Roşeanu (ARF): Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen

Licitaţia trenurilor pe hidrogen se află în derulare, fiind făcute unele compromisuri în acest sens, precum reducerea cerinţei de fiabilitate la 90%, de la peste 98% în cazul altor licitaţii, având în vedere că reprezintă una dintre bornele Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a declarat, marţi, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu, la un eveniment de profil.
"Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă, pentru că, ceea ce s-a lăudat industria în 2021, n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% - şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip", a afirmat Roşeanu, la Forumul de infrastructură, transporturi şi logistică, organizat de Revista Club Antreprenor şi Ziarul Pozitiv.
Potrivit acestuia, proiectul de achiziţie a trenurilor pe hidrogen va aduce investiţii noi în staţii de încărcare cu hidrogen, având un efect "în cascadă".
În altă ordine de idei, şeful ARF a menţionat că se doreşte ca, în parteneriat cu autorităţile locale, să se construiască noi staţii de cale ferată, noi puncte de oprire, "unde oamenii să poată să ajungă în localităţi".
La finalul lunii ianuarie, şeful ARF a declarat că mai mulţi producători de material rulant sunt real interesaţi de a participa la licitaţia pentru achiziţia de trenuri pe hidrogen, după ce a fost separată achiziţia de hidrogen de achiziţia de vehicule şi mentenanţă, pentru a reduce riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul.
Anterior, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat, la începutul lunii noiembrie 2023, procedura de achiziţie a 12 trenuri pe hidrogen, în condiţiile existenţei depunerii unei singure oferte neconforme, potrivit informaţiilor transmise AGERPRES de către instituţie.
Procedura de achiziţii a fost aferentă proiectului de achiziţie a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanţă a trenurilor şi de asigurare a alimentării cu hidrogen pe o perioadă corelată cu durata de viaţă a vehiculelor, introdus la finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) în 2021.
Însă, la sfârşitul anului trecut, pe 27 decembrie, ARF a relansat licitaţia pentru achiziţia trenurilor pe hidrogen, precum şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării respectivelor automotoare.
La această nouă încercare de a duce la bun sfârşit achiziţia finanţată cu fonduri PNRR, ARF a făcut câteva modificări ale strategiei de achiziţie. Astfel, achiziţia serviciilor de alimentare cu hidrogen a trenurilor va fi o procedură separată (furnizorul de trenuri va asista ARF în elaborarea specificaţiilor tehnice, astfel încât serviciile de alimentare sa fie coordonate cu caracteristicile tehnice ale trenurilor şi caracteristicile de exploatare); fiabilitatea trenurilor este mai scăzută, comparativ cu ramele electrice achiziţionate în cadrul celorlalte proceduri (pentru a se lua în considerare aspectele încă inovative ale tehnologiei); numărul minim de locuri pe scaune (120) ţine cont de trenurile real produse şi autorizate sau în curs de autorizare în Europa.
Nu în ultimul rând, au fost făcute corecturi bazate pe observaţiile primite atât în derularea anterioară a procedurii cât şi în celelalte proceduri de achiziţii trenuri.
Durata serviciilor pentru mentenanţă şi reparaţii, prevăzută în contract, este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adiţional.
Valoarea achiziţiei este cuprinsă între 1,596 miliarde de lei fără TVA şi 2,468 miliarde de lei fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului - 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, "Componenta 4 - Transport sustenabil" şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Potrivit sursei citate, cele 12 automotoare vor fi utilizate pe următoarele linii neelectrificate: Bucureşti - Piteşti; Bucureşti - Aeroportul Internaţional Henri Coandă; Bucureşti - Târgovişte; Bucureşti - Piteşti - Slatina - Craiova; Piteşti - Curtea de Argeş.
