Şeful ARF, despre trenurile pe hidrogen: Avem semnale de la mai mulţi producători că sunt interesaţi de a veni la licitaţie

Mai mulţi producători de material rulant sunt real interesaţi de a participa la licitaţia pentru achiziţia de trenuri pe hidrogen, după ce am separat achiziţia de hidrogen de achiziţia de vehicule şi mentenanţă, pentru a reduce riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul, a declarat, marţi, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.
"Este unul dintre proiectele cele mai complicate pe care le avem în portofoliu, pentru că vorbim despre o tehnologie nouă care de abia pătrunde la nivel european şi mondial. Industria, deşi la începuturile elaborării PNRR a fost entuziasmată şi a promovat această tehnologie, astfel încât în interiorul documentului pe PNRR avem această obligaţie de a cumpăra neapărat trenuri pe hidrogen, se pare că realitatea este puţin mai diferită faţă de ceea ce suporta hârtia în urmă cu 4 ani şi, în consecinţă, a trebuit să coborâm ştacheta, astfel încât să putem să găsim, sperăm noi, punctul median între ceea ce cerem în numele cetăţeanului român, pentru că vorbim de bani publici până la urmă şi vrem ca aceştia să fie gestionaţi cum trebuie, şi ceea ce poate să ofere industria. (...) Am separat achiziţia de hidrogen, de gaz, de achiziţia de vehicule şi mentenanţă pentru ca să reducem din riscurile pe care ar trebui să şi le asume furnizorul care trebuia să vină în licitaţie şi, în consecinţă, acum avem semnale din partea mai multor producători că sunt real interesaţi de a veni la licitaţie şi nutrim speranţa că data de 15 martie va rămâne data de depunere a documentaţiilor şi vom avea de data aceasta documentaţii conforme şi nu vom mai fi nevoiţi să anulăm din cauză de documentaţie neconformă", a explicat Roşeanu.
Declaraţiile au fost făcute cu prilejul ceremoniei de semnare a contractului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R), câştigat de producătorul polonez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA).
Roşeanu a admis că aceste trenuri trebuie să fie livrate până în 2026, achiziţia lor fiind prevăzută în PNRR.
"Avem un termen mai lung de recepţie, cu toate documentele de autorizare prevăzute în noua documentaţie, astfel încât să ne mulăm pe cerinţa minimă a finanţatorului, respectiv ca trenurile să fie livrate în calendarul de august 2026. Da, tot scenariul nostru în acest moment este august 2026, pentru că asta scrie în regulamentele europene astăzi, deci nu putem să ne facem scenarii optimiste că s-ar modifica ceva în legislaţie", a punctat şeful ARF, întrebat de jurnalişti dacă s-ar putea pierde finanţarea pe motiv că licitaţia încă este în desfăşurare.
La rândul său, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a dat asigurări că nu se va pierde finanţarea pentru achiziţia trenurilor pe hidrogen.
"La Ministerul Transporturilor noi nu am pierdut nicio sumă, niciun euro, chiar dacă a fost redus PNRR, aşa cum bine ştiţi, cu aproximativ 2 miliarde faţă de cât fusese aprobat iniţial. Inclusiv la MTI am vorbit de o reducere, şi asta pe componenta de grant, nu de împrumut, dacă vorbim de cele două componente din PNRR. Sumele astea care au fost reduse din PNRR ştiţi foarte bine că au fost aprobate în Fondul de modernizare. De asemenea, discuţiile pe care le-am avut cu cei care gestionează acest Fond de modernizare mă fac optimist, ca din cele, cred că astăzi sunt strânse în acest fond undeva în jur de 15 miliarde de euro, eu cred că o treime, aproximativ 4-5 miliarde de euro, putem să le accesăm noi pentru ceea ce înseamnă transportul pe calea ferată. Şi discuţiile sunt mai mult decât promiţătoare. Ce pot să vă spun eu este că nu se va pierde niciun leu", a susţinut ministrul.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anulat, la începutul lunii noiembrie 2023, procedura de achiziţie a 12 trenuri pe hidrogen, în condiţiile existenţei depunerii unei singure oferte neconforme, potrivit informaţiilor transmise AGERPRES de către instituţie.
Potrivit sursei citate, ARF a transmis în SICAP raportul procedurii privind anularea licitaţiei, pe motivul depunerii unei singure oferte neconforme (componenta tehnică). Conform procedurilor legale, oferta financiară nu a mai fost consultată de comisia de evaluare a ARF.
