logo logo

Agerpres – Agenția Națională de Presă: Știri de actualitate cu informații de încredere pentru o societate bine informată.

Bucuresti

Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1

Telefon: +4 021.2076.110; +4 021.2076.105

[email protected]

Dezbatere publică pe tema proiectului ce introduce noile tarife rutiere - rovinieta şi TollRo

Imagine din galeria Agerpres

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii organizează, marţi, dezbaterea publică privind proiectul de Lege pentru aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, care va institui cadrul legal unic ce va cuprinde dispoziţii referitoare atât la tariful rutier aplicat în funcţie de perioada parcursă (rovinietă), dar şi de distanţa parcursă (TollRo).

Potrivit Instrumentului de motivare care însoţeşte proiectul de act normativ, tariful rutier stabilit în funcţie de perioada parcursă pe reţeaua de drumuri de interes naţional va fi reprezentat de rovinietă, care va fi aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, destinate transportului de persoane şi transportului de marfă, cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) şi de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare, se precizează în document.

"Rovinieta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea. Rovinieta se va achita anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni", se arată în Instrumentul de motivare.

Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, iar responsabilitatea deţinerii rovinietei valabile va reveni în exclusivitate utilizatorilor.

Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER.

De la plata rovinietei, vor fi exceptate vehiculele deţinute în proprietate sau folosite de unităţile Ministerului Apărării Naţionale, unităţile Ministerului Afacerilor Interne, unităţile Serviciului Român de Informaţii, unităţile Serviciului de Informaţii Externe, unităţile Serviciului de Protecţie şi Pază, unităţile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile subordonate acesteia, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgentă, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi subunităţile acesteia, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România. În plus, excepţie vor face şi vehiculele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte, cele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, cele autorizate pentru efectuarea transportul şcolar şi cele de tip ambulanţă deţinute de autorităţi/entităţi publice.

De asemenea, utilizatorii vehiculele care efectuează transporturi în cadrul unor misiuni de protecţie civilă sau misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în acest scop beneficiază de scutire pentru utilizarea reţelei de drumuri naţionale din România, pe baza solicitării transmise CNAIR de Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.

"Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă şi se sancţionează cu amendă. În scopul descurajării circulaţiei fără rovinieta valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabileşte între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni, şi un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni", se menţionează în proiect.

Totodată, documentul prevede că tariful rutier stabilit în funcţie de distanţa parcursă pe reţeaua de drumuri de interes naţional va fi reprezentat de TollRo, iar CNAIR este entitatea desemnată să îl perceapă şi să-l încaseze.

TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite la transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

Pentru colectarea TollRo, se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în România (STRR). Acesta este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.

TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.

"TollRo se stabileşte în funcţie de un tarif unitar şi de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unităţi întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii şi cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă", se precizează în proiectul de lege.

Categoriile şi nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii.

Conform documentului, TollRo poate fi achitat: în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo; în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR (tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii); prin aplicaţie mobile pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR.

Aplicaţia mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicaţiei mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabileşte de asemenea prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii.

TollRo se stabileşte în lei. Şi în cazul TollRo sunt prevăzute o serie de dispoziţii aferente excepţiilor de la plata acestuia.

În cazul în care a fost constatată neplata TollRo, utilizatorii au obligaţia de a plăti CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu este: de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România (în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie), de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.

"În cazul constatării unei neplăţi a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare. Plata sumelor datorate se efectuează în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare", se mai spune în proiect.

Prin acest proiect de act normativ se urmăreşte ca prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, să fie abrogate începând cu data de 1 ianuarie 2026.

De asemenea, ca urmare a abrogării dispoziţiilor OUG 15/2002 de la 1 ianuarie 2026, rovinietele emise în baza prevederilor acestei OUG îşi încetează valabilitatea. Totodată şi peajele emise în baza prevederilor OUG 15/2002 îşi încetează valabilitatea de la 1 ianuarie 2026.

"Pentru aceste categorii de roviniete şi peaje, CNAIR restituie, la solicitarea scrisă a utilizatorului, sumele reprezentând contravaloarea rovinietei, corespunzătoare perioadei de neutilizare şi contravaloarea peajelor neutilizate", se mai arată în documentul propus de MTI. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică)

Afisari: 24

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].


Alte știri din categorie

Economic 22-05-2025 17:27

ANAF: Conducerea instituției susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală

Conducerea ANAF susține necondiționat demersurile organelor de urmărire penală și asigură implementarea tuturor măsurilor legale necesare prevenirii și combaterii corupției, a anunțat joi instituția, în condițiile în care procurorii DNA efectuează percheziții într-un dosar în care funcționari ai Fiscului sunt acuzați că protejau firme de ridesharing c

Economic 22-05-2025 15:06

Grindeanu: Estimez că anul acesta pot fi dați în circulație 160-170 kilometri de autostradă din A7

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, joi, în Prahova, că circa 160-170 kilometri de autostradă din A7 ar putea fi dați în circulație anul acesta, urmând ca restul de circa 70 de kilometri să fie inaugurați în prima parte a anului viitor. Grindeanu a verificat lucrările pe șantierul lotului 2 al tronsonului de autostra

Economic 22-05-2025 14:24

Ministrul Boloș: 9,4% este gradul de atragere a fondurilor UE pe 2021-2027; sunt cereri de plată pregătite

