logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

CSALB: Valoarea beneficiilor obţinute de consumatori anul trecut a depăşit 3,3 milioane de euro

Imagine din galeria Agerpres

Numărul de dosare constituite la nivelul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în 2023 a urcat la 758, de la 658 în 2022, cel al soluţionărilor amiabile a scăzut la 555, de la 592 anterior, iar valoarea beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor cu băncile a depăşit 3,3 milioane de euro, conform datelor prezentate marţi în cadrul unei conferinţe de presă.

"Ceea ce ne bucură cel mai tare este că, dincolo de numărul de cereri pe care le primim la CSALB, am avut şi un număr record de dosare. Asta înseamnă că, din cererile primite din partea consumatorilor, băncile au fost de acord să transforme aceste cereri în dosare. Sunt peste 750 de dosare constituite pe parcursul anului 2023. Evident că o parte dintre cererile pe care le-am primit în 2023 se pot constitui în dosare în 2024 pentru că e o procedură de câteva săptămâni care se derulează de la momentul în care primim cererea până când solicităm băncii intrarea în procedură de soluţionare alternativă, până se desemnează conciliatorul şi până se ajunge la o soluţie evident. Ceea ce este foarte important de menţionat este că băncile sunt dispuse să negocieze. Motivele sunt unele evidente, procedura de soluţionare alternativă versus cea din instanţă este mult mai scurtă. Avem la dispoziţie, potrivit prevederilor legale, 90 de zile pentru soluţionarea unui dosar. Ceea ce se întâmplă în instanţă ştiţi foarte bine că durează mult mai mult. O procedură formalistă în instanţele de judecată de drept comun durează minimum un an şi jumătate - doi, până chiar la şapte. Au fost dosare care au durat chiar şi şapte ani până când s-au soluţionat", a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

CSALB a primit, anul trecut, 2.932 de cereri de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.885 cereri) şi IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. Începând din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu instituţiile de credit.

În 2023, băncile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decât în 2022. Astfel, s-au format 754 de dosare de negociere cu băncile şi doar 4 cu IFN-urile.

Doar în 8 din 100 de negocieri părţile nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatori şi nu s-au înţeles. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienţă a concilierii de la înfiinţarea CSALB (92%).

Alte 555 de înţelegeri între consumatori şi bănci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin înţelegere directă, după ce consumatorii au trimis cererile către CSALB. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva şi fără aportul unui conciliator al Centrului sau care nu ţineau de condiţii ce puteau fi negociate, cum sunt cererile de ştergere a înregistrărilor în Biroul de Credit.

Potrivit unui comunicat al entităţii, timpul mediu de negociere cu banca anul trecut a fost de 24 de zile. Deşi, conform legii (OG 38/2015), timpul maxim de găsire a unei soluţii prin conciliere este de 90 de zile şi poate depăşi acest termen în cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea soluţionării alternative la instanţă a crescut constant în ultimii ani.

Cele mai rapide înţelegeri au fost finalizate în 2023 într-o singură zi (14 cazuri) sau în două zile (37 cazuri). Au existat şi 31 de negocieri mult mai dificile, care s-au încheiat după mai mult de 100 de zile.

Conform CSALB, peste 11,3 milioane de euro reprezintă suma totală a beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor purtate între 2016-2023 în cadrul entităţii. Cea mai mare sumă rezultată din negocieri s-a înregistrat anul trecut, de 3,3 milioane euro, cu peste 60% mai mare decât în 2022.

În medie, un consumator a obţinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtată anul trecut. De altfel, beneficiile de până în 5.000 de euro reprezintă jumătate dintre înţelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezintă diminuări ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobânzii, scăderea ratelor şi chiar ştergerea întregii datorii (în cazuri dificile).

Peste 500 de procese purtate în instanţele din România au fost soluţionate amiabil în ultimii trei ani, în cadrul CSALB. Băncile şi judecătorii au propus consumatorilor soluţionarea alternativă, prin conciliere, de la primul termen de judecată. Astfel, consumatorii au redus timpul în care şi-au rezolvat problema (de la câţiva ani în instanţă, la o medie de 30 de zile în ultimii ani, în cadrul CSALB) şi au beneficiat de gratuitatea concilierii pentru persoanele fizice, în schimbul cheltuielilor pe care le implică un proces.

"Noi încercăm să declanşăm organizarea unei serii de evenimente cu ajutorul magistraţilor, şi vorbesc aici de judecători, care să aducă la cunoştinţa consumatorilor, atunci când ajung în instanţă, şi vor să recurgă la această metodă de soluţionare clasică, faptul că există această procedură de soluţionare alternativă...Evident că este şi în favoarea acestora, a judecătorilor. Reducerea numărului de litigii din instanţă înseamnă degrevarea instanţelor cu numărul respectiv de dosare. Deci dacă vreţi putem să punem şi problema aşa: instanţele au fost degrevate de 502 dosare în ultimii ani. Consumatorii nu ştiu de existenţa Centrului de Soluţionare Alternativă. Informaţia venită din partea unui magistrat nu face decât să crească încrederea consumatorului că această variantă este o variantă fezabilă, eficientă şi în favoarea şi a lui şi a băncii şi a judecătorului", a spus Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)

Afisari: 12

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 17-05-2025 12:27

INS: Producția de cărbune a scăzut cu 2,2% în trimestrul I 2025; importurile s-au redus cu 50,5%