Comisia de evaluare, împreună cu echipa de experţi cooptaţi ai Băncii Europene de Investiţii (BEI-PASSA), a constatat o serie de neconformităţi semnificative care nu au putut fi clarificate de ofertant, respectiv Asocierea SC Alstom Transport SA (lider) şi Linde Gaz România SRL (asociat). De exemplu, au fost propuse: o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât şi din cel al numărului de kilometri posibil parcurşi pe an; calendarul de livrare a primului tren şi cel de livrare a seriei mult mai mari decât cele solicitate, în contextul constrângerilor temporale ale PNRR; caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren).
Procedura de achiziţii a fost aferentă proiectului de achiziţii a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanţă a trenurilor şi de asigurare a alimentării cu hidrogen pe o perioadă corelată cu durata de viaţă a vehiculelor, introdus la finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) în 2021.
Ulterior, la sfârşitul anului trecut, pe 27 decembrie, ARF a relansat licitaţia pentru achiziţia trenurilor pe hidrogen, precum şi a serviciilor de mentenanţă şi reparaţii necesare funcţionării respectivelor automotoare.
La această nouă încercare de a duce la bun sfârşit achiziţia finanţată cu fonduri PNRR, ARF a făcut câteva modificări ale strategiei de achiziţie. Astfel, achiziţia serviciilor de alimentare cu hidrogen a trenurilor va fi o procedură separată (furnizorul de trenuri va asista ARF în elaborarea specificaţiilor tehnice, astfel încât serviciile de alimentare sa fie coordonate cu caracteristicile tehnice ale trenurilor şi caracteristicile de exploatare); fiabilitatea trenurilor este mai scăzută, comparativ cu ramele electrice achiziţionate în cadrul celorlalte proceduri (pentru a se lua în considerare aspectele încă inovative ale tehnologiei); numărul minim de locuri pe scaune (120) ţine cont de trenurile real produse şi autorizate sau în curs de autorizare în Europa.
Nu în ultimul rând, au fost făcute corecturi bazate pe observaţiile primite atât în derularea anterioară a procedurii cât şi în celelalte proceduri de achiziţii trenuri.
Durata serviciilor pentru mentenanţă şi reparaţii, prevăzută în contract, este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adiţional.
Valoarea achiziţiei este cuprinsă între 1,596 miliarde de lei fără TVA şi 2,468 miliarde de lei fără TVA, în funcţie de durata serviciilor conexe contractului - 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni.
Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, "Componenta 4 - Transport sustenabil" şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Potrivit sursei citate, cele 12 automotoare vor fi utilizate pe următoarele linii neelectrificate: Bucureşti - Piteşti; Bucureşti - Aeroportul Internaţional Henri Coandă; Bucureşti - Târgovişte; Bucureşti - Piteşti - Slatina - Craiova; Piteşti - Curtea de Argeş.
În condiţiile în care peste 50% din reţeaua României este neelectrificată şi ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziţie trenuri pe hidrogen reprezintă o soluţie tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare. AGERPRES/(A - autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
ONRC: 6.584 firme și-au suspendat activitatea în primele patru luni ale anului
Numărul firmelor care și-au suspendat activitatea în primele patru luni din 2025 a fost de 6.584, în scădere cu 13,3% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe companii care și-au suspendat activitatea au fost din București, respectiv 759
Ministerul Agriculturii modifică unele termene de sprijin financiar pentru fermierii din sectorul vitivinicol
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) modifică unele termene de sprijin financiar în favoarea fermierilor din sectorul vitivinicol afectați de condițiile meteorologice nefavorabile din primăvara acestui an. Ministerul a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru completarea anexei la Ordinul nr. 1
Grindeanu: Lucrările la drumul de legătură dintre A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%
Stadiul lucrărilor la drumul de legătură dintre Autostrada A1 (Arad - Timișoara) și DN 69 se apropie de 70%, a declarat, sâmbătă, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, într-o postare pe Facebook.
Alexandru Bociu (ANSVSA): Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv
Siguranța alimentară este rezultatul unui efort colectiv: autorități, profesioniști din industrie, cercetători și consumatori, a afirmat, sâmbătă, dr. Alexandru Bociu, președintele Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), de Ziua Internațională a Siguranței Alimentare, sărbătorită anual pe 7 iunie.
