POSA: Lipsa de muncitori calificați, o provocare majoră pentru service-urile auto din România

România se confruntă cu o criză fără precedent a forței de muncă în sectorul reparațiilor auto, iar efectele acestei probleme riscă să paralizeze industria service-urilor auto, atenționează Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA), printr-un comunicat.
Potrivit datelor POSA, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți majore în recrutarea de muncitori calificați, iar multe sunt deja în situația de a refuza clienți sau de a extinde semnificativ termenele de livrare din cauza lipsei acute de personal.
Reprezentanții patronatului subliniază că această situație nu afectează doar activitatea service-urilor, ci și siguranța rutieră, întrucât întârzierile în reparațiile vehiculelor pot conduce la circulația unor mașini cu defecțiuni care nu sunt remediate la timp.
'Suntem într-un punct critic. Dacă nu luăm măsuri imediate, vom ajunge în situația în care mulți operatori din domeniu își vor închide porțile, iar clienții vor fi nevoiți să aștepte săptămâni sau chiar luni pentru o reparație esențială', avertizează prim-vicepreședintele POSA, Marian Lazar, citat în comunicat.
Acesta semnalează că, în timp ce alte industrii beneficiază de stimulente pentru atragerea forței de muncă și digitalizare, service-urile auto sunt lăsate să se descurce singure 'într-un context economic și legislativ tot mai ostil'.
'Se vorbește despre tehnologizare și digitalizare ca soluții, dar realitatea este că, fără o resursă umană calificată, aceste avansuri tehnologice sunt inutile. Roboții nu pot înlocui mecanicii, vopsitorii și tehnicienii auto - cel puțin nu în viitorul apropiat. Avem nevoie de soluții reale, iar autoritățile trebuie să înțeleagă gravitatea acestei crize', a afirmat Marian Lazar.
În acest context, operatorii de service auto atrag atenția că, dacă această problemă nu va fi gestionată rapid prin politici de sprijinire a angajatorilor și prin facilitarea formării profesionale, România riscă să piardă un sector vital al economiei sale, cu consecințe directe asupra costurilor și duratei reparațiilor auto pentru consumatori.
Potrivit sursei citate, sectorul reparațiilor auto din România se confruntă cu o criză profundă de forță de muncă, cauzată de mai mulți factori: emigrarea specialiștilor români spre alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive; lipsa unui sistem de formare profesională eficient care să asigure pregătirea noilor generații de muncitori calificați; reticența tinerilor de a intra în acest domeniu, în principal din cauza lipsei de atractivitate și a dificultății muncii; creșterea cererii pentru reparații auto, generată de creșterea numărului de autovehicule în circulație, ceea ce amplifică deficitul de personal.
Conform unei statistici POSA, 75% dintre service-urile auto declară că au dificultăți în recrutarea de personal, 60% dintre ateliere au întârzieri în livrarea mașinilor reparate din cauza lipsei de tehnicieni, 30% dintre service-uri spun că sunt în pericol de închidere în următorii 5 ani dacă nu se găsesc soluții pentru forța de muncă.
POSA a analizat posibilitatea angajării muncitorilor din Asia și alte regiuni pentru a compensa lipsa specialiștilor autohtoni, dar consideră că procesul de recrutare și integrare a acestora este extrem de greoi. Principalele obstacole în acest sens sunt: birocrația excesivă - obținerea avizelor necesare durează între 6 și 12 luni; costurile ridicate - un angajator trebuie să suporte cheltuieli destul de ridicate și asta doar pentru documentație, cazare și integrare; bariera lingvistică - majoritatea muncitorilor străini nu cunosc limba română și necesită cursuri de adaptare.
'În ultimii ani, am observat o deschidere a service-urilor auto spre angajarea muncitorilor străini, însă procedurile birocratice sunt greoaie, iar costurile asociate cu recrutarea și integrarea acestora sunt ridicate. Statul român ar trebui să simplifice procesul de obținere a vizelor de muncă și să ofere stimulente pentru angajatorii care aduc forță de muncă din afara UE, în plus, angajarea persoanelor care își schimbă cariera și reconversia profesională sunt soluții ce pot aduce un plus de personal, dar necesită programe bine structurate de instruire și adaptare la cerințele din domeniu', a subliniat Marian Lazar.
