logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

POSA: Lipsa de muncitori calificați, o provocare majoră pentru service-urile auto din România

Image

România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat.

Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.

Reprezentanții patronatului subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.

'Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială', avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.

Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure 'într-un context economic și legislativ tot mai ostil'.

'Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto - cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize', a afirmat Marian Lazar.

În acest context, operatorii de service auto atrag atenția că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.

Potrivit sursei citate, sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii; creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.

Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.

POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocrația excesivă - obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni; costurile ridicate - un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare; bariera lingvistică - majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.

'În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea și integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forță de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care își schimbă cariera și reconversia profesională sunt soluții ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire și adaptare la cerințele din domeniu', a subliniat Marian Lazar.

În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esențiali: reintroducerea educației profesionale - Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei - condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto - POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.

Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major, respectiv taxele și sarcinile administrative 'care sufocă service-urile auto'. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocrația excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale.

'În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esențial, statul adaugă anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative și reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate și formarea noilor generații de specialiști', se mai arată în comunicat.

Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților, precum reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.

'Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto', punctează Marian Lazar.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ada Vîlceanu) 

Afisari: 326

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 29-04-2025 16:57

STB: Parada tramvaielor de odinioară, muzică de fanfară și povești din Capitală, de 1 Mai

Tramvaiele de odinioară vor circula de 1 Mai alături de noile tramvaie din flota Societății de Transport București (STB) pe calea dintre Depoul Victoria - Bucur Obor - Piața Sfântu Gheorghe, într-o călătorie desfășurată pe muzică de fanfară și și povești despre oameni, tramvaie și oraș, a anunțat, marți, STB. 'Societatea de Tra

Economic 29-04-2025 15:45

ANRE introduce activitatea de market making pe piețele de energie și gaze

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat Ordinul privind Regulile generale pentru implementarea activității de market making pe piețele organizate de energie electrică, începând din 1 iulie 2025, respectiv pe cele centralizate de gaze naturale, de la 1 aprilie 2026. Potrivit unui comunicat d

Economic 29-04-2025 15:17

Grindeanu, despre pana de curent din Spania: Situații de acest tip, care par de domeniul SF-ului, ar trebui luate în calcul

Scenariile în care ar putea avea loc o pană masivă de curent, precum cea de Spania, deși par să țină de domeniul științifico-fantastic (SF), ar trebuie să fie luate în calcul de cei care se ocupă cu situațiile de urgență, a afirmat, marți, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu. Acesta a fost întrebat d

Economic 29-04-2025 14:51

Un sfert dintre români asociază ziua de 1 Mai cu grătarele și socializarea (studiu)

Un sfert dintre români consideră sărbătoarea de 1 Mai în primul rând o zi dedicată grătarelor și socializării (24%), în special tinerii cu vârste între 25-34 de ani (29%), relevă rezultatele unui studiu dat publicității marți. Potrivit datelor centralizate de Reveal Search Marketing, în topul semnifica

Economic 29-04-2025 14:31

Chirițoiu: Telekom de doi ani tot se grăbește să vândă și cred că în curând îi va reuși; important e să luăm și o decizie bună

Telekom de doi ani se tot grăbește să vândă și cred că în curând îi va reuși treaba asta, însă piața de telecomunicații trebuie să rămână o piață care să funcționeze bine atât din punct de vedere al prețului, cât și al calității, a declarat, marți, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, la un eveniment

Economic 29-04-2025 14:13

Grindeanu: N-am știut că șapte spitale în București sunt blocate și fără autorizație de construcție; asta spune multe

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat marți că a aflat de la dezbaterea electorală de luni că în București sunt opt spitale care așteaptă după autorizații de construcție, iar dacă instituția pe care o conduce s-ar afla în aceeași situație și autostrăzile ar aștepta după autorizații ar fi asaltat de presă și acuzat că nu