BNR: Rata creditelor neperformante a urcat la 2,53%, la finele lunii martie 2025
Rata creditelor neperformante era, la finele lunii martie 2025, de 2,53%, în creștere față de nivelul din decembrie 2024, de 2,48%. În martie 2024, rata creditelor neperformante a fost de 2,41%, conform datelor centralizate de Banca Națională a României (BNR). La sfârșitul lunii martie, în Româ
România trebuie să acționeze urgent pentru combaterea sărăciei energetice și reducerea volatilității pieței (federații din energie)
O eventuală reducere a TVA la energie este o măsură echitabilă, cu potențialul de a atenua efectele volatilității pieței, iar România trebuie să adopte de urgență mai multe măsuri concrete și echitabile pentru a combate sărăcia energetică, consideră Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) și Federația Patronală a Energiei (FPE).
Tentativă de fraudă folosind identitatea DNSC
Directoratul Național de Securitate Cibernetică atrage atenția asupra unei noi tentative de înșelătorie care circulă online sub forma unei așa-zise citații oficiale. Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a in
Consumatorii de energie care depășesc 255 kWh pe lună ar putea beneficia de facturi mai mici, din iulie
Aproximativ 1,45 milioane locuri de consum, 17% din total, au un consum mediu lunar mai mare de 255 kWh, unde prețul final facturat al energiei electrice nu poate depăși 1,3 lei/kWh, iar pentru aceștia, după 1 iulie, facturile ar putea să scadă cu 20%, a precizat vineri ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'Din 8,7 milioane de locuri de consum casnic, pe
Alte 47 de entități publice vor beneficia de finanțare pentru capacități de energie electrică din surse regenerabile
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a semnat vineri noi contracte de finanțare cu alte 47 entități publice pentru investiții în capacități de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsum, finanțate din Fondul pentru Modernizare, valoarea totală a investițiilor ridicându-se la aproape 325 milioane de lei. Conform unui c
DNSC: Vulnerabilitate critică de securitate cibernetică, descoperită la nivelul Cisco
O vulnerabilitate critică de securitate cibernetică, prin care un atacator neautentificat poate avea acces la rețea, folosind date de autentificare generate identic în anumite versiuni și platforme, a fost identificată la nivelul Cisco, informează Directoratul Național de Securitatea Cibernetică (DNSC), într-un comunicat de presă publicat vineri. &
Eurostat: România a avut în T1 cel mai semnificativ declin al ratei de ocupare a forței de muncă din UE
Rata de ocupare a forței de muncă a crescut cu 0,2% în zona euro și a rămas stabilă în UE, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu precedentele trei luni, însă România a fost statul membru UE care a înregistrat cel mai semnificativ declin al ratei de ocupare de la un trimestru la altul, arată datele publicate vineri de Ofi
CONAF: 200 de elevi testați și consiliați vocațional în Gorj vor participa la ateliere de carieră
Aproximativ 200 de elevi testați și consiliați vocațional în Gorj vor participa la atelierele de carieră facilitate de 19 profesori consilieri școlari, potrivit unui comunicat al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). Astfel, dintre cei 1.000 de elevi de gimnaziu (clasele a VIII a și a VII a) testați și consiliați
CCIR: Parteneriatul economic România-India depășește 1 miliard de euro
Comerțul dintre România și India a crescut la aproximativ 1 miliard de euro în 2024, țara noastră exportând aproape 155 de milioane de euro către India, dintre care 24 de milioane în servicii IT și software, potrivit secretarului general al Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Ovidiu Silaghi. Conform
FMI recomandă României renunțarea la cota unică de impozitare a veniturilor, creșterea TVA, a accizelor și a impozitului pe dividende
O echipă de experți de la Fondul Monetar Internațional au publicat vineri un set de recomandări pentru reformarea sistemului de taxe din România și transferului poverii fiscale dinspre taxarea muncii spre taxarea consumului și, într-o mai mică măsură, a capitalului, instituția estimând că, dacă sunt implementate integral, aceste propuneri ar putea g
Afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 3,8%, ca serie brută, la patru luni (INS)
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut, ca serie brută, cu 3,8% în primele patru luni ale acestui an, comparativ cu intervalul similar din 2024, conform datelor publicate, vineri, de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, în perioada ianuarie -