logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Transportatorii cer renegocierea de urgenţă a PNRR şi spun că nivelul preconizat al rovinietei îi va duce în faliment

Imagine din galeria Agerpres

Transportatorii solicită renegocierea de urgenţă a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, semnalând că preţurile preconizate ale rovinietei pentru 2026 şi pentru 2035 îi vor duce duce în faliment şi vor distruge economia.

"Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), APTE 2002, APULUM, cer încă o dată renegocierea de urgenţă a Planului Naţional pentru Dezvoltare şi Rezilienţă (PNRR)! Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel puţin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment şi va distruge economia României! La acestea se vor adăuga şi alte scumpiri, taxe şi impozite", susţin transportatorii, conform unui comunicat remis, marţi, AGERPRES.

Potrivit acestora, rovinieta va costa cel puţin 7.050 pentru un camion nou, foarte puţin poluant, Euro VI, peste 3 ani, apoi va ajunge la cel puţin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plăti doar jumătate din preţ, deşi se presupune că fiind nepoluant nu mai e necesară plata unei roviniete care acoperă costurile poluării.

"Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toţi transportatorii şi de a genera foamete. Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentanţii asociaţiilor profesionale la o simulare de dezbatere publică post factum, iar astăzi mai sunt invitaţi la încă una. Niciodată nu s-a mai întâmplat ca transportatorii să fie invitaţi pentru dezbatere publică doar ca să fie puşi în faţa faptului împlinit, după ce deja îi este impusă României transpunerea în legislaţia naţională, din iunie, a unor modificări substanţiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă", spus transportatorii.

Potrivit sursei citate, ceea ce se doreşte a fi legiferat în această vară va genera falimente în lanţ şi colaps economic şi niciun transportator nu-şi va permite să plătească taxele impuse prin PNRR.

De asemenea, transportatorii susţin că s-a dat copy/paste din documentaţia Austriei, deşi statul român a plătit un aşa-zis "studiu" pentru a stabili valorile rovinietelor.

"Nu s-a ţinut cont de diferenţele majore între România şi Austria, ci s-au introdus taxe ca şi cum am fi o ţară din spaţiul Schengen, cu foarte mulţi kilometri de autostradă şi salariul minim pe economie 3.000 de euro net pe lună. Nu ne-a întrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat măcar să ne explice cum anume s-a transpus o directivă europeană în legislaţia românească, pentru că la baza acestei transpuneri trebuie să stea o analiză completă a tuturor factorilor, o evaluare făcută de profesionişti. În mod normal, dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei - care a fost luată drept exemplu, când s-au calculat noile tarife pentru transportatori - dar să ne lase mai întâi măcar 5 ani să producem şi să câştigăm la fel ca austriecii, pentru că după 5 ani am putea plăti noile roviniete", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Transportatorii mai precizează că vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeaşi distanţă, iar în Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.

"Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR şi a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului. Dacă se vor aplica astfel de taxe, toate mărfurile de import se vor scumpi de peste 10 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru că preţul cu transport inclus va fi necompetitiv pe pieţele externe", afirmă transportatorii.

Scumpiri vor fi şi pentru autoturisme. În rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar preţul rovinietei va creşte de la 28 la 38 de euro în 2026 şi la 46 de euro în 2035, dacă maşina este Euro VI. Rovinieta pentru camioane creşte de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 şi 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an şi norma de poluare Euro VI.

Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Naţional fiind la valoarea de 50%. Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea în legislaţia naţională a acestor modificări este vara anului 2023, iar pentru aplicarea efectivă este 2026.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dadârlat)

Afisari: 20

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 22-05-2025 17:27

ANAF: Conducerea instituției susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală

Conducerea ANAF susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală și asigură implementarea tuturor măsurilor legale necesare prevenirii și combaterii corupției, a anunțat joi instituția, în condițiile în care procurorii DNA efectuează percheziții într-un dosar în care funcționari ai Fiscului sunt acuzați că protejau firme de ridesharing c

Economic 22-05-2025 15:06

Grindeanu: Estimez că anul acesta pot fi dați în circulație 160-170 kilometri de autostradă din A7

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, joi, în Prahova, că circa 160-170 kilometri de autostradă din A7 ar putea fi dați în circulație anul acesta, urmând ca restul de circa 70 de kilometri să fie inaugurați în prima parte a anului viitor. Grindeanu a verificat lucrările pe șantierul lotului 2 al tronsonului de autostra

Economic 22-05-2025 14:24

Ministrul Boloș: 9,4% este gradul de atragere a fondurilor UE pe 2021-2027; sunt cereri de plată pregătite

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat joi că gradul de absorbție a fondurilor europene pe perioada 2021-2027 este de 9,4% în acest moment, menționând că este 'o perioadă în care absorbția începe să intre în normalitate'. Întrebat, după ședința de guvern, care este gradul de absorbț

