Împăcările dintre consumatori şi bănci în primele şase luni, în creştere cu 30% faţă de anul trecut (CSALB)

Băncile au acceptat spre negociere 420 de cereri trimise de consumatorii de servicii financiare către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), în primele şase luni din 2023, apetitul de negociere al băncilor fiind cu 27% mai mare faţă de perioada similară din 2022, arată CSALB, într-un comunicat transmis marţi AGERPRES.
Numărul negocierilor încheiate cu succes a crescut cu 30%.
"Astfel, până în acest moment, în 340 de cazuri consumatorii au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală - soluţie acceptată de ambele părţi), cu o treime mai mulţi decât în perioada similară din 2022. Alţi 290 de consumatori au ajuns la o înţelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Faţă de anul trecut, creşterea acestor înţelegeri directe este de 20%", se precizează în comunicat.
CSALB a iniţiat un Dialog Live online, în care consumatorii pot adresa întrebări conciliatorilor organizaţiei iar în prima jumătate a anului au avut loc patru astfel de întâlniri.
Referitor la comisioane, Mircea Stroe, conciliator CSALB, a explicat că existenţa unui simplu comision nu îl face abuziv pentru că dreptul unei bănci de a aplica un comision este strict reglementat. "Am avut anul acesta situaţii în care consumatorii s-au adresat CSALB cu privire la diverse comisioane şi am găsit împreună cu ei şi cu banca soluţii alternative, pentru că ei au înţeles că acele comisioane pe care le plăteau erau legale. Ce am putut să facem în cadrul negocierilor a fost să mai reducem din cuantumul acelor comisioane. Sau, în alte situaţii, a fost redusă marja de dobândă a băncii. Adică, un consumator a venit cu o problemă de comision, i s-a explicat, a înţeles, dar i-am găsit o soluţie alternativă care să satisfacă nevoia lui de diminuare a ratelor", a precizat Stroe.
La rândul său, Ionuţ Ştefan, conciliator CSALB, a vorbit despre darea în plată, subliniind că băncile nu îşi doresc să devină proprietarii locuinţelor, bunurilor mobile şi imobile, pentru că asta în termeni economici înseamnă costuri de administrare.
Un alt conciliator, Camelia Popa, a precizat că, în urma negocierilor cu banca în cadrul CSALB, majoritatea consumatorilor doresc să îşi diminueze rata lunară. După ce i se analizează situaţia financiară şi chiar se observă că acest consumator nu are resurse sau acestea i s-au diminuat, banca propune una sau două soluţii de rezolvare a problemei. "Noi analizăm propunerile împreună cu consumatorul şi revenim către bancă în situaţia în care consumatorul nu poate plăti ratele, în ciuda concesiilor făcute de bancă. Sunt mai multe runde de negocieri pentru că trebuie să ţinem cont de ceea ce poate plăti consumatorul. Degeaba i-ar oferi banca mai multe soluţii dacă acesta nu poate efectiv să achite datoria. Trebuie găsit un echilibru", a explicat aceasta.
Nela Petrişor, conciliator CSALB, afirmă că a remarcat anul acesta multe cereri pentru un termen de graţie în plata ratelor. "Consumatorii solicită o amânare de 3 luni, 6 luni şi chiar de un an, ceea ce am reuşit să obţin în urma negocierii cu una dintre bănci. Consumatorii au nevoie de această perioadă pentru că nu doar ratele au crescut, ci şi preţurile la energie, alimente, transport. A venit perioada aceasta după o altă perioadă grea din pandemie când mulţi au avut dificultăţi financiare. De aceea, unii consumatori vor o perioadă în care să respire şi să o poată lua de la capăt. Din fericire, băncile au reacţionat foarte bine pentru că şi banca doreşte să-şi păstreze clienţii. Iar un client care primeşte o astfel de înţelegere din partea băncii, cu siguranţă va rămâne un client fidel şi va angaja şi alte contracte cu acea bancă", a spus Nela Petrişor.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a menţionat, în context, că în prima jumătate a anului, CSALB a înregistrat cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor. Astfel, 95% dintre negocieri s-au încheiat cu acceptarea soluţiilor propuse de conciliatorii Centrului şi doar în 18 cazuri părţile nu au ajuns la un acord şi nu au acceptat soluţia conciliatorilor.
