România, în continuare pe primul loc în UE în funcție de numărul deceselor cauzate de accidente rutiere

Aproximativ 19.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în Uniunea Europeană anul trecut, o ușoară scădere de 3%, sau 600 de vieți mai puține pierdute, în comparație cu 2023.
Cele mai sigure țări în ceea ce privește siguranța rutieră au fost Suedia, Malta și Danemarca, cu rate scăzute de mortalitate de 20, 21 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori, în timp ce România (77 decese la un milion de locuitori) și Bulgaria (74 decese la un milion de locuitori) au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, aproape dublu față de media din UE (44 decese la un milion de locuitori ), arată datele publicate, marți, de Comisia Europeană.
Chiar dacă au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, România și Bulgaria au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20% față de 2019. Concret, în cazul României, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2024 a scăzut cu 4% față de 2023 și cu 21% față de 2019. În ultimii cinci ani, scăderi mari mari decât în România s-au înregistrat doar în Lituania și Polonia (ambele cu o scădere de 35%), Slovenia și Estonia (scădere de 33%), Belgia (declin de 32%), Danemarca (27%), Malta (25%), Bulgaria (24%) și Irlanda (23%).
'Deși reducerea cu 3% a numărului de accidente rutiere mortale este un pas în direcția cea bună, aceasta nu este suficientă. Prea multe vieți sunt încă pierdute pe drumurile noastre în fiecare an. Trebuie să accelerăm eforturile de îmbunătățire a siguranței rutiere, în special pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și în zonele cu risc ridicat, cum ar fi drumurile rurale', a declarat comisarul pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.
Chiar dacă numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătățire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030. În martie 2023, pentru a-și consolida angajamentul față de siguranța rutieră, Comisia a introdus un pachet de propuneri de îmbunătățire a siguranței rutiere, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier, și va adopta în curând o nouă legislație privind inspecția tehnică auto pentru a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile din UE.
Progresele în materie de siguranță rutieră în întreaga UE rămân inegale, unele țări făcând progrese semnificative, în timp ce altele se străduiesc să reducă numărul deceselor. În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franța și Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale numărului de decese rutiere, în timp ce Irlanda și Estonia au înregistrat o creștere - deși fluctuațiile anuale din țările mai mici tind să fie mai pronunțate. În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia și Slovenia înregistrează progrese semnificative în direcția atingerii obiectivului de reducere cu 50%.
Potrivit Executivului comunitar, drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (peste 65 de ani) și tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor. În ceea ce privește tipul de participanți la trafic, ocupanții autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliștii și motocicliștii, reprezintă aproape 70 % din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăți măsurile de siguranță pentru a-i proteja.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere - și, pentru prima dată, a vătămărilor grave - până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acțiune al Comisiei privind siguranța rutieră și în cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 ('Viziunea zero').
În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranța rutieră, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră. Pentru a contribui în continuare la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislației sale privind inspecția tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure pe drumurile din UE și accidentele aferente. AGERPRES/(AS - redactor: Constantin Balaban, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Irina Giurgiu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ANPC a dispus suspendarea temporară a activității pentru 11 societăți din zona șoselei de centură a Capitalei
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dispus, joi, oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor, pentru 11 operatori economici care își desfășoară activitatea în zona șoselei de centură a Municipiului București. Potrivit unui comunicat al ANPC, este vorba despre societățile Coffe Cop, La Jardel
Ministrul Economiei: Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia are acum oportunități clare de dezvoltare pe termen lung, care să păstreze locurile de muncă ale oamenilor și șantierul funcțional, susține ministrul Economiei, Bogdan Ivan, după ce reprezentanții Sindicatului Navalistul au anunțat proteste în Capitală pentru ziua de vineri. Într-o
