logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

CSALB: Valoarea beneficiilor obţinute de consumatori anul trecut a depăşit 3,3 milioane de euro

Imagine din galeria Agerpres

Numărul de dosare constituite la nivelul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în 2023 a urcat la 758, de la 658 în 2022, cel al soluţionărilor amiabile a scăzut la 555, de la 592 anterior, iar valoarea beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor cu băncile a depăşit 3,3 milioane de euro, conform datelor prezentate marţi în cadrul unei conferinţe de presă.

"Ceea ce ne bucură cel mai tare este că, dincolo de numărul de cereri pe care le primim la CSALB, am avut şi un număr record de dosare. Asta înseamnă că, din cererile primite din partea consumatorilor, băncile au fost de acord să transforme aceste cereri în dosare. Sunt peste 750 de dosare constituite pe parcursul anului 2023. Evident că o parte dintre cererile pe care le-am primit în 2023 se pot constitui în dosare în 2024 pentru că e o procedură de câteva săptămâni care se derulează de la momentul în care primim cererea până când solicităm băncii intrarea în procedură de soluţionare alternativă, până se desemnează conciliatorul şi până se ajunge la o soluţie evident. Ceea ce este foarte important de menţionat este că băncile sunt dispuse să negocieze. Motivele sunt unele evidente, procedura de soluţionare alternativă versus cea din instanţă este mult mai scurtă. Avem la dispoziţie, potrivit prevederilor legale, 90 de zile pentru soluţionarea unui dosar. Ceea ce se întâmplă în instanţă ştiţi foarte bine că durează mult mai mult. O procedură formalistă în instanţele de judecată de drept comun durează minimum un an şi jumătate - doi, până chiar la şapte. Au fost dosare care au durat chiar şi şapte ani până când s-au soluţionat", a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

CSALB a primit, anul trecut, 2.932 de cereri de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.885 cereri) şi IFN-urilor (1.047 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. Începând din anul 2016, CSALB a primit aproximativ 15.000 de cereri de negociere cu instituţiile de credit.

În 2023, băncile au acceptat cu 100 mai multe cereri trimise de consumatori decât în 2022. Astfel, s-au format 754 de dosare de negociere cu băncile şi doar 4 cu IFN-urile.

Doar în 8 din 100 de negocieri părţile nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatori şi nu s-au înţeles. Conciliatorii CSALB au avut, astfel, cel mai mare procent de eficienţă a concilierii de la înfiinţarea CSALB (92%).

Alte 555 de înţelegeri între consumatori şi bănci/IFN-uri s-au rezolvat amiabil, prin înţelegere directă, după ce consumatorii au trimis cererile către CSALB. Majoritatea acestora erau probleme simple, care se puteau rezolva şi fără aportul unui conciliator al Centrului sau care nu ţineau de condiţii ce puteau fi negociate, cum sunt cererile de ştergere a înregistrărilor în Biroul de Credit.

Potrivit unui comunicat al entităţii, timpul mediu de negociere cu banca anul trecut a fost de 24 de zile. Deşi, conform legii (OG 38/2015), timpul maxim de găsire a unei soluţii prin conciliere este de 90 de zile şi poate depăşi acest termen în cazul negocierilor mai complicate, rapiditatea soluţionării alternative la instanţă a crescut constant în ultimii ani.

Cele mai rapide înţelegeri au fost finalizate în 2023 într-o singură zi (14 cazuri) sau în două zile (37 cazuri). Au existat şi 31 de negocieri mult mai dificile, care s-au încheiat după mai mult de 100 de zile.

Conform CSALB, peste 11,3 milioane de euro reprezintă suma totală a beneficiilor obţinute de consumatori în urma negocierilor purtate între 2016-2023 în cadrul entităţii. Cea mai mare sumă rezultată din negocieri s-a înregistrat anul trecut, de 3,3 milioane euro, cu peste 60% mai mare decât în 2022.