Economic 29-04-2025 13:48

A murit Valeriu Tabără, președintele ASAS și fost ministru al Agriculturii

Academia de Științe Agricole și Silvice 'Gheorghe Ionescu-Șișești' a anunțat marți decesul președintelui instituției și fost ministru al Agriculturii, Valeriu Tabără. 'Cu imens regret, Academia de Științe Agricole și Silvice 'Gheorghe Ionescu-Șișești' anunță trecerea în eternitate a eminentului om de știință, Prof. un

Economic 29-04-2025 13:22

Chiriţoiu: Piaţa de energie poate să funcţioneze bine, dar nu înseamnă că energia va fi şi ieftină

Piaţa de energie poate să funcţioneze bine, dar asta nu înseamnă că energia va fi şi ieftină, iar pentru competitivitate economică trebuie să ai energie ieftină, a declarat, marţi, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, la un eveniment de specialitate. "Piaţa asta de energie poate să funcţioneze bine, dar nu înseam

Economic 29-04-2025 13:08

Grindeanu: Ministerul Transporturilor nu va fi în situația de a pierde nici măcar un euro din PNRR

Ministerul Transporturilor nu se va afla în situația de a pierde nici măcar un euro din PNRR, în condițiile în care valoarea totală a proiectelor finanțate prin PNRR este de 20 de miliarde de euro, dar suma din PNRR este de 7,2 miliarde de euro, a explicat marți ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o conferi

Economic 29-04-2025 12:24

Grindeanu: Suntem la al cincilea contract de pe A8; aproape 40% din lungime, acoperită de contracte

Autostrada A8 prinde contur, marți fiind semnat al cincilea contract, astfel că mai mult de 40% din lungimea acesteia este acoperită de contracte, a declarat marți, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o conferință de presă. 'Suntem la al cincilea contract de pe A8. Un A8 care încet, încet p

Economic 29-04-2025 12:20

Buzău: Ambasadorul Argentinei consideră România o putere agricolă în UE care poate crește prin sistemul No-till

Ambasadorul Argentinei în România, Carlos Alejandro Poffo, a declarat, cu ocazia unui eveniment de promovare a tehnologiei No-till în agricultură, faptul că România este una dintre marile puteri agricole ale Uniunii Europene (UE) și are un potențial remarcabil pentru a-și extinde producția prin sistemul respectiv. DAJ Buzău a organizat

Economic 29-04-2025 11:52

Ministerul Finanțelor lansează, din 9 mai, a patra ediție FIDELIS din 2025, cu dobânzi de până la 7,80%

Ministerul Finanțelor lansează a patra ediție FIDELIS din 2025, ce se va desfășura între 9 și 16 mai și care vine cu dobânzi de până la 7,80% la emisiunile în lei și de până la 6,25% la cele în euro, informează MF printr-un comunicat. Cei care vor să-și investească economiile în Programul FIDELIS, ediț

Economic 29-04-2025 11:20

Producția de hidrocarburi a Romgaz a crescut în primul trimestru din 2025 cu 0,04%

Romgaz a înregistrat în primul trimestru al acestui an o producție totală de hidrocarburi de 8,36 milioane barili echivalent petrol (bep), cu 0,04% mai mare față de cea din perioada similară a anului trecut, conform unui raport remis, marți, Bursei de Valori București. Cantitatea de gaze naturale extrase, brut, a fost de 8,26 milio

Economic 29-04-2025 10:40

Amenzi de 2,8 milioane lei aplicate de inspectorii ANSVSA, în perioada 17-28 aprilie

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a desfășurat, în perioada 17 - 28 aprilie 2025, la nivel național, acțiuni de control, prevenție și consiliere, vizând unitățile din industria alimentară, în urma cărora au fost aplicate amenzi de peste 2,84 milioane lei, conform unui comunicat remis, marți, AGERPRES.

Economic 29-04-2025 10:38

RetuRo: Numărul ambalajelor SGR returnate de către consumatori a ajuns la 1,06 miliarde, de la începutul anului

Numărul ambalajelor returnate de către consumatori prin Sistemul Garanție-Returnare (SGR), de la începutul anului și până în prezent, a fost de 1,06 miliarde, arată datele administratorului SGR, RetuRo, publicate marți. 'De la începutul anului, 1,06 miliarde de ambalaje au fost returnate de către consumatori, iar Re