În acest context, Patronatul Operatorilor de Service propune o strategie pe termen lung pentru revitalizarea meseriilor auto, bazată pe trei piloni esențiali: reintroducerea educației profesionale - Statul trebuie să sprijine deschiderea de clase dedicate tinichigiilor și vopsitorilor auto, mecanicilor, electricienilor în școlile tehnice și să încurajeze colaborarea cu service-urile auto; creșterea atractivității meseriei - condiții de lucru moderne, tehnologii de ultima generație, salarii competitive și beneficii pentru muncitori; campanii de promovare a meseriilor auto - POSA propune o campanie națională pentru promovarea acestor meserii în rândul tinerilor.
Pe lângă criza forței de muncă, POSA semnalează și un alt impediment major, respectiv taxele și sarcinile administrative 'care sufocă service-urile auto'. Printre problemele identificate se numără taxele pe muncă, care sunt printre cele mai ridicate din Europa, birocrația excesivă, ce îngreunează activitatea service-urilor și crește costurile operaționale.
'În loc să sprijine dezvoltarea acestui sector esențial, statul adaugă anual taxe și obligații birocratice care îngreunează activitatea service-urilor. Este nevoie de măsuri urgente pentru simplificarea proceselor administrative și reducerea taxării excesive, astfel încât companiile să se poată concentra pe ceea ce contează cu adevărat: oferirea unor servicii de calitate și formarea noilor generații de specialiști', se mai arată în comunicat.
Pentru a stopa colapsul forței de muncă în service-uri, POSA cere măsuri urgente din partea autorităților, precum reducerea taxării muncii pentru angajații din domeniul reparațiilor auto, simplificarea procesului de recrutare a muncitorilor străini prin eliminarea blocajelor administrative, reforma educației tehnice și reintroducerea învățământului profesional, avantaje fiscale pentru service-urile care investesc în formarea tinerilor, stimulente pentru reconversia profesională, pentru a atrage persoane din alte domenii către meseriile din service-urile auto, investiții în tehnologii moderne, dublate de programe de instruire pentru angajați.
'Dacă nu se iau măsuri concrete acum, riscăm să asistăm la închiderea unui număr mare de service-uri și la o criză fără precedent în sectorul reparațiilor auto', punctează Marian Lazar.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ada Vîlceanu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Administrația Națională de Meteorologie alocă 11,2 milioane lei pentru pachete software și sisteme informatice
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) alocă 11,2 milioane lei, fără TVA, pentru achiziția de pachete software și sisteme informatice, contractul urmând să fie încheiat pentru o perioadă de zece luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). 'Achiziția sist
Trecerea la ora de vară, între dezechilibre și utilitate; piețele financiare și consumul de energie, pe minus după tranziție(analiză)
Trecerea la ora de vară va avea loc în acest weekend, iar în fiecare an tranziția ridică semne de întrebare cu privire la impactul asupra economiei, întrucât cercetările arată că apar dezechilibre în productivitatea muncii, pe piețele financiare și în consumul de energie, relevă o analiză semnată de Radu Puiu, analist financi
CFR SA: 80 de trenuri vor fi afectate de trecerea României la ora de vară
Un număr de 80 de trenuri vor fi afectate de trecerea României la ora oficială de vară, în noaptea de sâmbătă spre duminică, atunci când ora 03:00 va deveni ora 04:00, informează CFR SA. 'În noaptea de sâmbătă spre duminică, 29/30 martie 2025, România va trece la ora oficială de vară. Astfel, ora 0
Rata șomajului a coborât la 3,37% în luna februarie 2025
Rata șomajului înregistrată la nivel național, la sfârșitul lunii februarie 2025, a fost de 3,37%, în scădere cu 0,01 puncte procentuale raportat la cea din luna anterioară, informează vineri Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Potrivit instituției, numărul total de șomeri la finele lunii februarie 2025 a fost de 268.39
ANPC a dat amenzi în valoare de 61,2 milioane lei, în perioada 7 februarie - 26 martie
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat amenzi de 61,2 milioane lei în perioada 7 februarie - 26 martie și au dispus oprirea definitivă de la comercializare a unor mărfuri neconforme în valoare totală de 4,26 milioane lei, potrivit unui comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), remis vineri AGERPRES. As
