POSA: Lipsa de muncitori calificați, o provocare majoră pentru service-urile auto din România

România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat.
Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.
Reprezentanții patronatului subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.
'Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială', avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.
Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure 'într-un context economic și legislativ tot mai ostil'.
'Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto - cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize', a afirmat Marian Lazar.
În acest context, operatorii de service auto atrag atenția că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.
Potrivit sursei citate, sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii; creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.
Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.
POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocrația excesivă - obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni; costurile ridicate - un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare; bariera lingvistică - majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.
'În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea și integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forță de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care își schimbă cariera și reconversia profesională sunt soluții ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire și adaptare la cerințele din domeniu', a subliniat Marian Lazar.
În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esențiali: reintroducerea educației profesionale - Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei - condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto - POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.
Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major, respectiv taxele și sarcinile administrative 'care sufocă service-urile auto'. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocrația excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale.
'În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esențial, statul adaugă anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative și reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate și formarea noilor generații de specialiști', se mai arată în comunicat.
Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților, precum reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.
'Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto', punctează Marian Lazar.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ANPC a dispus suspendarea temporară a activității pentru 11 societăți din zona șoselei de centură a Capitalei
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dispus, joi, oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 11 operatori economici care își desfășoară activitatea în zona șoselei de centură a Municipiului București. Potrivit unui comunicat al ANPC, este vorba despre societățile Coffe Cop, La Jardel
Ministrul Economiei: Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung, care să păstreze locurile de muncă ale oamenilor și șantierul funcțional, susține ministrul Economiei, Bogdan Ivan, după ce reprezentanții Sindicatului Navalistul au anunțat proteste în Capitală pentru ziua de vineri. Într-o
Dumitru Costin a fost reales în funcția de președinte al BNS
Dumitru Costin a fost reales, joi, președinte al Blocului Național Sindical (BNS), cu 304 voturi favorabile și 12 împotrivă, la cel de-al 13-lea Congres al Confederației Sindicale. Costin se află la conducerea BNS încă din 1993, mai întâi ca președinte interimar, în urma demisiei lui Matei Brătianu. Ulterior, Dumitru Costin a fost
România raportează o scădere de 70% a înmatriculărilor de autoturisme full electrice, în aprilie (APIA)
Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 24%, în luna aprilie 2025, față de aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce autoturismele full electrice au raportat o diminuare de 70% și o cotă de piață de 2,2%, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor
Ministerul Energiei anunță reducerea cu 25% a cheltuielilor salariale și desființarea a 91 de posturi
Cheltuielile salariale din Ministerul Energiei se vor reduce cu 25%, iar numărul posturilor va scădea cu 23%, echivalentul a 91 de poziții, a anunțat Ministerul Energiei într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind reorganizarea instituției a fost aprobat în ședința de Guvern de joi, 8 mai, după
Olimpicii din Alexandria, față în față cu tehnologia viitorului la ICI București
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București a fost, în această săptămână, gazda unei vizite a zeci de elevi cu rezultate academice excepționale din Alexandria, participanți în programul educativ și vocațional ''Clubul Olimpicilor Alexandria - România Inteligentă''. Po
Boloș, despre un acord cu FMI: Nu se pune problema; reformele ar fi mult mai usturătoare decât cele din PNRR
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, susține că nu se pune problema încheierii unui acord de împrumut cu Fondul Monetar Internațional, care ar presupune reforme mult mai ''usturătoare'' decât cele din Planul Național de Redresare și Reziliență, motiv pentru care angajamentele față de Comisia Europeană trebui
Euro înregistrează joi un nou maxim istoric: 5,1222 lei
Moneda națională s-a depreciat joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1222 lei, în creștere cu 2,31 bani (0,45%) față de cotația precedentă, de 5,0991 lei, înregistrând un nou maxim istoric.
Ministrul Muncii: România are o creștere de 44% a nivelului de trai față de acum zece ani
România are o creștere de 44% a nivelului de trai, față de acum zece ani, conform celor mai recente date Eurostat, a afirmat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''România, față de acum zece ani, pe datele Eurostat recente, are o creștere de 44% a nivelului de trai.
VIDEO Marcel Boloș: Renegocierea PNRR este extrem de complexă; sperăm să avem decizia Consiliului ECOFIN în iulie
Renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu Comisia Europeană este extrem de complexă și sperăm să existe o decizie finală pe acest subiect a Consiliului ECOFIN în luna iulie, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
VIDEO Boloș: Cererea de plată numărul 3 va fi încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai
Cererea de plată numărul 3 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) urmează să fie încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai și va fi în valoare de 1,3 miliarde de euro, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
Ministrul Muncii: 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă
Peste 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă în anii 2023-2024, a declarat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''Uitați-vă pe datele relevante anilor 2023-2024. Ei bine, 1,3 milioane de români au ieșit din risc
CFR Călători: Mai multe trenuri vor circula pe trasee modificate, din 2 iunie
Circulația mai multor trenuri va fi modificată în perioada 2 - 19 iunie, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară solicitate și realizate de către CNCF CFR S.A. - managerul căii ferate, informează CFR Călători, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Astfel, o serie de lucrări la infrastructura feroviară &ic
Pistol (CNAIR): S-a deschis primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice
Primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice s-a deschis joi, pe A1, în zona localității Miercurea Sibiului, a anunțat directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol. ''S-a deschis astăzi primul hub de mare putere din Româ
IMM-urile din România se confruntă cu scăderi ale veniturilor cu până la 50% (analiză)
Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) din România se confruntă cu o serie de probleme critice, care le pun la încercare dezvoltarea și chiar existența, printre care scăderea veniturilor cu până la 50% și cheltuieli mai mari decât câștiguri, relevă o analiză de specialitate, publicată joi. Potrivit datelor c