Dumitru Costin a fost reales în funcția de președinte al BNS
Dumitru Costin a fost reales, joi, președinte al Blocului Național Sindical (BNS), cu 304 voturi favorabile și 12 împotrivă, la cel de-al 13-lea Congres al Confederației Sindicale. Costin se află la conducerea BNS încă din 1993, mai întâi ca președinte interimar, în urma demisiei lui Matei Brătianu. Ulterior, Dumitru Costin a fost
România raportează o scădere de 70% a înmatriculărilor de autoturisme full electrice, în aprilie (APIA)
Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 24%, în luna aprilie 2025, față de aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce autoturismele full electrice au raportat o diminuare de 70% și o cotă de piață de 2,2%, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor
Ministerul Energiei anunță reducerea cu 25% a cheltuielilor salariale și desființarea a 91 de posturi
Cheltuielile salariale din Ministerul Energiei se vor reduce cu 25%, iar numărul posturilor va scădea cu 23%, echivalentul a 91 de poziții, a anunțat Ministerul Energiei într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind reorganizarea instituției a fost aprobat în ședința de Guvern de joi, 8 mai, după
Olimpicii din Alexandria, față în față cu tehnologia viitorului la ICI București
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București a fost, în această săptămână, gazda unei vizite a zeci de elevi cu rezultate academice excepționale din Alexandria, participanți în programul educativ și vocațional ''Clubul Olimpicilor Alexandria - România Inteligentă''. Po
Boloș, despre un acord cu FMI: Nu se pune problema; reformele ar fi mult mai usturătoare decât cele din PNRR
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, susține că nu se pune problema încheierii unui acord de împrumut cu Fondul Monetar Internațional, care ar presupune reforme mult mai ''usturătoare'' decât cele din Planul Național de Redresare și Reziliență, motiv pentru care angajamentele față de Comisia Europeană trebui
Euro înregistrează joi un nou maxim istoric: 5,1222 lei
Moneda națională s-a depreciat joi, în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1222 lei, în creștere cu 2,31 bani (0,45%) față de cotația precedentă, de 5,0991 lei, înregistrând un nou maxim istoric.
Ministrul Muncii: România are o creștere de 44% a nivelului de trai față de acum zece ani
România are o creștere de 44% a nivelului de trai, față de acum zece ani, conform celor mai recente date Eurostat, a afirmat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''România, față de acum zece ani, pe datele Eurostat recente, are o creștere de 44% a nivelului de trai.
VIDEO Marcel Boloș: Renegocierea PNRR este extrem de complexă; sperăm să avem decizia Consiliului ECOFIN în iulie
Renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu Comisia Europeană este extrem de complexă și sperăm să existe o decizie finală pe acest subiect a Consiliului ECOFIN în luna iulie, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
VIDEO Boloș: Cererea de plată numărul 3 va fi încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai
Cererea de plată numărul 3 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) urmează să fie încasată, parțial, la sfârșitul lunii mai și va fi în valoare de 1,3 miliarde de euro, a declarat, joi, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș.
Ministrul Muncii: 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă
Peste 1,3 milioane de români au ieșit din risc de deprivare socială și risc de sărăcie extremă în anii 2023-2024, a declarat, joi, ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Simona Bucura-Oprescu. ''Uitați-vă pe datele relevante anilor 2023-2024. Ei bine, 1,3 milioane de români au ieșit din risc
CFR Călători: Mai multe trenuri vor circula pe trasee modificate, din 2 iunie
Circulația mai multor trenuri va fi modificată în perioada 2 - 19 iunie, ca urmare a unor lucrări la infrastructura feroviară solicitate și realizate de către CNCF CFR S.A. - managerul căii ferate, informează CFR Călători, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES. Astfel, o serie de lucrări la infrastructura feroviară &ic
Pistol (CNAIR): S-a deschis primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice
Primul hub de mare putere din România pentru încărcarea autovehiculelor electrice s-a deschis joi, pe A1, în zona localității Miercurea Sibiului, a anunțat directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol. ''S-a deschis astăzi primul hub de mare putere din Româ
IMM-urile din România se confruntă cu scăderi ale veniturilor cu până la 50% (analiză)
Întreprinderile Mici și Mijlocii (IMM) din România se confruntă cu o serie de probleme critice, care le pun la încercare dezvoltarea și chiar existența, printre care scăderea veniturilor cu până la 50% și cheltuieli mai mari decât câștiguri, relevă o analiză de specialitate, publicată joi. Potrivit datelor c