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat joi că gradul de absorbție a fondurilor europene pe perioada 2021-2027 este de 9,4% în acest moment, menționând că este 'o perioadă în care absorbția începe să intre în normalitate'. Întrebat, după ședința de guvern, care este gradul de absorbț

Economic 22-05-2025 14:23

Christian Plate (Ambasada Germaniei): România este un partener fantastic în turism

România este pentru noi un partener fantastic în turism, iar Germania are multe de oferit turiștilor români, a declarat, joi, la Conferința Anuală de Presă a Organizației Germane pentru Turism, Christian Plate, atașatul de afaceri al Ambasadei Germaniei la București. 'România este pentru noi un partener fantastic în turism. Su

Economic 22-05-2025 14:13

AFM a publicat modelul cererii de finanțare pentru Programul 'Rabla' 2025

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) pune la dispoziția persoanelor fizice modelul cererii de finanțare din cadrul programului 'Rabla' 2025. 'De anul acesta, în premieră, persoanele fizice se vor înscrie direct în aplicația informatică pentru Rabla Auto. De aceea, consider că este important ca viitorii solicitanți să cunoască

Economic 22-05-2025 14:09

Circa trei sferturi dintre companii investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (raport)

Aproape trei sferturi dintre companiile globale (73%) investesc în instrumente de securitate echipate cu Inteligență Artificială (IA), în condițiile în care atacurile de tip malware, phishing și ransomware rămân în topul amenințărilor cibernetice, arată rezultatele Data Threat Report 2025, publicate joi. Conform datelor centraliza

Economic 22-05-2025 14:00

CFR Călători: Tren direct de la București către Varna, Sofia, Istanbul (Halkali) și retur, din 13 iunie

Trenul internațional 'România' va asigura zilnic legătura directă din București cu Varna (din 13 iunie), dar și cu Sofia și Istanbul/Halkali (din 14 iunie), informează CFR Călători, într-un comunicat transmis, joi, AGERPRES. Potrivit sursei citate, trenul va circula pe noul traseu în perioada 13 iunie - 13 octombrie 2025, iar un bilet

Economic 22-05-2025 13:43

Președintele Asociației Aeroporturilor: Traficul aerian românesc înregistrează o creștere mai accelerată decât cel european

Președintele Asociației Aeroporturilor din România (AAR), David Ciceo, a anunțat, joi, că traficul aerian din țară înregistrează o creștere mai accelerată decât traficul de la nivel european, fiind vorba despre o creștere aproape dublă față de cea înregistrată în Europa. 'Cele mai recente date ne arată că traficul aerian din R

Economic 22-05-2025 13:25

Burduja: Lansăm un apel de proiecte pentru mediul economic românesc; 315 milioane euro pentru sprijinirea autoconsumului

Ministrul Energiei lansează un apel de proiecte pentru mediul economic românesc, de 315 milioane euro, pentru sprijinirea autoconsumului, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'Lansăm un apel foarte important, cred că este cel mai important apel de proiecte pentru mediul economic rom&

Economic 22-05-2025 13:06

Maximescu (OMV Petrom): Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va oferi stabilitate României

Proiectul Neptun Deep va spori securitatea energetică în regiune și va contribui la strategia României pentru o economie cu emisii reduse și zero carbon, a declarat, joi, vicepreședintele OMV Petrom, Alexandru Maximescu, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum', 'Sunt foarte bucuros

Economic 22-05-2025 12:47

Sterian (Transgaz): Potențialul Mării Negre este fantastic, iar infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială

Infrastructura de transport a gazelor naturale este esențială, iar potențialul Mării Negre este fantastic și nu mă refer numai la partea ce ține de România, a declarat, joi, directorul general al Transgaz, Ion Sterian, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului 'Black Sea and Balkans Security Forum'. 'Infrastructura de transport

Economic 22-05-2025 12:39

Burduja, despre liberalizarea pieței de energie: 6 milioane de consumatori ar putea primi subvenții, de la 1 iulie

Piața de energie se va liberaliza de la 1 iulie, iar sprijinul statului urmează să fie direcționat către consumatorii vulnerabili, a afirmat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la un eveniment de specialitate. 'De la 1 iulie expiră schema de compensare - plafonare și sprijinul statului va fi direcționat către consumatorii vulnerab

Economic 22-05-2025 12:31

Burduja: Centrala de la lernut ar putea să fie finalizată anul acesta; mai avem 3% de completat

Centrala pe gaze de la Iernut ar putea să fie finalizată în acest an și sperăm să folosim aceste gaze pentru a revitaliza industria de îngrășăminte, industria agricolă și cea farmaceutică, să le utilizăm cât mai mult posibil în economia locală, a declarat, joi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, la cea de-a IX-a ediție a evenimentului '

Economic 22-05-2025 12:17

Hanga (BVB): Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare

Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare pentru stat, a declarat, joi, președintele Consiliului de Administrație al Bursei de Valori București, Radu Hanga. 'Programul Fidelis a fost și va rămâne în continuare o sursă stabilă de finanțare, un punct de contact între Minist

Economic 22-05-2025 11:53

CNS Cartel Alfa susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni

Confederația Națională Sindicală Cartel Alfa, membră a Confederației Europene a Sindicatelor (ETUC-CES), susține demersul pentru apărarea drepturilor lucrătorilor italieni și face un apel către toți românii care au drept de vot în Italia și către cetățenii italieni care locuiesc în România să participe la referendumul care are loc pe 8 și 9 iu