Retailul alimentar din România ar putea depăşi 108 miliarde de lei în 2022 (analiză)

Retailul alimentar din România ar putea depăşi 108 miliarde de lei în 2022 pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaţioniste, arată o analiză realizată de KeysFin & RetailZoom.
"Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 11,7% faţă de 2020 şi a fost cu 48% peste nivelul din 2017, la 93 de miliarde de lei în 2021. Pentru 2022 analiştii estimează apropierea de pragul de 108 miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar mai ales al accentuării presiunilor inflaţioniste", se arată în analiza citată.
Comerţul local a înregistrat descreştere din punct de vedere numeric în ultimii ani, dar a consolidat bune reprezentări şi ponderi semnificative ale vânzărilor prin reţelele şi magazinele independente mari, regionale. Contribuţia acestui canal de retail aduce o pondere semnificativă la nivel naţional, de aproximativ 10% din totalul vânzărilor de retail alimentar naţional.
"Ne-am obişnuit să numim comercianţii locali - retail tradiţional, iar abordarea noastră de segmentare a acestui canal propune două tipuri de afaceri: pe de o parte lanţurile de magazine locale ce concurează direct cu jucătorii internaţionali, cu lanţurile mari de retail, iar pe de altă parte magazinele mici, majoritatea independente, ce asigură acces de proximitate pentru cumpărături zilnice, populaţiei din toate zonele ţării", a declarat Bogdana Gheorghe, director general al companiei RetailZoom.
Comerţul local reprezentat de reţelele şi supermarketurile locale numite Local Key Accounts (LKA) construiesc un retail de proximitate ce concurează din ce în ce mai serios reţelele internaţionale de retail. Numeric, acest univers este reprezentat de peste 400 de firme la nivel naţional, ce fac management pentru aproximativ 2.040 de magazine. Comerţul local reprezentat de magazinele mici, tradiţionale este mult mai larg, având 31.600 de companii la nivel naţional ce operează aproximativ 42.000 de puncte de vânzare, incluzând toate tipurile de magazine - profil alimentar, universal, cu (zone de) vânzare specializată, potrivit analiştilor KeysFin & RetailZoom.
Conform monitorizărilor RetailZoom, vânzările magazinelor de tip LKA au înregistrat în 2022 o creştere valorică de 11,6% faţă de 2021, nivel aflat sub valoarea medie a inflaţiei - aspect regăsit şi în descreşterea uşoară a vânzărilor în bucăţi, de -1,6% versus 2021. Chiar dacă performanţa vânzărilor din comerţul local a fost inferioară comerţului internaţional din România pentru 2022 (+17,2% versus 2021), reţelele locale îşi consolidează poziţia în retail printr-un profil accentuat de proximitate - specific nu doar prin topul produselor din coşul de cumpărături, cât şi prin sortimentul local ori regional.
În ceea ce priveşte coşul de cumpărături alimentar din magazinele comerţului local, deşi acesta este relativ similar cu cel din magazinele comerţului organizat de reţelele internaţionale, prezintă câteva diferenţe notabile în topul categoriilor de produse vândute - oferindu-i acestuia un profil accentuat de proximitate.
"Între similarităţile din top 20 de categorii de produse găsim carnea crudă (proaspătă şi congelată), berea, băuturile răcoritoare, cafeaua, apa îmbuteliată, laptele & iaurturile, vinul - categorii ce se află în topul alegerilor în ambele canale de retail. În comerţul local, însă, între priorităţile din coşul de cumpărături se află într-o poziţie superioară mezelurile şi brânza cu greutate variabilă, pâinea preambalată, alunele & seminţele, chipsurile. În partea de diferenţiere pentru comerţul modern IKA, uleiul, brânza preambalată, ouăle şi zahărul sunt în poziţii superioare, arătând preferinţa cumpărătorilor pentru ofertele pe care le regăsesc în acest canal" , se arată în studiul KeysFin & RetailZoom intitulat "Evoluţia retailului alimentar din România, nivel record în 2022".
Pentru produsele nealimentare, după top 10 produse similare în comerţul local faţă de cel internaţional (detergenţi de rufe, hârtie igienică, deodorant, prosoape de hârtie, balsam de rufe, produse de curăţenie, şampon, produse pentru igiena intimă), alegerile cumpărătorilor arată o poziţie superioară în vânzări pentru detergentul de vase şi săpun, pentru bureţi & lavete şi insecticide.
Analiza arată că tipurile de produse ce au crescut cel mai mult în vânzări pe parcursul anului 2022, în reţelele locale independente, sunt produsele pentru hrana animalelor de companie, produsele de băcănie şi cafeaua & băuturile cu cafea.
"Este o premieră pentru piaţa locală, prin parteneriatul cu RetailZoom am creat primul studiu complet bazat atât pe datele financiare şi de localizare a punctelor de lucru ale companiilor, dar şi pe date la nivel de categorii de produse, branduri, care surprind dinamica sezonieră a preţurilor. Momentul este unul oportun, având în vedere presiunile inflaţioniste din prezent, care deşi estimăm să se tempereze în acest an, ne aşteptăm să rămână semnificative pe termen mediu", a subliniat Diana Florescu, analist KeysFin.
Potrivit ultimelor date de la Institutului Naţional de Statistică, indicele preţurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă aproximativ 33% din coşul de consum al românilor, a crescut în martie 2023 cu 21,6% faţă de aceeaşi lună din 2022. Cele mai mari scumpiri anuale, de peste 30% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la zahăr (61%), unt (38%), cartofi (36,5%) şi ouă, cu 34% peste nivelul din martie 2022. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].