În condiţiile în care peste 50% din reţeaua României este neelectrificată şi ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziţie trenuri pe hidrogen reprezintă o soluţie tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare. AGERPRES/(S - autor: Nicoleta Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Gabriela Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Marcel Boloș: Am publicat listele cu 91 de proiecte care vor prinde viață cu bani europeni
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a publicat listele cu cele 91 de proiecte finanțate din Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027, în valoare totală de 232,5 milioane de euro, a anunțat, joi, ministrul de resort, Marcel Boloș. 'România va avea, în toate regiunile, centre moderne în
ANPC: Amenzi totale de 1,33 milioane de lei în urma unor controale efectuate la 379 de operatori economici
Comisarii pentru protecția consumatorilor au aplicat, joi, amenzi în valoare totală de peste 1,33 milioane de lei, în urma unor controale desfășurate la 379 de operatori economici, și au oprit temporar activitatea la trei dintre aceștia. 'În data de 12.06.2025, din dispoziția și sub coordonarea Președintelui Autorității N
Hossu (Cartel Alfa): Confederațiile sindicale și patronale sunt invitate luni dimineață la o întâlnire cu președintele Nicușor Dan
Confederațiile sindicale și patronale sunt invitate luni dimineață la o întâlnire cu președintele Nicușor Dan, a declarat, joi, președintele CNS 'Cartel Alfa', Bogdan Iuliu Hossu, menționând că nu are informații cu privire la subiectele care vor fi discutate. 'Am primit o invitație în care mi se spune că dom
Badea (BNR): Este pe deplin justificată preocuparea pentru ajustarea modelului de creștere economică al României
Preocuparea pentru ajustarea modelului de creștere economică al României este pe deplin justificată, atât în vederea revenirii la o traiectorie sustenabilă, care să limiteze apariția dezechilibrelor pe termen mediu, cât și din perspectiva - mai largă, dar la fel de importantă - a evitării capcanei venitului mediu, susține prim-viceguvernatorul
APIA finalizează vineri campania de primire a cererilor de plată; de luni încep plățile către fermieri
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) va finaliza vineri campania de primire a cererilor de plată pentru anul 2025, iar de luni va începe plățile către fermieri, a anunțat Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR). ''Campania de depunere a cererilor de plată pentru anul 2025 se încheie vineri,
Fitch: Reducerea deficitului și stabilizarea datoriei sunt esențiale pentru ratingul suveran al României
Perspectivele reducerii deficitelor aflate la un nivel ridicat record și stabilizarea creșterii rapide a datoriei publice reprezintă elementul central al evaluării ratingului suveran al României, după alegerile prezidențiale de luna trecută, se arată într-un raport al agenției de evaluare financiară Fitch Ratings. După ani de derap
Hanga (BVB), despre Contrapartea Centrală:Contextul, spre deosebire de acum doi - trei ani, nu ne mai ajută
Procesul de realizare a Contrapărții Centrale continuă, dar contextul, spre deosebire de acum doi sau trei ani, nu mai este la fel de favorabil, a explicat, joi, președintele Consiliului de Administrație al Bursei de Valori București, Radu Hanga, la un eveniment de specialitate. 'Se face, suntem în proces, nu sunt lucruri noi legate
CONAF: România are nevoie de reforme structurale, de un buget solid și de o viziune pe termen lung
România are nevoie de reforme structurale, de un buget solid și de o viziune pe termen lung, nu de soluții de avarie care să transmită mesaje fiscale greșite într-un moment deja critic pentru economie, susțin reprezentanții Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). Potrivit unui comunicat al organizației, propu
Ministrul Finanțelor solicită demiterea imediată a directorilor de la Salrom și Apele Române
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a solicitat în ședința de Guvern de joi, demiterea directorilor de la Salrom și Apele Române. 'În cadrul ședinței de guvern de astăzi, am cerut demiterea directorilor de la Salrom și Apele Române. Este inacceptabil ce s-a întâmplat ieri la Praid! În timp ce, la
Petrescu (ASF): Am plătit către stat 53 de milioane lei anul trecut; estimez că o să plătim 85 de milioane anul acesta
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a plătit către stat 53 de milioane de lei în 2024, în baza obligației legale, iar anul acesta ar putea plăti 85 de milioane de lei, a declarat, joi, președintele Autorității, Alexandru Petrescu, la un eveniment de specialitate. 'În ciuda incidenței Legii 296/2023 care restr&aci
Ivan: Plăţile către salariaţii de la Şantierul Naval Mangalia se vor face, din august, 100%; vor începe şi plăţile restante
Peste 800 de oameni au fost aduși la muncă la Șantierul Naval Damen Mangalia, datorită unui operator economic important ce își repară navele acolo, iar în august plățile către salariați vor fi făcute 100%, urmând să înceapă și plățile restate, a declarat, joi, la briefingul de la finalul ședinței de Guvern, ministrul Economiei, Digitalizării,
Sorin Topor: ICI București sprijină implementarea digitalizării și a tehnologiilor emergente
Institutului Național de Cercetare - Dezvoltare în Informatică - ICI București este implicat direct și sprijină implementarea digitalizării și a tehnologiilor emergente, a declarat, joi, la un eveniment de specialitate, Sorin Topor, expert în securitate cibernetică în Serviciului Protecția Infrastructurilor Critice din cadrul ICI București.
Antreprenorii sociali ar putea crea 100.000 de noi locuri de muncă în următorii 5 ani (asociație)
Numărul de salariați din România ar putea crește cu 100.000 de persoane în următorii cinci ani dacă afacerile din sectorul economiei sociale ar beneficia de instrumente de finanțare potrivite, care să le ajute să se dezvolte, arată estimările Social Finance Association (SFA). Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, afacerile din domeniul economiei
ANIS: România are nevoie de un plan de consolidare bazat pe digitalizare, investiții productive și combaterea evaziunii
România are nevoie de un plan de consolidare bazat pe digitalizare, investiții productive și combaterea evaziunii, nu pe supraimpozitarea segmentelor deja performante sau vulnerabile, susțin reprezentanții Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS). 'Într-o lume în transformare accelerată, România nu poate merg
Tinerii din Bulgaria și România sunt cei mai săraci din UE
România avea, în 2024, a doua cea mai ridicată rată de deprivare materială și socială severă în rândul tinerilor (cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani) din rândul statelor membre UE, de 14,7%, în condițiile în care media la nivelul blocului comunitar era de 5,8%,