Împăcările dintre consumatori şi bănci în primele şase luni, în creştere cu 30% faţă de anul trecut (CSALB)

Băncile au acceptat spre negociere 420 de cereri trimise de consumatorii de servicii financiare către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), în primele şase luni din 2023, apetitul de negociere al băncilor fiind cu 27% mai mare faţă de perioada similară din 2022, arată CSALB, într-un comunicat transmis marţi AGERPRES.
Numărul negocierilor încheiate cu succes a crescut cu 30%.
"Astfel, până în acest moment, în 340 de cazuri consumatorii au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală - soluţie acceptată de ambele părţi), cu o treime mai mulţi decât în perioada similară din 2022. Alţi 290 de consumatori au ajuns la o înţelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Faţă de anul trecut, creşterea acestor înţelegeri directe este de 20%", se precizează în comunicat.
CSALB a iniţiat un Dialog Live online, în care consumatorii pot adresa întrebări conciliatorilor organizaţiei iar în prima jumătate a anului au avut loc patru astfel de întâlniri.
Referitor la comisioane, Mircea Stroe, conciliator CSALB, a explicat că existenţa unui simplu comision nu îl face abuziv pentru că dreptul unei bănci de a aplica un comision este strict reglementat. "Am avut anul acesta situaţii în care consumatorii s-au adresat CSALB cu privire la diverse comisioane şi am găsit împreună cu ei şi cu banca soluţii alternative, pentru că ei au înţeles că acele comisioane pe care le plăteau erau legale. Ce am putut să facem în cadrul negocierilor a fost să mai reducem din cuantumul acelor comisioane. Sau, în alte situaţii, a fost redusă marja de dobândă a băncii. Adică, un consumator a venit cu o problemă de comision, i s-a explicat, a înţeles, dar i-am găsit o soluţie alternativă care să satisfacă nevoia lui de diminuare a ratelor", a precizat Stroe.
La rândul său, Ionuţ Ştefan, conciliator CSALB, a vorbit despre darea în plată, subliniind că băncile nu îşi doresc să devină proprietarii locuinţelor, bunurilor mobile şi imobile, pentru că asta în termeni economici înseamnă costuri de administrare.
Un alt conciliator, Camelia Popa, a precizat că, în urma negocierilor cu banca în cadrul CSALB, majoritatea consumatorilor doresc să îşi diminueze rata lunară. După ce i se analizează situaţia financiară şi chiar se observă că acest consumator nu are resurse sau acestea i s-au diminuat, banca propune una sau două soluţii de rezolvare a problemei. "Noi analizăm propunerile împreună cu consumatorul şi revenim către bancă în situaţia în care consumatorul nu poate plăti ratele, în ciuda concesiilor făcute de bancă. Sunt mai multe runde de negocieri pentru că trebuie să ţinem cont de ceea ce poate plăti consumatorul. Degeaba i-ar oferi banca mai multe soluţii dacă acesta nu poate efectiv să achite datoria. Trebuie găsit un echilibru", a explicat aceasta.
Nela Petrişor, conciliator CSALB, afirmă că a remarcat anul acesta multe cereri pentru un termen de graţie în plata ratelor. "Consumatorii solicită o amânare de 3 luni, 6 luni şi chiar de un an, ceea ce am reuşit să obţin în urma negocierii cu una dintre bănci. Consumatorii au nevoie de această perioadă pentru că nu doar ratele au crescut, ci şi preţurile la energie, alimente, transport. A venit perioada aceasta după o altă perioadă grea din pandemie când mulţi au avut dificultăţi financiare. De aceea, unii consumatori vor o perioadă în care să respire şi să o poată lua de la capăt. Din fericire, băncile au reacţionat foarte bine pentru că şi banca doreşte să-şi păstreze clienţii. Iar un client care primeşte o astfel de înţelegere din partea băncii, cu siguranţă va rămâne un client fidel şi va angaja şi alte contracte cu acea bancă", a spus Nela Petrişor.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a menţionat, în context, că în prima jumătate a anului, CSALB a înregistrat cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor. Astfel, 95% dintre negocieri s-au încheiat cu acceptarea soluţiilor propuse de conciliatorii Centrului şi doar în 18 cazuri părţile nu au ajuns la un acord şi nu au acceptat soluţia conciliatorilor.
"Acest lucru demonstrează, pe de o parte, calitatea concilierilor, iar pe de alta, încrederea dintre consumatori şi bănci, care îi determină să ajungă mai uşor la o înţelegere cu beneficii reciproce. În primul semestru al anului consumatorii au trimis aproape 1.600 de solicitări către CSALB. Creşterea este de 17% faţă de numărul înregistrat în 2022, iar acest fapt a fost determinat de dificultăţile de plată cu care s-au confruntat consumatorii din cauza inflaţiei şi, implicit, a majorării dobânzilor la credite. Încurajăm băncile să continue această abordare de dialog cu consumatorii şi să găsească soluţii de reechilibrare a contractelor acolo unde realitatea socială şi financiară justifică sprijinul instituţiilor de credit", a afirmat Păunescu.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă, precizează sursa citată. AGERPRES/(AS - autor: Andreea Marinescu, editor: Mariana Nica, editor online: Anda Badea)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
FPIOR: Orice creștere de TVA va închide multe afaceri din industria ospitalității din România
Orice creștere de TVA, chiar și de 1%, va închide foarte multe business-uri de dimensiuni mici și medii din industria ospitalității din România și va îngreuna activitatea tuturor celor care vor rămâne pe piață, se menționează într-un comunicat al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).