Alte știri din categorie
Fechet: Există un grad mai ridicat de producere a fenomenelor hidro periculoase pe râurile din Vaslui și Galați
Există un grad mai ridicat de producere a fenomenelor hidro periculoase pe râurile din județele Vaslui și Galați, pe baza datelor hidrologice, a declarat, duminică, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, în urma ședinței extraordinare a Comitetului ministerial pentru situații de urgență, ca urmare a avertizărilor emise de Administrația Na
Anghel (ANPC): Alegeți jucării potrivite vârstei copilului; verificați dacă pe ambalaj sunt menționate avertismente
Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, le recomandă consumatorilor să acorde o atenție deosebită, în perioada imediat următoare, atunci când aleg și cumpără jucării pentru Ziua Copilului și le-a oferit acestora câteva sfaturi în acest sens. 'Ziua de 1 Iunie e
MADR: Majoritatea localităților afectate în ultimele zile nu se află în raza de acoperire a Sistemului Antigrindină
Majoritatea localităților afectate de căderile de grindină din ultimele zile nu se află în raza de acoperire a Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor (SNACP), precizează Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) într-o informare postată pe site-ul instituției. 'În contextul informații
Report de peste 3,88 milioane de euro la Joker, la tragerea de duminică
Reportul la categoria I a jocului Joker depășește 3,88 milioane de euro pentru tragerea de duminică, în timp ce la categoria a II-a a jocului reportul este de 97.500 de euro, informează Loteria Română. Duminică, au loc noi trageri la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi Lot
ONRC: 2.097 de societăți cu capital străin au fost înființate în primele patru luni ale anului
Un număr de 2.097 de societăți cu participare străină la capitalul social au fost înființate în România în primele patru luni din 2025, în scădere cu 9,14% comparativ cu perioada similară din 2024, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele 2.097
Ministrul Muncii a participat la Reuniunea Anuală a Federației Sindicatelor
Ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, a participat la Reuniunea Anuala a Federației Sindicatelor din Ministerul Muncii, unde a discutat despre problemele din sistem și măsurile aplicate până în prezent. Potrivit unei postări pe pagina de
ONRC: 44.867 de persoane fizice și juridice, înmatriculate în primele patru luni din 2025, în scădere cu 8,83%
Numărul înmatriculărilor de persoane fizice și juridice a scăzut, în primele patru luni din 2025, cu 8,83%, comparativ cu perioada similară din 2024, totalizând 44.867 de înmatriculări, din care 67,4% SRL, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), consultate de AGERPRES. Cele mai
Bucura-Oprescu: Ministerul Muncii are ca prioritate consolidarea pieței muncii
Deficitul de forță de muncă afectează atât companiile private, cât și instituțiile publice, motiv pentru care Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale are ca prioritate consolidarea pieței muncii, a declarat, vineri, ministrul de resort, Simona Bucura-Oprescu. Simona Bucura-Oprescu, împreună cu președintele Agenției N
DNSC atenționează asupra unei tentative de fraudă la adresa antreprenorilor din România
Antreprenori din România sunt vizați de o tentativă de fraudă prin care atacatorii cibernetici transmit apeluri false care se folosesc de identitatea Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), avertizează specialiștii Directoratului, într-o
Mediul de afaceri așteaptă reluarea programelor de tip IMM Invest (organizație)
Reluarea programelor de tip IMM Invest, care au sprijinit zeci de mii de firme, reprezintă una dintre așteptările mediului de afaceri, alături de reducerea cheltuielilor bugetare, investiții în infrastructură și în economia reală și creșterea absorbției fondurilor europene, susține președintele de onoare IMM România, Florin Jianu. Potrivit un
Petrescu: Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea
Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea, a declarat, vineri, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Alexandru Petrescu, la Conferința Dreptul afacerilor. 'Ingredientul cel mai important atunci când vorbim de piețele financiare este încrederea. Ea se câștigă gr
Ministrul Energiei: Gazoductul Tuzla - Podișor va fi recepționat oficial în următoarele 60 de zile
Gazoductul Tuzla - Podișor, magistrala de peste 300 km care va prelua gazele din Marea Neagră, este gata în proporție de peste 99% și va fi recepționat oficial în următoarele 60 de zile, a anunțat vineri ministrul Energiei, Sebastian Burduja. 'România se impune ca nod strategic al noii hărți energetice regionale: investim masiv în i
Concordia: Administrație eficientă, reducerea birocrației și dialog constructiv cu mediul de afaceri, practici pe care le susținem la toate nivelurile
Administrația eficientă, reducerea birocrației și dialogul constructiv cu mediul de afaceri sunt practici pe care le susținem și le considerăm necesare la toate nivelurile decizionale, susțin reprezentanții Confederației Patronale Concordia, într-o scrisoare adresată lui Ilie Bolojan, la finalul mandatului său de președinte interimar al României. &
MIPE: Reorganizarea ministerului se desfășoară cu respectarea strictă a Codului administrativ
Procesul de reorganizare din Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) se desfășoară cu respectarea strictă a Codului administrativ, iar toți funcționarii publici vizați își vor continua activitatea în cadrul instituției, în noile structuri reorganizate, în condiții de stabilitate juridică și funcțională, fără a le fi afectate dr
Apartamentele și garsonierele decomandate din București sunt cele mai valoroase, în această perioadă (analiză)
Apartamentele și garsonierele decomandate din București sunt cele mai valoroase, prețul mediu al unei garsoniere, de exemplu, fiind de peste 60.000 de euro, arată un studiu publicat, vineri, de o platformă imobiliară. Potrivit datelor Imobiliare.NET, graficul 'Preț mediu Euro în funcție de compartimentare' relevă faptul că, &icir