În medie, un consumator a obţinut beneficii de 5.000 de euro dintr-o negociere purtată anul trecut. De altfel, beneficiile de până în 5.000 de euro reprezintă jumătate dintre înţelegerile intermediate de CSALB. Sumele reprezintă diminuări ale costului creditului prin: reducerea sau eliminarea unor comisoane, diminuarea dobânzii, scăderea ratelor şi chiar ştergerea întregii datorii (în cazuri dificile).

Peste 500 de procese purtate în instanţele din România au fost soluţionate amiabil în ultimii trei ani, în cadrul CSALB. Băncile şi judecătorii au propus consumatorilor soluţionarea alternativă, prin conciliere, de la primul termen de judecată. Astfel, consumatorii au redus timpul în care şi-au rezolvat problema (de la câţiva ani în instanţă, la o medie de 30 de zile în ultimii ani, în cadrul CSALB) şi au beneficiat de gratuitatea concilierii pentru persoanele fizice, în schimbul cheltuielilor pe care le implică un proces.

"Noi încercăm să declanşăm organizarea unei serii de evenimente cu ajutorul magistraţilor, şi vorbesc aici de judecători, care să aducă la cunoştinţa consumatorilor, atunci când ajung în instanţă, şi vor să recurgă la această metodă de soluţionare clasică, faptul că există această procedură de soluţionare alternativă...Evident că este şi în favoarea acestora, a judecătorilor. Reducerea numărului de litigii din instanţă înseamnă degrevarea instanţelor cu numărul respectiv de dosare. Deci dacă vreţi putem să punem şi problema aşa: instanţele au fost degrevate de 502 dosare în ultimii ani. Consumatorii nu ştiu de existenţa Centrului de Soluţionare Alternativă. Informaţia venită din partea unui magistrat nu face decât să crească încrederea consumatorului că această variantă este o variantă fezabilă, eficientă şi în favoarea şi a lui şi a băncii şi a judecătorului", a spus Alexandru Păunescu.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. AGERPRES/(AS - autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)

Afisari: 15

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 08-06-2025 11:56

Burduja: Consumul mic de energie din Duminica Rusaliilor nu creează probleme pentru sistemul energetic național

Sistemul energetic național funcționează fără probleme, chiar dacă, în Duminica Rusaliilor, se înregistrează un consum mic de energie, aproximativ 3.700 MW, similar celui din zilele de Paște, a anunțat duminică ministrul Energiei, Sebastian Burduja. Potrivit ministrului Energiei, la această oră producția de energie a României

Economic 08-06-2025 11:52

Românii aleg tot mai mult în ultimii ani vacanțele organizate cu experiențe autentice

Românii preferă tot mai mult vacanțele organizate, atât în țară cât și în străinătate, punând accent pe explorarea tradițiilor, descoperirea culturii locale și a gastronomiei autentice, susține Marilena Milian, ghid turistic cu peste 14 ani de experiență. 'Turiștii sunt tot mai interesați de destinații c

Economic 08-06-2025 11:10

Experții în securitate cibernetică recomandă 'curățenia de primăvară' digitală a conturilor online nefolosite

Conturile online inactive reprezintă un risc de securitate, atât în plan personal, cât și profesional, întrucât acestea pot deveni o țintă ușoară pentru infractorii cibernetici, iar ca atare este nevoie de o 'curățenie de primăvară' digitală, recomandă specialiștii în securitate cibernetică. 'Ave

Economic 08-06-2025 10:43

Mediul de afaceri cere partidelor politice menținerea cotei unice și reducerea cheltuielilor publice neesențiale

Menținerea cotei unice, reducerea cheltuielilor publice neesențiale, accelerarea digitalizării și maximizarea absorbției fondurilor europene sunt câteva din recomandările formulate de organizațiile mediului de afaceri într-un apel comun transmis duminică liderilor partidelor parlamentare, în contextul dezbaterilor privind măsurile de redresare econo