Burduja: După 1 iulie, continuăm cu sprijin pentru consumatorii vulnerabili; nimeni nu va fi lăsat în urmă
Consumatorii vulnerabili vor primi sprijin pentru facturile la energie după 1 iulie, odată cu liberalizarea pieței, mecanismul general de plafonare a prețurilor la energie urmând să fie înlocuit cu o abordare mai direcționată, mai eficientă și mai corectă social, menționează ministrul Energiei, într-un raport publicat, duminică, pe pagina sa de Face
Hidroelectrica alocă peste 4,6 milioane lei pentru servicii de dezvoltare software
Hidroelectrica alocă, din surse proprii, 4,61 milioane lei, fără TVA, pentru servicii de dezvoltare software, contractul urmând să fie încheiat pentru o perioadă de 37 de luni, potrivit unui anunț de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Conform sursei citate, obiectul achiziției implică, în principal, s
Bursa de la București a pierdut peste 9 miliarde lei la capitalizare, în această săptămână
Bursa de Valori București (BVB) a pierdut 9,02 miliarde de lei la capitalizare, respectiv 2,27%, în această săptămână, în timp ce valoarea tranzacțiilor cu acțiuni a scăzut cu 187,8 milioane de lei (-43,78%), în comparație cu săptămâna anterioară. Potrivit datelor publicate de BVB și consultate de AGERPRES, capitalizarea bursieră
Fondurile de pensii facultative, creștere cu 17%, la nivelul lunii aprilie
Fondurile de pensii facultative aveau active în valoare de 5,88 miliarde de lei, la finalul lunii aprilie 2025, în creștere cu 17% comparativ cu nivelul înregistrat la aceeași dată a anului anterior, conform unui raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). 'Cele mai multe investiții au fost efectuate local (95%), majoritatea f
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb, în limite satisfăcătoare în cea mai mare parte a țării (agrometeo)
Aprovizionarea cu apă în cultura de porumb se va situa în limite satisfăcătoare pe parcursul următoarelor zile, apropiate de optim și optime, în cea mai mare parte a țării, potrivit prognozei agrometeorologice emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM) valabilă până pe 20 iunie. 'În cultura de porumb, aprovizionare
Producția de gaze a scăzut cu 1,4% în primele patru luni din 2025; importurile s-au majorat cu 72,5% (INS)
Producția de gaze naturale utilizabile a României a fost, în primele patru luni din 2025, de peste 2,532 milioane tone echivalent petrol, cu 36.800 tep sub cea din perioada similară a anului trecut (minus 1,4%), conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Pe de altă parte, în perioada ianuarie-aprilie 2025, import
Reportul la Joker a ajuns la peste 4,35 milioane de euro
Reportul la Loto 6/49, la categoria I, este de peste 6,44 milioane de lei (peste 1,28 milioane de euro), în timp ce reportul la Joker, la categoria I, a ajuns la peste 21,91 milioane de lei (peste 4,35 milioane de euro), informează Loteria Română. Duminică, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după
CNAIR: Lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) susține, într-o postare pe Facebook, că lucrările pe lotul 1 al A0 Nord se află într-un stadiu avansat. Astfel, pe acest lot, în lungime de 17,5 km, cei doi antreprenori din Asocierea rom
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor sale pe 2025 care pun în pericol transportul public
CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători. 'Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în acelaș
Cristian Popescu Piedone: ANPC nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu emite autorizații de funcționare sau autorizații de construire, a precizat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, într-o postare pe Facebook, în contextul începerii Comandamentului Litoral și Delta Dunării 2025 al instituției. ANPC informează, astfel, publicul și operatorii
INS: Producția de țiței a României a scăzut cu 7,1% în primele patru luni; importurile s-au majorat cu aproape 37%
România a produs, în primele patru luni din 2025, o cantitate de țiței de 840.000 tone echivalent petrol (tep), cu 63.900 tep mai mică (-7,1%) față de cea din perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței au totalizat, în ianuarie-aprilie 2025, peste 2,98 mil
AmCham: România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici
Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, avertizează
USLM: Metroul este la un pas să cadă; solicităm aprobarea bugetului Metrorex pe 2025
Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) solicită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al societății Metrorex, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru a putea achiziționa materialele necesare unei bune funcționări a metroului bucureștean. ''Noi, cei din metrou, nu cerem d
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 de milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi
Ministerul Finanțelor a atras, vineri, 90 milioane de lei de la bănci, suplimentar la licitațiile de joi, când a împrumutat 1,11 miliarde de lei, la dobânzi de 7,52% pe an, respectiv 7,46% pe an, prin două emisiuni de obligațiuni de stat de tip benchmark. Valoarea nominală a celor două emisiuni suplimentare a fost de 75 de mi