Producția de cărbune a României s-a cifrat în primele trei luni din 2025 la 505.000 tone echivalent petrol (tep), fiind cu 2,2% mai mică (minus 11.200 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada men

Economic 16-05-2025 18:50

Bitdefender: Escrocherie deepfake cu candidații la Președinție

Producătorul global de soluții de securitate informatică Bitdefender avertizează asupra unei noi escrocherii online care folosește tehnologia deepfake pentru a crea videoclipuri false cu figuri politice cunoscute, în preajma alegerilor prezidențiale din România. 'Aceste clipuri generate cu ajutorul inteligenței artificiale &ici

Economic 16-05-2025 18:02

Greenpeace, despre cererea de chemare în judecată formulată de Romgaz: Nu am primit nicio înștiințare de plată

Greenpeace România transmite că nu a primit nicio înștiințare de plată privind cheltuielile de judecată către Romgaz, că nu este în incapacitatea de plată și că acest dosar este doar o încercare de intimidare. Aceste precizări vin în urma anunțului de vineri al ministrului Energiei, Sebastian Burduja, conform căro

Economic 16-05-2025 17:27

Control operativ al ANPC la depozitele Antrefrig din sectorul 2; amenzi de 207.000 lei

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au efectuat vineri un control operativ la depozitele Antrefrig din sectorul 2 și au aplicat, în urma deficiențelor constatate, amenzi în valoare de 207.000 lei, informează ANPC printr-un comunicat.

Economic 16-05-2025 17:01

TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Universitatea Craiova

Liniile 1, 4, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de sâmbătă, 17 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Universitatea Craiova, programat de la ora 20:00, pe Arena Națională, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucu

Economic 16-05-2025 16:37

O schemă frauduloasă de colectare a datelor personale și bancare utilizează identitatea brandului Notino (DNSC)

O tentativă de fraudă care folosește numele brandului Notino este în desfășurare în mediul online, iar această schemă este menită să colecteze datele personale și bancare ale utilizatorilor, atenționează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-o

Economic 16-05-2025 15:45

Experții DNSC avertizează asupra unui risc cu impact ridicat de malware livrat prin Google Calendar

Un malware este livrat prin intermediul invitațiilor din Google Calendar care conțin linkuri către fișiere sau pagini controlate de către hackeri, avertizează experții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-un articol postat, vineri, pe site-ul instituției. 'Cercetătorii în securitate cibernetică de

Economic 16-05-2025 15:43

BNR: Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025

Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025, pe fondul unor efecte de bază și al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică, dar va descrește apoi, timp de patru trimestre, potrivit unui comunicat de presă al Băncii Naționale a României. În ședința de

Economic 16-05-2025 15:31

Prezidențiale2025 / Boloș: Am votat astăzi la Bruxelles pentru calea europeană a României

Ministrul Investițiile și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a transmis că a votat vineri, la Bruxelles, pentru calea europeană a României, deoarece Uniunea Europeană, 'cu toate rigiditățile ei', ne-a împins să facem reforme necesare pentru țară. 'Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană

Economic 16-05-2025 15:29

BNR: Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală

Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală, iar în ultima perioadă, ieșirile de capital au crescut semnificativ, sub diverse forme, se arată într-un comunicat al Băncii Naționale a României. Potrivit BNR, aceste schimbări au avut un im

Economic 16-05-2025 15:05

BNR menține dobânda cheie la 6,50% pe an

Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României a decis, vineri, să mențină rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,50% pe an, informează banca centrală printr-un comunicat. De asemenea, CA al BNR a hotărât păstrarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an și a ratei

Economic 16-05-2025 14:55

ANCOM: Sectorul de telecomunicații din România a raportat venituri în scădere cu 5%, în 2024

Veniturile sectorului de telecomunicații din România au scăzut, în cursul anului trecut, față de 2023, cu 5%, până la 16,1 miliarde de lei (aproximativ 3,2 miliarde de euro), reiese din datele publicate, vineri, de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Raportul de date statist

Economic 16-05-2025 14:25

Oamenii preferă divertismentul local și spectacolele live însă tehnologia rămâne un element esențial (studiu)

Activitățile locale (48%) și live (46%) reprezintă cele mai frecvente alegeri ale consumatorilor în materie de divertisment la nivel global în ultimul an, iar generațiile mai în vârstă apreciază formatele facilitate de tehnologie într-o măsură comparabilă cu Generația Z, relevă un studiu privind atitudinea consumatorilor în context

Economic 16-05-2025 13:51

Încep lucrările de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de peste 112,4 milioane de lei

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a transmis vineri ordinul de începere a lucrărilor de modernizare la terminalele Aeroportului Internațional Henri Coandă, o investiție de 112,422 milioane de lei, din fonduri proprii. 'Ca urmare a aprobării proiectului tehnic 'Modernizarea terminalelor și a corpurilor de clădire existente la AIHCB',

Economic 16-05-2025 13:39

Moneda națională continuă să se deprecieze față de euro, cursul ajunge la 5,1033 lei/euro

Moneda națională s-a depreciat vineri în raport cu euro, care a fost calculat de Banca Națională a României (BNR) la 5,1033 lei, în creștere cu 0,01 bani față de cotația precedentă, de 5,1032 lei. Leul a pierdut teren și în fața dolarului american, care a fost cotat la 4,5563 lei, în urcare cu 0,09 bani (+0,02%), comparati