"Acest lucru demonstrează, pe de o parte, calitatea concilierilor, iar pe de alta, încrederea dintre consumatori şi bănci, care îi determină să ajungă mai uşor la o înţelegere cu beneficii reciproce. În primul semestru al anului consumatorii au trimis aproape 1.600 de solicitări către CSALB. Creşterea este de 17% faţă de numărul înregistrat în 2022, iar acest fapt a fost determinat de dificultăţile de plată cu care s-au confruntat consumatorii din cauza inflaţiei şi, implicit, a majorării dobânzilor la credite. Încurajăm băncile să continue această abordare de dialog cu consumatorii şi să găsească soluţii de reechilibrare a contractelor acolo unde realitatea socială şi financiară justifică sprijinul instituţiilor de credit", a afirmat Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă, precizează sursa citată. AGERPRES/(AS - autor: Andreea Marinescu, editor: Mariana Nica, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Hackerii utlizează kituri specifice pentrru a crea instantaneu pagini de phishing cu aspect credibil (expert)
Phishing-ul rămâne o amenințare deosebit de tenace în peisajul securității cibernetice, iar atacatorii apelează la kituri dedicate care generează automat astfel de pagini web înșelătoare, susțin experții Eset, într-un articol de specialitate publicat recent pe blogul din România. 'O metodă care a devenit tot m
ANM: Procesele de dezvoltare ale culturilor de primăvară se vor desfășura mai lent în zonele depresionare în nord și centru (agrometeo)
Ritmurile de vegetație la speciile de câmp și pomi-viticole vor avea o evoluție în general normală pe majoritatea suprafețelor agricole, pe parcursul următoarelor zile, iar în zonele depresionare din nordul și centrul țării procesele de creștere și dezvoltare ale culturilor de primăvară se vor desfășura ușor mai lent, potrivit prognozei agrometeorol
CNPP: 11.637 de beneficiari de pensii de serviciu, în aprilie 2025
Numărul beneficiarilor de pensii de serviciu a fost, în aprilie 2025, de 11.637 persoane, în creștere cu 35 persoane comparativ cu luna anterioară, din care 7.871 de beneficiari cu pensie din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat - BASS (contributivitate), conform datelor centralizate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Cei
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,4% în primul trimestru din 2025; importurile s-au majorat cu 28,5%
România a produs, în primele trei luni din 2025, o cantitate de țiței de 631.700 tone echivalent petrol (tep), cu 50.300 tep mai mică (-7,4%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). În schimb, importurile de țiței au totalizat, în ianu
Reportul la tragerea Joker depășește 3,7 milioane de euro
Reportul la tragerea Joker la categoria I a ajuns la peste 18,93 milioane de lei (peste 3,7 milioane de euro), informează Loteria Română. Duminică, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi Loteria Română a acordat peste 22.800 de câștiguri î
INS: Producția de cărbune a scăzut cu 2,2% în trimestrul I 2025; importurile s-au redus cu 50,5%
Producția de cărbune a României s-a cifrat în primele trei luni din 2025 la 505.000 tone echivalent petrol (tep), fiind cu 2,2% mai mică (minus 11.200 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de cărbune au fost, în perioada men
Bitdefender: Escrocherie deepfake cu candidații la Președinție
Producătorul global de soluții de securitate informatică Bitdefender avertizează asupra unei noi escrocherii online care folosește tehnologia deepfake pentru a crea videoclipuri false cu figuri politice cunoscute, în preajma alegerilor prezidențiale din România. 'Aceste clipuri generate cu ajutorul inteligenței artificiale &ici
Greenpeace, despre cererea de chemare în judecată formulată de Romgaz: Nu am primit nicio înștiințare de plată
Greenpeace România transmite că nu a primit nicio înștiințare de plată privind cheltuielile de judecată către Romgaz, că nu este în incapacitatea de plată și că acest dosar este doar o încercare de intimidare. Aceste precizări vin în urma anunțului de vineri al ministrului Energiei, Sebastian Burduja, conform căro
Control operativ al ANPC la depozitele Antrefrig din sectorul 2; amenzi de 207.000 lei
Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor au efectuat vineri un control operativ la depozitele Antrefrig din sectorul 2 și au aplicat, în urma deficiențelor constatate, amenzi în valoare de 207.000 lei, informează ANPC printr-un comunicat.
TPBI prelungește programul mai multor linii, pentru transportul spectatorilor meciului FCSB - Universitatea Craiova
Liniile 1, 4, 10, 40, 55, 86, 90, 104 și 311 vor avea un program de circulație prelungit în seara zilei de sâmbătă, 17 mai, pentru a asigura transportul spectatorilor ce vor asista la meciul de fotbal FCSB - Universitatea Craiova, programat de la ora 20:00, pe Arena Națională, informează Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucu
O schemă frauduloasă de colectare a datelor personale și bancare utilizează identitatea brandului Notino (DNSC)
O tentativă de fraudă care folosește numele brandului Notino este în desfășurare în mediul online, iar această schemă este menită să colecteze datele personale și bancare ale utilizatorilor, atenționează Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-o
Experții DNSC avertizează asupra unui risc cu impact ridicat de malware livrat prin Google Calendar
Un malware este livrat prin intermediul invitațiilor din Google Calendar care conțin linkuri către fișiere sau pagini controlate de către hackeri, avertizează experții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică (DNSC), într-un articol postat, vineri, pe site-ul instituției. 'Cercetătorii în securitate cibernetică de
BNR: Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025
Rata anuală a inflației își va prelungi evoluția fluctuantă până în trimestrul III 2025, pe fondul unor efecte de bază și al expirării schemei de plafonare a prețului la energia electrică, dar va descrește apoi, timp de patru trimestre, potrivit unui comunicat de presă al Băncii Naționale a României. În ședința de
Prezidențiale2025 / Boloș: Am votat astăzi la Bruxelles pentru calea europeană a României
Ministrul Investițiile și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a transmis că a votat vineri, la Bruxelles, pentru calea europeană a României, deoarece Uniunea Europeană, 'cu toate rigiditățile ei', ne-a împins să facem reforme necesare pentru țară. 'Am votat astăzi la Bruxelles. Din inima Europei, pentru calea europeană
BNR: Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală
Perioada electorală prelungită și tensiunile politice în creștere au inversat mișcările de capital de pe piața financiară locală, iar în ultima perioadă, ieșirile de capital au crescut semnificativ, sub diverse forme, se arată într-un comunicat al Băncii Naționale a României. Potrivit BNR, aceste schimbări au avut un im