Economic 22-05-2025 14:23

Christian Plate (Ambasada Germaniei): România este un partener fantastic în turism

România este pentru noi un partener fantastic în turism, iar Germania are multe de oferit turiștilor români, a declarat, joi, la Conferința Anuală de Presă a Organizației Germane pentru Turism, Christian Plate, atașatul de afaceri al Ambasadei Germaniei la București. 'România este pentru noi un partener fantastic în turism. Su

Economic 22-05-2025 14:13

AFM a publicat modelul cererii de finanțare pentru Programul 'Rabla' 2025

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pune la dispoziția persoanelor fizice modelul cererii de finanțare din cadrul programului 'Rabla' 2025. 'De anul acesta, în premieră, persoanele fizice se vor înscrie direct în aplicația informatică pentru Rabla Auto. De aceea, consider că este important ca viitorii solicitanți să cunoască

Economic 22-05-2025 14:09

Circa trei sferturi dintre companii investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (raport)

Aproape trei sferturi dintre companiile globale (73%) investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (IA), în condițiile în care atacurile de tip malware, phishing și ransomware rămân în topul amenințărilor cibernetice, arată rezultatele Data Threat Report 2025, publicate joi. Conform datelor centraliza

Economic 22-05-2025 14:00

CFR Călători: Tren direct de la București către Varna, Sofia, Istanbul (Halkali) și retur, din 13 iunie

Trenul internațional 'România' va asigura zilnic legătura directă din București cu Varna (din 13 iunie), dar și cu Sofia și Istanbul/Halkali (din 14 iunie), informează CFR Călători, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES. Potrivit sursei citate, trenul va circula pe noul traseu în perioada 13 iunie - 13 octombrie 2025, iar un bilet

Economic 22-05-2025 13:43

Președintele Asociației Aeroporturilor: Traficul aerian românesc înregistrează o creștere mai accelerată decât cel european

Președintele Asociației Aeroporturilor din România (AAR), David Ciceo, a anunțat, joi, că traficul aerian din țară înregistrează o creștere mai accelerată decât traficul de la nivel european, fiind vorba despre o creștere aproape dublă față de cea înregistrată în Europa. 'Cele mai recente date ne arată că traficul aerian din R

Economic 22-05-2025 13:25

Burduja: Lansăm un apel de proiecte pentru mediul economic românesc; 315 milioane euro pentru sprijinirea autoconsumului

Ministrul Energiei lansează un apel de proiecte pentru mediul economic românesc, de 315 milioane euro, pentru sprijinirea autoconsumului, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'Lansăm un apel foarte important, cred că este cel mai important apel de proiecte pentru mediul economic rom&

Economic 22-05-2025 13:06

Maximescu (OMV Petrom): Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va oferi stabilitate României

Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va contribui la strategia României pentru o economie cu emisii reduse și zero carbon, a declarat, joi, vicepreședintele OMV Petrom, Alexandru Maximescu, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum', 'Sunt foarte bucuros

Economic 22-05-2025 12:47

Sterian (Transgaz): Potențialul Mării Negre este fantastic, iar infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială

Infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială, iar potențialul Mării Negre este fantastic și nu mă refer numai la partea ce ține de România, a declarat, joi, directorul general al Transgaz, Ion Sterian, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum'. 'Infrastructura de transport

Economic 22-05-2025 12:39

Burduja, despre liberalizarea pieței de energie: 6 milioane de consumatori ar putea primi subvenții, de la 1 iulie

Piața de energie se va liberaliza de la 1 iulie, iar sprijinul statului urmează să fie direcționat către consumatorii vulnerabili, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'De la 1 iulie expiră schema de compensare - plafonare și sprijinul statului va fi direcționat către consumatorii vulnerab

Economic 22-05-2025 12:31

Burduja: Centrala de la lernut ar putea să fie finalizată anul acesta; mai avem 3% de completat

Centrala pe gaze de la Iernut ar putea să fie finalizată în acest an și sperăm să folosim aceste gaze pentru a revitaliza industria de îngrășăminte, industria agricolă și cea farmaceutică, să le utilizăm cât mai mult posibil în economia locală, a declarat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului '

Economic 22-05-2025 12:17

Hanga (BVB): Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare

Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare pentru stat, a declarat, joi, președintele Consiliului de Administrație al Bursei de Valori București, Radu Hanga. 'Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare, un punct de contact între Minist

Economic 22-05-2025 11:53

CNS Cartel Alfa susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni

Confederația Națională Sindicală Cartel Alfa, membră a Confederației Europene a Sindicatelor (ETUC-CES), susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni și face un apel către toți românii care au drept de vot în Italia și către cetățenii italieni care locuiesc în România să participe la referendumul care are loc pe 8 și 9 iu