeași categorie la Loto 6/49 este în valoare de 690.100 de euro, informează Loteria Română. Duminică, 1 iunie, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de jo
Directorul Salrom: Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid
Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a exprimat disponibilitatea de a trimite echipamente și experți la Praid pentru a ajuta la rezolvarea situației, a anunțat, sâmbătă, directorul Salrom, Constantin Dan Dobrea. 'Asociația Europeană a Producătorilor de Sare și-a arătat solidaritatea și toate țările care au producători de sare în Euro
Ministrul Bogdan Ivan, la Praid: Ne interesează să găsim soluția prin care vom redeschide mina
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat sâmbătă, la Praid, că se caută cele mai bune soluții pentru redeschiderea salinei din localitate, muncitorii de acolo vor fi plătiți, urmând să fie acordate compensări și pensiunilor și hotelurilor care au suferit pierderi. Acesta a punctat, însă, că situația este complicată, iar la o primă evaluar
Investiție de urgență de aproximativ 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid (ministru)
Ministerul Economiei și Ministerul Mediului vor emite o Hotărâre de Guvern (HG) prin care se va stabili o investiție de urgență estimată la 300 de milioane de lei pentru a rezolva situația de fond la Salina Praid, a anunțat vineri ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan. 'Împreună cu mi
Ministerul Energiei: România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din PNRR
România nu va pierde niciun ban pe jalonul 121 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) referitor la îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor de stat din sectorul energetic, a anunțat, vineri, Ministerul Energiei. ''Ministerul Energiei reafirmă angajamentul total și necondiționat față de reformele as
ANPC a înregistrat 108 reclamații referitoare la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din 2026
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a înregistrat până în prezent 108 reclamații care vizează o serie de nereguli consemnate la achiziționarea online a biletelor pentru concertul Metallica din mai 2026, care va avea loc pe Arena Națională din București. Potrivit informațiilor transmise vineri de ANPC,
ANPC: Amenzi totale de 250.500 de lei în urma unor controale efectuate vineri; două unități - Kaufland și Profi - închise temporar
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat, vineri, amenzi în valoare de 250.500 lei, în urma unor controale tematice și operative desfășurate la șapte operatori economici, și au oprit temporar activitatea la o unitate Kaufland din sectorul 2 și un magazin Profi din sectorul 4. ''În data de 30.05.2025, din d
Apele Române: Intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce condițiile de siguranță permit accesul echipelor în teren
Administrația Națională ''Apele Române'' (ANAR), prin Administrația Bazinală de Apă (ABA) Mureș, nu poate efectua investiții sau intervenții directe la o exploatare minieră care nu se află în patrimoniul instituției, conform legislației în vigoare, însă dă asigurări că intervențiile la Salina Praid vor fi reluate imediat ce con
ANSVSA: Un transport cu peste 40.000 de animale românești va pleca vineri către Algeria
Un nou transport cu peste 40.000 animale românești - bovine și ovine - va pleca vineri către Anaba (Algeria) din Portul Constanța, a anunțat Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) într-o postare pe Facebook. ''Astăzi, 30 mai 2025, un nou transport semnificativ de ovine și bovine p
Jianu (IMM România): Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare
Aderarea la OECD este cel mai important obiectiv al României în perioada următoare, având în vedere că 70% din comerțul global și 90% din investițiile străine directe din România sunt reprezentate de cele 38 de țări membre ale organizației, a declarat Florin Jianu, președinte de onoare IMM România, la cea de-a XXXII-a ediție a '
CFR Călători modifică circulația unor trenuri, în 11 și 13 iunie, pentru efectuarea unor lucrări la infrastructura feroviară
CFR Călători modifică circulația unor trenuri de călători în zilele de 11 și 13 iunie 2025, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară între stațiile Lugoj - Chizătău - Topolovăț, solicitate și realizate de către CNCF CFR SA - managerul căii ferate, a anunțat vineri compania. Astfel, trenul IR 72 Craiova - Budapes
Ministerul Finanțelor lansează din 6 iunie a cincea ediție FIDELIS din 2025, cu dobânzi de până la 8,35%
Ministerul Finanțelor (MF) lansează a cincea ediție FIDELIS din 2025, care se va desfășura în perioada 6 - 16 iunie și va oferi dobânzi de până la 8,35% la emisiunile în lei și de până la 6,50% la cele în euro, în timp ce donatorii de sânge vor putea cumpăra titluri de stat cu scadența la 2 ani.
Ministrul Boloș nu crede că România poate strânge 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, s-a declarat pesimist că România ar putea să strângă la bugetul de stat 30 de miliarde de lei fără creșteri de taxe. Întrebat, vineri, într-o conferință de presă organizată la Guvern, oficialul a menționat că este nevoie de un mix de soluții între refo