Românii pot alege din șapte destinații europene pentru a admira cireșii înfloriți, în aprilie (tur-operator)
Paris, Amsterdam, Copenhaga sau Edinburgh sunt printre destinațiile europene în care românii pot admira cireși înfloriți ca în Japonia, în această primăvară, potrivit unei platforme online de rezervări bilete de avion. În aprilie 2025, prețurile biletelor de avion dus-întors din București către destinații europene renu
Ministrul Finanțelor estimează încasări de 1 miliard de lei, în 2025, din taxa pe construcții speciale
Ministerul Finanțelor a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcțiile speciale, pe baza propunerilor sectoarelor vizate, încasările la bugetul de stat fiind estimate la 1 miliard de lei, în 2025, a anunțat vineri ministerul. Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, în cursul lunilor februarie și martie, Ministerul Finanțelor
Proiectul ANPC referitor la afișarea adaosului comercial la raft încalcă legislația și principiile în materie de concurență (organizații)
Inițiativa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) de informare a consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat în raport cu prețul de achiziție este o măsură contrară acțiunilor pe care Comisia Europeană intenționează să le întreprindă pentru a crea condiții de concurență echitabile între comercia
Autobuzul 642 va fi suspendat, de la 1 aprilie, din cauza cererii reduse din partea călătorilor
Autobuzul 642 va fi scos din circulație, de la 1 aprilie, iar liniile 106, 196, 203, 216, 241, 253 și 312 vor fi suplimentate, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI), într-un comunicat transmis, vineri, AGERPRES. 'Începând cu data de 1 aprilie 2025, linia navetă de autobuz 642 v
Prețul aurului a atins un nou maxim istoric, de 456,5018 lei/gram; leul s-a depreciat față de principalele valute
Gramul de aur s-a scumpit vineri cu 3,264 lei (0,72%), ajungând la o cotație de 456,5018 lei, de la 453,2378 lei, cât anunțase joi Banca Națională a României (BNR), înregistrând din nou o valoare record. Moneda națională s-a depreciat nesemnificativ în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională
Activele nete ale fondurilor de investiții au crescut în luna februarie cu 0,7%
Activele nete ale celor 246 de fonduri deschise și închise, locale și străine, au crescut în luna februarie cu 0,7%, până la nivelul de 49,4 miliarde lei (9,9 miliarde euro), iar intrările nete ale lunii au totalizat 97 milioane lei (19,5 milioane euro), conform unui comunicat al Asociației Administratorilor de Fonduri (AAF), transmis, vineri, AGERP
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 75 de milioane lei de la bănci, suplimentar la licitația de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 75 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitația de joi, când a împrumutat 500 milioane de lei printr-o emisiune de obligațiuni de stat de tip benchmark cu o maturitate reziduală la 121 luni, la un randament mediu de 7,47% pe an. Valoarea nominală a emisiunii suplimentare a fost de
Consiliul Concurenței a autorizat externalizarea unor servicii ale OMV Petrom către firma Eugen Trans
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care OMV Petrom intenționează să externalizeze servicii de transport din zonele de producție Oltenia și Valahia, din Pitești, împreună cu personalul aferent, către Eugen Trans, conform unui comunicat de presă al instituției. Potrivit sursei citate, OMV Petrom operează câmpuri petrol
Busuioc (Curtea de Conturi): Noua abordare metodologică facilitează identificarea problemelor și a soluțiilor într-un mod mai eficient și constructiv
Curtea de Conturi își concentrează atenția asupra celor mai frecvente și semnificative probleme și disfuncționalități identificate în procesul de audit, astfel încât, în parteneriat cu entitățile publice auditate, să contribuie la consolidarea managementului finanțelor publice, susține președintele instituției, Mihai Busuioc.
Cinci perechi de trenuri spre aeroport și retur nu vor circula în prima parte a zilei, în perioada 7 - 10 aprilie
Circulația trenurilor CFR Călători pe ruta București Nord - Aeroport Henri Coandă și retur se modifică în perioada 7 - 10 aprilie, între orele 9:00 - 14:00, pentru efectuarea de lucrări la infrastructura feroviară, iar cinci perechi de trenuri din cele 24 vor fi suspendate în intervalul menționat, vineri, compania CFR Călători.