Economic 08-06-2025 10:33

ONRC: Numărul firmelor dizolvate, în creștere cu 6,81% în primele patru luni din 2025

Numărul firmelor dizolvate a crescut cu 6,81%, în primele patru luni din 2025, până la 17.253, față de 16.153 în perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în București, respectiv 3.375 de firme (&icir

Economic 08-06-2025 10:07

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 7,6% în aprilie 2025

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 7,6%, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna precedentă, până la 594,9 milioane de lei, de la 552,5 milioane de lei în februarie, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF) și consultate de AGERPRES. Arieratele de peste 90 de zile s-au majorat cu 4

Economic 08-06-2025 09:52

Report la Joker de peste 4,19 milioane de euro, la tragerile de duminică

Noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc sunt programate duminică, după ce la tragerile de joi s-au acordat peste 17.000 de câștiguri în valoare totală de peste 1,16 milioane de lei, a anunțat Loteria Română. La Loto 6/49, la categoria I, se înregistrează un report în valoare de pe

Economic 07-06-2025 14:20

ONRC: 6.584 firme și-au suspendat activitatea în primele patru luni ale anului

Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea în primele patru luni din 2025 a fost de 6.584, în scădere cu 13,3% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe companii care și-au suspendat activitatea au fost din București, respectiv 759

Economic 07-06-2025 12:16

Ministerul Agriculturii modifică unele termene de sprijin financiar pentru fermierii din sectorul vitivinicol

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) modifică unele termene de sprijin financiar în favoarea fermierilor din sectorul vitivinicol afectați de condițiile meteorologice nefavorabile din primăvara acestui an. Ministerul a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru completarea anexei la Ordinul nr. 1

Economic 07-06-2025 12:02

Grindeanu: Lucrările la drumul de legătură dintre A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%

Stadiul lucrărilor la drumul de legătură dintre Autostrada A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%, a declarat, sâmbătă, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o postare pe Facebook.

Economic 07-06-2025 10:18

Alexandru Bociu (ANSVSA): Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv

Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv: autorități, profesioniști din industrie, cercetători și consumatori, a afirmat, sâmbătă, dr. Alexandru Bociu, președintele Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), de Ziua Internațională a Siguranței Alimentare, sărbătorită anual pe 7 iunie.

Economic 07-06-2025 08:58

BNR: Rata creditelor neperformante a urcat la 2,53%, la finele lunii martie 2025

Rata creditelor neperformante era, la finele lunii martie 2025, de 2,53%, în creștere față de nivelul din decembrie 2024, de 2,48%. În martie 2024, rata creditelor neperformante a fost de 2,41%, conform datelor centralizate de Banca Națională a României (BNR). La sfârșitul lunii martie, în Româ

Economic 06-06-2025 19:00

România trebuie să acționeze urgent pentru combaterea sărăciei energetice și reducerea volatilității pieței (federații din energie)

O eventuală reducere a TVA la energie este o măsură echitabilă, cu potențialul de a atenua efectele volatilității pieței, iar România trebuie să adopte de urgență mai multe măsuri concrete și echitabile pentru a combate sărăcia energetică, consideră Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) și Federația Patronală a Energiei (FPE).

Economic 06-06-2025 16:54

Tentativă de fraudă folosind identitatea DNSC

Directoratul Național de Securitate Cibernetică atrage atenția asupra unei noi tentative de înșelătorie care circulă online sub forma unei așa-zise citații oficiale. Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a in

Economic 06-06-2025 16:37

Consumatorii de energie care depășesc 255 kWh pe lună ar putea beneficia de facturi mai mici, din iulie

Aproximativ 1,45 milioane locuri de consum, 17% din total, au un consum mediu lunar mai mare de 255 kWh, unde prețul final facturat al energiei electrice nu poate depăși 1,3 lei/kWh, iar pentru aceștia, după 1 iulie, facturile ar putea să scadă cu 20%, a precizat vineri ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Din 8,7 milioane de locuri de consum casnic, pe